×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

نظافت منزل و ساختمان

چک لیست کارهای خانه تکانی عید سالیانه

لیست کارهای خانه تکانی عید

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در شهریور 1398 نوشته شده بود و در بهمن 1401 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

طبق رسومی که از گذشته بر جای مانده، بیشتر افراد قبل از آمدن نوروز و شروع سال جدید، اقدام به خانه تکانی یا نظافت منزل برای شب عید می‌کنند. این کار اغلب زمان زیادی را می‌گیرد در نتیجه افراد کمی تمایل دارند آن را انجام دهند؛ اما در صورتی‌که لیست کارهای خانه تکانی عید را داشته باشید این موضوع با سرعت بیشتری انجام می‌شود. در این مقاله آچارباز قصد داریم درباره لیست کارهای خانه تکانی عید و وسایلی که می‌توانید با آنها سرعت نظافت را بالا ببرید، صحبت کنیم. چنانچه این وسایل را در خانه دارید اما به دلیل خراب بودن یا درست کار نکردن، از آنها استفاده نمی‌کنید؛ بهتر است برای تعمیر آنها از متخصصین آچارباز کمک بگیرید تا در کمترین زمان ممکن مشکل آنها برطرف شود و سرعت و کیفیت نظافت شما بالا رود. برای ثبت سفارش کافیست روی کلمه تعمیر فرش شو و سرامیک شو ، تعمیر بخار شو ، تعمیر جاروبرقی و تعمیر جاروشارژی ، تعمیر ماشین لباسشویی کلیک کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

چک لیست کارهای خانه تکانی عید

لیست کارهای خانه تکانی عید که باید انجام شود را می‌توانید بر اساس محل‌های مختلف خانه مانند زیر، تقسیم بندی کنید. در این صورت می‌توانید خانه تکانی هر محل را برای ساعت یا روز مشخص برنامه‌ریزی و عملی کنید.

  • اتاق خواب
  • آشپزخانه
  • پذیرایی
  • حمام و سرویس بهداشتی
  • حیاط

اتاق خواب

اولین محلی که لیست کارهای خانه تکانی عید را برای آن بیان می‌کنیم، اتاق خواب است. به عقیده اکثر افراد تمیز کردن اتاق خواب یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها و در عین حال مواردیست که به سرعت انجام می‌شود؛ در نتیجه اگر معمولا به صورت دوره‌ای محل را تمیز می‌کنید می‌توانید در عرض چندساعت خانه تکانی اتاق خواب را انجام داده و به سراغ بقیه محل‌ها بروید.

اقداماتی که اغلب در لیست کارهای خانه تکانی عید برای اتاق خواب توسط افراد مختلف انجام می‌شود، عبارتند از:

  • تمیز کردن کمدها و کشوها

کمدها و کشوها یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در اتاق خواب هستند که اغلب داخل آنها وسایل مختلف (لباس، لوازم آرایشی و بهداشتی، رخت‌خواب، کفش و …) وجود دارد. برای تمیز کردن این قسمت‌ها بهتر است وسیله‌های داخل کمد و کشو را تخلیه کنید و آنها را بررسی کرده و مرتب داخل کمد یا کشو قرار دهید.

  • تمیز کردن کتابخانه

اگر از افرادی هستید که به مطالعه علاقه زیادی دارید و آنها را داخل کتابخانه نگهداری می‌کنید، باید حداقل بعد از یکسال آنها را از کتابخانه بیرون بیاورید و بعد از تمیز کردن مجدد در کتابخانه بچینید. این کار باعث می‌شود زیبایی کتاب‌ها و اتاق شما بیشتر جلوه کند.

  • تمیز کردن پنجرهها و شیشهها

چنانچه اتاق خواب شما پنجره یا نورگیر دارد، باید آن را با مواد شوینده ابتدا شستشو دهید؛ سپس شیشه آن را با محلول شیشه پاک کن و دستمال مخصوص تمیز کنید. همچنین اگر برای پنجره‌ها از پرده استفاده می‌کنید، بهتر است حداقل یکبار در سال آنها را بشویید و مجدد نصب کنید.  

  • تمیز کردن ملحفهها

تمیز کردن ملحفه‌ها نیز یکی از بخش‌های مهم در زمان خانه تکانی عید است. البته بهتر است به صورت ماهیانه ملحفه‌ها را با موادشوینده مناسب بشویید زیرا در غیر اینصورت ممکن است موجب تجمع باکتری‌ها و بروز بیماری‌های پوستی و میکروبی شوند.

  • تمیز کردن دیوار اتاق

برای خانه‌هایی که دیوار آنها با رنگ روغنی، پوشیده شده یا کاغذ دیواری قایل شستشو دارند، می‌توانید به صورت سالیانه اقدام به تمیزکاری دیوارها با مایع شوینده رقیق و آب با دستمال تمیز کنید.  

  • تمیز کردن کف اتاق (فرش/ سرامیک)

آخرین کاری که باید در لیست کارهای خانه تکانی عید انجام دهید، تمیز کردن کف اتاق است. بسته به اینکه کف اتاق شما با چه وسیله‌ای پوشیده شده باشد، می‌توانید از وسایل مختلف برای تمیز کاری آنها استفاده کنید. به طور مثال اگر کف خانه شما با موکت و فرش پوشیده شده می‌توانید آن را با جاروبرقی تمیز کرده و مقداری شامپو فرش روی آن بکشید؛ یا در صورتی که کف اتاق سرامیک است می‌توانید بعد از جارو زدن، کف اتاق را تی بزنید.

جمع آوری وسایل اضافه یکی از موارد لیست کارهای خانه تکانی عید
در زمان خانه تکانی می‌توانید وسایلی که زیادی است و استفاده کمی دارند را بسته بندی کرده و از محل خارج کنید.
برای تعمیر جارو برقی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

آشپزخانه

دومین محلی که لیست کارهای خانه تکانی عید آن را بیان می‌کنیم، آشپزخانه است. به عقیده اکثر افراد خانه تکانی و تمیز کردن آشپزخانه سخت‌ترین و زمان‌برترین مرحله خانه تکانی عید است. علت این مسئله هم ریزه‌کاری‌های بسیار زیاد و مفصل این بخش است. در لیست کارهای خانه تکانی عید که برای آشپزخانه باید انجام دهید، عبارتند از:

  • تمیز کردن سرامیک و دیوارها

چربی‌ها و دوده‌هایی که در طول سال در فرآیند پخت‌وپز از غذا بلند می‌شود، روی دیوارها و سرامیک آشپزخانه جمع می‌شوند. چنانچه این چربی و دوده‌ها در مدت زمان طولانی تمیز نشوند رنگ دیوارها، سقف و کف آشپزخانه به طوسی یا زرد تغییر کرده و ظاهر آشپزخانه را کثیف جلوه می‌دهند. بهتر است حداقل به صورت سالیانه این قسمت‌ها را با مواد شوینده و دستمال تمیز کنید.

  • تمیز کردن کشو و کابینتها

تمیز کردن کشو و کابینت‌ها ریزه کاری زیادی دارد. بسیاری از افراد همه وسایل داخل آنها را تخلیه می‌کنند و تک تک شسته و دوباره داخل کابینت می‌گذارند. اما در صورتی‌که شما این کار را در طول سال انجام می‌دهید، می‌توانید تنها وسایل اضافی را بردارید تا فضای بیشتری داشته باشید و مابقی وسایل را به صورت مرتب داخل کابینت یا کشو بچینید.

  • تمیز کردن وسایل برقی

بعد از استفاده از وسایل برقی را بهتر است آنها را با مواد شوینده و دستمال تمیز نظافت کنید. در اینصورت برای خانه تکانی عید فقط کافیست گردو غبار روی آنها را بردارید. اما در صورتی‌که روی آنها چربی گرفته یا رنگ زرد پیدا کرده‌اند بهتر است آنها را با مواد شوینده تمیز کنید.

  • شستشو وسایل آشپزخانه (ظروف سرو غذا، دستمالها و …)

بسیاری از افراد در زمان خانه تکانی عید تمامی ظروف مخصوص غذا، ظروف پلاستیکی، دستمال‌ها و … را شستشو می‌دهند. می‌توانید تمامی وسایل را بررسی کنید و تنها مواردی که کثیف هستند را نظافت کنید.

  • شستن پرده آشپزخانه

شستن پرده‌های آشپزخانه یکی از عواملیست که می‌تواند زیبایی خانه شما را دوچندان کند و میزان تمیزی شما را نمایش دهد؛ در نتیجه بهتر است حداقل یکبار در سال آنها را بشویید. 

  • تمیز کردن پنجره‌ها و شیشه‌ها

اگر در آشپزخانه شما پنجره وجود دارد، مانند سایر محل‌ها بهتر است ابتدا آن را با آب و مواد شوینده به خوبی شستشو دهید، سپس با محلول شیشه پاک کن و دستمال تمیز آن را نظافت کنید.

تمیز کردن کف آشپزخانه
برای تمیز کردن دیوارها و کف آشپزخانه می‌توانید از دستگاه‌های بخار شو یا سرامیک شو و فرش شو استفاده کنید.
برای تعمیر فرش شو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

پذیرایی

اتاق پذیرائی یکی دیگر از محل‌هاییست که می‌تواند زیبایی خانه شما را چند برابر کند. لیست کارهای خانه تکانی عید اتاق پذیرائی هم مانند اتاق خواب است. در نتیجه تنها لیست آنها را در این قسمت بیان می‌کنیم.

  • تمیز کردن دیوارهای اتاق
  • تمیز کردن پنجره و شیشه‌ها
  • شستشوی پرده‌ها
  • تمیز کردن فرش، کف اتاق  
  • تمیز کردن لوستر و لامپ‌ها
  • تمیز کردن مبلمان، صندلی‌ها و میزها

تمیز کردن تمامی لیست بالا در صورتی‌که متراژ پذیرائی شما بزرگ باشد، می‌تواند زمان زیادی ببرد؛ اما به کمک وسایلی مانند جاروبرقی، جاروشارژی، فرش شو، سرامیک شو، بخارشو، ماشین لباسشویی می‌توانید تمامی این کارها را در عرض چند ساعت انجام دهید.

تمیز کردن اتاق پذیرائی
به کمک دستگاه جاروشارژی یا جاروبرقی می‌توانید به صورت روزانه برای جمع کردن زباله‌های کوچک اقدام کنید.
برای تعمیر جارو شارژی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

حمام و سرویس بهداشتی

بهتر است در آخرین روزهای سال اقدامات لازم برای تمیز کردن حمام و سرویس بهداشتی را انجام دهید تا در سال جدید این قسمت هم به طور کامل تمیز باشد. لیست کارهای خانه تکانی عید برای حمام و سرویس بهداشتی عبارتند از:

  • تمیز کردن سرامیک‌های دیواره و کف
  • تمیز کردن شیشه و آینه‌ها
  • تمیز کردن کنسول و کمدهای داخل محل
  • تمیز کردن شیرآلات و دوش با اسپری مخصوص
  • قرار دادن گیاهان سازگار در محیط
  • شستشوی حوله‌ها

به عقیده اکثر افراد خانه تکانی و تمیز کردن آشپزخانه سخت‌ترین و زمان‌برترین مرحله خانه تکانی عید است.

با توجه به اینکه حمام و سرویس بهداشتی همیشه رطوبت دارند، پیشنهاد ما این است که حداقل ماهی یکبار آنها بدنه و کف آن را با جرم گیر یا شوینده‌های مخصوص تمیز کنید تا تمام آلودگی‌ها و میکروب‌های آن از بین برود. یا اگر دستگاه بخارشور دارید، به کمک آن محل را تمیز کنید.

تمیز کردن حمام و دستشویی
به کمک دستگاه بخارشور می‌توانید علاوه بر تمیز کردن وسایل، آنها را ضدعفونی نیز بکنید.
برای تعمیر بخارشو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

حیاط

آخرین محلی که باید در آخرین روزهای سال تمیز کنید، حیاط، تراس یا انباری است. امروزه با توجه به اینکه خانه‌ها بیشتر شکل آپارتمانی دارند، ممکن است حیاط، تراس یا انباری نداشته باشند. چنانچه خانه تراس یا حیاط دارد برای تمیز کردن آن می‌توانید از لیست کارهای زیر استفاده کنید.

  • شستشوی موزاییک‌های کف
  • کود دادن و هرس کردن گل‌ها و فضای سبز
  • شستشوی دیواره‌ها
  • تمیز کردن درب خانه
  • خریدن گل‌های جدید برای زیبایی محل
تمیز کردن حیاط یا تراس
چنانچه فضای کافی داخل حیاط یا تراس دارید می‌توانید با نصب یک آبنما در حیاط خود، زیبایی محل را چندبرابر کنید.

در این مطلب سعی کردیم لیست کارهای خانه تکانی عید را برای هر محلی گردآوری کرده و به شما توضیح دهیم. شما به کمک وسایلی مانند جاروبرقی، جاروشارژی، ماشین لباسشویی، بخارشو، فرش شو و سرامیک شو، می‌توانید نظافت محل‌تان را در مدت زمان و خستگی کمتر انجام دهید. در صورتی‌که این وسایل شما ایراد پیدا کرده‌است، می‌توانید برای رفع مشکلات آن از کارشناسان آچارباز کمک بگیرید. کافیست روی کلمه تعمیر فرش شو و سرامیک شو ، تعمیر بخار شو ، تعمیر جاروبرقی و تعمیر جاروشارژی ، تعمیر ماشین لباسشویی کلیک کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

برای تعمیر ماشین لباسشویی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
4.8/5 - (10 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫24 دیدگاه ها

  1. خب عید تموم شد. اما من هنوز خانه تکانی عید رو انجام ندادم. لطفا بهم بگید نظافتچی شما ویروس کرونا نداره یعنی بعد یکماه علائمی نداره

    1. سلام

      بله شما بدون نگرانی درخواست اعزام تظافتچی خود را ثبت کنید. همکاران توجیه هستند و در صورت بروز علائم نظیر تب و سرفه از قبول درخواست خودداری می کنند. با این حال در صورتیکه بیماری در دوره نهان باشد رعایت موارد ایمنی مانع سرایت خواهد شد:

      ۱- استفاده از ماسک برای نظافتچی و میزبان
      ۲- رعایت فاصله ۱٫۵ متری از فرد
      ۳- عدم تماس پوستی (نظیر دست دادن)
      ۴- استفاده از دستکش

      همچنین با توجه به اینکه برای نظافت از مواد شوینده استفاده می شود. ویروسهای موجود در سطوح تمیز شده با این مواد از بین می روند.

  2. وای من الان نظافتچی خانم میخوام اما چون بچه کوچیک دارم نمی دونم می تونم به کارگرهای خانم شما اطمینان کنم یا نه. چقده سخته اینروزا تنهایی نمی تونم کار کنم. لطفا بهم بگید چیکار کنم.

    1. سلام

      بله از این بابت خیال شما راحت. تمامی نظافتچی های آچارباز، از نظر امنیتی و تخصص قابل اطمینان هستند.

  3. عذر میخوام افراد شما علائم ویروس کرونا رو دارن نسبت به اینکه الان ویروس کرونا در ایران خیلی گسترش پیدا کرده.برای خانه تکانی عید ی مقدار استرس وجود داره اگر بخوایم نظافتچی استخدام کنیم.

  4. سلام برای تمیز کردن منزل و خونه تکونی عید با توجه به اینکه ویروس کرونا در ایران اومده نظافتچی دارید که علائم ویروس رو نداشته باشه هم دارید؟

    1. سلام

      بله شما بدون نگرانی درخواست اعزام تظافتچی خود را ثبت کنید. همکاران توجیه هستند و در صورت بروز علائم نظیر تب و سرفه از قبول درخواست خودداری می کنند. با این حال در صورتیکه بیماری در دوره نهان باشد رعایت موارد ایمنی مانع سرایت خواهد شد:
      1- استفاده از ماسک برای نظافتچی و میزبان
      2- رعایت فاصله 1.5 متری از فرد
      3- عدم تماس پوستی (نظیر دست دادن
      4- استفاده از دستکش

      همچنین با توجه به اینکه برای نظافت از مواد شوینده استفاده می شود. ویروسهای موجود در سطوح تمیز شده با این مواد از بین می روند.

  5. سلام شما با توجه به اينكه ويروس كرونا در ايران اومده بازم خدمات نظافت منزل داريد؟

  6. برای خونه تکونی عید 99 تصمیم گرفتم مبل چرم پذیرای رو بشورم اما نمیدونم با چه موادی که اسیب نبینه شستشو کنم. میشه راهنماییم کنید یامقاله مرتبط بهم نشون بدید.
    اگه بخوام واسه عید نظافتچی اقا بگیرم پروسش چطوریه؟

  7. تمیز کردن پذیرایی قسمت های مختلف دیگه ای داره میشه لطفا در مورد آنها هم بنویسید. ما خونه تکانی عید به این لیست نیاز داریم

  8. سلام. مقاله خوبی بود اما یه چک لیست نظافت ساختمان هم بنویسید عالی میشه و ما دیگگه برای ساختمونمون دغدقه نداریم

  9. سلام. وقت بخیر. مقاله خوبی بود اما پیشنهاد می کنم در مورد تزئین حمام و سرویس بهداشتی بنویسید. اینطوری به نظافت منزل کمک می کنه و سال جدید خونه قشنگتری هم داریم

    1. سلام وقت بخیر. در هفته های اتی نوشته میشه و اگر عضو خبرنامه آچارباز بشین حتما اطلاع پیدا می کنید. اینکه می تونید به دسته بندی نظافت منزل و ساختمان هم مراجعه کنید. خیلی مقالات مرتبط اونجا نوشته شده است.

  10. سلام. برای خانه تکانی عید چک لیست خوبی بود. اما بهتره که تمیز کردن آشپزخانه رو هم تو لیست قرار بدید. اگر مقالاتی برای تمیزی آشپزخانه دارید لطفا معرفی کنید ممنون

  11. هر سال نزدیک عید که میشه استرس میگیرم که خانه تکانی رو کی شروع کنم ، چیکار باید بکنم
    راهنمای به درد بخوری بود مرسی

  12. سلام ممنون که هیچی رو از قلم ننداخته بودین…
    یه سوال دارم اونم اینکه چه طور میتونم مبلمانو تمیز بکنم؟ بدون اینکه خیلی احتیاج به جابه جا کردنش باشه؟

  13. برای تمیزکردن حموم از چه شوینده ای استفاده کنم؟ یه چیز طبیعی میخوام

    1. سلام

      در موارد طبیعی می توانید از جوش شیرین و سرکه برای ضد عفونی کردن سرامیک ها استفاده کنید.

      همچنین می تونید مقاله زیر را مطالعه کنید:

      https://a4baz.com/blog/?p=7031

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا