تکنولوژی و کامپیوتر

دلیل روشن نشدن اسپیکر بلوتوثی چیست؟

روشن نشدن اسپیکر بلوتوثی

در دنیای مدرن امروز، اسپیکرهای بلوتوثی به یکی از ابزارهای محبوب برای گوش دادن موسیقی و محتوای صوتی تبدیل شده‌اند. این دستگاه‌ها با امکان اتصال بی‌سیم به تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها، تجربه‌ای بی‌نظیر را برای شما فراهم می‌­کنند. قابلیت حمل آسان، عمر باتری طولانی و کیفیت صدای بالا از جمله دلایلی هستند که باعث شده‌اند اسپیکرهای بلوتوثی به سرعت طرفدار زیادی پیدا کنند.

با این حال، یکی از مشکلات رایجی که کاربران این دستگاه‌ها با آن مواجه می‌شوند، روشن نشدن اسپیکر بلوتوثی است. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله باتری خالی، خرابی قطعات داخلی یا اتصالات آن بوجود آید.

در این مقاله آچارباز قصد داریم به بررسی علل احتمالی این مشکل و راه‌حل‌های کاربردی برای رفع آن را به شما آموزش دهیم. می‌توانید سوال­‌هایتان درباره این مشکل را در بخش دیدگاه­‌ها بیان کنید تا کارشناسان ما به آنها پاسخ دهند.

دلایل روشن نشدن اسپیکر بلوتوثی

روشن نشدن اسپیکر بلوتوثی به عوامل زیادی بستگی دارد در ادامه این مقاله مهم­‌ترین دلایل و راه حل رفع آنها را بیان می‌­کنیم:

1-    خرابی باتری

اولین و شایع‌­ترین دلیل روشن نشدن اسپیکر بلوتوثی، خرابی باتری است. باتری­‌ها به دلایلی چون عمر زیاد، فرسوده شدن، تعداد دفعات شارژ و دشارژ باتری، قرار گرفتن در دمای بالا، استفاده از شارژر نامناسب، استفاده نشدن طولانی مدت از باتری، شل شدن اتصالات باتری و … ایراد پیدا می­‌کنند. پس در ابتدا باید این موارد را بررسی کنید.

2-    شارژ نداشتن باتری اسپیکر بلوتوثی

گاهی اوقات علت روشن نشدن اسپیکر بلوتوثی شارژ نداشتن باتری است. برای رفع این مشکل باید ابتدا با یک کابل سالم که سازگار با اسپیکر است را به برق زده و به اسپیکر وصل کنید. بعد از چند دقیقه دکمه پاور را بزنید و روشن شدن اسپیکر را بررسی کنید. در برخی مواقع خرابی کابل برق یا سازگار نبودن شارژر با اسپیکر علت روشن نشدن است و دستگاه مشکل سخت ­افزاری ندارد.

پیشنهاد مطالعه

3-    خرابی قطعات داخلی اسپیکر

داخل اسپیکر بلوتوثی قطعات مختلفی مثل انواع برد، باتری، اتصالات وجود دارند. هر کدام از این قطعات که خراب شوند، موجب اختلال در عملکرد اسپیکر می‌شود. برای مثال، اگر مشکل از اسپیکر داخلی باشد، صدایی ایجاد نخواهد شد، یا اگر مشکل از برد الکترونیکی باشد، ممکن است اسپیکر اصلاً روشن نشود.

4-    ایراد داشتن اتصالات اسپیکر بلوتوثی

قسمت برد و قطعات مختلف اسپیکر بلوتوثی با سیم بهم متصل شده­اند. اگر این اتصالات و لحیم آنها بهم خورده باشد اسپیکر نمی‌­تواند برق موردنیاز برای روشن شدن را تامین کند و روشن نمی­‌شود.

باز کردن اسپیکر بلوتوثی
برای بررسی وضعیت اتصالات داخلی اسپیکر باید دستگاه را از هم باز کنید.

5-    خرابی دکمه پاور اسپیکر

خرابی دکمه پاور یکی از مشکلات رایجیست که می‌تواند باعث شود اسپیکر بلوتوثی شما روشن نشود. دکمه پاور اسپیکر، همانند سایر دکمه‌های فیزیکی، به مرور زمان و به دلیل استفاده مکرر، ضربه‌ فیزیکی و نفوذ گردوغبار ممکن است دچار خرابی شود.

6- ایراد داشتن Firmware اسپیکر

ششمین علت روشن نشدن اسپیکر بلوتوثی، ایراد در Firmware دستگاه است. در واقع فریم ور نرم افزار اسپیکر است و اگر ایرادی داشته باشد یا نیاز به آپدیت داشته باشد و به آن بی­ توجهی کنید، اسپیکر بلوتوثی از کار افتاده یا درست کار نمی‌­کند. حتی ممکن است به گوشی موبایل یا سایر وسایل شما وصل نشود.

راه حل­های رفع مشکل روشن نشدن اسپیکر بلوتوثی

  • ابتدا باید وضعیت اولیه اسپیکر را بررسی کنید و از شارژ داشتن باتری مطمئن شوید.
  • از کابل و آداپتور اصلی اسپیکر استفاده کنید تا مطمئن شوید مشکل از تجهیزات جانبی نیست.
  • برای اینکار اسپیکر را به شارژر متصل کرده و اطمینان حاصل کنید که چراغ نشانگر شارژ روشن است. اجازه دهید دستگاه حداقل 30 دقیقه شارژ شود و سپس دوباره تلاش کنید آن را روشن کنید.
  • در مرحله بعد باید اسپیکر را ریست کنید. برای دانستن روش ریست باید به دفترچه راهنمای آن رجوع کنید. البته در برخی مدل­ها با فشردن 10-15 ثانیه دکمه پاور، اسپیکر ریست می­‌شود.
  • در مرحله بعد باید اسپیکر باز شود تا وضعیت قطعات داخلی آن را بررسی کنید. اگر مهارت کافی برای اینکار را ندارید پیشنهاد می‌­کنیم به هیچ وجه این روش را خودتان انجام ندهید. 
  • اگر مهارت کافی برای تعمیرات را دارید باید اسپیکر را با استفاده از پیچ‌گوشتی مناسب باز کنید تا به باتری و اتصالات داخلی دسترسی پیدا کنید.
  • در مرحله بعد باید مطمئن شوید که اتصالات باتری به مدار الکترونیکی درست باشد و هیچ اتصالی قطع نشده است.
  • اگر باتری کهنه شده و قابلیت نگهداری شارژ ندارد، ممکن است نیاز به تعویض باتری باشد. از یک باتری جدید و سازگار با مدل اسپیکر خود استفاده کنید.
  • در مرحله بعد باید دکمه پاور را با استفاده از گوش‌پاک‌کن آغشته به الکل ایزوپروپیل، تمیز کنید تا هرگونه گرد و غبار یا آلودگی که ممکن است مانع عملکرد صحیح دکمه باشد، برطرف شود.
  • اگر دکمه پاور شکسته یا به نظر می‌رسد که به­درستی کار نمی‌کند، ممکن است نیاز به تعویض آن باشد. دکمه جدیدی را جایگزین کنید.
  •  با استفاده از مولتی‌متر، مدارهای الکترونیکی داخلی را بررسی کنید تا هرگونه قطع شدن یا خرابی در اتصالات شناسایی شود.
  • اگر اتصالات لحیم‌کاری شده قطع شده‌اند، می‌توانید آن‌ها را با هویه و قلع مجدد لحیم‌کاری کنید.
تعمیر اسپیکر بلوتوثی
تعمیر اسپیکر بلوتوثی نیاز به ابزار و تجهیزات مخصوص دارد و بهتر است کار را به متخصص آن بسپارید.

آنچه درباره روشن نشدن اسپیکر بلوتوثی آموختیم

در این مطلب با 6 علت اصلی روشن نشدن اسپیکر بلوتوثی و راهکارهای رفع مشکل را مرحله به مرحله آموزش دادیم. با مطالعه این مطلب می‌­توانید خودتان مشکل روشن نشدن اسپیکر را شناسایی و برطرف کنید. چنانچه سوالات بیشتری درباره این موضوع دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها آن را مطرح کنید تا کارشناسان ما به آنها پاسخ دهند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا