×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

نظافت منزل و ساختمان

6 تا از مهم ترین دستورالعمل های نظافت شرکت و محیط کار

نظافت شرکت و محیط کار

امور نظافتی محیط کار هم باید مانند نظافت منزل طبق چک لیست و اصولی انجام شود. نمی‌توان بدون برنامه و نظم، اقدام به تمیز کردن محل کار پرداخت. در این بحث قصد داریم به بررسی دستورالعمل نظافت محیط کار بپردازیم.

محل کار هر شخص، جایی است که در طول روز، چیزی حدود 8 ساعت از زمان خود را در آن سپری می‌کند. از طرفی هم، تردد در این فضاها بسیار زیاد است و انواع آلودگی‌ها در آن پخش خواهد شد. پس توجه به نظافت محل کار، یکی از مهم‌ترین اصولی است که باید رعایت شود. برای نظافت محیط کار هم بهتر است یک لیست آماده کنید و تمام کارها را طبق آن پیش ببرید، تا چیزی از قلم نیوفتد.

 

خدمات نظافت منزل با آچارباز
ارائه سرویس‌های با کیفیت نظافت اتاق‌ها و سرویس‌های بهداشتی، تمیز کردن شیشه‌ها و مرتب کردن فضای کابینت‌ها و کمدها و نظافت و تمیز کردن کف و دیوارهای خانه و هر آنچه که شما در نظافت منزلتان نیاز داشته باشید. آچارباز برای سرویس‌دهی خدمات منزل آماده است.
درخواست نظافت منزل

 

نظافت اتاق‌های محل کار؛ اهمیت به کارمندان

اتاق‌های کار در ادارات و شرکت‌ها، دارای طراحی و دکوراسیون متفاوتی هستند. از پوشش و نوع دیوارها گرفته تا کفپوش، شیشه و پنجره، میز و صندلی‌ها و سیستم‌های کامپیوتری، همگی به شکلی متفاوت باید تمیز شوند.

1- شستن پرده‌ها؛ انتقال حس شادابی به کارمندان

اگر پرده‌های اتاق کار کثیف هستند و نیاز به شستن دارند، اول از همه باید آنها را باز کرده و بشویید، تا در انتهای کار نظافت اتاق، پرده‌ها آماده نصب باشند. اگر دستگاه بخارشوی دارید، با استفاده از بخارشوی به تمیز کردن و شستن پره‌ها اقدام کنید.

اگر هم پرده‌های اتاق کار تمیز هستند، فقط به گردگیری آنها بسنده کرده و به سراغ مراحل بعدی بروید. شستن پرده های اتاق کار؛ یکی از اصول اولیه تمیزی ادارات هست که می توانید اینطوری انرژی بیشتری به کارمندانتان انتقال دهید. اگر نظافتچی بصورت ثابت در شرکت شما کار نمی کنند پیشنهاد می کنیم از شرکت های خدمات نظافت شرکت و ادارات، نیروی را برای چند ساعت استخدام کنید.

2- تمیز کردن در و پنجره‌ها؛ دیده شدن تمیزی بیشتر شرکت

حال زمان تمیز کردن دروپنجره رسیده. با مایع شیشه‌شوی و دستمالی مناسب، قاب پنجره‌ها و شیشه‌ها را تمیز کنید. در این قسمت هم اگر بخار شوی داشته باشید، کارها با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

3- تمیز کردن دیوارها؛ با قدرت داخل شرکت راه بروید!

اول از همه باید به دیوارهای اتاق توجه کنید. آیا لکه و کثیفی روی دیوارها مشاهده می‌شود، اگر بله که باید براساس نوع پوششی که دارند، ماده شوینده و دستمالی مناسب انتخاب و به تمیز کردن دیوارها اقدام کنید. اگر دیوارها جنسی از سرامیک و سنگ دارند و یا رنگ روغن هستند، پیشنهاد می‌شود که از بخارشو برای این کار استفاده شود.

پوشش‌هایی مانند گچ، رنگ پلاستیکی و یا کاغذ دیواری هم با دستمال گردگیری شوند. با تمیز کردن دیوارهای محیط کار این حس بوجود می آید که شما در خانه زندگی می کنید. پس همین حالا اقدام کنید. خانه تکانی عید خودتان را برای شرکت انجام دهید.

تمیزی اتاق کار برای نظافت شرکت و محیط کار
بهترین گزینه برای تمیز کردن کف، استفاده از جاروبرقی صنعتی است

4- تمیز کردن کلید و پریزها؛ حس چرک نداشته باشید!

بعد از تمیز کردن دیوارها، نوبت به تمیز کردن کلیدها و پریزها می‌رسد. با یک دستمال و کمی مایع تمیز کننده و یا حتی مایع سفیدکننده، تمام کلیدها و پریزها را تمیز کنید. به‌دلیل استفاده مدوام از کلید و پریز، جای لک و اثر انگشت زیادی روی آنها باقی می‌ماند. پس برای رعایت بهتر بهداشت، پیشنهاد می‌شود که از مواد ضدعفونی کننده هم استفاده کنید.

5- تمیز کردن قاب‌ها و دیوارکوب‌ها؛ نظافت شرکت همانند تمیزی خانه انجام دهید!

تمیز کردن قاب‌ها و دیوارکوب‌ها هم بخشی از دستورالعمل نظافت محیط کار است. باید بسته به نوع و جنس قاب‌ها و تابلوها، از دستمال و مایع تمیزکننده مناسب استفاده کنید.

6- تمیز کردن کمدها و قفسه‌ها؛ وظیفه کارمندان فراموش نشود

به سراغ کمدها و طبقات بروید. فضای داخلی و خارجی کمد را با دقت تمیز کنید. طبقات هم محل تجمع گردوغبار هستند که باید با دستمال خاک آنها را بگیرید. لوازمی هم داخل طبقات چیده شده را با دستمال گردگیری کنید.

7- تمیز کردن میزهای کار و صندلی‌ها

برای تمیز کردن میزهای کار و صندلی‌ها باید از دستمال‌های مناسب استفاده کرد. تمامی میزهای کار را با دستمالی که از خود پرزی باقی نمی‌گذارد تمیز کنید.

تمیزی میزکار؛ نظافت محیط کار
با دستمال خیس، سیستم‌های کامپیوتری را تمیز نکنید

سیستم‌های کامپیوتری، موس، کیبورد، پرینترها، گوشی تلفن و … هم باید با استفاده از اسپری‌های پاک‌کننده و دستمال‌های نانو یا مایکروفایبر پاک شوند. مراقب باشید که نباید از دستمال خیس و نمدار برای این دستگاه‌ها استفاده کرد.

8- جارو و تی کشیدن زمین؛ مهم ترین کار برای نظافت شرکت

مرحله آخر تمیز کردن اتاق‌های محل کار هم جارو کردن و تی کشیدن زمین است. بهترین گزینه برای جارو و تی کشیدن زمین، داشتن یک جاروبرقی و یا کفشوی صنعتی است. با استفاده از جاروبرقی و کفشوی، تمام گوشه‌های اتاق تمیز می‌شود. اما اگر مجهز به این دستگاه‌ها نیستید، با یک جاروی دسته بلند و تی، کف اتاق را کامل بشویید.

9- تمیز کردن درب ورودی؛ اولین نگاه ارباب رجوع

در پایان نوبت تمیز کردن درب ورودی است. بی شک اثر انگشت و لکه‌های زیادی روی درب دیده می‌شود که به‌دلیل رفت و آمد پرسنل و ارباب رجوع، ایجاد شده‌اند. با یک دستمال، مایع تمیزکننده چندمنظوره و یا در صورت نیاز، کمی مایع سفیدکننده، درب ورودی را خوب تمیز کنید.

در نهایت بعد از اتمام کار نظافت، پرده‌هایی که شسته بودید را نصب کنید.

10- خالی کردن سطل‌های زباله؛ فراموش نکنید

تمامی سطل‌های زبال را خالی کنید و در صورت نیاز کیسه‌های داخل آنها را تعویض کنید. گاهی اوقات هنگام تمیزی محیط کار فراموش می کنیم سطل آشغال ها را خالی کنیم . اینکار می تواند تمام کارهای که کرده اید را از بین ببرد. پیشنهاد می کنیم که با نوشتن “خالی کردن زباله” روی کاغذ و چسباندن آن جلوی چشم ، فراموش نکنید سطل زباله را خالی کنید.

نظافت شرکت بهمراه نظافت ساختمان
تمامی لوازم را مثل قبل سر جای خودشان قرار دهید

تمیز کردن آشپزخانه؛ مانع از بیماری شوید!

در تمامی ادارات، شرکت‌ها و حتی سازمان‌ها، بخشی به‌ نام آبدارخانه و یا آشپزخانه وجود دارد که توجه به نظافت و بهداشت این قسمت از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید بهتر باشد برای نظافت این قسمت از مواد ضدعفونی کننده و حتی سفیدکننده استفاده شود.

1- شستن دیوار و پنجره‌ها

تمامی دیوارهای آشپزخانه را بشویید و لکه‌های چربی و کثیفی را با دقت تمیز کنید. این کار بهتر است با اسپری‌های پاک‌کننده چندمنظوره انجام شود. پنجره‌ها و شیشه‌ها هم از نگاهتان دور نماند و از تمیز کردنشان غافل نشوید.

2- تمیز کردن بیرون و داخل کابینت‌ها

بهتر است محتویات داخل کابینت‌ها را خارج کرده و داخل کابینت را تمیز کنید. بررسی کنید که در گوشه و کنار کابینت، حشرات موذی کمین نکرده باشند. در صورت مشاهده کوچک‌ترین اثری از وجود حشرات موذی، باید داخل کابینت را سمپاشی کنید. پس از سمپاشی، کابینت را تمیز کرده، ظروف داخل کابینت را بشویید، لوازم داخل آن را تمیز کرده و دوباره داخل کابینت بچینید.

در نهایت سطوح خارجی کابینت را نیز تمیز کنید. جاظرفی یا همان آبچکان کابینت را نیز باید بشویید، زیرا ظروفی که شسته می‌شوند و داخل آن قرار می‌گیرند، با جاظرفی تماس مستقیم دارند.

لازم به ذکر است که، جاقاشقی که به آبچکان آویزان است هم باید شسته و ضدعفونی شود.

تمیز کردن کابینت های شرکت
گاهی به کابینت‌ها سرک بکشید تا از نبودن حشرات موذی مطمئن شوید

3- تمیز کردن یخچال

به سراغ یخچال بروید. ابتدا بررسی کنید که وضعیت داخل آن چگونه است. آیا برفک دارد، مواد غذایی داخل آن سرریز کرده و کثیف شده است؟

در صورتی که مشاهده کردید، عمق کثیفی یخچال زیاد است، باید آن را بشویید، اما اگر یخچال کثیف نیست و نیازی به شستن ندارد، فقط آن را با دستمال تمیز کنید.

برای شستن و تمیز کردن یخچال، تمام محتویات را خارج کرده و طبقات و قفسه‌ها را بشویید. بدنه داخلی را تمیز کنید و دوباره طبقات را سر جای خود قرار دهید و در نهایت مواد غذایی را داخل یخچال بچینید.

بعد از اتمام تمیز کردن داخل یخچال، بدنه خارجی آن را با اسپری چندمنظوره تمیز کنید.

4- تمیز کردن اجاق گاز

شبکه‌های اجاق گاز و سرشعله‌ها را برداشته و برای شستن داخل سینک قرار دهید. با مایع گاز پاک کن و اسکاچ سیمی، سطح گاز را به‌خوبی تمیز کنید. اگر سرپیچ‌ها قابل جدا شدن هستند، آنها را هم کرده و بشویید، زیرا احتمال چرب شدنشان زیاد است.

5- شستن سماور و کتری

سماور و کتری، همیشه در معرض رسوب هستند و سطح ضخیمی از رسوب، داخل آنها تشکیل می‌شود. این امر هم یکی از دلایل طعم بد چای است. پس در لیست دستورالعمل نظافت محیط کار، شستن سماور و کتری را نیز قرار دهید.

6- تعویض دوره‌ای دستمال‌های آشپزخانه

دستگیره‌ها و دستمال‌های آشپزخانه، به‌دلیل استفاده زیاد و یا بی‌احتیاطی، کثیف و پاره شوند و یا بسوزند. پس درصورت مشاهده این موارد، نسبت به تعویض دوره‌ای دستمال‌های آشپزخانه اقدام کنید.

7- خالی کردن سطل‌های زباله

سطل‌های زباله را خالی کنید و کیسه‌های آنها را نیز تعویض کنید. تحت هیچ شرایطی از کیسه‌های قبلی استفاده نکنید، زیرا بوی نامطبوعی خواهند داشت. بهترین کار هم این است که دو سطل داخل آبدارخانه داشته باشید. یک سطل برای زباله‌های خشک، یک سطل هم برای زباله‌های تر. روی درپوش سطل‌ها هم باید یک برگه چسبانده تا نوع زباله مشخص شود. با این کار به تفکیک زباله هم کمک بزرگی خواهید کرد.

تمیز کردن کردن کابینت های شرکت
توجه به تفکیک زباله‌های تر و خشک در آبدارخانه از اهمیت بالایی برخوردار است

8- جارو کردن و تی کشیدن آبدارخانه

بعد از اتمام کار نظافت آبدارخانه، زمان آن رسیده که کف را تمیز کرده و برق بیاندازید. پس شروع کنید به جارو کردن و با یک جاروی دسته‌بلند، زیر کابینت‌ها، اجاق گاز و تمام گوشه‌‎های آبدارخانه را تمیز کنید و در پایان با تی آن را برق بیاندازید.

فقط مراقب باشید کسی وارد آشپزخانه نشود. زیرا کف سرامیکی و یا سنگی، خیس است و احتمال سر خوردن افراد وجود دارد.

نظافت سرویس بهداشتی؛ نگران بیماری خطرناک شوید!

نظافت سرویس بهداشتی فقط به شستن کف و یا تی کشیدن خلاصه نمی‌شود. بلکه باید تمام قسمت‌ها و لوازمی که داخل سرویس قرار دارند را با دقت تمام شست.

1- شستن دیوارها و درب ورودی

دیوارهای سرویس بهداشتی با با مواد شوینده بشویید و در صورت امکان آبکشی کنید. اگر امکان آبکشی وجود ندارد، به یک سطل آب، تمام کف روی دیواره را تمیز کنید. اگر داخل سرویس بهداشتی پنجره قرار دارد، باید تمیز شود. درب ورودی اگر از جنس چوب است،آن را دستمال بکشید.

شستن در وو دیوارهای محیط کار
برای تمیز کردن سرویس بهداشتی باید از مواد ضدعفونی کننده استفاده کرد

2- تمیز کردن آینه و قفسه‌ها

آینه و قفسه‌هایی که داخل سرویس بهداشتی قرار دارند را با اسپری تمیزکننده یا شیشه‌پاک کن و دستمال، پاک کنید.

3- شستن و ضدعفونی کردن سینک دستشویی و شیرآلات

سینک‌های روشویی و شیرآلات باید ابتدا شسته و سپس ضدعفونی شوند. برای این کار از مواد پاک کننده قوی استفاده کنید تا لکه‌های روی سینک و شیرآلات باقی نماند. سپس با استفاده از مواد ضدعفونی کننده تمام سطح را از وجود میکروب پاک کنید. شستن و ضدعفونی کردن سینک دستشویی و شیرآلات باید با دقت انجام شود. زیرا این سطوح در تماس مستقیم با دست افراد هستند.

نظافت سرویس بهداشتی محیط کار
شیرآلات سرویس بهداشتی باید با موادی مناسب برای این کار شسته شوند

4- خالی کردن سطل‌های زباله سرویس بهداشتی

تمامی سطل‌های زباله سرویس بهداشتی را خالی کنید و داخل آنها را کیسه‌های زباله جدید قرار دهید. حتما از مایع ضدعفونی هم استفاده کنید اینطوری می توانید مانع از ورود میکروبها شوید.

5- شستن و ضدعفونی کردن توالت

بعد از شستن سینک، به سراغ توالت‌ها رفته و با فرچه توالت و ماده شوینده و ضدعفونی کننده، این قسمت‌ها را تمیز کنید.

قرار دادن درپوش چاه برای توالت‌ها بسیار مهم است و ظاهر خوبی به توالت می‌دهد.

6- قرار دادن دستمال در سرویس بهداشتی

بعد از اتمام کار، دستمال‌های بهداشتی رول شکل را داخل سرویس بهداشتی قرار دهید. بریا رعایت موارد بهداشتی، بهتر است از جای دستمال‌هایی استفاده شود که تا حد امکان از تماس دست با دستمال جلوگیری شود.

7- پر کردن ظرف مایع دستشویی و قرار دادن خوشبوکننده داخل سرویس بهداشتی

در مرحله آخر نظافت سرویس بهداشتی، مخزن‌های مایع دستشویی را پر کرده و تعدادی خوشبوکننده هم داخل سرویس بهداشتی قرار دهید.

نظافت شرکت و محیط کار
آخرین مرحله در تمیز کردن سرویس بهداشتی، قرار دادن بوگیر و خوشبوکننده در سرویس بهداشتی است

نظافت نمازخانه ادارت و شرکت‌ها؛ ایجاد فضای روحی عالی

تمامی ادارات و شرکت‌ها، دارای فضایی هستند که کارکنان بتوانند در آن نماز بخوانند. در دستورالعمل نظافت محیط کار، بخشی هم به نظافت نمازخانه برمی‌گردد.

1- جارو کشیدن کف

کفپوش نمازخانه‌ها اغلب از فرش و یا موکت است و در معرض آلودگی قرار دارد. برای اینکه جلوگیری از این امر باید با دقت و با جاروبرقی جارو کشیده شود. جاروکشی آبدارخانه را 2 تا 3 بار تکرار کنید تا مطمئن شوید تمام گردوخاک گرفته شده است.

2- گردگیری و مرتب کردن نمازخانه

تمامی لوازمی که داخل نمازخانه قرار دارند را گردگیری کرده و مرتب کنید. از قرار دادن لوازم اضافی داخل نمازخانه خودداری کنید. این فضا نباید تبدیل به انباری لوازم اضافه شود.

3- قرار دادن خوشبوکننده داخل نمازخانه

برای جلوگیری از پخش بوی نامطبوع داخل نمازخانه، تعدادی خوشبوکننده هوا داخل نمازخانه قرار دهید تا زمانی که کارکنان به نمازخانه مراجعه می‌کنند، از بوی نامطبوع آزرده نشوند.

پیشنهاد مطالعه

نظافت راهروها و سالن انتظار؛ تجربه متفاوت از تمیزی ایجاد کنید!

راهرو و سالن انتظار یک ادراه و یا شرکت، جایی است که ارباب رجوع دائم در آن در حال رفت و آمد است. پس اگر این فضاها کثیف باشند، چهره خوبی از دید مراجعه کنندگان نخواهد داشت. نظافت این قسمت را در انتهای دستور کار خود قرار دهید. زیرا اگر شما سالن را تمیز کنید و سپس به سراغ آشپزخانه و سرویس بهداشتی بروید، ممکن است کف سالن دوباره کثیف شود.

خدمات نظافت ادارات
نظافت سالن ادارات باید در ساعات بدون رفت و آمد انجام شود

1- نظافت دیوارها و پنجره‌های راهرو

برای نظافت راهروها، از دیوارها و پنجره‌ها شروع کنید. بسته به جنس دیوارها، آنها را دستمال بکشید و یا فقط گردگیری کنید. سپس به سراغ شیشه‌ها بروید و با استفاده از شیشه‌شوی و یا حتی بخارشوی تمیزشان کنید. چهارچوب پنجره‌ها هم باید خوب، شسته و تمیز شوند.

2- تمیز کردن تابلوهای اعلانات

بعد از تمیز کردن دیوارها، نوبت به تمیز کردن تابلوهای اعلانات می‌رسد. این کار باید با دقت انجام شوند، تا آسیبی به نوشته‌ها، یادداشت‌ها و برگه‌ها وارد نشود.

3- تمیز کردن نرده‌ها

نرده‌ها به‌دلیل رفت و آمد پرسنل و مراجعه کنندگان، بیشتر در معرض آلودگی و کثیف شدن هستند. پس باید با استفاده از یک دستمال تمیز، اسپری پاک کننده و حتی مایع سفیدکننده، نرده‌ها را بشویید.

کارگر نظافتی ساختمان برای نظافت شرکت
اگر در سالن انتظار آبسردکن قرار دارد، آن را هم تمیز کنید

4- نظافت آسانسور

کابین داخلی آسانسور و درب ورودی آن، اغلب از جنس استیل است و داخل آن از آینه‌های بزرگ پوشیده شده. پس احتمال اینکه لکه‌هایی روی این سطوح باشد، بسیار زیاد است. اگر برای نظافت آسانسور، بخارشوی دارید که کار بسیار آسان می‌شود، اگر نه که باید با دستمالی تمیز و خشک، تمام سطوح آسانسور را با اسپری شیشه پاک کن و یا پاک کننده چندمنظوره، تمیز کنید.

5- تخلیه سطل‌های زباله و تعویض کیسه‌های زباله

آخرین کاری که یک نیروی خدماتی باید انجام دهد، تخلیه سطل‌های زباله و تعویض کیسه‌های زباله است. بهتر است برای این کار فقط به تخلیه سطل‌ها بسنده نکنید و برای اینکه بوی نامطبوعی هم در فضا نپیچد، کیسه‌ها را تعویض کنید. زیرا گاهی برخی از افراد باقیمانده لیوان آب و یا چای خود را در سطل خالی می‌کنند که این خود باعث به‌وجود آمدن شیرابه می‌شود.

6- تمیز کردن صندلی‌ها

در راهروها و سالن ادارات، تعدادی صندلی و حتی میز هم قرار دارد که باید در دستور کار نظافت قرار گیرند. تمیز کردن صندلی‌ها باید با توجه به جنس و نوع آنها انجام شود. حتی اگر صندلی‌ها متحرک هستند، باید آنها را بلند کرده و زیرشان را کامل تمیز کنید. برای صندلی‌های ثابت هم، از جاروهای دسته‌بلند استفاده کنید.

7- جارو کردن و تی کشیدن کف

مرحله آخر نظافت راهروها، جارو کردن و تی کشیدن کف است. از دورترین نقطه به درب ورودی شروع کنید و تا انتهای سالن را جارو و سپس تی بکشید. تمام گوشه‌وکناره‌های سالن را به‌خوبی تمیز کنید تا نقطه‌ای از چشمتان پنهان نماند.

نظافت محوطه ادارات؛ حس قدرت ایجاد کنید

اهمیت توجه به نظافت محوطه بیرونی ادارات، از فضای داخلی کمتر نیست. باید فضای بیرونی هم مانند فضای داخلی، نظافت شود.

1- نظافت فضای اطراف و ورودی ساختمان

فضای اطراف و ورودی ساختمان را جارو زده و در صورت امکان آبپاشی کنید.

نظافتچی آقا تهران برای نظافت شرکت
از آبیاری و هرس کردن گیاهان غافل نشوید

2- بررسی وضعیت گلدان‌ها و باغچه

اگر در فضای بیرونی و محوطه ادارات گلدان و باغچه قرار دارد، به آنها سروسامان دهید و برگ‌های اضافی را هرس کنید.

3- انتقال زباله‌ها به بیرون از ساختمان

تمامی زباله‌هایی که در مقابل درب ورودی و داخل سطل زباله قرار دارند را به سطل مرکزی انتقال دهید تا ظاهر ورودی ساختمان زیبا شود.

 

3.3/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. تمام کارهای نظافت شرکت که گفتید عالیه. اما ما نیاز به نیروی خبره نظافتچی آقا نیاز داریم و نمی دونیم چطوری با شرکت شما ارتباط برقرار کنیم.

    1. سلام

      از بابت تبحر نظافتچی نگران نباشید. شما می توانید برای ثبت درخواست و ارتباط با کارشناسان ما، درخواست نظافت خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید.

      https://a4baz.com/cleaning/office

    1. سلام

      نه در حال حاضر. اما برای تعمیر لوازم خورد و کوچک آشپزخانه تان می توانید در آچارباز درخواست خود را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا