×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

گرمایش و سرمایش

آشنایی با مشکلات رایج پنکه و راه های برطرف کردن آنها

مشکلات رایج پنکه

پنکه یکی از وسائلی است که در اکثر خانه‌ها و محل کارها از آن استفاده می‌شود. این ابزار برای زمانی که هنوز کولر را راه‌اندازی نکرده‌اید یا کولر کافی نیست و نمی‌تواند به تنهایی محیط را خنک کند، بسیار استفاده می‌‌شود. اما ممکن است در حین استفاده از آن، پنکه با مشکلاتی مواجه شود. در این صورت باید علت این مشکلات را شناسایی کرده و راه حل رفع آنها را انجام دهید. در این مقاله قصد داریم تمام نکاتی که باید در رابطه با مشکلات رایج پنکه و راه حل رفع آنها بدانید را به زبان ساده بیان کنیم. با دانستن این نکات می‌توانید دستگاه را عیب یابی کرده سپس برای تعمیر پنکه اقدام کنید.

چک لیست مشکلات رایج پنکه

برای حل مشکلات رایج پنکه می‌بایست ابتدا ایرادات پنکه را شناسایی کنید. ایراداتی همچون نویز، عدم چرخش در دوران آرام، سرعت کم، عدم کارکرد، ایجاد بوی نامطبوع، خرابی موتور و …؛ سپس برای حل هر مشکل اقدامات لازم را انجام دهید.

 اولین مشکل پنکه وجود نویز

مشکل نویز در پنکه ممکن است به دلیل وجود خاک و گرد و غبار در پنکه یا اتصالات ناصحیح بین بلبرینگ و محور پنکه باشد.

راه حل:

برای رفع این مشکل، می‌توانید پنکه را با یک پوشش برای حفاظت آن از گرد و غبار پوشانده و اتصالات پنکه را چک کنید و در صورت لزوم آن‌ها را باز و بسته کنید. همچنین، می‌توانید بلبرینگ‌های پنکه را روغن ریزی کنید تا صدای ناهنجار پنکه کاهش یابد.

پیشنهاد مطالعه

کاهش سرعت دومین ایراد پنکه

کاهش سرعت پنکه نیز ممکن است به دلیل خرابی موتور، مشکل در دورانگشتی پنکه یا وجود موانع در مسیر چرخش پنکه باشد.

راه حل:

برای رفع این مشکل، باید پنکه را باز کرده و بررسی کنید که آیا موتور به خوبی کار می‌کند یا خیر. همچنین، می‌توانید هرگونه مانعی که در مسیر چرخش پنکه وجود دارد، پاک کنید و دورانگشتی پنکه را چک کنید تا این مشکل حل شود.

پنکه روشن نمی‌شود

این مشکل در اغلب موارد به دلیل خرابی موتور، کنترل‌کننده پنکه، سیم برق یا سوئیچ پنکه به وجود می‌آید.

راه حل:

برای رفع این مشکل، باید:

  • ابتدا سیم برق پنکه را چک کنید و اگر نیاز است، آن را تعویض کنید.
  • همچنین، می‌توانید سوئیچ پنکه را چک کرده و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.
  • اگر همه این موارد به درستی کار کردند، ممکن است مشکل در کنترل‌کننده پنکه باشد که باید تعویض شود در صورتی‌که نمی‌دانید چگونه مشکل پنکه را رفع کنید، بهتر است برای تعمیر پنکه از یک تعمیرکار کمک بگیرید.
رفع مشکلات رایج پنکه
برای بررسی و رفع مشکل روشن نشدن پنکه باید آن را باز کنید.

چهارمین مشکل پنکه تولید بوی نامطبوع

این مشکل ممکن است به دلیل وجود خاک و گرد و غبار در پنکه یا رطوبت زیاد در هوا باشد.

راه حل:

برای رفع این مشکل، می‌توانید پنکه را باز کرده و از هرگونه خاک و گرد و غبار روی قطعات پنکه را انجام دهید. همچنین، می‌توانید از محلول آب و الکل برای پاک کردن پنکه استفاده کنید تا از رطوبت زیادی که باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شود، جلوگیری کنید.

خراب شدن موتور پنکه:

خراب شدن موتور، ممکن است به دلیل خرابی قطعات داخلی موتور، بار زیاد روی موتور یا … باشد.

راه حل:

برای رفع این مشکل، می‌توانید پنکه را باز کرده و قطعات داخلی موتور را بررسی کنید. در این صورت لزوم باید موتور یا قطعات دیگر را تعویض کنید. همچنین، اگر بار زیاد روی موتور باعث خرابی آن شده است، باید سرعت پنکه را کاهش داده و در صورت لزوم، پنکه را تعویض کنید.

خرابی موتور از ایرادات پنکه
در صورتی‌که موتور پنکه آسیب دیده باشد باید آن را با تجهیزات مخصوص بررسی و رفع ایراد کنید.

پنکه باد گرم می‌زند

تولید باد گرم در پنکه نیز مشکل دیگری است که می‌تواند برای پنکه‌ها به وجود آید. با توجه به اینکه ساختار پنکه مانند کولر نیست، نمی‌تواند هوای گرم یا سرد را تولید کند؛ در نتیجه این مشکل به دلیل گرم یا مرطوب بودن بیش از حد هوا یا گرم شدن موتور دستگاه و روشن بودن وسایل گرمازا به وجود آمده است.

راه حل:

می‌توانید با اقداماتی مانند باز گذاشتن درب و پنجره‌ها در ساعات سرد شبانه روز، استفاده نکردن از وسایل گرمازا مانند اجاق گاز و سشوار و روشن نکردن لامپ‌ها در ساعات گرم روز از گرم شدن بیش از حد هوا در زمان روشن بودن پنکه جلوگیری کنید.

البته اگر این مشکل همیشگی است، می‌توانید پنکه خود را سرویس کنید تا راندمان آن بالاتر برود.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا