×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین لباسشویی

با خرابی های رایج ماشین لباسشویی آشنا شوید!

مشکلات ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی شما با هر برند و مدلی که باشد، به مرور زمان مستهلک شده و مشکلات گوناگونی خواهد داشت. اما با شناسایی مشکلات ماشین لباسشویی و راه‌های رفع آن، می‌توانید برخی از این عیوب را در خانه و بدون نیاز به تعمیرکار رفع کنید. اما برای حل کردن ایرادات جدی، باید از یک تعمیرکار کمک بگیرید. با شناسایی مشکلات ماشین لباسشویی، یک دید کلی نسبت به آن داشته و می‌توانید برای تعمیر و یا تعویض آن تصمیم بگیرید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:


چرا ماشین لباسشویی روشن نمی‌شود؟

برق را چک کنید!

لباس‌ها را داخل ماشین ریخته‌اید، اما متوجه می‌شوید که ماشین لباسشویی روشن نمی‌شود. به طور کلی برای عیب یابی هر وسیله الکترونیکی که، مشکلی در روشن و یا شارژ شدن دارد باید ابتدا از پریز برق شروع کرد. گاهی اوقات، ممکن است برق کل خانه مشکل خاصی پیدا کرده باشد. پس ببینید که اصلا جریان برقی در پریز وجود دارد یا نه؟

سپس تمامی اجزا و سیستم برقی دستگاه را چک کنید. سیم‌ و دو شاخه را نیز بررسی و آن را به پریز‌های مختلف وصل کنید. هرگونه پارگی و خمیدگی در این قسمت می‌تواند، مانع از انتقال جریان برق شود. می‌توانید با یک مولتی متر، ولتاژ برق خروجی پریز را اندازه بگیرید.

موتور دستگاه مشکل دارد

دومین دلیل، می‌تواند به خرابی موتور ماشین برگردد. موتور وظیفه دارد انرژی الکتریکی که از منبع می‌گیرد را، به انرژی مکانیکی تبدیل کند تا دیگ را بچرخاند. در ادامه به برخی از نشانه‌های خرابی موتور لباسشویی اشاره می‌کنیم:

  • شستشوی لباس‌ها به درستی انجام نمی‌گیرد
  • لباس‌ها خشک نمی‌شوند
  • بعد از روشن شدن، دیگ نمی‌چرخد

اما موثر‌ترین عامل برای خرابی موتور دستگاه، که در نهایت منجر به روشن نشدن ماشین لباسشویی خواهد شد داغ کردن آن است. با داغ شدن موتور ماشین لباسشویی، دستگاه خود به خود خاموش خواهد شد. یک یا دو بار خاموش شدن ماشین مشکلی نیست، ولی اگر داغ شدن بیش از چند بار اتفاق بیفتد، نشان دهنده وجود مشکلی جدی است. برای تعمیر یا تعویض موتور، باید دستگاه را برعکس کرد تا جایگاه موتور را پیدا کرد. این کار تنها از عهده یک تعمیرکار ماهر بر می‌آید، پس بهتر است با دیدن نشانه‌های خرابی موتور، به سرعت برای تعمیر ماشین لباسشویی اقدام کنید. برای جلوگیری از رخ دادن چنین مشکلی، باید از روشن کردن متوالی و پشت هم ماشین لباسشویی خودداری کنید.

سوئیچ درب را بررسی کنید

میکروسوئیچ وظیفه دارد، جلوی کار کردن ماشین را، هنگامی که درب آن هنوز باز است بگیرد و بسته بودن درب را، به اطلاع برد برساند. پس اگر درب ماشین باز شده و به درستی بسته نشود، لباسشویی نیز روشن نشده و شستشو را آغاز نمی‌کند. در ماشین لباسشویی‌هایی درب از جلو، میکروسوئیچ در زیر لاستیک دور درب دستگاه قرار گرفته است. شما می‌توانید برای خارج کردن این قطعه، لاستیک دور درب را بلند کرده سپس با کمک پیچ گوشتی، فنر زیر آن را به بیرون بکشید.

تایمر ماشین لباسشویی خراب است

اما آخرین دلیل برای روشن نشدن ماشین لباسشویی، خرابی تایمر دستگاه است. ولوم تایمر، یا دستگیری ماشین لباسشویی همان قسمتی از دستگاه است که ما با پیچاندن آن برنامه‌های شستشوی دستگاه را انتخاب می‌کنیم. این قطعه که از جنس پلاستیک است به طور مستقیم، به تایمر ماشین متصل شده است. اگر این قطعه بشکند و به هر دلیلی فرسوده شود، تایمر ماشین لباسشویی نیز کار نکرده و دستگاه روشن نمی‌شود.

ماشین لباسشویی روشن نمی شود
میکروسوئیچ وظیفه دارد، جلوی کار کردن ماشین را هنگامی که درب آن هنوز باز است بگیرد

علت داغ شدن آب ماشین لباسشویی چیست؟

گاهی مصرف کنندگان از داغ شدن آب لباسشویی شکایت میکنند و اینکه لباسها هنگام خروج از ماشین٬ داغ و چروک هستند. توجه داشته باشید که لباسشویی به گونه ای تنظیم شده است که هنگام آب کشی لباس٬ جهت جلوگیری از چروک شدن لباس٬ با آب سرد آبکشی میکند. این پروسه آبکشی معمولا در ۲۰ دقیقه انتهایی کار است. یعنی فرقی نمیکند که دمای لباسشویی روی چه درجه ای تنظیم شده باشد٬ در نهایت با آب سرد آبکشی انجام میشود.

پیشنهاد مطالعه

پیشنهاد میکنیم دمای آب را روی ۵۰ یا ۶۰ درجه تست کنید. و در نیمه کار٬ شیشه ماشین لباسشویی را چک کنید٬ در این زمان٬ داغ بودن آب لباسشویی طبیعی است و مشکلی ندارد.

بنابرین توجه داشته باشید که این موضوع کاملا به دمای تنظیم شده ربط دارد٬ به عنوان مثال اگر درجه رو ۳۰ باشد٬ این دما از دمای بدن انسان که ۳۷ درجه است کمتر است و شاید احساس گرمای خاصی نکنید ولی چنانچه دستگاه روی دمای ۵۰ به بالا قرار داده شود٬ قطعا شما متوجه گرمای آب خواهید شد.

و در نهایت اگر در انتهای کار لباسها خیلی داغ باشند طوریکه برای شما غیر طبیعی به نظر برسند٬ بهتر است که توسط یک سرویسکار بررسی شود.

چرا عمل تخلیه در ماشین لباسشویی به درستی انجام نمی‌شود؟

عوامل مختلفی می‌تواند باعث شود که، عمل تخلیه در ماشین لباسشویی به درستی انجام نشود، در ادامه مقاله به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تخلیه نشدن آب لباسشویی، پمپ تخلیه

پمپ تخلیه وظیفه دارد، آب حاصل از شستشوی لباس‌ها را از درون ماشین به بیرون منتقل کند. اگر این قطعه خراب، پوسیده و یا شکسته شده باشد خروج و تخلیه شدن آب لباسشویی نیز، به مشکل خوردهو صدای تخلیه آب نیز شنیده نخواهد شد. پمپ تخلیه در داخل ماشین لباسشویی قرار گرفته و تعویض و تعمیر آن کار هرکسی نیست. نمی‌توان از یک پمپ تخلیه، برای تمامی برند‌های لباسشویی استفاده کرد و هر برندی پمپ تخلیه مخصوص به خود را دارد.

بررسی شیلنگ تخلیه

شیلنگ تخلیه وظیفه دارد، آب کثیف حاصل از شستشو را، از پمپ گرفته و به فاضلاب ببرد. با استفاده مداوم و شستشوی زیاد، این شلنگ نیز مستهلک شده و می‌پوسد. برای جلوگیری از مشکلات مربوط به تخلیه، باید شلنگ را از خم شدن و پیچ خوردگی دور نگه دارید.

یکی از اصلی‌ترین دلایل برای درست انجام نشدن تخلیه ماشین، عدم ارتفاع مناسب شلنگ با زمین است. شلنگ تخلیه باید از سطح زمین، تا حدود 50 الی 70 سانتی متر فاصله داشته باشد.

البته در بیشتر موارد، تخلیه نادرست آب از ماشین به دلیل گرفتگی شیلنگ تخلیه‌ی آن است. بنابراین در اولین قدم، شیلنگ تخلیه ماشین را چک کنید. می‌توانید با استفاده از فشار آبی که از یک شیلنگ معمولی خارج می‌شود، درون شیلنگ تخلیه ماشین را تمیز کنید.

اصلی‌ترین دلیل برای عدم تخلیه آب

اصلی‌ترین دلیل برای عدم تخلیه آب در ماشین لباسشویی، خرابی برد الکترونیکی دستگاه است. برد الکترونیکی مانند مغز عمل کرده و فرمان‌ها و دستورات را به بخش‌های مختلف ماشین می‌فرستد. با نوسانات جریان برق، خازن‌ها و فیوز‌های برد الکترونیکی خراب شده و موجب عدم تخلیه درست آب و مشکلات گوناگون دیگر برای ماشین می‌شود.

عمل تخلیه در ماشین لباسشویی به درستی انجام نمی شود
یکی از اصلی‌ترین دلایل برای اینکه عمل تخلیه در ماشین لباسشویی به درستی انجام نمی‌شود، خرابی برد ماشین است

علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی چیست؟

با نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی و کار نکردن آن، دستگاه به طور کامل از کار می‌افتد. چند عامل مختلف می‌تواند، باعث بروز چنین مشکلی شود که در ادامه آن‌ها را باهم مرور می‌کنیم.

تسمه‌ها، از تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید

تسمه‌ها از موتور به دیگ ماشین لباسشویی متصل می‌شوند، پس هنگامی که دستگاه را روشن کرده و موتور را به کار می‌اندازید، این تسمه‌ها هستند که باعث چرخش دیگ ماشین می‌شوند. اگر تسمه ماشین لباسشویی پوسیده، شل و یا پاره شده باشد، مانع از چرخش درست دیگ می‌شود. برای اینکه ببینید تسمه سالم است یا نه، می‌توانید ماشین را خاموش کرده و دیگ آن را با دست بچرخانید. اگر دیگ به درستی بچرخد، هیچ مشکلی در تسمه‌های آن وجود ندارد.

پیشنهاد مطالعه

موتور؛ فراموش نشود!

موتور اصلی‌ترین قطعه برای چرخاندن دیگ لباسشویی بوده و آن‌ها اغلب به وسیله کلاچ چرخش دیگ را انجام می‌دهند.با خرابی این کلاچ‌ها، دیگر دیگ ماشین لباسشویی نیز نخواهد چرخید. در خلال انتقال نیرو محرکه ماشین، یک چرخ دنده‌ی کج با میله های پیوسته وجود دارد که سبب تکان دادن سبد می‌شود.

پر کردن بیش از اندازه‌ لباس در ماشین

اگر بیش از ظرفیت مجاز در لباسشویی لباس بریزید، دستگاه دچار عدم تعادل شده و نمی‌چرخد. به عبارت دیگر با ریختن لباس بیش از حد، نیرو به موتور ماشین انتقال نیافته و ماشین روشن نشده و دیگ هم نخواهد چرخید. باید دقت کرده تا لباس‌ها را به طور متعادل، در درون سبد ماشین توزیع کنید و از جمع کردن لباس‌ها در نقطه‌ای خاص خودداری کنید.

سوئیچ‌ها و تنظیمات؛ مهم ترین بخش ماشین لباسشویی

اگر متوجه شده‌اید که دیگ ماشین لباسشویی نمی‌چرخد، اولین موردی که باید آن را بررسی کنید درب ماشین است. اگر درب ماشین به درستی بسته نشده باشد، ماشین نیز روشن نشده و دیگ هم نمی‌چرخد. پس قبل از هر چیز این احتمال را بدهید که سوئیچ درب، دستور بسته شدن درب را به برد نمی‌فرستد. البته اگر ماشین لباسشویی شما، صفحه نمایش داشته باشد، کد خطایی روی صفحه آن ظاهر خواهد شد که از بسته نشدن درب خبر می‌دهد.

بررسی کنید که تنظیمات کلید انتخاب سرعت به درستی انجام شده باشد. این سلکتور نباید بر روی سرعت‌های مختلف تنظیم شده باشد.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی
ساده‌ترین دلیل برای نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی، پرکردن دیگ از لباس بیش از ظرفیت مجاز است
پیشنهاد مطالعه

علت نشت آب ماشین لباسشویی چیست؟

برای رفع مشکلات ماشین لباسشویی که دارای نشتی آب است، اغلب نیاز به هزینه زیادی نخواهید داشت. زیرا در اکثر موارد مشکلات با تعمیر و تعویض برطرف خواهند شد، اما چون با آب و برق طرف هستید بهتر است برای رعایت نکات ایمنی، عیب یابی و تعمیر لباسشویی را به متخصصین بسپارید.

شیلنگ تخلیه فراموش نشود!

اگر متوجه شده‌اید دستگاه، تنها در حین چرخش دیگ نشتی آب دارد، پس باید به دنبال ایراد در شلنگ تخلیه باشید. پس ابتدا اتصالات شلنگ و نحوه قرارگیری آن را بررسی کرده و ببینید که چیزی درون آن گیر نکرده باشد. به شلنگ نگاه کنید و ببینید که هیچگونه ترک خوردگی و شکستگی نداشته باشد. اگر شلنگ ترک خورد می‌توانید قسمتی از آن را بریده و تکه‌ی باقی مانده را، به ماشین متصل کنید و یا آن را به طور کامل تعویض کنید.

شلنگ آب ورودی مشکل دارد؟

دومین عاملی که بعد از شیلنگ تخلیه باید بررسی کنید، شلنگ آب ورودی است. ماشین لباسشویی با شلنگ‌های ورودی آب، به سیستم آب خانه متصل می‌شود. این شلنگ‌ها اغلب بین یک تا یک و نیم متر طول داشته و از جنس پلاستیک هستند. شلنگ‌ها باید به درستی نصب شده و نباید بیش از حد شل و یا سفت باشند. بهتر است بعد از جدا کردن شلنگ‌ها از شیر، هر بار برای نصب آن از یک واشر لاستیکی جدید استفاده کنید. با اینکار احتمال نشت آب، از شلنگ آب ورودی را کاهش خواهید داد. سرویسکار در حین نصب ماشین، به شما توصیه خواهد کرد برای طول عمر و عملکرد بهتر و بیشتر، از شلنگ‌هایی با پوشش فلزی و یا پلیمری استفاده کنید. البته این احتمال را نیز در نظر بگیرید که، ممکن است در شیر و شلنگ موادمعدنی و رسوبات وجود داشته باشند.

استفاده بیش از حد از شوینده

اگر سختی آب منطقه شما بالاست و از نرم کننده استفاده می‌کنید، ممکن است تشکیل بیش از حد کف باعث نشتی در ماشین لباسشویی شما شود. آب با سختی کم و داغ نسبت به آب سخت و سرد، نیاز به شوینده‌ی کمتری برای شستشو دارد. برای حل مشکل تشکیل کف بیش از اندازه، از شوینده کمتری استفاده کنید.

لاستیک دور درب و نشتی آب

یکی از مشکلات رایجی که اغلب کاربران با آن مواجه می‌شوند، نشتی آب از اطراف درب ماشین و لاستیک دور آن است. لاستیک دور درب ماشین لباسشویی، مکان بسیار مناسبی برای تجمع مواد زائدی است که در طی فرایند شستشو از لباس‌ها خارج می‌شوند. اگر لاستیک دور درب، بعد از هر بار شستشو تمیز نشود مواد زائدی که در آن جمع می‌شوند، بعد از مدتی مانع از بسته شدن درب خواهند شد.

البته این نکته را هم در نظر بگیرید که هر وسیله‌ای، بعد از مدتی استفاده خراب می‌شود. این احتمال وجود دارد که لاستیک دور درب، پوسیده و پاره شود.

تراز نبودن ماشین لباسشویی

شاید خیلی‌ها به این موضوع توجه نکنند، که تراز نبودن ماشین لباسشویی می‌تواند بسیار مشکل آفرین باشد. اگر ماشین لباسشویی تراز نبوده و در مکانی صاف و مسطح قرار نگیرد، می‌تواند باعث سروصدا و یا موجب نشتی آب شود. تراز نبودن ماشین لباسشویی موجب شده، دستگاه در حین کار لرزش و تکان شدیدی داشته و قطعات آن مستهلک و سوراخ شوند.

نشت آب ماشین لباسشویی
ساده ترین عامل، برای نشت آب ماشین لباسشویی می‌تواند به دلیل تراز نبودن آن باشد

علت حل نشدن مواد شوینده در ماشین لباسشویی چیست؟

بعد از پایان یافتن سیکل شستشو، جاپودری را باز کرده و می‌بینید که پودر و نرم کننده حل نشده درون آن باقی مانده‌اند. اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که، حل نشدن مواد شوینده در ماشین لباسشویی به چه دلیل رخ می‌دهد؟ در ادامه مقاله قصد داریم، به این پرسش پاسخ دهیم.

رطوبت، اولین مورد!

رطوبت اولین عامل برای حل نشدن مواد شوینده در ماشین لباسشویی است. تصور کنید که جاپودری خیس و مرطوب است و شما بدون توجه به این عامل، درون آن پودر می‌ریزید. ریختن پودر در مکان مرطوب، آن‌ها را روی هم انباشته کرده و باعث رسوب گذاری خواهد شد.

پودر‌های نامرغوب را امتحان نکنید!

شاید استفاده از پودر‌های ارزان قیمت، برای صرفه جویی در هزینه‌ها بسیار وسوسه کننده به نظر برسد، اما در نهایت منجر به تعمیر ماشین لباسشویی و صرف هزینه‌های هنگفت خواهد شد. بهتر است خرید‌های خود را، از فروشگاه‌های معتبر انجام داده و از اصل و با کیفیت بودن کالا‌‌ها اطمینان حاصل کنید.

مواد شوینده زیاد ممنوع!

تصوری که در اغلب کاربران لباسشویی وجود دارد، این است که گمان می‌کنند، لباس‌ها با ریختن مواد شوینده زیاد بهتر تمیز می‌شوند. اما این یک گمان اشتباه است، پودر‌های ماشین لباسشویی امروزی، قدرت پاک کنندگی بالایی دارند و لباسشویی‌ها نیز توان زیاد. پس به حد نیاز و معمول در لباسشویی پول بریزید. البته ریختن پودر زیاد درون جاپودری، جدا از حل نشدن مواد شوینده می‌تواند باعث ایجاد لکه‌هایی سفید روی لباس نیز شود.

حل نشدن مواد شوینده در ماشین لباسشویی
استفاده از پودر‌های نامرغوب و ارزان برای شستشو، می‌تواند دلیلی برای حل نشدن مواد شوینده در داخل دستگاه باشد
پیشنهاد مطالعه

چرا ماشین لباسشویی هنگام شستشو حرکت می‌کند؟

بدون شک تمامی کاربران دیده‌اند که، ماشین لباسشویی هنگام شستشو حرکت می‌کند. به خصوص هنگامی که، در مراحل آخر کار قرار دارد. لرزش و حرکت شدید لباسشویی، در نظر بسیاری از کاربران نگران کننده بوده، زیرا ممکن است دستگاه دچار مشکلات جدی شده باشد.

لباسشویی تراز نیست!

همانطور که اشاره کردیم، تراز نبودن لباسشویی می‌تواند باعث سروصدا و البته حرکت و لرزش بیش از حد آن در حین کار شود. در هر صورت تراز کردن ماشین لباسشویی کار سختی نیست، شما می‌توانید با استفاده از ابزار‌های مهندسی به راحتی ماشین را تراز کنید. البته برای تراز ماشین لباسشویی، می‌توانید از پایه‌های آن‌ها نیز استفاده کنید. دو پایه جلویی ماشین لباسشویی، دارای مکانیزمی همراه با قفل هستند، شما می‌توانید آن‌ها را به نسبت ارتفاع تنظیم کرده و آن‌ها را قفل کنید. اغلب اوقات پایه‌های عقبی، خود را متناسب با پایه‌های جلویی تنظیم می‌کنند. اگر نه، شما خود باید پایه‌های عقبی را نیز متناسب با پایه‌های جلو تنظیم کنید. حالا دستگاه را روی زمین قرار داده و تکان دهید و ببینید که تراز هست یا نه؟

ظرفیت را در نظر بگیرید!

این نکته را در نظر بگیرید که، شما باید به میزان ظرفیت ماشین لباسشویی، در آن لباس بریزید. منظور از لباس هم، لباسی است که هنوز خیس و مرطوب نشده و خشک مانده باشد. اگر بیش از حد ظرفیت، لباس درون ماشین بریزید، چرخیدن لباس‌ها به مشکل می‌خورد. بهتر است یک قائده کلی برای میزان لباس داشته و مقدار کمتری از ظرفیت، لباس درون ماشین بریزید، تا آن‌ها آزادانه درون ماشین حرکت کنند.

باید لباس‌ها را به طور یکنواخت و یکدست، درون ماشین لباسشویی بگذارید. از قرار دادن لباس‌ها در یک نقطه خاصی از دیگ بپرهیزید.

ماشین لباسشویی هنگام شستشو حرکت می کند
حرکت زیاد و غیر عادی ماشین لباسشویی، می‌تواند به دلیل خرابی یکی از قطعات داخلی ماشین باشد
پیشنهاد مطالعه

چرا صدای لباسشویی به هنگام کار زیاد است؟

یکی از مشکلاتی که اغلب کاربران، شکایت آن را به متخصصین می‌کنند، این است که صدای لباسشویی به هنگام کار زیاد است. این مشکل می‌تواند به دلیل خرابی برخی از قطعاتی باشد که، در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

بلبرینگ ماشین لباسشویی خراب است

تمامی مدل‌های ماشین لباسشویی، دارای قطعه‌ای به نام بلبرینگ هستند که کمک می‌کند دیگ یا مخزن ماشین به درستی چرخیده و حرکت کند. بلبرینگ از تعداد زیادی، دایره‌های کوچک توپی شکل تشکیل شده، که روی یک خط قرار گرفته و وقتی چرخش دیگ شروع شده آن‌ها نیز حرکت را شروع می‌کنند. استفاده بیش از حد، ریختن مواد شوینده نامرغوب، باعث خرابی بلبرینگ شده و نمی‌گذارد این توپ‌ها حرکت درست خود را انجام دهند. با خرابی بلبرینگ، شما صدایی مانند تق تق یا جیر جیر از ماشین لباسشویی خواهید شنید.

کمک فنر از کار افتاده است!

سروصدای زیاد ماشین لباسشویی در حین کار، فقط مربوط به خرابی بلبرینگ نیست. کمک فنر قطعه‌ای در ماشین لباسشویی درب از جلو بوده که، وظیفه کنترل حرکت دیگ را دارد. با خرابی این قطعه ارتعاشات و لرزش‌های دیگ، کنترل نشده و دیگ در حین کار محکم به بدنه ماشین خورده و سروصدا می‌کند.

تسمه پاره شده است

در ماشین لباسشویی‌های درب از جلو، تسمه‌هایی در گوشه‌های دیگ قرار دارند که دیگ را در وسط ماشین نگه می‌دارند. به مرور زمان این تسمه‌های پلاستیکی نیز، پوسیده و پاره می‌شوند. با خرابی تسمه‌های پلاستیکی، دیگ در هنگام چرخش، به بدنه ماشین خورده و سروصدای زیادی ایجاد می‌کند. ریختن لباس‌های زیاد، بیش از ظرفیت مجاز درون دیگ به طور مداوم، باعث فشار و آسیب به تسمه‌ها خواهد شد. در ادامه، به شما 3 نوع صدای رایجی که اغلب مردم از ماشین‌های لباسشویی می‌شنوند را خواهیم گفت:

صدای شر شر در ماشین لباسشویی

صدای شر شر می‌تواند نشان دهنده‌ گرفتگی در راه تخلیه‌ی آب از ماشین باشد. البته این گرفتگی جزئی است و تخلیه انجام می‌شود، ولی نه به طور صحیح و کامل.

صدای کلیک در ماشین لباسشویی

وجود اشیایی مثل سکه و دکمه در پمپ تخلیه و فیلتر ماشین، می‌تواند صدایی شبیه به کلیک ایجاد کند.

صدای وزوز یا سوت در ماشین لباسشویی

ورود یک شی خارجی به داخل پمپ می‌تواند باعث ایجاد صدای وزوز شود. در صورت آسیب رسیدن به پمپ، باید آن را تعویض کنید.

صدای لباسشویی به هنگام کار زیاد است
با فرسودگی تسمه، که وظیفه دارد دیگ را درون ماشین لباسشویی نگه دارد، دیگ در حین کار به بدنه ماشین برخورد خواهد کرد
پیشنهاد مطالعه

علت بوی نامطبوع از ماشین لباسشویی چیست؟

تمامی وسایل برای عملکرد بهتر و بیشتر نیاز به نظافت دارند، ماشین لباسشویی نیز از این قائده مستثنی نبوده و بیشتر از سایر وسایل به نظافت نیاز دارد. استشمام بوی نامطبوع از ماشین لباسشویی، خبر از یک چیز می‌دهد، جرم و کپک!

وجود بوی بد (مثل بوی کپک زدگی) از ماشین‌های لباسشویی نادر نیست. این بو می‌تواند از داخل یا پیرامون دستگاه احساس شود و نشان دهنده رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها است. در واقع محفظه ماشین، محلی تاریک و مرطوب است که برای رشد انواع کپک و قارچ مناسب است.

در تمامی ماشین‌های لباسشویی، نوعی فیلم نازک یا غشای زیستی (bio-film) که یک ماده‌ی همیشه مرطوب در حال فساد است ایجاد می‌شود. برخی از ماشین‌ها بیشتر مستعد تولید این غشا هستند. پس از گذر زمان، این غشا شروع به بو گرفتن کرده و بوی بد آن حتی می‌تواند به لباس‌های شما هم منتقل شود.

بنابراین بهترین راه برای مقابله با بوی بد، این است که ماشین خود را به طور ماهانه تمیز کنید. همچنین اطراف ماشین را برای یافتن کپک و قارچ جستجو کنید. وجود قارچ و کپک در محیط آشپزخانه به دلیل رطوبت و نبود نور اتفاق می‌افتد. برای مقابله با بوی بد، موارد زیر را رعایت کنید.

چرا ماشین لباسشویی بوی بدی می‌گیرد؟

  • لباس‌ها برای مدتی طولانی در لباسشویی باقی مانده‌اند
  • تمیز نکردن جاپودری
  • خشک نکردن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی
  • بستن درب ماشین لباسشویی، بلافاصله بعد از پایان کار
  • تمیز نکردن فیلتر و شلنگ تخلیه لباسشویی

بهترین راه برای از بین بردن بوی بد دستگاه، تمیز و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی است. شما می‌توانید این پروسه را، با موادی مثل سفید کننده انجام دهید و یا از مواد شوینده طبیعی مانند جوش شیرین، سرکه و لیمو استفاده کنید.

علت پایان نیافتن چرخه شستشوی لباسشویی چیست؟

متوجه شده‌اید که چرخه شستشو طولانی شده و پایان نمی‌یابد. در اینجا باید بگوئیم که، پایان نیافتن چرخه شستشو مربوط به، خرابی قطعات داخلی نیست.

همانطور که اشاره کردیم، ماشین‌های لباسشویی دارای ظرفیت خاصی هستند. اگر میزان لباس ریخته شده درون ماشین به حد مجاز نرسیده و کم باشد، زمان شستشو به خاطر طولانی شدن خشک کن، پایان نمی‌یابد.

به شما در ابتدای مقاله، در مورد مضرات استفاده زیاد از مواد شوینده و پودر نامناسب گفتیم. این دو عامل، باعث کف زیاد در دستگاه شده و زمان شستشو را بالا می‌برند.

چرا ماشین لباسشویی آبگیری نمی‌کند؟

اگر ماشین لباسشویی آبگیری نمی‌کند، به راحتی می‌تواند فرایند شستشو را متوقف کند. در ادامه به بررسی دلایل عدم آبگیری ماشین می‌پردازیم.

فشار آب پایین است

ماشین لباسشویی را برای عیب یابی به تعمیرکار‌های مختلف سپرده‌اید، همه آن‌ها به شما گفته‌اند که دستگاه هیچ مشکلی ندارد اما شما باز هم، با مشکل عدم آبگیری مواجه شده‌اید. یک دلیل ساده برای این مشکل وجود دارد و آن هم فشار آب پایین است.

نیامدن آب داخل لباسشویی، شیر آب ورودی را ببینید!

گفتیم که شیر آب ورودی وظیفه، تامین آب گرم و سرد مورد نیاز لباسشویی را دارد. اگر این شیر خراب شود، ماشین لباسشویی نیز دیگر آبگیری نخواهد کرد. پس ابتدا شلنگ را از شیر آب ورودی جدا کنید، درون شلنگ را نگاه کرده و از مسدود نبودن مسیر مطمئن شوید. سپس یک سطل برداشته و زیر شیر آب گرفته و آن را باز کنید. با اینکار، میزان و فشار جریان آب را بررسی می‌کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که، بین اتصال شیر آب با شلنگ، محفظه توری وجود دارد که، مانع از ورود رسوبات و املاح به داخل ماشین می‌شود. اگر این محفظه توری با رسوب گرفته باشد، آب نیز وارد ماشین نخواهد شد.

کثیفی فیلتر ماشین لباسشویی

فیلتر ورودی ماشین لباسشویی، که در قسمت جلویی و سمت راست ماشین قرار گرفته است، وظیفه دارد مانع از ورود اقلام جامانده در لباس مانند دکمه، سکه و املاح معدنی آب به پمپ تخلیه شود. موارد گفته شده، به مرور باعث گرفتگی فیلتر و در نهایت باعث سروصدا، لرزش و عدم آبگیری ماشین لباسشویی خواهند شد. تعمیرکاران توصیه می‌کنند که، در سال 5 الی 6 بار این قطعه را بشوئید. بهتر است برای درک بهتر این مسئله، با 7 علت عدم آبگیری ماشین لباسشویی آشنا شوید.

تعمیر ماشین لباسشویی در محل با آچارباز
آچارباز با راه‌اندازی سامانه آنلاین اعزام تعمیرکار به محل، مشکلات شما را حل خواهند کرد. گفتنیست ماشین لباسشویی شما از هر نوعی و با هر برندی که باشد، متخصصان آچارباز قادر به رفع آن خواهند بود. شما می‌توانید از هم اکنون درخواست تعمیر خود را ثبت کنید:
درخواست تعمیر ماشین لباسشویی
4.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫21 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید ماشین لباسشویی ما الجی هست . مدتیه وقتی میره رو دور ابکشی صدای بدی میده . بعضی مواقع هم رو ده دقیقه اخر گیر میکنه. ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. با سلام
      امیر عباس عزیز، این مشکل ممکن است به دلیل حجم زیاد لباس در لباسشویی باشد همچنین مشکلاتی مانند پوسیدگی تسمه، بلبرینگ و شفت آبکش نیز می تواند علت این مشکلات باشد. برای بررسی دقیق و تخصصی این موضوع پیشنهاد می کنیم درخواست تعمیر لباسشویی را در آچارباز ثبت کنید تا کارشناس فنی از نزدیک دستگاه را بررسی کند.

  2. سلام ماشین ما زانوسی قدیمی هست ولی رو کلا سه دور شستشو داره تو یکی از دوراش اب رو به مرحله جوش میرسونه با اینکه دمای اب روی ۳۰ درجه هم نیست

    1. سلام
      مشکل از المنت دستگاه است. با توجه به قدیمی بودن دستگاه، بهتر است توسط کارشناس سرویس شود. شاید نیاز به تعویض المنت باشد.

  3. ماشین لباسشویی من مارک دوو هست الان بعداز فقط ۶ بار استفاده امروز خشک کن کار نکرد ..الان چکار کنم ؟؟

    1. سلام
      تنظیمات ماشین را بررسی کنید. شاید ناخواسته دکمه‌ای را فشار داده و برنامه ان بهم ریخته است. دفترچه راهنمای دستگاه را بررسی کنید.

    1. ارور Uc ماشین لباسشویی سامسونگ مربوط به ولتاز برق می‌شود. لطفا پریز برق و کابل برق لباسشویی را بررسی کنید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، درخواست تعمیر لباسشویی را ثبت کنید.

  4. لباسشوییه من ازش آب میریزیه بیرون. همه زندگیمو اب برد. موقع استفاده باید فرشمو بردارم توروخدا راهنماییم کنید

    1. سلام

      نشتی یا پارگی شلنگ آب، خرابی پمپ تخلیه، خرابی دریچه ورودی آب، وجود مشکل در دیگ و … از دلایل نشتی آب ماشین لباسشویی هستند. از یک تعمیرکار ماشین لباسشویی بخواهید تا دستگاه شما را بررسی کند. شما می توانید درخواست تعمیر لباسشویی در محل خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید.

  5. سلام. تایمر لباسشوییه من جلو نمیره. گیر کرده و نمیتونم تنظیمش کنم. راهنماییم کنید لطفا

    1. سلام

      شما می‌توانید ماشین لباسشویی را ریست کنید تا تنظیمات آن به حالت اول بازگردد. اگر مشکل برطرف نشد، با تعمیرکار ماشین لباسشویی مشورت کنید.شما می توانید درخواست تعمیر لباسشویی در محل خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید.

  6. سلام وقت بخیر لباسشوییه من از این سطلی های تقریبا قدیمیه. تعمیر میکنید شما؟

    1. سلام

      سلام. بله تعمیرکار ماشین لباسشویی آچارباز، تمامی ماشین های لباسشویی قدیمی و جدید را تعمیر خواهد کرد. جهت ثبت درخواست تعمیر لباسشویی در محل به سامانه آچارباز مراجعه کنید.

  7. باسلام میخواستم بدونم شیلنگ نازک پشت لباسشویی شبیه شیلنگ سرم میباشد از یه طرف جدا شده اب میدهد نمیتوانم محل اتصالش را پیدا کنم از شما خواهش میکنم کمکم کنید

    1. سلام

      بهتر است در این زمینه با کارشناسان ما در ارتباط باشید. درخواست تعمیر لباسشویی در محل خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید. کارشناس با شما تماس گرفته و راهنماییتان می کند.

  8. سلام. چرخش ماشین لباسشویی من ایراد داره. موقع چرخش یهو هنگ میکنه، یه دفعه بعد چند ثانیه حرکت میکنه.

    1. سلام

      در این زمینه بهتر است با کارشناسان ما در تماس باشید. شما می توانید درخواست تعمیر لباسشویی خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید. کارشناس با شما تماس گرفته و در صورت امکان تلفنی مشکل را حل میکند و در غیر اینصورت در محل، لباسشویی شما تعمیر می شود.

      https://a4baz.com/kitchen/laundry-machine

  9. سلام
    میزان آب ورودی به ماشین لباسشویی. کمتر از قبل شده.
    احساس میکنم در ورودی آب مشکلی بوجود آمده

    1. سلام

      لطفا درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید. کارشناس با شما تماس گرفته و راهتماییتان می کند.

      https://a4baz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا