×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

علت اورلود کولر گازی چیست و چطور رفع می شود؟

دلایل اورلود کولر گازی

سرد نبودن باد کولر گازی به خصوص در یک روز گرم تابستانی یک اتفاق بسیار ناخوشایند است که می‌تواند باعث ناراحتی و نگرانی صاحب خانه شود. در برخی از اوقات علت این مشکل، اورلود کولر گازی است. شاید تا به حال درباره آن چیزی به گوشتان نخورده باشد؛ زیرا اصطلاح اورلود برای کولر گازی تا حدی تخصصی است و بیشتر افراد فنی کار با آن آشنا هستند.

به هر حال اگر اولود کولر گازی، علت اصلی باد گرم زدن کولر شما باشد، باید آن را جدی گرفته و قبل از اینکه برایتان مشکل حادتری ایجاد کند، آن را رفع کنید. عنوان‌ها و مطالب زیر راهنمای خوبی برای تشخیص علت اورلود کولر گازی و نحوه رفع آن هستند، پس با آچارباز همراه باشید. اغلب برای رفع این مشکل اقداماتی مانند سرویس کولر گازی یا تعمیر کولر گازی انجام می‌شود.

اورلود چیست؟

کولر گازی مانند دیگر وسایل الکترونیکی، دارای قطعاتی مهم است که عملکرد هماهنگ آنها با هم، باعث می‌شود که سیستم شما درست کار کند. اورلود، یکی از اجزای مهم آن است که بر عملکرد صحیح کمپرسور تاثیر دارد. در واقع قطعه کوچک و مهم اورلود کولر گازی را می‌توان محافظ کمپرسور در نظر گرفت؛ زیرا در هنگام داغ شدن بیش از حد سیم پیچ کمپرسور، با قطع کردن جریان برق آن، مانع از سوختن کمپرسور کولر، می‌شود.

قطعه اورلود در کولر گازی
قطعه اورلود کولر گازی با قطع کردن جریان برق، مانع از سوختن کمپرسور و موتور کولر گازی می‌‌شود.
سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

انواع اورلود کولر گازی چیست؟

با عملکرد قطعه اورلود آشنا شدید، جالب است بدانید که این قطعه در سایر وسایل برقی نیز وجود دارد و به همین شیوه عمل می‌کند. بنابراین می‌توان گفت یک کلید حرارتی است که وجود آن به خاطر جلوگیری از سوختن وسایل الکتریکی یک ضرورت است. اورلود کولر گازی در دو مدل حرارتی و مغناطیسی تولید می‌شود که اساس کار آنها شبیه به هم است و به عنوان محافظ اضافه بار عمل می‌کنند. با این حال با توجه به مدل و عملکرد کولر گازی، اورلود مناسب را باید انتخاب کرد.

اورلود مغناطیسی

این مدل اورلود، دارای شکل بوبینی بوده و در ساختار آن یک هسته مغناطیسی وجود دارد، که چندین سیم به صورت دورپیچ آن را احاطه کرده‌اند. اورلود مغناطیسی با بالا رفتن شدت ولتاژ وارد عمل می‌شود و با قطع کردن جریان در میدان مغناطیسی، از آسیب یا سوختن کمپرسور و موتور کولر گازی جلوگیری می‌کند.

اورلود حرارتی

در مدل حرارتی قطعه اورلود از دو تا ورق فلزی با جنس متفاوت تشکیل شده است. دو قطعه فلزی که به صورت موازی کنار هم چیده شده‌اند با بالا رفتن حرارت دچار تغییر شکل می‌شوند. به دنبال تغییر حالت آنها، جریان برق قطع شده و در نتیجه از آسیب یا سوختن کمپرسور کولر گازی، ممانعت می‌شود. بعد از گذشت مدت کوتاهی با پایین آمدن حرارت سیم پیچ و سرد شدن دو ورق فلزی، شکل اورلود حرارتی به حالت قبل بر می‌گردد و از این طریق جریان برق به کمپرسور وصل می‌شود.  

پیشنهاد مطالعه

اورلود اکسترنال و اینترنال چیست؟

با توجه به اینکه اورلود کولر گازی به چه نحوی در داخل آن قرار گرفته است، به دو نوع اورلود اکسترنال (خارجی) و اورلود اینترنال (داخلی) دسته‌بندی می‌شود. مدل اورلود خارجی در کولرهای قدیمی یافت می‌شود که به صورت موازی یا سری، بسته شده است. در حالی که کولر گازی‌های جدید بیشتر دارای اورلود داخلی هستند. از آنجایی که این قطعه در داخل کمپرسور جای داده شده است، امکان دسترسی به اورلود راحت نیست.

رفع مشکل اورلود کولر گازی یک کار تخصصی است و در صورت نیاز به تعویض قطعه اورلود یا کمپرسور، بهتر است این کار، توسط کارشناسان با تجربه انجام گیرد.

اورلود کولر گازی چه زمانی رخ می‌دهد؟

اکنون که با عملکرد قطعه اورلود در کولر گازی آشنا شدید، ممکن است برایتان این سوال به وجود بیاید که چه زمانی اورلود اتفاق می‌افتد. یک واقعیت مهم در مورد اورلود کولر گازی وجود دارد؛ اینکه گاهی اوقات یک اتفاق خوب است و در پاره‌ای از اوقات باعث نگرانی می‌شود. همانطور که می‌دانید کمپرسور وظیفه تنظیم دما در کولر گازی را بر عهده دارد و باعث می‌شود که کولر گازی، باد خنک خارج کند. اگر این قطعه آسیب ببیند، باد کولر گازی گرم خواهد بود. بنابراین چنانچه به خاطر داغ شدن بسیار زیاد کمپرسور، اورلود اتفاق بیفتد؛ خیلی جای نگرانی وجود ندارد زیرا این اتفاق مانع از سوختن و آسیب کمپرسور می‌شود. البته بعد از خنک شدن کمپرسور، اورلود وارد عمل شده و با رسیدن جریان به کمپرسور، از کولر گازی باد خنک پرتاب می‌شود.

  • با توجه به موارد بالا می‌توان اینگونه استدلال کرد که اگر گاز وارد شده به کولر، بیشتر از نیاز آن باشد، کمپرسور تحت بار اضافی قرار می‌گیرد و به آن فشار وارد می‌شود. وارد شدن فشار زیاد به کمپرسور باعث اورلود آن می‌شود. به همین خاطر به جای خارج شدن باد خنک از کولر گازی، باد گرم به بیرون پرتاب می‌شود.  
سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

علت‌های اورلود کمپرسور کولر گازی چیست؟

دقت داشته باشید که داغ شدن بیش از حد کمپرسور، تنها دلیل اورلود کولر گازی نیست. پیدا کردن علت اصلی اورلود می‌تواند در رفع صحیح آن و همچنین جلوگیری از آسیب جدی به کمپرسور و موتور دستگاه بسیار موثر باشد. به همین خاطر به شایع‌ترین دلایل اورلود اشاره می‌کنیم.

 کثیف شدن سیم پیچ و کمپرسور

 وقتی روی سیم پیچ یا کمپرسور گرد و غبار و کثیفی قرار گیرد، کولر گازی دیگر قادر نیست گرمای اضافه را خارج کند، به همین خاطر به صورت مداوم کار می‌کند تا باد خنک را خارج کند. افزایش فشار و دما، باعث داغ شدن بیش از حد کمپرسور و اورلود آن می‌شود.

مشکلات الکتریکی

مشکلات برق و عدم رسیدگی به آن، می‌تواند باعث آسیب کمپرسور و دیگر قطعات مهم دستگاه شما شود. بنابراین توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از خرابی و تعمیر کولر گازی، به صورت دوره‌ای وضعیت برق دستگاه خود را بررسی کنید.

نصب نامناسب و خرابی فنی در کمپرسور

به منظور افزایش طول عمر و عملکرد مناسب کمپرسور، ضرورت دارد که کمپرسور توسط یک فرد حرفه‌ای نصب شود و به صورت فصلی تمام اتصالات آن، مورد بررسی قرار بگیرد.

عدم توجه به سرویس دوره‌ای کولر گازی

اگر می‌خواهید کولر گازی همیشه درست کار کند، لازم است که از یک تعمیرکار حرفه‌ای کولر گازی، بخواهید هر چند وقت یکبار دستگاه شما را سرویس کند. سرویس دوره‌ای کولر گازی با تشخیص و رفع به موقع خرابی‌های کوچک، شما را از پرداخت هزینه‌های اضافی معاف می‌کند.

از دیگر دلایل اورلود کمپرسور می‌توان به سوختن استارتر، خرابی قطعه اورلود، ایراد در خازن کمپرسور، وارد شدن ضربه به کمپرسور، سوختن یا خرابی سیم پیچ، مسدود شدن مسیر لوله‌ها در کولر گازی، افزایش درجه حرارت بیرونی و خارجی کولر و شارژ بیش از حد مبرد، اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه

نحوه تشخیص اورلود در کولر گازی

تشخیص اورلود کولر گازیکار راحتی است، حتی اگر در مورد کولر گازی اطلاعات فنی نداشته باشید. سه راه‌حل زیر به شما در نحوه تشخیص آن کمک می‌کنند.

  • کولر گازی باد گرم تولید می‌کند.
  • کولر گازی به طور ناگهانی خاموش شده و باید با ریموت آن را روشن کنید. این ایراد چند بار پشت سر هم اتفاق می‌افتد.
  • از طریق تست بدنه کمپرسور با استفاده از اهم متر می‌توان به تشخیص اورلود دست پیدا کرد. چنانچه با متصل کردن اهم متر به پایه C کمپرسور، متوجه عدم ارتباط آن با دیگر پایه‌ها شدید، می‌توان نتیجه گرفت که اورلود کولر گازی رخ داده است.
نحوه تشخیص اورلود کولر گازی
برای رفع اورلود کمپرسور کولر گازی بهترین کار درخواست کمک از یک فنی کار حرفه‌ای است.

نحوه رفع مشکل اورلود

اگر مطمئن شدید کمپرسور کولر گازی اورلود شده است، برای رفع آن، بهترین کار این است که دستگاه خود را خاموش کرده و با شرکت خدمات تاسیسات آنلاین تماس بگیرید. زیرا رفع مشکل اورلود کولر گازی یک کار تخصصی است و در صورت نیاز به تعویض قطعه اورلود یا کمپرسور، بهتر است این کار، توسط کارشناسان با تجربه انجام گیرد.  در برخی از سایت‌ها اشاره شده است که برای رفع اورلود روی کمپرسور آب بریزید تا از این طریق دمای آن کاهش یافته و مشکل رفع شود. آچارباز به شما توصیه می‌کند که از ریختن آب خودداری کنید و رفع مشکل دستگاه خود را به افراد کاربلد بسپارید.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا