×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

گرمایش و سرمایش

آشنایی با انواع پنکه و کاربردهای آن

انواع پنکه

پنکه، به یکی از سیستم‌های تهویه هوا گفته می‌شود، که کاربرد فراوانی دارد و در انواع مختلفی در بازار موجود است.
پنکه، اغلب در شهرهای با آب و هوای مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرد، چراکه بدون تولید هیچ‌گونه رطوبت هوای محیط را خنک می‌کند.وجود یک پنکه در همه خانه‌ها واجب است، چرا که در فصل‌ بهار که هوای اکثر مناطق خیلی گرم نیست، با روشن نکردن کولر، می‌توانید در مصرف برق صرفه جویی کنید. حتی کارشناسان برای استان‌های شمالی یا مناطقی که آب و هوا مرطوب دارند، استفاده از این سیستم تهویه هوا را در همه فصل‌ها پیشنهاد می‌کنند.

در صورتی که پنکه محیط منزل، اداره و … شما خراب شده است، بهتر از به جای خرید، به فکر تعمیر پنکه خود باشید تا در هزینه‌های خود بسیار صرفه جویی کنید. اما در صورتی‌که تمایل دارید دستگاه جدید بخرید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را مطالعه کنید تا با انواع پنکه که در بازار موجود است، آشنا شوید.

انواع پنکه و کاربردهای آن ها

پس از انقلاب صنعتی، خیزشی در تولید انواع پنکه‌ها آغاز شد و پنکه‌های مختلفی وارد بازار جهانی شدند.
امروزه اکثر پنکه‌ها مانند سایر لوازم خانگی بیشتر با برق کار می‌کنند.
استفاده از پنکه بسیار آسان است، شما می‌توانید با زدن دکمه OFF و ON دستگاه را خاموش و روشن کنید و از هوای خنک تولیدی آن لذت ببرید.

در حال حاضر 10 نوع پنکه وجود دارد، عبارتند از:

1. پنکه نوع برج

پنکه‌های برج دارای ساختار باریک، بلند و بدنه براق هستند.فن‌های برج، در پنل‌های خنک کننده نصب شده و کار می‌کنند، که به خنک کردن هوای محل قرارگیری آن‌ها کمک می‌کند.
بیشتر فن‌ها دارای پایه چرخشی هستند، که به خنک نگه داشتن هوای اطراف محل کمک می کند.
امروزه برخی از فن‌های برجی دارای یونیزرهایی هستند، که به صورت داخلی در داخل فن قرار می‌گیرند، این یونیزر به تصفیه هوا کمک می‌کنند.

پنکه های برج
پنکه‌های برج بسیار سبک هستند و کار با آنها ساده است و می‌توانید آنها را به راحتی جا‌به‌جا کنید.

2. پنکه پایه ای یا ایستاده

این نوع پنکه‌ها به دلیل سیستم خنک کننده قدرتمند و باد شدیدی که تولید می‌کنند، طرفداران زیادی دارند.

این پنکه‌ها به دلیل قد بلندشان، فن‌های ایستاده نیز نامیده می‌شوند؛ به دلیل وزن پایین پنکه‌های ایستاده می‌توانید به راحتی محل قرارگیری آنها را تغییر دهید و برای اتاق‌های دیگر از آن استفاده کنید.

ارتفاع پنکه‌های ایستاده را می‌توانید به راحتی تغییر دهید و حتی در صورت کم بودن فضای داخلی آنها را از هم باز کنید و دوباره در فصل بهار روی هم سوار کنید

انواع پنکه و کاربرد آن‌ها
برخی از پنکه‌های ایستاده قابلیت جمع شدن پایه خود را دارند و می‌توان از آن‌ها به عنوان پنکه رومیزی و … استفاده کرد.

3. پنکه رومیزی

پنکه‌های رومیزی از نظر اندازه کم حجم و به راحتی قابل حمل هستند و می‌توان به راحتی در هر مکان ممکن از آن‌ها استفاده کرد.
امروزه مهم‌ترین ویژگی فن‌های رومیزی، این است که با کنترل گجت‌های مختلف عرضه می‌شوند.
بعضی از پنکه‌های رومیزی از طریق ریموت یا حتی تلفن همراه قابل کنترل هستند، بنابراین دستگاه به یکی از مطلوب ترین انتخاب‌ها تبدیل شده است. البته باید بدانید اگر می‌خواهید این پنکه‌ها متراژ بیشتری را خنک کنند باید آنها را روی یک میز قرار دهید.

پنکه رومیزی
پنکه رومیزی را بهتر است روی یک میز یا سطح بالاتر از زمین قرار دهید تا فضای بیشتری را خنک کند.

4. پنکه سقفی

در اکثر خانه‌های شمال کشور، این فن‌های مکانیکی را می‌توانید ببینید که با برق کار می‌کنند و به سقف یک اتاق نصب می‌شوند. این مدل پنکه در زمان قدیم بسیار رایج بود اما امروزه با توجه به عرضه مدل‌های مختلف شبکه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ساختار پنکه سقفی بسیار ساده است، سه تا چهار تیغه روی توپی وجود دارد و در وسط اتاق از سقف آویزان شده است.به دلیل موقعیت معلق و چرخش آزاد پره‌ها، پنکه‌های سقفی می‌توانند هوا را به طور یکنواخت در سراسر اتاق پخش کنند.

از طرفی برای خانه‌هایی که مشکل محدودیت جا دارند، این پنکه بسیار مناسب است زیرا فضایی را در کف اتاق اشغال نمی‌کند. مدل‌های جدید این پنکه دارای لوستر هم هستند که بتوانند همزمان کار دو وسیله را انجام دهند.

پنکه سقفی
در صورتی‌که پنکه سقفی به درستی نصب نشود، ممکن است در حین کار لرزش داشته باشد.

5. پنکه اگزوز

هدف اصلی این نوع پنکه‌ها تهویه مناسب در ساختمان است. این پنکه‌ها را می‌توانید بیشتر در حمام و آشپزخانه، در هر خانه‌ای ببینید؛ همچنین در سالن‌های سینما، کارخانه‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پره‌های پنکه اگزوز با سرعت بسیار بالایی می‌چرخند، بنابراین هوای گرم را به سمت خود می‌کشد و هوای تازه را وارد اتاق می‌کنند.

پنکه اگزوز
امروزه مدل‌های ارتقا یافته این فن‌ها دارای ترموستات است، که در صورت نیاز پس از تهویه هوا خاموش می‌شود.

6. پنکه دیواری

پنکه دیواری اغلب برای مکان‌هایی مناسب است که کف سالن آنها مشکلی دارد یا محدودیت دارند. پنکه‌های دیواری بیشتر در سالن‌ها، ادارات، سالن‌های مهمانی و حتی در انبارها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
پنکه‌های دیواری اغلب برخلاف مدل سقفی یا سایر مدل‌ها، فقط هوا را در سراسر ناحیه نصب شده می‌چرخانند.
فن‌های دیواری علاوه بر کمک زیاد به تهویه مطبوع، به تولید نسیم خنک و صرفه جویی در فضای کف کمک می‌کنند.
تنظیم سرعت چندگانه، کنترل از راه دور، دوام و ساختار سبک وزن، این فن‌ها را به یکی از بهترین‌ها در این زمینه تبدیل کرده است.

پنکه دیواری
اکثر پنکه‌های دیواری دارای کنترل از راه دور هستند یا بتوانید از دور نیز فرمان را به آنها ارسال کنید.

7. پنکه مه پاش

از نظر برخی از افراد می‌توان پنکه‌های مه‌پاش را جایگزینی عالی برای کولر گازی‌ها بدانیم. در طول تابستان، پنکه‌های مه پاش می‌توانند تاثیر زیادی در خنک و مرطوب کردن فضای اطراف خود داشته باشند.
پنکه‌های مه‌پاش برای انجام وظیفه خود نیاز به آب دارند؛ آب در هوای گرم از طریق پمپ‌های فشار بالا که در پنکه تعبیه شده است، به شکل مه پاشیده می‌شود؛ بنابراین، هوا را خنک می‌کند.

پمپ‌های فشار بالا به همراه دمنده قدرتمند این پنکه‌ها، آن‌ها را به یک ابزار خنک کننده بسیار قوی تبدیل می‌کنند و در عین حال فضا را در مشخصات داخلی و خارجی به طور مساوی خشک نگه می‌دارد، با توجه به این مه رطوبت روی پوست احساس نمی‌شود.

پنکه مه پاش
فن‌های مه‌پاش نیز در مقایسه با تهویه مطبوع گزینه‌ای کارآمد در مصرف انرژی هستند و هر دو نتایج تقریبا مشابهی دارند.

8. پنکه دستی

فن‌های دستی ساختار بسیار ساده‌ای دارند.
یک قسمت وجود دارد، که باید در دست نگه داشته شود و قسمت دیگر به یک ساختار بزرگ‌تر تبدیل می‌شود، که برای ایجاد جریان هوا و خنک کردن استفاده می‌شود.
پنکه‌های دستی صرف نظر از شرایط مالی و همچنین برای اهداف مختلف توسط همه استفاده می‌شوند و همانطور که انتظار می‌رود در مدل‌ها و ساخت‌های مختلف نیز عرضه می‌شوند.

پنکه دستی
پنکه‌های دستی نیازی به انرژی برق ندارند و اغلب شارژی هستند.

9. پنکه شارژی

در مناطقی با هوای گرم، پنکه‌های شارژی بسیار رایج هستند، آن‌ها همچنین توسط بسیاری از افراد به عنوان یک ضرورت تابستانی دیده می‌شوند.پنکه‌های شارژی را می‌توانید در مکان‌هایی غیر از منازل و ادارات، مانند کمپینگ و سایر فعالیت‌های خارج از منزل استفاده کرد.

علاوه بر این، پنکه‌های شارژی برای شارژ شدن نیاز به برق کمی دارند و نیازی نیست بابت مصرف انرژی آنها نگرانی داشته باشید. اکثر پنکه‌های شارژی دارای یک موتور 12 ولتDC ، تیغه فن، مدار شارژ، واحد منبع تغذیه، محفظه و … هستند.

پنکه شارژی
پنکه‌های شارژی اغلب قابل حمل هستند تا شما بتوانید به راحتی آنها را جابه‌جا کنید.

10. پنکه هواکش اتاق زیر شیروانی

کار اصلی یک پنکه‌های تهویه اتاق زیر شیروانی، این است که هوای گرم شده را از اتاق زیر شیروانی خارج می‌کند، تا فضای زیر شیروانی همواره خنک باشد. به طور کلی، یک فن اتاق زیر شیروانی یکی از انواع پنکه‌های خروجی است، که با برق کار می‌کند و اغلب در نزدیکی سقف یا نزدیک شیروانی قرار دارد.
به دلیل موقعیت مکانی آن، اغلب با پنکه‌های کل خانه اشتباه گرفته می‌شود، اما پنکه‌های کل خانه فقط زمانی که هوا گرم است روشن می‌شوند؛ در حالی که فن‌های هواکش اتاق زیر شیروانی طوری طراحی شده‌اند که در تمام طول روز کار کنند.

پنکه هواکش
اندازه و تعداد فن‌های هواکش اتاق زیر شیروانی به اندازه سقف بستگی دارد.

در این مطلب سعی کردیم تمام نکاتی که باید درباره انواع پنکه و مدل‌های مختلفی که در بازار وجود دارد را به شما معرفی کردیم. در صورتی‌که شما از هر مدل پنکه‌ای استفاده می‌کنید که با مشکل روبروست باید درخواستتان را در این صفحه ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید تا پس از ثبت سفارش، دستگاه شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعمیر شود.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا