صوتی و تصویری

5 علت نخواندن سی دی در دستگاه دی وی دی

علت نخواندن سی دی در دستگاه دی وی دی

یکی از مشکلات رایجی که برای دستگاه دی وی دی پلیر یا سایر دستگاه‌ها که امکان پخش درایو نوری را دارند، نخواندن سی دی در دستگاه دی وی دی است. دلایل مختلفی ممکن است عامل این مشکل باشد برخی از آنها جدی نیستند و خودتان می‌توانید آن‌ها را برطرف کنید. به همین منظور تصمیم گرفتیم در این مقاله آچارباز این دلایل و نحوه حل آنها را به شما توضیح دهیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

چک لیست دلایل نخواندن سی دی در دستگاه دی وی دی

عوامل مختلفی را می‌توانیم علت نخواندن سی دی در دستگاه دی وی دی در نظر بگیریم. چنانچه روی LCD دستگاه dvd پلیر خطایی (Error) را مشاهده می‌کنید، بهتر است به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کرده و دستورالعمل‌ رفع مشکل را مطالعه کنید. برخی مشکلات مانند خطای «Check Disc» از جمله شناخته‌شده‌ترین مشکلات دستگاه‌های دی وی دی محسوب می‌شود و برخی دیگر مانند کثیف بودن سی دی ممکن است بسیار ساده و پیش‌پاافتاده هستند. در ادامه به برخی از رایج‌ترین این مشکلات اشاره می‌کنیم.

1- قطع اتصال CD با دستگاه

در مرحله اول برای بررسی دلیل نخواندن سی دی در دستگاه دی وی دی بهتر است مطمئن شوید که دی وی دی پلیر شما به تلویزیون وصل باشد. سیم‌های رابط باید روی ورودی درست تنظیم شده باشند و وجود هرگونه خطا مثل پارگی سیم، آسیب‌دیدن سیم و… می‌تواند باعث قطع اتصال شود.

2- تمیز نبودن دیسک

دومین دلیل نخواندن سی دی در دستگاه دی وی دی، کثیف بودن دیسک است. پس در مرحله دوم باید بررسی کنید که آیا سی دی و محفظه دی وی شما تمیز است یا خیر. اگر سی دی شما به هر دلیلی دچار آسیب یا خش شده باشد یا تمیز نباشد، باید پیش از قراردادن دیسک در دی وی دی، عملیات پاک‌سازی انجام شود. توجه داشته باشید به‌هیچ‌عنوان از دستمال مرطوب یا خیس برای پاک‌کردن یا تمیزکردن داخل دستگاه دی وی دی استفاده نکنید؛ زیرا آسیب‌ بیشتری به CD می‌رساند. همچنین برای بررسی وضعیت دیسک و دستگاه DVD می‌توانید از چراغ قوه برای مشخص شدن خط و خش‌ها استفاده کنید.

تمیز کردن CD و DVD با دستمال مخصوص
گاهی با تمیز کردن، سی دی در دستگاه دی وی دی قابل پخش می‌شود.

3- محدودیت پخش دیسک توسط والدین

به‌طور عمومی ممکن است بسیاری از والدین به دلیل نامناسب بودن مجموعه‌ای از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی برای کودکان‌شان، آن‌ها را مسدود کنند. این قابلیت در برخی از دستگاه‌های دی وی دی وجود دارد. این محدودیت در بعضی دستگاه‌ها به شکل رمزگذاری (پین کد) و طبقه‌بندی محتوا است.

پس از فعال‌سازی این محدودیت، دستگاه دی وی دی نمی‌تواند دیسک‌هایی که حاوی محتوای غیرمجاز (محدود شده) را پخش کند. اما گاهی والدین مسئله رمزگذاری را فراموش می‌کنند و افراد دیگر امکان تماشای دیسک را ندارند. برای بررسی و حل این مسئله باید با توجه به مدل و برند DVD Player مراحل لغو محدودیت را انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه

4- عدم سازگاری دیسک با ی وی دی

سازگار نبودن نوع دیسک با دستگاه DVD پلیر نیز می‌تواند از دلایل نخواندن سی دی در دستگاه دی وی دی باشد. اگر دیسکی که قصد پخش آن را در DVD دارید، با استانداردهای سازگار DVD ساخته یا رایت نشده باشد، ممکن است دستگاه DVD نتواند آن را پخش کند. بعضی از عواملی که می‌توانند بر سازگاری دیسک با دستگاه DVD تأثیرگذار باشند، عبارتند از:

  • فرمت دیسک: دیسک‌های DVD اغلب در فرمت‌های مختلفی مثل DVD-R, DVD+R, DVD-RW, DVD+RW و … عرضه می‌شوند. بعضی از DVDها ممکن است با فرمت‌های قدیمی‌تر مانند VCD، SVCD یا DivX سازگار نباشند؛ در نتیجه باید مطمئن شوید که فرمت دیسک با دستگاه DVD سازگار است.
  • رمزگذاری منطقه‌ای: برخی از DVDها به طور خاص برای منطقه جغرافیایی مشخصی تولید می‌شوند و به‌عنوان «رمزگذاری منطقه‌ای» شناخته می‌شوند. درصورتی‌که دستگاه DVD شما برای همان منطقه رمزگذاری شده باشد، نمی‌توانید برای پخش CD از آن‌ها استفاده کنید.
  • تنظیمات دستگاه DVD: برخی از دستگاه‌های DVD قابلیت پخش برخی فرمت‌ها یا مناطق را غیرفعال کرده و ممکن است فقط برخی از انواع دیسک‌ها را ساپورت کنند. درصورتی‌که دستگاه DVD شما تنظیمات خاصی دارد، مطمئن شوید که به‌درستی تنظیم شده باشد. با بررسی و رفع این عوامل، می‌توانید به سازگاری دیسک با دستگاه DVD خود کمک کنید و در نتیجه، مشکل نخواندن سی دی در دستگاه دی وی دی را رفع کنید.
بررسی و تعمیر لنز و قطعات حساس دستگاه دی وی دی
بررسی و تعمیر لنز دستگاه نیاز به تخصص و ابزار دارد؛ در صورتی‌که مهارت کافی در این زمینه ندارید از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

5- ضعیف‌ بودن لنز دستگاه DVD

لنز در دستگاه DVD وظیفه خواندن اطلاعات روی دیسک را برعهده دارد؛ بنابراین ضعیف‌شدن لنز، می‌تواند به مشکلاتی در پخش سی دی منجر شود. این لنز با تاباندن نور به سطح دیسک و خواندن الگوهای برجسته روی آن، اطلاعات را برای پخش توسط دستگاه فراهم می‌کند. در جدول زیر مشکلات ناشی از ضعیف بودن لنز را بیان کرده‌ایم.

مشکلات ناشی از ضعف لنز دستگاه دی وی دی
خواندن نامنظم دیسکلنز ضعیف قادر به خواندن الگوهای روی دیسک به شکل صحیح نیست.
اختلال در خواندن داده‌هااین مشکل باعث اجرا نشدن cd یا قطع و وصل شدن صدا و تصویر حین پخش می‌شود.
افزایش خطاهای خواندنلنز ضعیف ممکن است باعث افزایش خطا در خواندن داده‌ها شود.
کاهش سرعت خواندناین مورد باعث افزایش زمان لازم برای بارگذاری داده‌ها و شروع پخش cd می‌شود.
ناتوانی در خواندن دیسک جدیدلنز قدیمی و ضعیف ممکن است با ساختار دیسک‌های جدید ناسازگار باشد.

چگونه مشکل ضعیف‌شدن لنز دستگاه DVD را برطرف کنیم؟

برای حل مشکلات مربوط به لنز دی وی دی پلیر می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا بهتر است لنز را با استفاده از کاغذ نرم و خشک یا با استفاده از پارچه نرم، تمیز کنید.
  • توجه داشته باشید از استفاده از الکل یا مواد شیمیایی قوی خودداری کنید؛ زیرا ممکن است به لنز آسیب برساند. برای اطمینان بیشتر می‌توانید از کیت‌های تمیزکننده CD/DVD که در بازار موجود هستند نیز استفاده کنید. این کیت‌ها از مواد تمیزکننده‌ای تشکیل شده‌اند که می‌توانند عملکرد لنز را بهبود ببخشند.
  • شما می‌توانید از هوای فشرده نیز برای پاک‌کردن هر گونه گردوغبار یا ذرات کوچک دیگر روی لنز استفاده کنید. به این منظور با احتیاط و با توجه به دستورالعمل‌های تولیدکننده، هوای فشرده را در فاصله مناسبی نسبت به لنز قرار دهید.

جمع بندی دلایل نخواندن سی دی در دستگاه دی وی دی

در این مقاله با 5 علت اصلی نخواندن سی دی در دستگاه دی وی دی مثل خراب بودن لنز دستگاه، کثیف بودن دستگاه یا دیسک، اتصال نادرست و… آشنا شدیم و راه حل رفع مشکلات را به شما آموزش دادیم. چنانچه با راهکارهای اعلام شده نتوانستید مشکل را برطرف کنید باید از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

همچنین می‌توانید تجربه‌های خودتان را در رابطه با نخواندن cd در دستگاه dvd و راه حل‌هایتان را در قسمت دیدگاه‌ها ثبت کنید.  

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا