دوربین مداربسته

میزان مصرف اینترنت دوربین مداربسته چقدر است؟

مصرف اینترنت دوربین مداربسته

امروزه اغلب دوربین‌های مداربسته تحت شبکه وای‌فای هستند و کاربران می‌توانند در هر زمان و مکانی، فیلم‌های ثبت شده توسط دوربین‌ها را به صورت آنلاین با گوشی هوشمند خود مشاهده کنند. اما یکی از سوالات مهم پیرامون دوربین‌های مداربسته این است که مصرف اینترنت دوربین مداربسته چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم تعداد دوربین‌ها، کیفیت تنظیم شده در برنامه انتقال تصویر از جمله عوامل تاثیر گذار در مصرف اینترنت دوربین مداربسته هستند. در این مقاله آچارباز علاوه‌بر نقش هر یکی از این عوامل بر مصرف داده اینترنت، نحوه محاسبه میزان مصرف اینترنت دوربین مداربسته، بهترین اینترنت و نحوه کاهش مصرف نت را به شما آموزش می‌دهیم.

مصرف اینترنت دوربین مداربسته چقدر است؟

اولین سوال کاربران پیرامون اینترنت دوربین مداربسته، میزان مصرف آن است. در پاسخ به این سوال باید بگوییم به طورکلی مصرف اینترنت دوربین مداربسته خیلی زیاد نیست که برای شما نگرانی به‌وجود بیاورد. در واقع اینترنت تنها در زمان‌هایی تصاویر منتقل می‌شود، مصرف شده و در مابقی زمان‌ها مصرف چندانی ندارد. منظور از انتقال تصاویر این است که بخواهید تصاویر را در گوشی یا کامپیوتر خود مشاهده کنید.

عوامل موثر در مصرف اینترنت دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته تحت شبکه برای انتقال داده‌ها به موبایل یا هر دستگاه متصل دیگر، باید به اینترنت متصل باشند. عوامل متعددی در میزان مصرف اینترنت دوربین مداربسته موثر هستند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم:

1-    تاثیر تعداد دوربین مداربسته در مصرف اینترنت

بدون شک اولین و مهم‌ترین عامل تاثیر گذار در مصرف اینترنت دوربین مداربسته، تعداد دوربین‌هاست. اگر محیط تحت نظارت شما از نظر امنیتی حساسیت بالایی داشته باشد و بخواهید با کم‌ترین نقطه کور، محیط را کنترل و نظارت کنید، به تعداد دوربین‌های بیش‌تری نیاز دارید؛ در نتیجه مصرف اینترنت شما افزایش پیدا می‌کند.

تاثیر تعداد دوربین مداربسته در مصرف اینترنت
هرچه تعداد دوربین‌های مداربسته موجود در محیط بیش‌تر باشد، مصرف اینترنت نیز بیش‌تر خواهد شد.

2-    نقش کیفیت دوربین مداربسته در مصرف اینترنت

دومین عامل تاثیرگذار در مصرف اینترنت دوربین مداربسته، کیفیت تصویری است که این دوربین‌ها انتقال می‌دهند. هرچه کیفیت تصویر بالاتر باشد، مصرف اینترنت نیز بیش‌تر خواهد شد. کیفیت تصاویر به نوع دوربین بستگی دارد. این دوربین‌ها در انواع مختلف از یک مگاپیکسل تا هشت مگاپیکسل و حتی بالاتر به فروش می‌رسند. دوربین هشت مگاپیکسلی یا باکیفیت‌تر مصرف اینترنت بیش‌تری خواهند داشت.

3-    تاثیر جریان کیفیت انتقال تصاویر در مصرف اینترنت دوربین مداربسته

نوع تنظیم کیفیت جریان ویدئو در انتقال تصاویر تاثیر زیادی در میزان مصرف اینترنت دوربین مداربسته دارد. نحوه انتقال تصاویر دوربین‌های مداربسته را می‌توانید به دو صورت استریم فرعی و استریم اصلی تنظیم کنید. اگر تنظیمات دوربین را روی حالت استریم فرعی قرار دهید، کیفیت تصاویری که منتقل می‌شوند، پایین است؛ در نتیجه مصرف اینترنت نیز کم‌تر خواهد بود. اما اگر تنظیمات را روی استریم اصلی قرار دهید، کیفیت تصویر بالاتر و مصرف اینترنت نیز بیش‌تر خواهد شد.

استریم اصلی حداکثر کیفیت تنظیم شده و استریم فرعی حداقل کیفیت تنظیم شده در دوربین‌های مداربسته است. تعداد فریم بر ثانیه یا همان FPS دوربین مداربسته بر میزان حجم مصرفی اینترنت تاثیر مستقیم دارد. شما می‌توانید با تنظیم بیت ریت دوربین در حالت جریان تصویر فرعی میزان مصرف اینترنت دوربین مداربسته را کاهش دهید.

4-    نقش میکروفون در مصرف اینترنت دوربین مداربسته

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در مصرف اینترنت دوربین مداربسته، مجهز بودن این سیستم به میکروفون است. بدیهی است که انتقال صدا به همراه تصاویر، نیاز به مصرف اینترنت بالاتری دارد. بنابراین اگر کنترل صدای محیطی که تحت نظارت دارید در افزایش امنیت مکان اهمیت چندانی ندارد، بهتر است از دوربین‌های معمولی و بدون میکروفون استفاده کنید.

نقش میکروفون در مصرف اینترنت دوربین مداربسته
ارسال همزمان صدا و تصویر باعث افزایش مصرف اینترنت دوربین مداربسته می‌شود.

5-    تاثیر فرمت فشرده سازی در مصرف اینترنت دوربین مداربسته

برای کاهش مصرف اینترنت دوربین مداربسته می‌توانید از فرمت‌های فشرده سازی تصاویر استفاده کنید. دوربین‌های مداربسته دارای فرمت‌های فشرده سازی H.264 و  H.265 و H.264+ و H265+ هستند؛ هرچه تصاویر فشرده‌تر باشد، میزان مصرف اینترنت نیز کم‌تر خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه

نحوه محاسبه مصرف اینترنت دوربین مداربسته

اگر تعداد دوربین‌های نصب شده در محیط زیاد است و این دوربین‌ها به صورت 24 ساعته و هفت روز هفته در حال انتقال تصاویر هستند، می‌توانید از نرم‌افزارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم برای محاسبه مصرف اینترنت دوربین مداربسته کمک بگیرید. در حال حاضر محاسبه مصرف اینترنت دوربین مداربسته توسط گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها از طریق اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای ویژه‌ای امکان پذیر است.

1-    نرم افزار Network؛ محاسبه اینترنت دوربین مداربسته در کامپیوتر

نرم افزار Network به شما در ازریابی وضعیت پهنای باند کمک می‌کند و می‌توانید از آن برای جمع‌آوری داده‌های پهنای باند و محاسبه مصرف اینترنت دوربین مداربسته استفاده کنید. نرم افزار Network امکان کنترل اینترنت یا تمام اتصالات شبکه را فراهم می‌کند.

محاسبه میزان اینترنت دوربین مداربسته با برنامه Network
میزان اینترنت مصرفی دوربین مداربسته از طریق نرم‌افزارهای ویندوزی و اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند قابل محاسبه است.

نرم افزار محاسبه اینترنت در تلفن همراه

گوگل پلی استور و اپ استور برنامه‌های متعددی را برای محاسبه اینترنت در تلفن‌های همراه ارائه می‌کنند. در بین این برنامه‌ها دو اپلیکیشن Data Monitor pre و DataFlow امتیاز بیش‌تری را از کاربران دریافت کرده‌اند.

  • برنامه Data Monitor pre: با استفاده از این برنامه می‌توانید مصرف اینترنت خود را در روز جاری و تا 30 روز گذشته مشاهده کنید.
  • برنامه DataFlow: اپلیکیشن DataFlow قابلیت اندازه‌گیری دقیق مصرف اینترنت وایرلس و خط موبایل شما را دارد و می‌تواند با داشتن پلن شما، میزان باقی‌مانده از بسته اینترنت را اعلام کند.

نحوه محاسبه مصرف اینترنت دوربین سیم‌کارت خور

چنانچه از دوربین‌های سیم‌کارتی استفاده می‌کنید برای محاسبه مصرف اینترنت آنها می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید:

حجم داده‌ای بر حسب پیکسل برای یک دقیقه (به مگابایت)پیکسلکیفیت تصویر
3-4426 × 240240p
5-6640 × 360360p
8-10854 × 480480p
20-251280 × 720720p HD
40-501920 × 10801080p FHD
90-1202560 × 14401440p QHD
200-2253840 × 21602160p 4K
600-7007680 × 43204320p 8K

بهترین اینترنت برای دوربین مداربسته کدام است؟

یکی دیگر از سوالات پرتکرار کاربران این است که چه اینترنتی برای دوربین مداربسته مناسب است. باید بگوییم تفاوت چندانی در شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت وجود ندارد. تنها در زمان خرید توجه داشته باشید که اینترنت با سرعتی خریداری کنید که به‌خوبی بتواند تصاویر و ویدئوها را آپلود کند.

همچنین باتوجه به زیرساخت‌های محل خود می‌توانید از شرکت فروشنده اینترنت تقاضای اینترنت با ip استاتیک یا بدون استاتیک را بدهید.

اینترنت دوربین مداربسته باید چه سرعتی داشته باشد؟

بسته به میزان انتقال تصاویر و حساسیت محل ممکن است نیاز باشد اینترنت پرسرعت‌تری بخرید تا بتوانید تصاویر را با سرعت بیشتری به دستگاه‌های دریافت کننده تصاویر ارسال کنید. اما به طورکلی از نظر کارشناسان این حوزه باید اینترنت دوربین مداربسته حداقل دارای سرعت 1 الی 2 مگابایت بر ثانیه باشد.

پیشنهاد مطالعه

راهکارهایی برای کاهش مصرف اینترنت دوربین مداربسته

در ادامه روش‌هایی برای کاهش مصرف نت در دوربین‌های مداربسته مختلف اعلام شده است.

  • کیفیت تصاویر دریافتی را کاهش دهید.
  • در مواقعی که نیاز نیست تصاویر دوربین را دریافت نکنید.
  • فرکانس و تعداد ارسال تصاویر را کاهی دهید.
  • از فرمت‌های فشرده برای کاهش حجم تصاویر استفاده کنید.
  • حالت ذخیره تصاویر در دستگاه را فعال کنید تا نیاز نباشد دائم از دوربین گزارش بگیرید.
  • پهنای باند اینترنت را افزایش دهید.
  • چنانچه نیازی به تعداد دوربین‌های زیاد در فضا نیست، دوربین‌های اضافه را از محل خارج کنید.
ترفندهای کم کردن مصرف نت دوربین مداربسته
با کاهش تعداد و کیفیت تصاویر ضبط شده دوربین مداربسته می‌توانید مصرف اینترنت را کاهش دهید.

آنچه درباره مصرف اینترنت دوربین مداربسته آموختیم

در این مطلب با عوال تاثیرگذار، نحوه محاسبه و راهکارهای کاهش مصرف اینترنت دوربین مدار بسته آشنا شدیم. همچنین راهکارهایی برای کاهش مصرف اینترنت را بیان کردیم. در صورتیکه سوالات بیشتری در این زمینه دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید تا کارشناسان ما آنها را پاسخ دهند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا