×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم برقی آشپزخانه

با 7 دلیل خرابی هود و روش های رفع آن آشنا شوید

با 7 دلیل خرابی هود و روش های رفع آن آشنا شوید

هود یک ابزار مفید در آشپزخانه شماست، وظیفه اصلی هود استخراج، مکیدن و فیلتر کردن بخار حاصل از پخت‌و‌پز است، به‌ویژه آن‌هایی که حاوی مقادیر زیادی چربی هستند و همچنین رطوبت و بو نیز دارند. گاهی اوقات با گذشت زمان و استفاده مداوم، عملکرد هودهای آشپزخانه به‌دلیل خراب شدن موتور، مسدود بودن فیلتر‌ها و … دچار اختلال می‌شوند. مشابه هر وسیله‌ی دیگری در خانه شما، ممکن است پس مدتی استفاده، نیاز به عیب یابی و تعمیر هود باشد. در ادامه این مقاله آچارباز، قصد داریم شما را با 7 دلیل خرابی هود و روش های رفع آن آشنا کنیم. با آچارباز همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه

دلایل خرابی هود آشپزخانه

هود به حذف هر گونه چربی موجود در هوا که ممکن است در طول فرآیند پخت‌و‌پز ایجاد شود، کمک می‌کند. چرا هود شما به‌درستی کار نمی‌کند؟ برخی از دلایل کار نکردن هود آشپزخانه خرابی کلید روشن و خاموش،سوختگی موتور فن و … هستند. برای رفع مشکل و تعمیر ابتدا باید مشکل تشخیص داده شود و در مرحله برای تعمیر اقدام شود.

 اگر در تعمیر هود تخصص کافی ندارید، بهتر است از یک تعمیرکار آموزش دیده و واجد شرایط برای رفع این مشکل کمک بگیرید. اما اگر می‌خواهید قبل از درخواست تعمیرکار، بفهمید کدام قطعه خراب است، می‌توانید با مطالعه این مقاله آچارباز خودتان مشکل را تشخیص داده و برطرف کنید.

مشکل برق ورودی

دو شاخه هود، ممکن است دارای اتصال کوتاه یا بارگذاری بیش از حد باشد. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که وسایل برقی‌ متفاوتی به همراه هود، به کمک یک سه راهی به برق وصل شده باشند. در این مرحله، برای حذف مشکل دوشاخه، می‌توانید آن را تست کنید.
ساده ترین راه تست این است که یک وسیله الکتریکی دیگر را به همان پریز برق وصل کنید، اگر مشکلی نداشت، ایراد از قسمت دیگر هود شماست. اما اگر دستگاه دیگر نیز هنگام اتصال به برق کار نکرد، باید کلید مدار خود را بررسی کنید. جهت رفع مشکل می‌توانید از یک متخصص برق کمک بگیرید.

خرابی سنسور محافظ فیوز/ جریان اضافه

گاهی دلیل خرابی هود ، خرابی سنسور محافظ فیوز است. در این مواقع می‌توانید به دنبال فلز ذوب شده یا شیشه تغییر رنگ داده در جعبه قطع کننده بگردید، تا فیوز سوخته را در جعبه مدار خود پیدا کنید. یک مولتی متر جهت بررسی اینکه آیا فیوز جریان الکتریکی مداوم دارد یا خیر؟ استفاده کنید. اگر مولتی متر ولتاژ مناسب را نشان دهد، به این معنی است، که جریان پیوسته است؛ اگر نه، فیوز سوخته است، در این صورت باید فیوز تعویض شود.

سوئیچ های معیوب

پنل کنترل هود به فن و چراغ‌ها متصل می‌شود، بنابراین، اطمینان از اینکه برق به سوییچ‌ها می‌رسد، مهم است. برای تست جریان باید از مولتی متر استفاده کنید. اگر نمی‌توانید جریان را تشخیص دهید، سوئیچ دستگاه باید تعویض شود.

گاهی دلیل خرابی هود ، خرابی سنسور محافظ فیوز است.

تعمیر هود
در صورتی که پس از زدن دکمه on هود، این دستگاه روشن نشد باید دو شاخه آن را بررسی کنید، در صورت عدم اتصال، آن را به پریز برق متصل کنید.
پیشنهاد مطالعه

مشکلات برد کنترل مدار

اگر فن هود شما کار نمی‌کند، برد مدار ممکن است معیوب باشد. در اکثر موارد، اگر پانل لمسی روشن می‌شود و در هر سرعت بدون دمنده کار می‌کند، لازم است که برد مدار را بررسی کنید. شما باید به دنبال اجزای ذوب شده یا قطعات شکسته روی برد کنترل مدار باشید، تا تشخیص دهید که مشکل از کدام قسمت برد است. در صورتی که مشکل شما با تعویص آن قطعه رفع نشد، برای تعویض برد مدار با متخصصین آچارباز تماس بگیرید.

خرابی صفحه کنترل یا نمایشگر کاربر

این مشکل اغلب به اشتباه تشخیص داده می‌شود؛ قبل از تعویض این قطعه، تمام قطعات معیوب را بررسی کنید. اگر در صورت زدن دکمه غیرمرتبط، هود روشن شد یا با سرعت‌های مختلف کار کرد، باید پنل لمسی تعویض شود. کنترل پنل به چراغ‌های هود متصل است و در صورت بروز مشکل در صفحه کنترل، ممکن است سیستم روشنایی نیزآسیب ببیند، برای رفع این مشکل باید قطعه تعویض شود. اما قبل از آن، سیستم اتصال برق یا سالم بودن لامپ‌ها را چک کنید.

موتور فن نمی چرخد

اگر برد از یک سوئیچ برای روشن کردن موتور فن استفاده می‌کند، باید سوئیچ فن را برای تداوم با استفاده از یک مولتی متر یا تستر تداوم آزمایش کنید تا ببینید آیا سوئیچ فن اجازه می‌دهد، جریان برق به موتور هدایت شود یا خیر؟
سوئیچ را روشن کنید، این آزمایش باید در حالی انجام شود، که برد هنوز از برق جدا نشده باشد. اگر موتور توسط برد کنترل روشن می‌شود، بررسی کنید که آیا موتور فن، 120 ولت دریافت می‌کند یا خیر؟ اگر نه، موتور را تعویض کنید.

فن شل شده و صدا ایجاد می کند

برای اینکه همه چیز را در جای خود محکم نگه دارید، پیچ‌های موتور فن خود را ببندید و بررسی کنید، که تیغه فن در جای خود محکم است و مطمئن شوید که می‌تواند به‌درستی بچرخد. برای بازرسی تیغه‌های فن، محفظه پلاستیکی دمنده را باز کنید و مطمئن شوید که پره‌های فن شما به آرامی می‌چرخند. اگر چیزی باعث مسدود شدن تیغه‌ها شود، دمنده شما ممکن است پس از مدتی آسیب ببیند و سر‌و‌صدا ایجاد کند.
اما اگر بوی شدید سوختگی شیمیایی از موتور احساس کردید، هود خود را خاموش کرده و آن را از برق بکشید و بلافاصله با متخصصین تعمیر هود تماس بگیرید، تا مشکل را در کمترین زمان ممکن برطرف کنند.

در این مقاله آچارباز دلیل خرابی هود و روش‌های رفع آنها را بررسی کردیم، اگر این وسیله پر کاربرد آشپزخانه شما دچار مشکل شده‌است، برای رفع مشکل می‌توانید از مهارت متخصصین آچارباز از طریق تماس با شماره 02154591616 استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا