×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

دلایل خاموش شدن ناگهانی کولر گازی و اسپلیت

خاموش شدن ناگهانی کولر گازی

دلایل زیادی می‌تواند موجب خاموش شدن ناگهانی کولر گازی شود. اما اگر اطلاعات کافی در خصوص نگهداری از این وسیله را داشته باشید، در زمان بروز خاموشی، قادر به رفع آن خواهید بود. در اینجا به بررسی علت خاموش شدن کولر گازی خواهیم پرداخت. به محض خاموش شدن ناگهانی کولر گازی، در صورتی که دلیل آن را نمی‌دانید، پیشنهاد می‌شود که برق را قطع کرده و با تعمیرکار مشورت کنید.

جدا از اینکه کولرهای گازی در برندها و مدل‌های متنوعی تولید می شوند، سیستم داخلی و نحوه کار در همه‌ی آنها تقریبا یکسان است و به یک روش کار می کنند، پس جدا از برند و مدل کولر گازی، برخی از خرابی ها و مشکلات مانند خاموش شدن کولر گازی، بین تمام انواع کولرهای گازی مشترک است. همچنین بیشتر این مشکلات با سرویس کولر گازی یا تعمیر کولر گازی به سرعت با هزینه ناچیز قابل حل است.

مشکلات کابل کشی ساختمان

گاهی دلیل خاموش شدن‌ کولر گازی وجود قطعی و یا اتصالی در کابل کشی ساختمان است. در ابتدا شاید متوجه دلیل خاموش شدن کولر نشوید و با نگرانی به تعمیرکار مراجعه کنید. اما هر تعمیرکار کولر گازی که تخصص کافی داشته باشد، در اولین قدم باید سیستم کابل کشی ساختمان را بررسی کند. زیرا وجود اتصالی در کابل کشی و یا حتی اتصالات برقی کولر گازی، ممکن است موجب خرابی جبران ناپذیر و یا سوختن کولر شود. پیشنهاد می‌شود قبل از اینکه اقدام به نصب پنل کولر گازی کنید، کابل کشی پشتی پنل را بررسی کنید. این نکته را هم به یاد داشته باشید کولرگازی اسپلیت شما برای راه اندازی و کارکردن به 220 ولت برق نیاز دارد، این میزان ولتاژ می تواند به دلیل مشکلات برقی ساختمان دچار تناوب و زیاد و کم شدن بشود. در نتیجه برد کنترلی کولر دستور خاموش شدن کولر گازی را صادر می کند.

خرابی و خاموش و روشن شدن کمپرسور کولر گازی

یکی از دلایل خاموش شدن کولر گازی، خرابی کمپرسور است. تا کمپرسور استارت نزند، کولر شروع به کار نمی‌کند. اگر چند دقیقه بعد از روشن شدن، کولر گازی خاموش شد، ممکن است کمپرسور آن دچار مشکل شده باشد. سرویسکاران کولر گازی، خرابی کمپرسور را در اصطلاح، آمپرکشی می‌نامند. این مورد، مشکلی نیست که خودتان از پس رفع آن برآیید، بلکه باید در اولین فرصت از خدمات تعمیر کولر گازی، استفاده کنید.

دلایل آمپرکشی یا خرابی کمپرسور

  • خازن راه انداز خراب شده یا سوخته است
  • قطعات کمپرسور دچار خرابی شده است.
  • ظرفیت نامی خازن تکمیل شده است
  • برق ورودی به کولرگازی ضعیف است
  • سیمی که برای لوله کشی استفاده شده آسیب دیده و یا خیلی بلند است.
  • کمپرسور ضربه خورده است
  • عمر بالای کولر گازی و قطعات کمپرسور
برای سرویس کولر گازی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

نیم سوز شدن کمپرسور و موتور فن کولر گازی

علت خاموش شدن کولر گازی را در نیم سوز شدن کمپرسور هم جستجو کرد. اگر متور کمپرسور نیم سوز شده باشد قدرت کار در زمان طولانی یا با قدرت بالا را ندارد، در نتیجه بعد از چند دقیقه کار خاموش می‌شود.برای بررسی ایراد کمپرسور کولر گازی باید مسیر گردش گاز و سلامت بودن رله را چک کرد. هر ایرادی در عملکرد این دو می تواند روی کارایی موتور کمپرسور موثر باشد.

خرابی ترموستات

قطعه‌ای در کولر گازی وجود دارد که وظیفه‌ی آن تنظیم دمای محیط است. به این صورت که شما درجه کولر را تنظیم می‌کنید و سنسور تا زمانی که دمای محیط، با دمای موردنظر شما یکی شود، کولر را روشن نگه می‌دارد. با یکی شدن دماها، سنسور کولر را خاموش خواهد کرد. سپس به محض بالا رفتن دمای محیط، کولر روشن خواهد شد .حال اگر ترموستات یا همان سنسور معیوب باشد، عملکرد کولر را دچار مشکل خواهد کرد. یعنی کولر خاموش شده و روشن نمی شود.

کمپرسور کولر گازی یکی از اجزای مهم در کنترل عملکرد دستگاه است.

خرابی برد کولر

گاهی دلیل روشن نشدن کولر گازی به مشکلات برد آن برمی‌گردد. به طور قطع اگر برد خراب شود، کولر یا خودبه‌خود خاموش می‌شود و یا اینکه روشن نخواهد شد. بعد از بررسی سیم کشی کولر گازی نکته بعدی در یافتن دلیل خاموش شدن ناگهانی کولر گازی ایراد در بورد کولر گازی است. برد کولر گازی در حقیقت مغز آن است و فرماندهی به قطعات مختلف را به عهده دارد. اگر برد کولر گازی خراب شده باشد، یا به علت عمر بالای دستگاه برد فرسوده شده باشد، در ارسال فرمان آن مشکل ایجاد می شود. بیشتر ایرادات برد کولر گازی قابل تعمیر است و شما می توانید برای حل آن به مقاله علائم خرابی برد الکتریکی کولر گازی مراجعه کنید و در بسیاری از موارد نیازی به تعویض آن نیست. اما به‌دلیل حساسیت بالای قطعات کولر، برای تعمیر برد کولر گازی نباید خودتان دست به‌کار شوید و تعمیر آن را به کارشناس متخصص در این زمینه بسپارید.

اتصالات برق درون کولر گازی

همیشه دلیل خاموشی کولر به خرابی قطعات و یا قطعی برق ورودی به دستگاه برنمی‌گردد. گاهی هم دلیل آن وجود قطعی کابل در سیستم داخلی دستگاه است. قبل از هر کاری باید ابتدا تمام اتصالات را چک کنید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید.

پیشنهاد مطالعه

خرابی اورلود کولر گازی

اورلود قطعه‌ای است که در صورت داغ شدن بیش از حد سیم پیچ کمپرسور، مسیر جریان اصلی کمپرسور را قطع کرده و در نتیجه کمپرسور خاموش می‌شود. حال اگر اورلود خراب شود، به طور قطع فشار زیادی به دستگاه وارد شده و یکی از دلایل خاموش شدن کولر گازی همین خرابی اورلود است. در صورت خرابی این قطعه، تنها راه‌حل آن، تعویض اورلود است.

خرابی رله استارت کولر

از دلایل دیگری که موجب خاموش شدن کولر گازی می‌شود، خرابی رله استارت است. رله استارت یکی از قطعاتی است که هر تعمیرکار اولین قدمی که برای تعمیر کولر برمی‌دارد، بررسی آن است. برای تست رله استارت، شستی اورلود را یکبار کمی فشار دهید و رها کنید. در صورت خرابی رله، کمپرسور به کار افتاده و خاموش نخواهد شد. تنها راه برای رفع این مشکل، جایگزینی رله استارت جدید با نوع خراب است.

کثیفی فیلترهای کولر گازی
رله استارت از قطعاتی است که قابل تعمیر نیست و می بایست تعویض شود.

کثیفی فیلترها

از دیگر دلایل خاموش شدن کولر گازی می‌توان به کثیفی فیلترها اشاره کرد. فیلترهای کولر گازی، گردوغبار و آلودگی محیط را پاک می‌کنند. این فیلترها باید در بازه‌های زمانی مشخص، شسته و یا تعویض شوند. اگر فیلترها کثیف باقی بمانند، کولر گازی مدت زمان بیشتری برای خنک کردن محیط نیاز دارد. این امر خود موجب از کار افتادن کولر و یا گرم شدن بیش از حد می‌شود که در نهایت جریان برق قطع خواهد شد. برای رفع این مشکل باید به‌صورت دوره‌ای فیلترها را تمیز کنید. اگر هم با شستن کثیفی‌های فیلتر تمیز نشد، آنها را تعویض کنید.

پیشنهاد مطالعه

فشار بیش از حد به سوئیچ‌های ایمنی فشار

سوئیچ‌های ایمنی فشار، روی پمپ حرارتی، مبرد و برخی از اجزا نظارت دارند. در صورت بالا رفتن بیش از حد فشار، به‌منظور جلوگیری از خرابی و آسیب به کولر، این سوئیچ‌ها موجب خاموش شدن کولر گازی می‌شوند.

کثیفی کویل‌های کندانسور

کثیفی کویل‌های کندانسور موجب می‌شود کولر مدت زمان طولانی‌تری کار کند، که این امر باعث گرم شدن بیش از حد سیستم می‌شود. وجود گردوخاک روی کویل‌ها مانند عایق عمل کرده و مانع از کاهش گرما می‌شود. برای رفع این مشکل بهترین راه، تمیز کردن کویل‌های کندانسور است. برای راهنمای تمیزی این قطعه می توانید مقاله نقش کندانسور در کولر گازی و نحوه ی عیب یابی آن  را مطالعه کنید.

گرفتگی مسیر جریان گاز

گاز موجود در کمپرسور موجب تولید سرما در کولرهای گازی می‌شود. به هر دلیلی که مسیر جریان گار در کولرهای گازی مسدود شود، نتیجه کار خاموش شدن کولر گازی است.

عدم سرویس به موقع

سرویس به موقع کولر گازی و یا اسپیلت می تواند از خاموش شدن ناگهانی کولر یا مشکلاتی از این قبیل مانند از کار افتادن کولر و همچنین خسارت مالی زیاد جلوگیری کند. پس بهتر است برنامه سرویس کولر گازی به صورت سالانه را در برنامه خود قرار دهید تا ضمن عیب یابی به موقع کولر، از بروز مشکلات جدی و پرهزینه جلوگیری شود.

برای تعمیر کولر گازی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
5/5 - (9 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشيد : اسپيلت سوپر جنرال ما يكي دو ساعت كار ميكند و ناگهان خاموش ميشود . همزمان كنترولر كار نميكند و چراغهاي دستگاه خاموش و روشن ميشود بايد فيوز برق قطع و وصل شود تا كنترولر كار كند و كولر را روشن كنيم لطفا بفرماييد علت چيست ؟

    1. با سلام
      علیرضای عزیز، مشکل می‌تواند از اختلال در سنسورها و کمپرسور یا برد کولر باشد. تعمیرکار باید از نزدیک بررسی و عیب یابی کند.

  2. سلام دمای کولر روی پایینترین درجه قرار میدم ولی بعد چند دقیقه کمپرسور خاموش میشه و بعد دو سه دقیقه روشن میشه علت چیه

    1. با سلام احمد عزیز
      دلیل مشکل خاموش و روشن شدن کمپرسور کولرگازی ممکن است ترموستات کولر گازی باشد. برای برطرف کردن این مشکل باتری‌ها را تعویض و ترموستات را دوباره راه اندازی کنید. البته شما می‌توانید درخواست تعمیر کولر گازی در محل خود را در سایت آچارباز و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را تخصصی‌تر بررسی و حل کنند.

  3. سلام
    یه کولر دو تیکه مدل سامسونگ دارم یه مدتی که کار میکنه کاملا خاموش میشه و بعد هی پشت سر هم خاموش و روشن میشه بعد که کامل از فیوزش خاموشش کنم و بعد از مدتی روشن کنم. دوباره بعد از چند ساعت کار کردن هی خاموش و روشن میشه. دلیلش چیه؟

    1. درود بر شما
      چند عامل می‌تواند باعث چنین مشکلی شود که در ادامه به ان اشاره می‌کنیم:
      1-سایز کولر متناسب با متراژ اتاق نیست و قدرت چندانی ندارد، در نتیجه برای خنک کردن محیط فشار زیادی به موتور دستگاه وارد می‌شود.
      2-در برخی موارد این برق ساختمان است که مشکل پیدا کرده است.
      3-موتور کولر گازی اورلود کرده است.
      4-تنظیمات ترموستات بهم خورده است.
      5-فیلتر کولر گازی کثیف شده است
      6-کم بودن میزان گاز مبرد نیز می‌تواند باعث چنین مشکلی شود.
      شما می‌‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، از طریق شماره 02154591616 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
      موفق باشید

  4. سلام
    یه کولر گازی دارم بعد از یه مدتی که کار میکنه کاملا خاموش میشه و بعد هی پشت سر هم خاموش و روشن میشه بعد که کامل از فیوزش خاموشش کنم و بعد از مدتی روشن کنم. دوباره بعد از چند ساعت کار کردن هی خاموش و روشن میشه. دلیلش چیه؟

    1. با سلام
      محمدحسن عزیز، اگر کولر روی حالت فن کار می کند و خاموش و روشن میشود. این یک موضوع طبیعی است. بعد از گرم شدن محیط کولر روشن می شود و با تنظیم شدن دما خاموش می شود. همچنین مشکل می‌تواند از اختلال در سنسورها و کمپرسور نیز باشد.

  5. من یه کولر گازی دارم جدیدا بعد از یه مدتی که کار میکنه خاموش و روشن میشه و باید کامل خاموشش کنی یک ساعت بعد روشن کنی. دوباره بعد از نیم ساعت کار کردن هی خاموش و روشن میشه. دلیلش چیه؟

    1. باسلام
      بهرنگ عزیز، اگر کولر روی حالت فن کار می کند و خاموش و روشن میشود. این یک موضوع طبیعی است. بعد از گرم شدن محیط کولر روشن می شود و با تنظیم شدن دما خاموش می شود. همچنین مشکل می‌تواند از اختلال در سنسورها و کمپرسور نیز باشد. برای رفع مشکل شما می‌توانید درخواست تعمیر کولر گازی در محل خود را در سایت آچارباز و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

  6. سلام
    یه کولر گازی دارم روشن میشه و کار میکنه ولی بعد از چند دقیقه ارور e1میده و خاموش میشه مارکش گریه

    1. درود بر شما
      ساسان عزیز، در اغلب موارد این ارور به دلیل فشار بالا نشان داده می شود. فشار بالا ممکن است به دلیل خرابی برد، سوئیچ پرشر، کندانسور و … باشد. بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره 02154591616 تماس بگیرید و با کارشناسان آچارباز در ارتباط باشید.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا