×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم برقی آشپزخانه

چرا همزن برقی جرقه می زند؟ چطور مشکل را برطرف کنیم؟

مشکل جرقه زدن همزن برقی

همزن برقی از تجهیزات ضروری در پخت انواع شیرینی و دسر است که خراب‌شدن آن می‌تواند در روند تهیه کیک و شیرینی و… شما اختلال ایجاد کند. این وسیله کاربردی‌ می‌تواند زمان تهیه کیک و شیرینی‌ را کوتاه‌تر کند. جرقه زدن همزن برقی یکی از مشکلاتی است که می‌توانید برای این وسیله به وجود آید. دلایل مختلفی باعث ایجاد این مشکل در همزن می‌شوند. اما این مشکل به‌راحتی با تعمیر همزن برقی برطرف می‌شود.

در ادامه این مقاله آچارباز قصد داریم با دلایل بروز این مشکل و راهکارهای رفع آن آشنا شویم، پس ما را تا انتهاب مقاله همراهی کنید.

4 دلیل جرقه زدن همزن برقی

جرقه زدن همزن برقی از مسائل ساده‌ای نیست که به‌سادگی از کنار آن رد شوید. این مسئله می‌تواند در عملکرد همزن برقی اختلال ایجاد کرده و حتی خطرناک هم باشد؛ یعنی جرقه زدن همزن برقی می‌تواند به سیم‌کشی خانه آسیب زده یا باعث آتش سوزی و برق گرفتگی شود. جرقه‌زدن می‌تواند نشانه خرابی یکی از قطعات همزن باشد. دلیل جرقه‌زدن همزن برقی و راه‌حل رفع مشکلات آن به شرح زیر است:

1- خرابی موتور همزن

اولین دلیل جرقه زدن همزن برقی، خرابی موتور دستگاه است. در میدان مغناطیسی موتور همزن برقی، سیم‌پیچ‌های زیادی وجود دارد و وظیفه آن تولید جریان الکتریکی است. با واردشدن برق به موتور دستگاه، سیم‌پیچ‌های موتور اقدام به تولید جریان الکتریکی می‌کنند و با ایجاد میدان مغناطیسی سیم‌پیچ‌ها چرخیده و تیغه‌های همزن حرکت می‌کنند. با خراب‌شدن موتور سیم‌پیچ‌ها تماس پیدا کرده و باعث ایجاد جرقه می‌شوند.

راه حل:

برای اینکه این مشکلات را برطرف کنید باید موتور همزن برقی را با یک موتور سالم تعویض کنید. برای تعویض موتور همزن مراحل زیر را بادقت انجام دهید:

  • ابتدا همزن را از برق بکشید و اجازه دهید موتور خنک شود.
  • همزن برقی را با تجهیزات لازم بازکرده و موتور را پیدا کنید.
  • اغلب موتور همزن برقی در قسمت پایین آن تعبیه شده است.
  • بعد از باز کردن پیچ‌های نگهدارنده موتور را خارج کرده و موتور جدید را جایگزین کنید.
  • در آخر پیچ‌های نگهدارنده را بسته و همزن برقی را ببندید و برای آزمایش همزن برقی را به برق متصل کنید.
خرابی موتور اولین دلیل جرقه زدن همزن برقی
در صورتی‌که بعد از تعویض موتور، همزن کار نکند باید برای تعمیر تخصصی از یک تکنسین کمک بگیرید.

2- شل بودن اتصالات دستگاه

زمانی که اتصالات دستگاه شل باشد اتصال جریان برق، برقرار نمی‌شود و این مشکل باعث ایجاد گرما و جرقه در دستگاه خواهد شد. جرقه و گرمای دستگاه می‌تواند به موتور و سیم برق دستگاه آسیب وارد کند یا اینکه باعث آتش‌سوزی شود.

راه حل:

برای حل این مشکل می‌توانید با استفاده از یک پیچ‌گوشتی اتصالات سیم برق دستگاه را محکم کنید. امکان دارد نتوانید اتصالات را به‌خوبی محکم کنید و همچنان اتصالات شل باشند. در این شرایط شاید لازم باشد سیم برق دستگاه را با یک سیم برق سالم تعویض کنید.

جرقه زدن همزن برقی می‌تواند به سیم‌کشی خانه آسیب زده یا باعث آتش سوزی و برق گرفتگی شود.

3- خیس بودن پریز برق

سومین دلیل جرقه زدن همزن برقی می‌تواند خیس بودن پریز برق باشد. زمانی که هم زن برقی را به برق متصل می‌کنید جریان برق به موتور همزن هدایت می‌شود؛ درصورتی‌که پریز خیس باشد جریان برق به زمین منتقل می‌شود. این مسئله علاوه بر ایجاد جرقه در همزن می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود.

راه حل:

چنانچه با این مشکل مواجه شدید برق ساختمان را قطع کرده و با استفاده از یک‌پارچه خشک به‌خوبی پریز را پاک کنید. سپس سشوار را در فاصله مناسب با پریز قرار داده و پریز را خشک کنید.

خشک کردن پریز برق
برای کار با پریز و رفع مشکل جرقه زدن همزن برقی بهتر است برق محل را قطع یا از دستکش ایمنی استفاده کنید.

4- آسیب‌دیدگی سیم برق

زمانی که سیم برق دستگاه آسیب ببیند جریان برق به‌درستی متصل نمی‌شود در این شرایط همزن برقی جرقه می‌زند. برای اینکه این مشکل را رفع کنید باید دراسرع‌وقت سیم همزن برقی را تعویض کنید.

راهکارهای جلوگیری از جرقه زدن همزن برقی

در بسیاری مواقع استفاده نادرست از همزن می‌تواند دلیل اصلی خرابی یا جرقه زدن همزن برقی باشد. با نگهداری و استفاده درست می‌توانید از جرقه‌زدن یا مشکلات دیگر جلوگیری کنید. با رعایت نکات زیر می‌توانید عمر همزن را طولانی کنید:

  • همزن برقی را در محیط بدون رطوبت و خشک نگهداری کنید.
  • زمانی که دست‌های شما خیس است به همزن دست نزنید.
  • در محیطی با دمای بالا مانند کنار گاز از همزن برقی استفاده نکنید.
  • برای استفاده از همزن برقی از سیم خراب استفاده نکنید.
  • بهتر است برای اتصال همزن به پریز از محافظ برق استفاده کنید تا نوسان به آن وارد نشود.
راهکار جلوگیری از جرقه زدن همزن برقی
دستگاه را برای مدت طولانی روشن نگذارید تا موتور و سیم‌کشی آن آسیب نبیند.

استفاده طولانی‌مدت و نادرست یا برخورد ضربات شدید به همزن برقی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات متعدد مانند خرابی و نیم‌سوز شدن موتور و المنت، داغ‌شدن، جرقه‌زدن، شکستگی پره، بوی سوختگی، صدای ناهنجار و خرابی کلید و… شود. درصورتی‌که در هنگام کار با همزن متوجه نشانه‌های غیرمعمول شدید همزن را خاموش کرده و از برق بکشید و برای تعمیر و عیب‌یابی آن همزن را نزد تکنسین ببرید. چنانچه نتوانستید مشکلات همزن برقی را رفع کنید، می‌توانید برای تعمیر همزن برقی از کارشناسان ما در آچارباز کمک بگیرید تا دراسرع‌وقت به مشکل شما رسیدگی کنند.

تعمیر همزن برقی با آچارباز
خدمت تعمیر همزن برقی شامل عیب یابی و تعمیر انواع همزن است و در دسته خدمات تعمیر لوازم کوچک آشپزخانه سامانه آچارباز قرار می‌گیرد. برای تعمیر همزن خود دیگر نیاز نیست به تعمیرگاه مراجعه کنید. از طریق کلیک روی دکمه درخواست تعمیر همزن برقی می‌توانید درخواست خود را ثبت و منتظر تماس کارشناس باشید.
تعمیر همزن برقی

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا