×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

چرا و چگونه پکیج دیواری را سرویس کنیم؟

سرویس پکیج دیواری

با سرد شدن هوا و آغاز فصل پاییز، کم کم باید برای تغییر حالت پکیج دیواری که در خانه دارید آماده شوید. در واقع باید پکیج گرمایشی را از حالت تابستانه به زمستانه تغییر دهید تا عملکرد بهتری از آن را شاهد باشید. اما این تغییر حالت بهتر است بعد از سرویس پکیج انجام شود. سرویس پکیج گرمایشی، موجب افزایش طول عمر و راندمان این دستگاه کاربردی در خانه و ساختمان خواهد شد. در ادامه با آموزش و نحوه سرویس پکیج دیواری با ما همراه باشید.

اگر برای سرویس یا تعمیر پکیج نیاز به کمک یک متخصص دارید می‌توانید در سایت یا اپلیکیشن آچارباز درخواست خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در کم‌ترین زمان، مشکل شما را حل کنند.

موضوعاتی که در بحث سرویس پکیج دیواری در رابطه با آنها صحبت خواهیم کرد:


چرا پکیج دیواری را باید سرویس کرد؟

تامین آب گرم مصرفی در خانه، از اهمیت بالایی برخوردار است. تفاوتی ندارد که شما از آبگرمکن دیواری و زمینی استفاده کنید یا از پکیج. هر کدام از این دستگاه‌ها نیاز به رسیدگی و سرویس به دارند. زیرا تصور یک روز بدون آب گرم، آزاردهنده است.

اما اگر برای گرمایش ساختمان از پکیج استفاده می‌کنید، که اهمیت سرویس و رسیدگی به وسایل گرمایشی چندبرابر می‌شود. زیرا پکیج در کنار تامین آب گرم مصرفی بهداشتی، آب گرم رادیاتورها را نیز تامین می‌کند. وجود مشکل در عملکرد این دستگاه، آن هم در روزهای سرد سال، ماندن در ساختمان را غیرممکن خواهد کرد.

برای تعمیر پکیج از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

سرویس دوره‌ای پکیج به معنای کنترل رسوب لوله‌ها، بررسی وضعیت فشار دستگاه، هواگیری، بررسی شرایط دودکش و فن و … که است. با انجام هر کدام از اینها، راندمان دستگاه افزایش یافته و شاهد خرابی‌های دردسرساز در آینده نخواهید بود. در مرحله سرویس پکیج، اگر ایراد کوچکی هم در دستگاه وجود داشته باشد، توسط کارشناس برطرف می‌شود. زیرا ممکن است همین ایراد کوچک، به سایر قطعات هم آسیب جدی وارد کند.پس باید سرویس دوره‌ای پکیج دیواری را جدی گرفت.

هر زمانی که متوجه شدید:

  • رادیاتورها گرم نمی‌شوند
  • گرم نشدن آب مصرفی بهداشتی
  • شعله اصلی پکیج کوتاه و کم است
  • وجود مشکل در سیستم گرمایشی
  • روشن شدن انفجاری پکیج
  • کم شدن فشار آب گرم مصرفی
  • و …

زمان آن رسیده که پکیج را سرویس کنید.

پیشنهاد مطالعه

بهترین زمان سرویس پکیج دیواری چه زمانی است؟

شاید تصور کنید که باید هر ماه پکیج دیواری که دارید را سرویس کنید. اما اینطور نیست. سرویس پکیج گرمایشی بهتر است هر 6 ماه یکبار انجام شود. اما پیشنهاد ما به شما این است که، هر زمان خواستید تنظیمات تابستانه و زمستانه دستگاه را تغییر دهید، بهترین زمان برای سرویس آن است.

برای مثال، با آمدن فصل سرما، قبل از اینکه بخواهید مقدمات تبدیل حالت تابستانه به زمستانه پکیج را انجام دهید، بهترین زمان برای سرویس پکیج است. زیرا اگر مشکل کوچکی در دستگاه وجود داشته باشد، با هزینه بسیار کمی رفع خواهد شد. در نتیجه پکیج شما عملکرد بهتری داشته و از گرمای مطلوب خانه در روزهای سرد لذت می‌برید.

همچنین زمانی که تصمیم گرفتید حالت زمستانه پکیج را به تابستانه تبدیل کنید، بهترین زمان برای سرویس دستگاه است. پس سرویس دوره‌ای پکیج را طوری تنظیم کنید که با تغییر وضعیت آن همزمان باشد.

بهترین زمان سرویس پکیج دیواری
اوایل آبان و اوایل اردیبهشت، بهترین زمان برای سرویس پکیج دیواری است.

مزیت سرویس پکیج قبل از شروع زمستان چیست؟ آیا فصل پاییز برای سرویس پکیج مناسب است؟

در فصل زمستان، باید کار بیشتری از پکیج دیواری بکشید. زیرا وظیفه پکیج تنها گرم کردن آب بهداشتی مصرفی نیست. برای گرم کردن رادیاتورها باید انرژی بیشتری مصرف شود و فشار بیشتری به پکیج وارد می‌شود. پس باید قبل از آمدن زمستان، این دستگاه را سرویس کنید. در واقع پیش از اوج مصرف پکیج، آن را سرویس کنید. هزینه‌ای که شما برای سرویس پکیج دیواری صرف می‌کنید، بسیار کمتر از هزینه‌ی تعمیر آن در زمان اوج مصرف است.

اگر رسوبی در مسیر لوله‌ها وجود دارد، رسوب زدایی شوند؛ دودکش بررسی شود؛ فشار پکیج تنظیم شود؛ اگر قطعه خرابی در پکیج وجود دارد، تعویض شود. پکیج هواگیری شده و برای گرم کردن ساختمان آماده شود. همچنین با این کار دیگر نگران خرابی دستگاه و بروز مشکل برای اعضای خانواده به دلیل سرمای ساختمان نخواهید شد. در واقع با سرویس به موقع، در روزهای سرد زمستان، با خرابی پکیج، غافلگیر نخواهید شد.

انواع روش های سرویس پکیج

روش‌هایی که می‌توان برای سرویس پکیج ذکر کرد، شامل سرویس کامل و سرویس دور‌ه‌ای می‌شوند.

سرویس کامل پکیج دیواری

در سرویس کامل پکیج٬ دستگاه شما به صورت کامل توسط سرویسکار بررسی و عیب یابی خواهد شد. در این روش تمامی قطعات و اتصالات باید کنترل شوند. در صورت نیاز با استفاده از اسید، رسوب ایجاد شده در مسیر لوله‌ها باید تمیز شوند. در صورتی که قطعه‌ای معیوب، فرسوده و یا شکسته باشد، باید تعویض شود. تمام این کارها باید توسط کارشناس ماهر انجام شوند. سرویس کامل پکیج دیواری به صورت سالانه انجام می‎شود.

سرویس دوره‌ای پکیج دیواری

در این روش٬ سرویس پکیج به فاصله زمانی 6 ماه انجام می‌شود. این روش سرویس را خودتان هم می‌توانید انجام دهید. در واقع با تغییر فصل و تغییر حالات پکیج، زمان سرویس دوره‌ای خواهد بود.

تعمیر پکیج در محل با آچارباز
تعمیر پکیج ، شامل ارائه انواع خدمات نصب، سرویس، عیب یابی، تعمیر و رفع خرابی تمامی برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌شود. دستگاه شما را از هر مدلی که باشد، در هر نقطه از تهران، در محل خودتان تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر پکیج

سرویس پکیج دیواری شامل چه مواردی است؟

مراحلی که باید برای سرویس پکیج دیواری انجام دهید شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کنترل گردش هوا
  • رسوب زدایی پکیج
  • کنترل فشار آب
  • بررسی حرارت پکیج
  • کنترل دودکش ها
  • بررسی محور پمپ سیرکولاتور
  • تنظیم شیر گاز
  • هواگیری پکیچ

گردش هوا را کنترل کنید

یکی از کارهایی که می‌توان آن را در لیست مراحل سرویس پکیج دیواری منظور کرد، کنترل گردش هوا در این وسیله است. گردش هوای کافی داخل پکیج کمک می‌کند تا این دستگاه عملکرد دقیق‌تر و بهتری داشته باشد. برای این کار از دودکش‌های مخصوص پکیج دیواری استفاده می‌کنند و می‌کوشند که پکیج را خارج از فضای خانه قرار دهند. فضایی مانند بالکن، تراس یا حیاط، محیط مناسبی برای نصب پکیج‌های خانگی است.

کنترل گردش هوای پکیج
بهتر است پکیج جایی نصب شود که گردش هوای مناسبی داشته باشد

رسوب زدایی پکیج

آب شهری میزان قابل توجهی املاح و مواد معدنی  دارد که می‌تواند باعث ایجاد رسوب در هر وسیله‌ای که آب در آن جریان دارد شود. برای حل این مشکل باید در یک دوره زمانی خاص پروسه رسوب زدایی روی این وسیله انجام شود. رسوب گیری بخشی از سرویس پکیج به شمار می‌رود که در صحت عملکرد این دستگاه بسیار موثر است.

فشار آب را کنترل کنید

درصورتی که فشار آب ورودی به رادیاتور زیاد باشد، به دستگاه آسیب وارد می‌کند. باید فشار آب ورودی را کنترل کنید.

تنظیم حرارت پکیج

هر دستگاه پکیجی، بسته به مدل و برند، دارای شیرهای کنترلی متعددی است. با استفاده از شیر ترموستات و کلیدهای تنظیم دما، میزان حرارت تولیدی دستگاه را باید تنظیم کنید. دمای بالای پکیج، موجب گرم شدن بیش از حد محیط خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه

دودکش‌ها را کنترل  کنید

صحت عملکرد دودکش‌ها بسیار مهم است. چرا که اگر این قسمت به درستی کار نکند علاوه بر خرابی دستگاه خطرات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. هنگام نصب پکیج دیواری باید از نظر ایمنی اهمیت بسیاری به راه اندازی درست و اصولی دودکش‌ها داده شود. توجه داشته باشید که هر دودکش باید برای یک دستگاه نصب شود تا خطر گازگرفتکی اعضای ساختمان را تهدید نکند.

بررسی محور پمپ سیرکولاتور

در صورت مسدود بودن محور پمپ سیرکولاتور، آب به درستی پمپاژ نکرده و جریان نخواهد داشت. پس در زمان سرویس پکیج، محور پمپ سیرکولاتور را بررسی کنید تا جریان آب سرد و گرم، به درستی انجام شود.

تنظیم شیر گاز

یکی از قسمت‌های حساس پکیج، شیر گاز است. باید شیر گاز را طوری کنترل کنید که گاز به میزان استاندارد وارد دستگاه شود. البته این کار نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارد. باید پیچ و مهره‌های به خوبی تنظیم شوند.

هواگیری پکیج

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سرویس پکیج، هواگیری است. با هواگیری پکیج، عملکرد بهتری از این دستگاه را تجربه خواهید کرد و تمامی رادیاتورها به صورت یکنواخت گرم می‌شوند. گاهی با هواگیری درست، سروصدای آزاردهنده این دستگاه برطرف شده و خطر نشتی آب کاهش می‌باید و مصرف گاز به حداقل می‌رسد.

هواگیری پکیج
در حین هواگیری پکیج، مراقب باشید که آب داغ به روی شما پاشیده نشود.

بررسی استحکام محل نصب پکیج

یک مکان مناسب و محکم برای نصب و راه اندازی پکیج انتخاب کنید، اگر محل نصب از استحکام کافی برخوردار نباشد ممکن است پکیج شما از لحاظ فیزیکی آسیب شدید ببیند. در حین نصب پکیج به این موارد دقت کنید:

سرویس پکیج به معنای تعویض و یا تعمیر قطعات نیست. نکاتی هست که باید در هنگام نصب این دستگاه به دقت رعایت شوند تا مشکلات و تعمیرات این دستگاه را به کمترین میزان برسانند. به این نکات توجه کنید :

  • به دلیل وجود گردوخاک در داخل لوله‌های ساختمان، لوله‌ها باید قبل از نصب و راه اندازی به درستی شسته شده تا بعد از نصب با مشکل روبه‌رو نشوند.
  • از ایمنی و درستی لوله کشی گاز ساختمان و واحد آپارتمانی خود مطمئن شوید.
  • ارتفاع مناسبی برای نصب دود کش پکیج در نظر بگیرید و نکات ایمنی را هنگام نصب این قطعه به درستی رعایت کنید.
  • شیر قطع و وصل جریان آب در ابتدای لوله‌های رادیاتور نصب شوند که هنگام سرویس و نصب سهولت کار امکان پذیر باشد.
  • هنگام راه اندازی رادیاتور‌ها، هواگیری را انجام دهید.
  • لوله کشی آب گرم با دیگر واحد‌های آپارتمان به صورت مشترک نباشد.
  • اطمینان حاصل کنید که لوله کشی رادیاتورها و پکیج خانگی نشتی نداشته باشد.
  • املاح موجود در آب منجر به ایجاد رسوب در مخزن پکیج خواهد شد. در صورتی که رسوب زدایی انجام نداده‌اید، این کار پس از مدتی سبب از بین رفتن این وسیله می‌شود.

چه زمان باید پکیج دیواری را رسوب زدایی کرد؟

شاید برای شما هم پیش آمده است که هنگام استحمام، آب گرم یک باره سرد شده و مجدد گرم می‌شود. این اتفاق ممکن است چندین مرتبه تکرار شده و بارها آن را تجربه کرده باشید. این سرد و گرم شدن آب نشانه ایجاد رسوب در مخازن حرارتی و لوله‌های پکیج است. رسوب موجود در لوله‌های آب باعث می‌شوند آب با فشار و سرعت کمی در لوله‌ها جریان پیدا کند، به همین دلیل وقتی آب به محل مصرف می‌رسد سرد می‌شود. رسوب به دیواره‌های مخازن حرارتی و منبع می‌چسبد و سبب ضخامت آن می‌شود. این عامل باعث می‌شود انرژی بیشتری برای گرم نگه داشتن آب مصرفی صرف شود.

پیشنهاد مطالعه

چگونه پکیج را رسوب زدایی کنیم؟

۱- اسیدشویی و رسوب زدایی پکیج دیواری بدون کمک پمپ

برای رسوب زدایی پکیج نیازمند یک تعمیرکار متخصص هستیم، زیرا این کار کمی دشوار است و باید بی‌عیب و نقص انجام شود. بهتر است سرویس و تعمیر پکیج را به عهده شخصی که به این کار آشنا است بسپارید.

برای رسوب زدایی پکیج:

  1. ابتدا دوشاخه برق پکیج را از پریز بکشید و جلد ظاهر پکیج دیواری را باز کنید و کناری بگذارید
  2. سپس شیر ورودی آب سرد پکیج را ببندید
  3. شیر پرکن پکیج را در جهت عقربه‌های ساعت باز کنید
  4. اکنون شیر آب گرمی که در پایین‌ترین نقطه پکیج دیواری نصب شده‌است را باز کنید تا آب تمامی قسمت‌های سیستم پکیج خالی شود
  5. با کمک آچار آلن، دو عدد پیچ آلن مبدل پکیج را که به بلوک‌ها متصل است، باز کنید و سپس آن را بیرون آورید
  6. مبدل پکیج را رسوب زدایی کنید.
    برای این کار از ماده دیسکلر استفاده کنید. دیسکلر محلولی شیمیایی است که در استفاده از آن باید بسیار دقت کنید و از دستکش و ماسک و حتی عینک مخصوص این کار استفاده کنید.
  7. دیسکلر را درون منفذ مبدل ریخته و کامل اسیدشویی کنید
  8. بعد از مدت زمانی نزدیک به نیم ساعت، با آب پرفشار همان قسمت را به خوبی بشویید
  9. در صورتی که رسوب‌ها از بین نرفت؛ این کار را تکرار کنید
  10. می‌توانید مبدل را روی شعله گاز گرفته و بعد از این که کمی حرارت دادید آن را رسوب زدایی کنید
  11. بعد از اتمام رسوب زدایی مبدل را با کمک اورینگ‌ها نصب کنید
    توجه داشته باشید که اگر اورینگ‌ها تغییر شکل داده‌اند، از قطعات جدید برای نصب استفاده کنید
  12. در نهایت فشار پکیج را روی عدد 1.5 تنظیم کرده و آن زمان بعد از سرویس پکیج دیواری آن را روشن کنید
رسوب زدایی پکیج
رسوب زدایی یکی از گام های سرویس پکیج است و بهتر است توسط یک متخصص انجام شود

۲- اسیدشویی و رسوب زدایی پکیج دیواری بوسیله پمپ

در روش رسوب زدایی پکیج دیواری به وسیله پمپ، نیاز نیست مبدل گرمایی را از دستگاه پکیج جدا کنید. بلکه می‌توانید از پمپ اسید برای شستشوی پکیج استفاده کنید. این پمپ از یک سمت درون ظرف اسید قرار می‌گیرد و خروجی دیگر آن به یک طرف مبدل وصل می‌شود. به کمک پمپاژ، اسید به داخل مبدل رفته و رسوب زدایی را انجام می‌دهد. در نهایت تمامی رسوبات با استفاده از یک شیلنگ خارج می‌شود.

در آخر کار، با پمپاژ آب به داخل مبدل، آن را تمیز کرده و شستشو بدهید تا هرگونه اسیدی که در داخل آن باقی مانده است از بین برود. در این روش می‌توانید با کمک فیلترهای تصفیه کننده آب، مانع ورود املاح معدنی به داخل دستگاه پکیج شوید؛ چرا که همین املاح باعث ایجاد رسوب می‌شوند. برای اینکه از رسوب گذاری در داخل پکیج جلوگیری کنید، فیلتر تصفیه را در مسیر آب سرد ورودی قرار دهید تا املاح موجود در آب وارد دستگاه پکیج نشوند. به این ترتیب دیگر نیاز به سرویس پکیج نخواهد بود و یا این که کمتر این کار را باید انجام داد.

روش جلوگیری از تشکیل رسوب در پکیج دیواری

استفاده از فیلتر

بهترین و در عین حال ساده‌ترین روش برای جلوگیری از ایجاد رسوب در پکیج، قرار دادن فیلتر مناسب در مسیر آب ورودی به دستگاه است. با قرار دادن این قطعه، دیگر خبری از ایجاد رسوب و دردسرهای رسوب زدایی پکیج نخواهد بود.

استفاده از فیلتر + محلول محافظت از رسوب

راه دیگر در کنار قرار دادن فیلتر، استفاده از محلول محافظ در برابر رسوب است. قبل از راه اندازی پکیج، محلول را داخل آن ریخته تا مانع از ایجاد رسوب شود.

حل مشکل پکیج یا تعویض پکیج، کدام بهتر است؟

تصمیم گیری برای اینکه پکیج را تعویض و یا رفع مشکل کنید را با مشورت کردن با یک متخصص انجام دهید. تعمیر پکیج یک کار تخصصی است و اگر توسط یک سرویسکار مطمئن انجام شود با تعویض قطعات مشکلات دار و رفع برخی مشکلات مانند نشتی، سوراخ شدگی مخزن و . . . میتوان پکیجی سالم داشت.
گاهی تعمیر یا تعویض قطعات به اندازه خرید مجدد یک پکیج هزینه دارد لذا پس از بررسی دستگاه شما توسط یک فرد مجرب و مشاوره با ایشان میتواند شما را در اینباره تصمیم بگیرید.

تعمیر پکیج در محل با آچارباز
تعمیر پکیج ، شامل ارائه انواع خدمات نصب، سرویس، عیب یابی، تعمیر و رفع خرابی تمامی برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌شود. دستگاه شما را از هر مدلی که باشد، در هر نقطه از تهران، در محل خودتان تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر پکیج
4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. پکیج ایران رادیاتور دارم، شوفاژها کاملا گرمه و آب مصرفیم متوسط رو به سرده شلنگهای زیر پکیج رو دست میزنم خیلی داغه و مشکلی نداره میشه راهنماییم کنین؟

    1. درود بر شما
      ارسلان عزیز، این مشکل معمولا با سرویس پکیج از بین می رود. بهتر است برای سرویس دوره‌‎ای و تعمیر پکیج اقدام کنید.
      موفق باشید

  2. قیمت سرویس سالیانه پکیج دیواری شما چند است؟ اینکه قیمت خدمات تعمیر و سرویس پکیج هارو از کجا میشه دید؟

  3. با عرض سلام و ادب و خدا قوت
    نحوه تنظیم پکیج برای ماه های سرد سال که چگونه هست و اگه مدل بیتا که ما داریم رفت روی قسمت زرد بالا یا پایین چگونه برگردانیم. نصاب به ما گفت فقط از خود پکیج تنظیم کنید به رادیوتورها دست نزنید. ما چگونه دما را بالاتر ببریم.ممنون

  4. این فیلتر تصفیه که گفتید رو برای آبگرمکن هم میشه استفاده کرد که دیگه رسوب نکنه و نیازی به جرم گیری نباشه؟

    1. با سلام
      آبگرمکن ها هم دارای فیلتر هستند که در مسیر آب قرار دارد. اما فیلتر پکیج برای آبگرمکن قابل استفاده نیست.

    1. با سلام
      سرویس پکیج بهتر است دو بار در سال انجام شود. اما هر چند ماه یکبار، بازدید چشمی از پکیج انجام دهید و وضعیت آن را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا