×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

خانه و آشپزخانه

بهترین روش برای نظافت مبل و فرش

بهترین روش تمیز کردن مبل و فرش

مبل و فرش از وسایل کاربردی در هر خانه‌ای هستند که بیشتر از سایر وسایل در معرض استفاده بوده و با آلودگی‌های مختلفی همراه می‌شوند. گردوغبار، ریختن هرگونه خوراکی و نوشیدنی روی آن‌ها و … به سرعت باعث آلودگی شده و باید به کمک رو‌ش‌های مختلف تمیز شوند. ابزارها و مواد شوینده مختلفی برای تمیز کردن مبل و فرش وجود دارد. البته هر نوع لکه ممکن است با روش خاصی پاک شود. به همین دلیل در ادامه به معرفی بهترین روش تمیز کردن مبل و فرش می‌پردازیم.

فرش شو دستگاهی برای شستن فرش و سرامیک بوده که کار نظافت آنها رابسیار آسان می‌کند. گاهی به دلیل ایراد در سیم یا قدرت مکش این دستگاه،‌ دچار خرابی می‌شود. برای بررسی و رفع ایراد فرش شو و سرامیک شو، می‌توانید از خدمات تعمیر فرش و سرامیک شو آچارباز استفاده کنید. برای این کار کافی‌ست با شماره‌ 02154591616 تماس بگیرید.

بخارشو، جاروبرقی و جاروشارژی از دیگر وسایل ضروری در مراحل تمیز کردن فرش و مبل هستند که در ادامه کاربرد آنها را بیان می‌کنیم. اگر این وسایل کاربردی شما نیاز به تعمیر دارد، می‌توانید از طریق زدن روی لینک‌های تعمیر بخار شو ، تعمیر جاروبرقی و تعمیر جاروشارژی نسبت به رفع ایراد آنها از طریق تعمیرکاران مجرب آچارباز اقدام کنید.

بهترین روش تمیز کردن مبل و فرش – ترفندهای تمیز کردن مبل

تمیز کردن مبل کار بسیار حساسی است. برخی از افراد به محض دیدن لکه‌هایی روی مبل، با کمک شوینده و پارچه دست به کار می‌شوند. اما نتیجه نه تنها رضایت بخش نیست بلکه لکه‌ها در سطح مبل پخش شده و لکه مواد شوینده نیز روی آن باقی می‌ماند. توصیه می‌شود برای تمیز کردن مبل‌های خود مراحل زیر را دنبال کنید.

برچسب‌های مبل را بخوانید

تمام مبل‌ها در صورتی‌که توسط شرکت معتبری ساخته شده باشند، دارای برچسب‌هایی برای نگهداری هستند. روی برچسب اطلاعات کاملی از نحوه تمیز کردن و مواد شوینده مجاز نوشته شده است. برای تمیز کردن مبل باید این موارد را در نظر داشته باشید تا آسیبی به بافت پارچه مبل شما وارد نشود. برخی از علامت‌های موجود در برچسب به صورت زیر هستند:

  • W: این حرف به معنای استفاده از آب خالی یا بخار آب است.
  • WS: برای نظافت مبل می‌توانید از محلول پایه آب و مواد شیمیایی استفاده کنید.
  • S: این علامت نشان دهنده این است که تمیز کردن مبل به صورت خشک انجام می‌شود. همچنین از شوینده‌های غیر آبی استفاده کنید.
  • O: از مواد ارگانیک و آب سرد برای تمیز کردن استفاده کنید.
  • X: مبل ابتدا با برس و جارو برقی تمیز شده و سپس از شامپوی مخصوص استفاده شود.

گرد و غبار مبل را تمیز کنید

قبل از شستشوی مبل ابتدا به کمک جاروبرقی تمام قسمت‌های مبل را تمیز کنید تا هیچ‌گونه آشغال و گردوغباری روی آن باقی نماند. کوسن‌ها و قسمت‌هایی از مبل را که جدا می‌شوند برداشته و بتکانید تا کامل تمیز شوند. اگر گردوغبار کم است می‌توانید از جاروشارژی نیز استفاده کنید.

برای تعمیر جارو برقی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

مبل را برس بکشید

از یک برس نرم برای پاک کردن گردوغبار و آلودگی‌های باقی مانده سطح مبل استفاده کنید. اغلب از برس نرم برای تمیز کردن مبل‌های پارچه‌ای استفاده می‌شود. این کار پس از جارو کردن باعث می‌شود آلودگی‌های ریز باقی مانده نیز از بین بروند. موهای ریزی که روی مبل ریخته شده، اگر به کمک جاروبرقی و جاروشارژی جمع نشوند، با برس جمع می‌شوند.

برس کشیدن مبل
بسته به نوع پارچه مبل می‌توانید از فرچه یا پارچه برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

لکه زدایی

بهترین روش تمیز کردن مبل و فرش این است که ابتدا لکه‌ها را از بین ببرید. در مرحله بعد باید به لکه زدایی و از بین بردن تمام اثراتی که لکه‌ها جا مانده روی بیاورید. اگر مبل تمیز است و فقط چندین لکه روی آن قرار دارد، می‌توانید تنها لکه‌ها را تمیز کنید. اگر تمام مبل کثیف شده، باید آن را به‌صورت کامل بشویید. لکه زدایی در واقع مهم‌ترین مرحله در تمیز کردن مبل است. حتی اگر قصد دارید تمام مبل را بشویید، باید قبل از آن لکه‌ها را از بین ببرید.

پاک کردن کل مبل

در مرحله بعد از لکه‌گیری باید کل مبل را بشویید. برای این کار اگر رویه مبل جدا می‌شود، می‌توانید به‌راحتی آن را در لباسشویی قرار دهید. اما اگر رویه مبل جدا نمی‌شود، کمی کار سخت‌تر است. برای این کار نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • با توجه به دستورالعمل شستن مبل، شوینده مناسب تهیه کنید.
  • در محیط‌های دارای تهویه مناسب شستشو را انجام دهید.
  • قبل از شستن کل مبل، مقداری از شوینده را در قسمت کوچکی از مبل که در معرض دید قرار ندارد، امتحان کنید تا از آسیب نرسیدن به مبل مطمئن شوید.
  • شوینده را با آب رقیق کنید تا آسیب کمتری به بافت پارچه وارد شود.
  • از شوینده‌های خشک نیز می‌توانید برای تمیز کردن مبل استفاده کنید.
تمیز کردن مبل با محلول مخصوص
اگر روی مبل شما لکه‌های چربی غذا ریخته شده می‌توانید با نمک و الکل آنها را از بین ببرید.

روش‌های پاک کردن لکه‌ها از مبلمان

بسته به اینکه لکه‌های موجود روی مبلمان از چه نوعی است می‌توانید با مواد مختلف آن را پاک کنید.. این موضوع علاوه بر نوع لکه به جنس مبل نیز بستگی دارد.

  • در مبل‌های پارچه‌ای استفاده از ترکیب مایع ظرفشویی، سرکه سفید و جوش شیرین به همراه مقداری آب گرم توصیه می‌شود.
  • مبل‌های چرمی راحت‌تر تمیز می‌شوند و شما می‌توانید به کمک یک دستمال مرطوب لکه‌ها را پاک کنید. اگر لکه‌ها سخت باشند، می‌توانید از صابون نیز استفاده کنید.
  • برخی لکه‌ها مانند لکه نوشابه را می‌توانید با کمک اسفنج خیس و مقداری نمک تمیز کنید.
  • لکه‌های چربی با محلول نمک و الکل تمیز می‌شوند.
  • برای از بین بردن لکه‌های جوهر پس از استفاده از نمک روی سطح نمدار، می‌توانید از محلول گلیسیرین و آمونیاک نیز استفاده کنید.

بهترین روش برای تمیز کردن مبل و فرش با توجه به نوع لکه و جنس فرش متفاوت خواهد بود.

ترفندهای تمیز کردن فرش

برای تمیز شدن فرش نیز در اولین مرحله باید آن را جارو زده تا تمام آلودگی‌ها و ذرات ریز و درشت موجود روی فرش تمیز شوند. پس از آن با توجه به نوع لکه موجود، می‌توانید از ترفندهای مختلفی برای تمیز کردن استفاده کنید.

  • لکه‌های حاوی پروتئین را می‌توانید به کمک ترکیب سرکه سفید، نمک، صابون و آب ولرم تمیز کنید.
  • اگر جوهر روی فرش ریخته شد، از ماست کم چرب برای پاک کردن آن استفاده کنید.
  • لکه‌هایی مانند لکه چای و قهوه نیز به کمک نوشابه یا ترکیب آب و صابون و استفاده از برس نرم پاک می‌شوند.
  • لکه‌های روغن و چربی را می‌توانید به کمک شوینده‌های ملایم از بین ببرید. البته اگر لکه چربی خشک شده، ابتدا به کمک اتو آن را گرم کنید و سپس از این مواد برای پاک کردن آن استفاده کنید.
  • جوش شیرین به نرم شدن لکه‌ها کمک می‌کند، قبل از هر تمیز کاری می‌توانید مقداری جوش شیرین روی لکه بریزید تا لکه نرم شده و بهتر تمیز شود.
  • آب و صابون و اسپری‌های تمیز کننده نیز گزینه مناسبی برای تمیز کردن فرش، به‌خصوص فرش‌های روشن هستند.
تمیز کردن لکه روی فرش با آب و صابون و سرکه
یکی از تمیز کننده‌های بی‌خطر برای از بین بردن لکه‌های روی فرش، آب و صابون و سرکه است.

استفاده از دستگاه بخارشو

یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن فرش و برخی از مبلمان، استفاده از دستگاه بخارشو است. قبل از استفاده از این دستگاه نیز ابتدا فرش را تمیز کنید. از جاروبرقی برای این کار کمک گرفته تا هیچ آلودگی و گردوغباری روی فرش باقی نماند.

در دستگاه بخارشو می‌توانید از محلول آب و صابون، سرکه سفید یا شوینده‌های مخصوص استفاده کنید. بدون هیچ مواد شوینده‌ای و تنها با آب نیز می‌توانید از این دستگاه استفاده کنید، زیرا بخار آب نیز قدرت بالایی در لکه‌بری و تمیز کردن فرش و مبل دارد. پس از استفاده از بخارشو اجازه دهید فرش به طور کامل خشک شود.

تمیز کردن مبل با بخارشور
به کمک بخارشور می‌توانید فرش و مبل خود را ضدعفونی کنید.

بهترین روش تمیز کردن مبل و فرش با توجه به جنس و رنگ مبل یا فرش و همچنین نوع لکه و آلودگی که روی فرش موجود است، متفاوت است. برخی از روش‌ها و ترفندهای مفید برای تمیز کردن آن‌ها در این مقاله ذکر شده است. اگر در زمینه تمیز کردن و لکهبری فرش و مبل تجربه کافی نداشته و ابزار موردنیاز برای این کار را نیز ندارید، از افراد باتجربه کمک بگیرید.

این افراد با تجهیزات، ابزارها و شوینده‌های مناسب در کمترین زمان و به صورت کامل اصولی مبل و فرش شما را تمیز می‌کنند. یکی دیگر از ترفندهای تمیز کردن فرش، استفاده از دستگاه فرش شو است. این دستگاه به مرور زمان ممکن است دچار ایراداتی شود، برای بررسی این موارد پیشنهاد می‌کنیم از خدمات آچارباز استفاده کنید. با ثبت درخواستتان در سایت آچارباز در کمترین زمان از سوی متخصصین ما با شما تماس گرفته می‌شود.

برای تعمیر بخارشو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

    1. mansoore عزیز،
      کاربر عزیز آچارباز ، پیشنهاد می کنیم یکی از روش های گفته شده در مقاله را در قسمت کوچکی از مبل تست کنید درصورت نبود مشکل بقیه مبل را به همان روش تمیز کنید.

  1. لکه چایی رو چطوری میتونم از روی مبل پاک کنم، همون لحظه پاک کردم ولی باز جاش مونده.

    1. مریم عزیز،
      میتوانید از اسپری های چند منظوره یا مخصوص مبل استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا