×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

نظافت منزل و ساختمان

ترفندهای خانه‌داری؛ بهترین روش‌های شستشوی پرده در خانه

شستشویی پرده در خانه

بلد بودن یک راه آسان برای شستشوی پرده می‌تواند تمیز کردن آنها را از یک وظیفه سخت که مدام پشت گوش انداخته می‌شود، به یک کار ساده و روتین تبدیل کند. البته این کاری نیست که در ایام خانه تکانی عید، بتوانید پشت گوش بیندازید. پس بهتر است نکات این مطلب را به دقت بخوانید و به خاطر بسپارید.

جنس پارچه بیشتر پرده‌ها از بافت متراکم است که گرد و غبار، مو و پشم حیوانات و دوده را به خود جذب می‌کند. این کثیفی‌ها به تدریج بر روی هم جمع شده و ظاهر پرده را سیاه و چرک نشان می‌دهد.

کثیفی روی پرده‌ها می‌تواند بر روی کیفیت هوای داخل خانه هم تاثیر منفی داشته باشد. هربار که پرده‌ها را باز می‌کنید و یا می‌بندید، گرد و غبار روی پرده در داخل هوای خانه منتشر می‌شود و بر روی مبلمان خانه و فرش‌ها می‌نشیند. مخصوصا برای کسانی که آلرژی یا مشکلات تنفسی دارند، شستشوی پرده ها به شکل مرتب می‌تواند به طور چشم‌گیری مشکلات آنها را کاهش دهد.

برای انتخاب طرز شستن پرده، ابتدا به جنس آنها دقت کنید

روش تمیز کردن پرده به آنها بستگی دارد، پس قبل از شروع شستشو، مطمئن شوید که جنس پارچه پرده خود را می‌دانید. اما اگر نمی‌توانید جنس پرده را تشخیص دهید، دستورالعمل‌های مربوط به نگهداری پرده‌ها  داده‌ایم را دنبال کنید تا از وارد کردن آسیب های احتمالی به آنها جلوگیری کنید.

شستن پرده پارچه ای

 نحوه شستن پرده پارچه‌ای

  1. تمام اشیایی که به پارچه پرده وصل هستند را از آن جدا کنید.
  2. درصورت امکان پارچه را به بیرون از خانه برده و کاملا بتکانید.
  3. دو پنل پرده را با هم و در یک مخزن آب سرد بشویید.
  4. پرده را با حرارت کم خشک کنید.
  5. بعد از تمام شدن فرآیند خشک شدن، سریعا آنها را پهن کنید تا از ایجاد چین و چروک جلوگیری کنید.
پیشنهاد مطالعه

نحوه شستشوی پرده حریر یا تور

شستن پرده تور یا حریر کار سختی نیست. پرده‌های حریر یا تور به خاطر وزن سبکشان وقتی که خیس هستند چروک نمی‌شوند. پس بهترین روش برای شستن این جنس پرده‌ها، این است که آنها را با دست و در یک سینک پر از آب سرد و حاوی مقداری تمیزکننده بشویید.

شستن پرده در خانه
  1. درصورت امکان قبل از شست و شو، پارچه را به بیرون از خانه برده و کاملا بتکانید.
  2. هر پنل از پرده را به طور جدا در آب و کف بیاندازید و بگذارید برای ده دقیقه بماند. بعد آن را به آرامی بمالید تا گرد و کثیفی از آن جدا شود.
  3. آب و کف را خالی کنید و ظرفتان را دوباره با آب سرد پر کنید. با کف دست پرده را تکان دهید تا کف آن خارج شود.

توصیه: برای اینکه حالت نرم و موجدار پرده را به آن بازگردانید، به ظرف آب سردتان یک فنجان نمک اپسوم اضافه کنید. بعد پرده‌های شسته شده را داخل ظرف بیاندازید و بگذارید برای ده دقیقه بماند. پرده ها را از داخل ظرف دربیاورید و آب اضافه آنها را بگیرید ولی آنها را نشویید. بعد آنها را آویزان کنید تا خشک شوند.

 نحوه شستشوی پرده آکریلیک

جنس آکریلیک پرده‌ها، باعث چروک شدن آنها می‌شود. پس بهتر است این نوع پرده را در همان جایی که نصب هستند، بشویید.

شستن پرده آکریلیک در خانه
  1. ابتدا یک ملافه بزرگ را پشت آن ببندید.
  2. چند حوله زیر پرده‌ها و بر روی زمین پهن کنید.
  3. یک بطری اسپری بردارید و آن را از آب گرم و دو یا سه قطره مایع تمیزکننده پر کنید. بعد پرده را از بالا به پایین اسپری کنید.
  4. سپس پرده‌ها را با یک دستمال کتان سفید تمیز کنید.
  5. حالا ملافه تخت را از پشت پرده باز کنید و بگذارید تا پرده خشک شود.
پیشنهاد مطالعه

نحوه شستن پرده مخمل

بعضی از پرده‌های مخمل را می‌توان در ماشین لباسشویی انداخت و انواع دیگری از آنها هم فقط باید توسط خشک‌شویی‌ها تمیز شوند. پس قبل از شستن پرده‌های مخملتان از نوع آن اطمینان حاصل کنید.

شستن پرده مخمل
  1. در کل بهتر است که پرده‌های مخمل را فقط خشک شویی کرد.
  2. پرده‌های مخمل قبل از شستن باید از نظر ثبات رنگ مورد ارزیابی قرار بگیرند. برای اینکار قسمت کوچکی از پرده که در جلوی چشم قرار نمی‌گیرد را با یک دستمال سفید نمدار پاک کنید. اگر رنگ پارچه به دستمال پس داد، پرده را حتما به خشک‌شویی بدهید. اگر رنگ پرده ثابت ماند، پس می‌توانید هر پنل از پرده را به ترتیب در یک ظرف حاوی آب سرد و چند قطره مایع تمیز کننده بشویید.
  3. برای شستن پرده سفید مخمل نیز، همین کار را انجام دهید اما برای خشک شدن بهتر است بر روی یک پارچه کتانی پهن شود. هرگز آن را توسط خشک‌کن ماشین لباسشویی خشک نکنید.

پرده‌هایی که فقط باید توسط خشک‌شویی تمیز شوند

شستن پرده در ماشین لباسشویی کاری متداول و درست است اما بر روی لیبل بعضی از پرده‌ها نوشته شده که فقط توسط خشک‌شویی تمیز شود. در این صورت و یا اگر پرده‌هایتان گران هستند، بهتر است ریسک نکنید و آنها را به خشک‌شویی بسپارید. اگر کار تمیز کردن خانه خود را به یک ارائه‌دهنده خدمات نظافت منزل، سپرده‌اید، بهتر است به این نکته دقت کنید و به آنها هم این مساله را گوشزد کنید.

اگر پرده‌هایتان آنقدر قدیمی شده‌اند که قصد دارید آنها را عوض کنید، می‌توانید شستن آنها را امتحان کنید و ببینید آیا ظاهر بهتری پیدا می‌کنند یا نه.

  1. اگر تصمیم گرفته‌اید که پرده‌هایی که فقط باید خشک‌شویی شوند را در خانه بشویید، هر پنل از پرده را به طور جدا در ماشین لباس‌شویی بیاندازید و دور ماشین را بر روی آرام و آب سرد بگذارید.
  2. بعد از پایان شستشو سریعا آن را از ماشین دربیاورید و بر روی زمین یا یک مکان صاف پهن کنید.
  3. آنها را توسط خشک‌کن ماشین خشک نکنید چون در این صورت پارچه پرده را چروک می‌کنید.

بعد از شستشوی پرده ها، برای جلوگیری از زود کثیف شدن آنها مراحل زیر را دنبال کنید:

به طور هفتگی: قبل از تمیز کردن محیط خانه، پرده را کاملا بتکانید تا گرد و خاک از آن جدا شود. ده دقیقه صبر کنید تا گرد موجود در هوا بشیند و بعد اتاق را جاروبرقی کنید.

به طور ماهیانه: ماهی یکبار از برس‌های گردگیر بر روی لوله جاروبرقی استفاده کنید و از بالا به پایین بر روی پرده‌ها بکشید. 10 سانتی‌متر از بالاترین قسمت پرده، جاییست که بیشترین گرد و غبار را به خود جذب می‌کند. برای تمیز کردن پرده از دور قوی جاروبرقی استفاده نکنید زیرا اینکار پارچه پرده را به خود می‌کشد و ممکن است پرده را پاره یا خراب کند. این روش‌ها به خصوص برای تمیز کردن پرده زبرا بسیار موثر است.

همچنین در صورت در دسترس نبودن جاروبرقی، می‌توانید ماهی یکبار پرده ها را برای پنج دقیقه در خشک‌کن بیاندازید. بعد از پایان کار خشک‌کن سریعا آن را دربیاورید و آویزان کنید.

هر کاری در منزل، ترفندهای خاص خود را دارد. از آشپزی گرفته تا کار ساده‌ای چون مرتب کردن اتاق خواب پسرانه یا دخترانه، همگی نیازمند دقت و صرف انرژی است. با دانستن چند نکته ساده و بهره‌گیری از تجربه دیگران، می‌توان این امور را به نحو راحت‌تر و بهتری انجام داد. در این مطلب سعی کردیم با توضیح روش‌های ساده شستشوی پرده، به شما در این مورد، کمک کنیم.

خدمات نظافت منزل با آچارباز
ارائه سرویس‌های با کیفیت نظافت اتاق‌ها و سرویس‌های بهداشتی، تمیز کردن شیشه‌ها و مرتب کردن فضای کابینت‌ها و کمدها و نظافت و تمیز کردن کف و دیوارهای خانه و هر آنچه که شما در نظافت منزلتان نیاز داشته باشید. آچارباز برای سرویس‌دهی خدمات منزل آماده است.
درخواست نظافت منزل
5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا