×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

نظافت منزل و ساختمان

تمیز کردن هود آشپزخانه؛ بدون هیچ دردسری

تمیز کردن هود آشپزخانه

هود آشپزخانه، دستگاهی برای خلاص شدن از بخار و بو‌های ناشی از پخت و پز غذا است، این دستگاه یکی از مهم‌ترین اجزای آشپزخانه بوده و فرایند پخت و پز را آسان می‌کند.

هود آشپزخانه وظیفه انتقال بخار و بوی ناشی از پخت و پز غذا به بیرون را بر عهده دارد. این دستگاه یکی از مهم‌ترین اجزای آشپزخانه بوده و فرایند پخت  و پز را آسان می‌کند. برای اینکه هود آشپزخانه، راندمان و کارایی بالای خود را حفظ کند، لازم است به طور مداوم و ویژه تمیز شود. اگر به دنبال راهی برای تمیز کردن هود آشپزخانه، بدون هیچ دردسری هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 

خدمات نظافت منزل با آچارباز
ارائه سرویس‌های با کیفیت نظافت اتاق‌ها و سرویس‌های بهداشتی، تمیز کردن شیشه‌ها و مرتب کردن فضای کابینت‌ها و کمدها و نظافت و تمیز کردن کف و دیوارهای خانه و هر آنچه که شما در نظافت منزلتان نیاز داشته باشید. آچارباز برای سرویس‌دهی خدمات منزل آماده است.
درخواست نظافت منزل

 

چگونگی تميز كردن هود آشپزخانه

آشپزخانه مکان پخت و پز غذای خانواده است به همین دلیل تمیز و نظافت کردن آن برای کدبانوی خانه اهمیت ویژه‌ای دارد. هنگام تمیز کردن آشپزخانه، به طور معمول همه جا تمیز و براق می‌شود، اما بیشتر اوقات یک جا از قلم می‌افتد و آن‌هم هود آشپزخانه است.

با تمیز کردن به موقع و البته درست هود آشپزخانه، شما خانه را از خطر آتش سوزی، رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها حفظ خواهید کرد. برای رسیدن به این هدف، فقط کافیست یک برنامه زمانی منظم و مرتب برای تمیز کردن هود آشپزخانه داشته باشید. مابقی آن که چگونگی تميز كردن هود آشپزخانه است را در ادامه این مقاله بخوانید.

نظافت منزل و خانه
تمیز کردن هود آشپزخانه را از قلم نیاندازید و آن را در برنامه نظافت روزانه منزل قرار دهید

بدنه بیرونی هود آشپزخانه را تمیز کنید

هود‌های آشپزخانه در انواع مختلفی تهیه و به بازار عرضه می‌شوند، پس در اولین قدم برای تمیز کردن هود آشپزخانه، ابتدا جنس آن را در نظر گرفته و سپس ماده شوینده مخصوص آن را انتخاب کنید. به عنوان مثال برای تمیز کردن هود‌هایی که بدنه آن‌ها پلاستیکی است و یا از استیل ضد زنگ ساخته شده است، بهتر است از محلول آب گرم و شوینده‌های عادی استفاده کنید. اما اگر هود آشپزخانه شما مسی است، بهتر است از پاک کننده‌های مخصوص مس بهره ببرید.

اکنون نوبت تمیز کردن بدنه بیرونی هود رسیده است، باید مواد شوینده‌ای که براساس جنس هود انتخاب کرده‌اید را درون اسپری ریخته و آن را به هود بپاشید. اجازه دهید مواد شوینده برای دقایقی روی بدنه هود باقی بمانند و چربی‌ها را ضعیف کنند.

تمیز کردن بدنه هود
مواد شوینده را براساس جنس بیرونی بدنه هود انتخاب کنید

بدنه بیرونی هود را خشک کنید

می‌خواهید بدنه هود را از مواد شوینده پاک کنید، پس یک دستمال میکروفیبر بردارید، دستمال میکروفیبر هیچگونه خط و خشی را روی بدنه دستگاه شما نمی‌اندازد. دستمال میکروفیبر را روی بدنه هود بکشید و بدنه آن را از هرگونه مواد شوینده پاک کنید. اگر هنوز لکه‌ای را روی بدنه هود مشاهده می‌کنید، با شدت بیشتری آن نقطه را دستمال بکشید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا لکه از روی هود پاک شود.

از بین بردن چربی هود آشپزخانه
از دستمال میکروفیبر برای تمیز کردن هود آشپزخانه استفاده کنید

تمیز کردن زیر هود آشپزخانه

حالا که بدنه بیرونی هود آشپزخانه یعنی کناره‌ها، سمت راست و چپ آن را تمیز کردید، باید به زیر هود آشپزخانه نگاه دقیقی بیاندازید.

زیر هود آشپزخانه بیشتر از قسمت‌های دیگر آن در معرض آلودگی و چربی قرار دارد. اگر احساس می‌کنید تمیز کردن قسمت زیرین وقت و انرژی زیادی را از شما خواهد گرفت، کافیست این ترفند را انجام دهید.

یک قابلمه بزرگ بردارید و داخل آن را پر از آب کنید، قابلمه را روی شعله اجاق گاز قرار داده و زیر آن را روشن کنید. بگذارید آب درون قابلمه به جوش بیاید و قل بزند. بخارات حاصل از جوش آمدن آب درون قابلمه، باعث ضعیف شدن لکه‌های چربی و روغن قسمت زیرین هود خواهند شد.

تمیزی هودآشپزخانه
تمیز کردن زیر هود آشپزخانه را از یاد نبرید و این قسمت را از قلم نیاندازید

حالا زیر شعله را خاموش کنید و قابلمه را بردارید، دیگر از اجاق گاز استفاده‌ای نکنید و بگذارید بدنه آن خنک شود. توجه داشته باشید که برای تمیز کردن هود و جدا کردن قطعات آن از هم باید به اجاق گاز تکیه دهید. پس بگذارید اجاق گاز به طور کامل سرد و خنک شود، سپس تمیز کردن هود را شروع کنید.

هود زیر کابینتی
زیر هود آشپزخانه بیشتر از سایر نقاط دستگاه در معرض آلودگی و چربی قرار دارد

با مواد شوینده داخل هود را تمیز کنید

بدنه بیرونی هود را باز کنید و نگاهی به داخل هود بیاندازید، شما می‌خواهید واکنش شوینده را با بدنه داخلی هود ببینید پس اسپری مواد شوینده را برداشته و آن را به قسمت کوچکی از هود اسپری کنید. بگذارید مواد شوینده برای دقایقی درون هود باقی بماند، اگر متوجه واکنش شیمیایی نشدید، تمیزکردن هود را شروع کنید.

برق انداختن هود آشپزخانه
با احتیاط بدنه بیرونی هود را باز کرده و مواد شوینده را درون آن اسپری کنید

تمیز کردن هود آشپرخانه را شروع کنید

اکنون نوبت آن رسیده است، که تمیزکاری را شروع کنید، یک جفت دستکش بردارید، بوی تند مواد شوینده ممکن است  به سلامتی شما لطمه وارد کند پس، در صورتیکه از مواد شوینده قوی استفاده می‌کنید، بهتر است پنجره‌ها را باز گذاشته و هواکش را روشن کنید.

مواد را به داخل هواکش اسپری کنید، دستور العمل مواد شوینده‌ای که انتخاب کرده‌اید را با دقت بخوانید زیرا در بعضی از آن‌ها نوشته شده، بعد از اسپری کردن به سرعت با دستمال تمیز شود. اما نوعی دیگر برای از بین بردن لکه‌ها باید کمی روی هود بمانند تا آن را ضعیف کنند.

از بین بردن لکه چربی از روی هود
قبل از هرکاری دستورالعمل مواد شوینده‌ای که برای تمیز کردن هود آشپزخانه انتخاب کرده‌اید را بخوانید

اثرات مواد شوینده را از بین ببرید

مواد شوینده گران یا ارزان، فرقی نمی‌کند، در هر صورت این مواد از خود لک و ردی باقی می‌گذارند. دستمال میکروفیبر خود را بردارید و آن را مرطوب کنید و به داخل هود بکشید. تمامی اثرات مواد شوینده مانده درون هود اشپزخانه را با دستمال مرطوب تمیز کنید. بعد از انجام این فرایند دستمال مرطوب را کنار گذاشته و یک دستمال خشک بردارید. دقت کنید دستمال باید لطیف و نرم باشد تا هیچ آسیبی به بدنه داخلی هود نزند. با آن دستمال خشک و لطیف بدنه درونی هود اشپزخانه را یکبار دیگر تمیز کنید.

چربی هود را چگونه تمیز کنیم؟
با دستمال میکروفیبر اثرات مواد شوینده درون هود آشپزخانه را از بین ببرید

یک زمان خاص برای تمیز کردن هود آشپزخانه بگذارید

سعی کنید یک برنامه زمانی خاص برای تمیز کردن هود آشپزخانه خود بگذارید، وقفه‌های طولانی بین تمیز کردن هود تنها باعث سخت شدن این فرایند خواهد شد. سعی کنید شستشو و تمیز کردن هود را به نظافت هفتگی و ماهانه آشپزخانه خود اضافه کنید. اگر غذایی که مشغول پخت آن بودید، چربی و یا روغن زیادی داشت، بعد از اتمام کار یک دستمال تمیز برداشته، و بدنه بیرونی هود را تمیز کنید.

اصول تمیزی هود دیواری آشپزخانه
بهتر است برای آسان شدن فرایند نظافت هود آشپزخانه یک زمان خاص را برای تمیز کردن به آن اختصاص دهید

فیلتر هود آشپزخانه فراموش نشود

شما بدنه بیرونی هود آشپزخانه را به صورت روزانه و یا هفتگی تمیز می‌کنید. اما فیلتر هود آشپزخانه که درون آن قرار دارد، نیازی به نظافت روزانه و هفتگی ندارد. اما این بدین معنی نیست که نظافت ماهانه فیلتر را به طور کل فراموش کنید، فیلتر باید هر یکماه و یا هردوماه یکبار تمیز شود. پس ابتدا آن‌ها را به صورت ماهیانه چک کنید و ببینید که چقدر کثیف شده‌اند.

فیلتر هود آشپزخانه
فیلتر هود آشپزخانه باید هر یکماه و یا هر دو ماه از چربی و روغن‌ها تمیز شود

فیلتر‌ها را از هود بیرون بیاورید

طرز قرار گیری فیلتر‌‌‌ها، در مدل‌های مختلف هود آشپزخانه متفاوت است. در ادامه چند مدل مختلف قرار گیری فیلتر هود آشپزخانه آمده است:

1- این فیلتر به وسیله یک چفت درون هود آشپزخانه قرار گرفته است و با یک چرخش باز و بسته می‌شود.

2- چفتی که فقط باید آن را بکشید و سپس رها کنید.

3- ضامنی که با فشرده شدنش، فیلتر آزاد می‌شود.

چربی هود را چگونه تمیز کنیم؟
براساس طرز قرارگیری فیلتر هود آشپزخانه آن را از درون هود بیرون بیاورید

فیلتر هود را تمیز کنید

اگر هود آشپزخانه شما پارچه‌ای و زغالی است، وقتی برای تمیز کردن آن‌ها نگذارید، آن‌ها را تعویض کنید. به یاد داشته باشید تنها در صورتیکه از هود‌های بدون داکت استفاده می‌کنید، فیلتر‌های ذغالی را تعویض کنید.

هود‌های بدون داکت، هوای کشیده شده به داخل دستگاه را پس از تصفیه، دوباره به آشپزخانه بر‌می‌گردانند.

پیشنهاد مطالعه

درون سینک را پر از آب ولرم و مایع ظرفشویی کنید، فیلتر‌های فلزی را برداشته و درون سینک بگذارید. اجازه دهید فیلتر برای پانزده الی سی دقیقه درون محلول باقی بماند و خیس بخورد. سپس آن را در آب با ملایمت کمی تکان دهید و به آن دست بکشید تا آلودگی‌ها از سطح آن پاک شوند. برای از بین بردن لکه‌های بزرگتر از برس یا مسواک استفاده کنید، آن را با لطافت به بدنه فیلتر بکشید.

بعد از شستشوی فیلتر، آن را با آب با ملایمت بشوئید، سپس آن را با یک دستمال لطیف خشک کرده و روی یک پارچه قرار دهید، تا خشک شود.

تمیز کردن سینی زیر هود آشپزخانه
درون سینک را پر از آب داغ و مایع ظرفشویی کنید و سپس فیلتر را درون آن قرار دهید

پاك كردن چربي هود با جوش شیرین و سرکه

در قسمت قبل، نحوه تمیز کردن هود آشپزخانه با مواد شوینده و صنعتی را گفتیم، با اینکه مواد شوینده با قیمت و کاربرد‌های مختلفی در بازار موجود هستند، اما بسیاری از بانوان ترجیح می‌دهند برای تمیز کردن هود آشپزخانه، از مواد پاک کننده طبیعی استفاده کنند. این مواد پاک کننده که جوش شیرین و سرکه نام دارند، خاصیت ضدعفونی و میکروب زدایی داشته و عوارضی برای سلامتی انسان ندارند و با قیمت کمتری در بازار یافت می‌شوند.

پاك كردن چربي هود با جوش شیرین و سرکه، کاری راحت و آسان است و به نسبت استفاده از مواد شوینده صنعتی زحمت کمتری دارد. در ادامه به روش‌های تمیز کردن هود آشپزخانه با سرکه و جوش شیرین اشاره می‌کنیم.

پاك كردن چربي هود با جوش شیرین و سرکه
پاك كردن چربي هود با جوش شیرین و سرکه دستور العملی آسان و راحت دارد

تميز كردن هود آشپزخانه با سرکه

اگر بدنه بیرونی هود آشپزخانه خود را به صورت هفتگی تمیز می‌کنید، این یعنی کار چندان سختی برای تمیز کردن دستگاه ندارید، اما باید تمرکز خود را روی قسمت درونی هود بگذارید.

فیلتر هود آشپزخانه شما اگر تا به حال تمیز نشده باشد، بی شک تاکنون از لکه‌های چربی و روغن اشباع شده است.

پس برای تمیز کردن هود آشپزخانه با سرکه در اولین قدم یک قابلمه بردارید و درون آن را با یک لیتر آب پر کنید، قابلمه را روی شعله بگذارید و اجازه دهید آب جوش بیاید و قل بزند. سپس شعله را خاموش کرده و بگذارید آب خنک شود.

نظافت هود آشپزخانه
برای تمیز کردن هود آشپزخانه با سرکه مقداری سرکه و آب و مواد شوینده را باهم مخلوط کنید

حالا نوبت پاک کننده طبیعی، یعنی سرکه رسیده است. دو فنجان سرکه سفید را به همراه چند قطره مایع ظرفشویی درون آب بریزید. فیلتر را که از هود جدا کرده‌اید درون ظرف گذاشته و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه درون محلول باقی بماند.

بعد از اتمام زمان مورد نظر، برای بیرون آوردن هود آشپزخانه، از محلول شوینده از یک انبردست استفاده کنید. چربی و لکه‌های روغن در این محلول خیس خورده و به راحتی پاک می‌شوند. یک مسواک قدیمی بردارید و درون و بیرون فیلتر را با دقت و ظرافت تمیز کنید. سپس فیلتر را زیر آب گرفته و آن را آب بکشید تا اثرات چربی و سرکه پاک شوند. یک حوله روی زمین پهن کنید و فیلتر را روی آن گذاشته و بگذارید خشک شود.

استفاده مایع ظرفشویی برای شستن هود آشپزخانه
فیلتر را درون این محلول قرار داده و بگذارید لکه‌های چربی خیس بخورد

تميز كردن هود آشپزخانه با جوش شیرین

وظیفه هود آشپزخانه، گرفتن چربی و روغن غذا از هوا است. این قطعه اساسی و کاربردی با مرور زمان به شدت کثیف شده و از چربی پر می‌شود، به همین دلیل، اگر به موقع تمیز نشود می‌تواند کل کارکرد هود آشپزخانه را دچار اختلال کند. باید برای تمیز کردن هود آشپزخانه یک برنامه دوره‌ای در نظر بگیرید و البته مواد شوینده مناسب را انتخاب کنید.

بهترین ماده شوینده طبیعی، که با قیمت ارزانی در هر مغازه‌ای یافت می‌شود جوش شیرین است.

برای تمیز کردن هود آشپزخانه با جوش شیرین به وسایلی نیاز دارید که خیلی راحت در خانه شما یافت می‌شوند. آب جوش، مایع ظرفشویی، یک بسته جوش شیرین، یک برس و تعدادی دستمال و حوله به راحتی در تمیز کردن هود آشپزخانه به کمک شما خواهند آمد.

شستشویی سینی هود با جوش شیرین
برای تمیز کردن هود آشپزخانه با جوش شیرین تنها به مقداری آب و جوش شیرین احتیاج خواهید داشت

پاك كردن چربي هود با جوش شیرین

برای پاک کردن چربی هود با جوش شیرین در اولین مرحله باید، درون ظرف یا سینک را با آب داغ پر کنید. آب داغ به سرعت و به راحتی چربی‌های مانده روی ظروف مختلف را پاک می‌کند، پس این آب هرچه داغ تر باشد، بهتر است.

اکنون یک چهارم فنجان جوش شیرین را به همراه مقداری مایع ظرفشویی درون این محلول ریخته و با یک برس و یا قاشق آن را هم بزنید. از دستان خود برای هم زدن محلول استفاده کنید، زیرا همانطور که اشاره کردیم این آب داغ است و ممکن است دست شما را بسوزاند.

جوش شیرین برای تمیز کردن سینی زیر هود
آب داغ را با مقداری جوش شیرین و مایع ظرفشویی مخلوط کنید و با آن چربی هود را از بین ببرید

اکنون زمان آن فرا رسیده است که فیلتر‌های پوشیده از روغن و چربی خود را درون این محلول بگذارید، آن‌ها را طوری درون ظرف قرار دهید که محلول سرتاسر فیلتر را بپوشاند. حالا باید بگذارید فیلتر درون محلول به مدت ده دقیقه یا بیشتر خیس بخورد.

حالا فیلتر‌ها را از درون ظرف برداشته و با یک برس که کمی به مایع ظرفشویی آغشته شده است آن را به خوبی تمیز کنید. بعد از شستشوی کامل فیلتر‌ها با مایع ظرفشویی آن‌ها را برداشته و آب گرم خوب آن‌ها را شسته و آب بکشید. سپس قطعه را بعد از شستشو و آب کشی با یک حوله کاغذی و یا یک پارچه لطیف خشک کنید.

شستشویی هود آَشپزخانه
اجازه دهید فیلتر‌ها درون محلول پاک کنندهبه مدت ده دقیقه خیس بخورند و تمیز شوند

 تمیز کردن هود آشپزخانه، به سادگی آب خوردن

حالا که به آخر سال و ایام خانه تکانی عید نزدیک می‌شویم، بهتر است تمیز کردن قسمت‌های مختلف خانه ، بخصوص آشپزخانه را به یکی از خدمات نظافت منزل بسپاریم. آچارباز با داشتن بهترین تیم نظافتچی به شما اطمینان می دهد خانه ای تمیزی داشته باشید.

بیشتر اوقات تمیز کردن هود آشپزخانه برای بانوی خانه کاری سخت و دشوار محسوب می‌شود. به خصوص تمیز کردن قسمت فیلتر، که علاوه بر مهارت در تمیز کاری نیازمند به داشتن تخصص در کار فنی نیز هست.

هرگونه بی احتیاطی در هنگام تمیز کردن این وسیله، می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به هود آشپزخانه گران قیمت ما وارد کند. برای ثبت درخواست در سامانه ارائه خدمات آنلاین آچارباز می‌توانید به سایت، وب اپ و یا اپلیکیشن آچارباز رفته و یا با شماره 02154591616 تماس گرفته و درخواست خود را ثبت نمائید. تیم پشتیبان آچارباز با شما تماس گرفته و بعد از انجام هماهنگی لازم نظافتچی آقا یا خانم را به محل دلخواه در زمان مورد نظر شما می‌فرستد.

 

4.4/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. نمیدونم چرا نزدیک به خونه تکونی عید میشه من نگران میشم. ایندفعه هرچی سعی می کنم هود آشپزخانه رو تمیز کنم نمیشه. روش هاش چیه؟ با جوش شیرین که خوب نیست.

    1. سلام

      در همین مقاله روش های کاملی برای تمیز کردن هود آشپزخانه ذکر شده لست. آن را به طور کامل مطالعه کنید.

  2. سلام . برای تمیز کردن هود آشپزخانه از سرکه استفاده کردم اما جواب نداد تازه بوهم گرفته. چیکار کنم؟

    1. سلام

      از سرکه تنها برای تمیز کردن فیلتر هود استفاده می شود. بعد از تمیز کردن فیلتر برای از بین بردن بوی سرکه، باید با دقت آن را با آب و مایع ظرفشویی بشویید.

  3. سلام. موتور هود آشپزخانه چطوری تمیز کنیم. تمیز کردن هود آشپزخانه با سرکه هم میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا