گرمایش و سرمایش

معرفی 8 راهکار کاهش مصرف برق کولر

راهکار کاهش مصرف برق کولر

روزهای گرم سال در راه است و استفاده از کولر برای مقابله با این گرما ضروری است. یکی از دغدغه‌های موجود در چنین شرایطی، مصرف بالای برق توسط کولرها، بخصوص کولرهای گازی است که می‌تواند منجر به دریافت قبض‌های نجومی برق شود. به همین منظور قصد داریم در ادامه این مقاله از وبلاگ آچارباز به معرفی 8 راهکار کاهش مصرف برق کولر بپردازیم تا بتوانید با رعایت این راهکارها نگرانی‌هایتان را کاهش دهید. گاهی عدم سرویس کولر گازی ، سرویس کولر آبی یا تعمیر کولر گازی موجب افزایش مصرف می‌شود. تا انتها با ما همراه باشید تا با راهکارهای مفید کاهش مصرف برق آشنا شوید.

فهرست محتوا

عوامل مؤثر بر کارایی کولر گازی

قبل از اینکه روش‌های به حداقل رساندن میزان برق مصرفی توسط کولر را بررسی کنیم، بهتر است روی عواملی که بر کارایی کولر گازی تأثیر می گذارد، تمرکز کنیم:

1- مدت زمان استفاده

2- نوع کولر گازی

3- روش‌های نصب کولر گازی

4- نوع ترموستات نصب شده

اگر می‌خواهید درباره میزان مصرف برق خود بدانید، چندین ابزار آنلاین وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا هزینه برق کولر گازی خود را محاسبه کنید. همچنین اگر هدف شما این است که مصرف برق کولر گازی را کم کنید، حتما در ادامه با ما همراه باشید و از راهکارهای ارائه شده استفاده کنید.

کاهش مصرف برق کولر گازی
عوامل موثر بر کیفیت عملکرد کولر گازی
سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

راه‌های کاهش مصرف برق کولر گازی

1- انتخاب ظرفیت دستگاه متناسب با فضای منزل

قطعا باید کولر را بر اساس ظرفیت خانه خود انتخاب کنید. با این کار می‌توانید مصرف برق دستگاه خود را تا 20 درصد کاهش دهید.

از آن‌جایی که آفتاب گرم تابستان به سقف ساختمان برخورد می‌کند و گرما را به واحد زیر سقف منتقل می‌کند، اگر در واحدهای طبقه آخر زندگی می‌کنید و پشت بام، بالای واحد شماست، باید به ازاء هر متر مربع از فضای مسکونی، بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ و برای فضاهای تجاری و اداری 900 تا 1200 BTU در نظر بگیرید. منظور از BTU همان ظرفیت برودتی کولر گازی است.

همچنین اگر در طبقات پایین‌تر ساکن هستید، لازم است که به ازای هر متر مربع از فضای مسکونی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ BTU و برا هر متر مربع از فضای تجاری یا اداری بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ BTU در نظر بگیرید و کولر گازی متناسب با این ظرفیت‌های برودتی را تهیه کنید.

راهکارهای کاهش مصرف برق کولر
روش کاهش مصرف برق کولر گازی

2- تنظیم دمای مناسب برای کولر گازی

انتخاب دمای مناسب برای کولر گازی راه دیگری برای کاهش مصرف برق است. اگر دمای کولر گازی به درستی تنظیم شود، بدون احساس سرما، لرز و گرما از هوای خنک لذت خواهید برد.

اگر این دما را خیلی کم کنید، واحد و کمپرسور باید دائما کار کنند تا آن را سرد نگه دارند، که این کار فشار بیشتری به کولر وارد می‌کند و باعث می‌شود که برق بیشتری استفاده کند، زیرا کولر بیش از حد کار می‌کند و مصرف برق آن نیز بالاتر می‌رود.

به طور کلی دمای مناسب برای تهویه هوا بسته به مزاج شما بین 24 تا 26 درجه سانتیگراد است و به این ترتیب دیگر نیازی به تهیه تجهیزاتی برای کاهش مصرف برق کولر نخواهید داشت.

3- عایق‌بندی درها و پنجره‌ها

نصب عایق روی پنجره‌ها و درهای منزل، بهترین راه برای کاهش میزان حرارتی است که ممکن است از دیوارهای اتاق عبور کند. انجام این کار می تواند به کولر گازی شما کمک کند تا بیش از 40 درصد در مصرف برق خود صرفه جویی کنید.

می‌توانید از عایق سلولزی استفاده کنید که یکی از کاربردی‌ترین و در عین حال مقرون به صرفه‌ترین گزینه‌ها برای صرفه جویی در هزینه‌های سرمایش و گرمایش است. در و پنجره‌های عایق بندی شده بهترین راه برای کمک به خنک نگه داشتن خانه شما در تابستان است. مهم است که شکاف‌های اطراف پنجره‌ها و درها را ببندید تا از خروج هوا جلوگیری شود. می‌توانید از درزگیرها برای جلوگیری از انتقال دما استفاده کنید و مصرف برق کولر گازی خود تا حدود ده درصد کاهش دهید.

4- تست سلامت و سرویس دوره‌ای کولر

مسائل فنی زیادی وجود دارد که باعث می‌شود یک کولر گازی کارایی لازم را نداشته و زمان و انرژی بیشتری برای کاهش دما مصرف کند که این موضوع باعث افزایش مصرف برق می‌شود.

اگر فیلتر هوای کولر گازی یا کندانسور کولر گازی کثیف باشد، فشار بیشتری به کمپرسور کولر وارد می‌کند و باعث افزایش مصرف برق می‌شود. همچنین هنگامی که فیلتر کولر، کثیف یا مسدود می‌شود، ذرات کثیف آن می‌توانند به داخل کانال برگشته و عملکرد کولر را کاهش دهند و حتی ممکن است در آینده مشکلات بیشتری را ایجاد کنند.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است سالی یک بار کولر گازی خود را سرویس کرده و از سلامت آن مطمئن شوید.

5- نصب کولر در محل مناسب

با نصب صحیح کولر گازی در محل مناسب، می‌توانید از عملکردی فراتر از انتظار بهره‌مند شوید. نصب اشتباه کولر گازی نه تنها مشکلات زیادی را برای تجهیزات به همراه خواهد داشت، بلکه منجر به افزایش مصرف برق کولر گازی می‌شود.

بنابراین بهتر است قبل از نصب کولر گازی با یک متخصص تهویه مطبوع مشورت کنید تا محل مناسبی را برای نصب کولر انتخاب کنید. مثلا:

  • پانل داخلی را مستقیماً در مقابل صندلی یا حضور اعضای خانواده قرار دهید. برد اسپلیت هوا به طور کلی با توجه به ظرفیت بین 5-10 متر است.
  • با توجه به تجمع هوای گرم در زیر سقف، محل نصب پنل داخلی اسپلیت پانل تا حد امکان پایین‌تر از سقف باشد.
  • پانل های بیرونی باید به گونه‌ای نصب شوند که هوای پشت آنها آزادانه جریان یابد.
نصب کولر در محل مناسب
کولر گازی را کجا نصب کنیم

راه‌های کاهش مصرف برق کولر آبی

1- کاهش طول کانال کشی

برای برداشتن گامی اساسی در جهت کاهش مصرف برق کولر آبی، سعی کنید طول کانال‌کشی خود را تا حد ممکن کاهش دهید. طول کوتاه کانال کولر فشار جریان هوا را افزایش می‌دهد، بنابراین کولر آبی عملکرد بهتری دارد. در عین حال، طول بیش از حد کانال، مصرف برق را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

2- استفاده از پد سلولزی

ساختار کولر آبی به این صورت است که آب توسط پمپ آب کولر، به بالا پمپاژ می‌شود و روی پوشال یا پد سلولزی می‌ریزد. با روشن بودن فن کولر و و عملکرد الکتروموتور، هوای بیرون به داخل کشیده می‌شود و سپس با عبور هوا از روی پوشال مرطوب، آب بالای آن تبخیر می‌شود. از آنجایی که فرآیند تبخیر، یک فرآیند گرماگیر است، هوای عبوری از آن خنک شده و توسط یک فن وارد کانال کولر می‌شود.

همانطور که می دانید، کولرهای آبی از تبخیر استفاده می‌کنند. در واقع همان پوشال‌ها و پدهای سلولزی رابط تبخیری هستند که در کولر نصب شده است. رابط تبخیر بازده پایین و مصرف بالایی دارد به همین جهت توصیه می‌کنیم که از پدهای سلولزی برای کمک به کاهش مصرف برق کولر آبی خود استفاده کنید. همچنین باید هر از چند گاهی پدها را تمیز کرده و در صورت لزوم با پدهای جدید تعویض کنید. این کار باعث افزایش قدرت کولر و بهبود عملکرد آن می‌شود.

3- روغن‌کاری کولر آبی

یکی دیگر از راه‌هایی که به صرفه جویی در مصرف برق کولر آبی کمک می‌کند این است که به درستی آن‌ را روغن‌کاری کنید. البته در زمان سرویس کولر آبی نیز این‌کار را انجام می‌دهند. اگر کولر آبی خود را سرویس نکرده باشید، ممکن است برای عملکرد صحیح کولر، روغن کافی وجود نداشته باشد. این موضوع همچنین باعث می‌شود که کارکرد کولر آبی دچار اختلال شود. ضمن اینکه قطعات خنک کننده کولر آبی مانند پروانه‌ها و موتورها فلزی هستند که برای عملکرد بهتر آنها، لازم است گاهی این بخش‌ها نیز توسط متخصصان روغن کاری شوند.

در این مقاله از آچارباز به معرفی 8 راهکار کاهش مصرف برق کولر برای کولرهای گازی و کولرهای آبی پرداختیم که می‌توانید با رعایت این نکات، میزان برق مصرفی کولر خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما به آن‌ها پاسخ دهند. برای تعمیر کولر گازی ، سرویس کولر گازی یا سرویس کولر آبی نیز می‌توانید از طریق تماس با شماره 02154591616 از تخصص کارشناسان آچارباز بهره‌مند شوید.

سرویس کولر آبی در محل با آچارباز
تعمیر و سرویس کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر آبی
3.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا