×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

علت کار نکردن فن کولر گازی و خرابی آن

علت کار نکردن فن کولر گازی

فن کولر گازی قطعه‌ی بسیار مهمی برای عملکرد صحیح کولر گازی است. دو نوع فن در کولرهای گازی تعبیه می‌شود. کارکرد صحیح هر کدام از این فن‌ها برای عملکرد صحیح کولر گازی بسیار مهم است. اما ممکن است فن کولر گازی به درستی کار نکند یا خراب شود، علت کار نکردن فن کولر گازی موضوعی است که در این مقاله از آچارباز به بررسی آن خواهیم پرداخت.  توجه کنید که خرابی فن کولر گازی، ممکن است بر اثر خرابی برخی قطعات کولر گازی باشد، که در ادامه این قطعات را نیز معرفی خواهیم کرد. برای رفع مشکلاتی که برای این قطعه به وجود می‌آید باید برای تعمیر کولر گازی یا سرویس کولر گازی اقدام کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

چرا فن کولر گازی کار نمی‌کند؟

فن کولر گازی بر کیفیت باد کولر و میزان خنک کنندگی آن تاثیر مستقیم دارد، مسلم است که خرابی آن باعث کاهش باد کولر و کاهش کیفیت خنک کنندگی کولر گازی می‌شود. از جمله قطعاتی که خرابی آنها علت کار نکردن فن کولر گازی است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موتور فن دوال شفت
  • موتور فن
  • برد رله
  • ترموستات کنترل دما
  • ترموستات
  • برد کنترل اصلی
  • ترمیستور
  • سوئیچ چند وضعیتی
  • موتور دمنده
  • خازن
  • سوئیچ چرخشی
  • سوئیچ چند وضعیتی
قطعات تاثیر گذار در کار نکردن فن کولر گازی
از دلایل کار نکردن فن کولر گازی، می‌توان به خرابی برخی قطعات مانند، خازن، ترموستات، موتور فن و… اشاره کرد.

موتور فن دوال شفت

موتور فن دوال شفت یا موتور فن گردشی، با دو پروانه‌ که در کناره‌های موتور قرار گرفته‌اند، وظیفه‌ی خنک کردن و کاهش دمای کویل‌ها را بر عهده دارد. بیرینگ یا یاتاقان‌هایی که در فن دوال شفت، برای حرکت پروانه‌ها وجود دارند، ممکن است آسیب ببینند و خراب شوند. اگر بیرینگ‌ها آسیب ببینند، حرکت پروانه‌ها و عمل خنک کنندگی کویل‌ها به خوبی انجام نمی‌شود. در این وضعیت، ممکن است کولر گازی شما، نیاز به تعویض موتور فن دوال شفت، داشته باشد. برای آگاهی از خراب شدن بیرینگ‌ها، شفت موتور را حرکت دهید، اگر شفت‌ها با حالت طبیعی، حرکت نکردند، به معنی خرابی آن است.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

موتور فن

دیگر علت کار نکردن فن کولر گازی، می‌تواند خرابی موتور فن، باشد. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، چرخاندن و حرکت دادن پروانه‌ها می‌تواند، خراب یا سالم بودن موتور را به شما اطلاع دهد. اگر پروانه‌ها به راحتی حرکت نکردند، به دلیل خرابی بیرینگ‌ها بوده و نیاز به تعویض موتور است. اما اگر پروانه‌ها بدون هیچ مشکلی، حرکت کردند:

  • جریان ورودی به موتور فن را چک کنید، در صورت نبودن مشکل، در جریان ورودی به فن موتور، باید موتور فن را تعویض کنید.

خرابی برد رله علت کار نکردن فن کولر گازی

برد رله ولتاژ و جریان ورودی به هر قسمت کولر را تنظیم می‌کند. موتور فن کولر گازی هم جزو قطعاتی است که توسط برد رله کنترل می‌شود. در نتیجه، خراب شدن برد رله، می‌تواند علت کار نکردن فن کولر گازی باشد.

  • در این شرایط می‌توانید برد رله را تعویض کنید.

ترموستات کنترل دما

ترموستات کنترل دما، وظیفه تنظیم دمای کولر، طبق دمایی که شما مشخص کرده‌اید، را بر عهده دارد. ترموستات کنترل دما شامل قطعاتی است که خرابی هر یک از آنها، باعث اختلال در عملکرد ترموستات می‌شود.

  • فن موتور و کمپرسور باید همزمان با هم کار کنند، اگر متوجه شدید که این دو قطعه، کار نمی‌کنند، جریان ورودی به ترموستات کنترل دما را با مولتی متر چک کنید، اگر جریانی وجود نداشت، باید آن را تعویض کنید.

پیشنهاد مطالعه

خرابی ترموستات علت کار نکردن فن کولر گازی

ترموستات کولر گازی با چک کردن دمای محیط و هوا، فرمانی برای قطع یا وصل شدن، کمپرسور و کلید جریان ورودی، صادر می‌کند. اگر این قطعه دچار مشکل باشد، کمپرسور صحیح عمل نمی‌کند و در نتیجه فن کولر گازی هم، کار نخواهد کرد.

  • چک کردن قطعه ترموستات با مولتی متر، می‌تواند شما را مطمئن کند، که آیا جریانی، داخل ترموستات، وجود دارد یا خیر؟ در صورت نبود جریان، باید قطعه ترموستات را تعویض کنید.
خرابی ترموستات علت کار نکردن فن
در صورت خرابی ترموستات ممکن است موتور کولر گازی، نیز آسیب ببیند

برد کنترل اصلی

برد کنترل اصلی وظیفه دارد تا به تمام اجزا و بخش‌های کولر، جریان برق مناسب برساند، موتور فن کولر گازی نیز، جریان مورد نیاز خود را از برد کنترل اصلی، دریافت می‌کند، به همین دلیل خرابی برد کنترل اصلی، می‌تواند علت کار نکردن فن کولر گازی باشد.

  • توجه کنید که بررسی برد، باید توسط یک کارشناس متخصص، در تعمیر کولر گازی انجام گیرد.

ترمیستور

ترمیستور قطعه‌ای است که به برد کنترل اصلی متصل شده است و در واقع یک سنسور است که دمای محیط را تشخیص می‌دهد. خرابی این قطعه هم، می‌تواند باعث کار نکردن فن کولر گازی شود.

  • اگر متوجه خرابی ترمیستور شدید، باید نسبت به تعویض این سنسور، اقدام کنید.

خرابی برد کنترل اصلی، می‌تواند علت کار نکردن فن کولر گازی باشد.

کار نکردن فن کولر گازی به دلیل خرابی  سوئیچ چند وضعیتی

سوئیچ چند وضعیتی با انتقال جریان ورودی به فن کولر گازی، سرعت و میزان چرخش، همچنین میزان باد خنك كننده خارج شده از فن را کنترل می‌کند. خرابی قطعه سوئیچ چند وضعیتی نیز می‌تواند دلیلی بر کار نکردن فن کولر گازی باشد.

  • برای رفع این مشکل، لازم است قطعه سوئیچ تعویض شود.

موتور دمنده

بلوور یا موتور دمنده، قطعه‌ی است که با ایجاد گردش هوا، باد خنک کننده را به خارج از کولر هدایت می‎کند. این قطعه در طی گذشت زمان، بر اثر عوامل مختلفی آسیب می‌بیند، آسیب دیدگی این قطعه نیز می‌تواند علت کار نکردن فن کولر گازی باشد.

خازن

خازن از آنجایی که به کمپرسور متصل است، اگر آسیب ببیند، جریان ورودی به کمپرسور نیز قطع می‌شود. در واقع آسیب خازن، یکی از دلایل کار نکردن فن کولر محسوب می‌شود.

  • در این مورد، با تعویض خازن مشکل رفع می‌شود.

سوئیچ چرخشی

سوئیچ چرخشی همانطور که از نامش پیداست، با چرخش خود، باعث به کار افتادن موتور فن می‌شود. درون سوئیچ الکتریکی، اجزای الکتریکی خاصی وجود دارد، که با از بین رفتن آنها، سوییچ چرخشی نیز، دچار آسیب و در نهایت باعث کار نکردن فن کولر گازی می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

علائم خرابی فن کولر گازی چیست؟

فن کولر گازی قطعه‌ی مهمی برای کولر گازی است و خرابی آن باعث مختل شدن عملکرد کولر، می‌شود. چند علامت وجود دارند که هنگام خراب شدن فن در کولر گازی بروز پیدا می‌کنند. از جمله این علامت‌ها می‌توان بهموارد زیر اشاره کرد:

  • کار نکردن و روشن نشدن کولر یا قطع شدن یکباره‌ی آن هنگام کار کردن،
  • خنک نبودن باد خروجی از کولر، یا اختلال در خروج هوا و باد خنک از کولر
علائم خراب شدن فن کولر گازی
روشن نشدن کولر گازی، خاموش شدن یکباره در هنگام کار کردن، کاهش میزان خنک کنندگی باد خروجی و… از علائم خراب شدن فن کولر گازی هستند.

پس از خرابی باید فن را تعمیر کرد یا تعویض؟

بعد از یافتن علت کار نکردن فن کولر گازی، نوبت به تعمیر یا تعویض فن کولر گازی می‌رسد:

  • اگر مشکل ایجاد شده برای فن کولر گازی شما، سطحی باشد، می‌توانید با تعمیر آن، مشکل را حل کنید.
  • اما اگر مشکل ایجاد شده برای کولر گازی شما، مشکل جدی باشد و تعمیر، پاسخگوی آن، نباشد، بهتر است فن کولر گازی را تعویض کنید.

تشخیص میزان خرابی فن، تعویض یا تعمیر آن، باید توسط تکنسین‌های مجرب انجام شود. در واقع تعمیر کولر گازی و قطعات آن، یک کار تخصصی و حرفه‌ای است و نیاز به مهارت و تخصص خاص خود را دارد.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

5/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا