کنسول بازی

تمامی نکاتی که باید در مورد رست مود PS5 بدانید

رست مود ps5

اگر از کاربران «PS5» هستید لااقل یکبار برایتان سوال پیش آمده‌است که رست مود PS5 برای چیست و چه کاربردی دارد؟ «Rest Mode PS5» یا حالت استراحت PS5 یکی از قابلیت‌های کنسول پلی‌استیشن ۵ است که اجازه می‌دهد دستگاه به‌جای خاموش شدن کامل، به حالت استندبای یا آماده به کار برود. این حالت می‌تواند مزایای زیادی را برای گیمرها به‌همراه داشته باشد، اما نحوه استفاده از آن بسیار مهم است و نباید به کنسول بازی آسیب برساند. در این مقاله آچارباز قصد داریم تمامی نکاتی که باید درباره رست مود PS5 بدانید را شرح دهیم.

رست مود PS5 چیست؟

رست مود یا حالت استراحت کنسول پلی‌استیشن ۵ (PS5) به گیمرها اجازه می‌دهد تا به‌جای خاموش شدن کامل، دستگاه به حالت استندبای برود. این حالت به کاربر این امکان را می‌دهد بدون نیاز به خاموش کردن، (بدون از دست رفتن کارهایی که هنگام بازی انجام شده‌است) دستگاه به حالت رست مود برود؛ در اینصورت حتی اگر کاربر مجدد می‌خواست بازی خود را ادامه دهد به‌راحتی و بدون فوت وقت آن را از سر گیرد. با توضیحاتی که در ادامه مقاله می‌دهیم پاسخ این سوال که «آیا بهتر است PS5 را در حالت Rest Mode قرار داد؟» را دریافت خواهید کرد.

حالت Rest Mode پلی استیشن 5 چگونه کار می کند؟

برای استفاده از حالت رست مود در پلی استیشن 5 نیازی به فعال یا غیرفعال کردن آن ندارید و این حالت به‌صورت پیش‌فرض در این کنسول فعال است. می‌توانید با دو روش دستی و اتوماتیک کنسول را در این حالت قرار دهید.

 روش اتوماتیک رست مود PS5

  1. به منوی اصلی پلی‌استیشن ۵ بروید و گزینه «Settings» را از گوشه سمت راست بالای صفحه انتخاب کنید.
  2. به پایین صفحه بروید و «System» را انتخاب کنید. سپس به «Power Saving» وارد شوید.
  3. در این بخش، می‌توانید مدت زمانی را مشخص کنید که پس از آن کنسول به‌صورت خودکار وارد حالت رست مود شود. این تنظیمات برای فعالیت‌های زیر در دسترس هستند:
    •  پخش رسانه (Media Playback): زمانی‌که فیلم یا موسیقی پخش نمی‌کنید، کنسول پس از زمان مشخص وارد رست مود می‌شود.
    •  بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها (Games and Apps): اگر هیچ‌گونه بازی یا اپلیکیشنی در حال استفاده نباشد، بعد از مدت تعیین شده کنسول به‌طور خودکار رست مود را فعال می‌کند.

روش دستی رست مود PS5

  1. دکمه پلی‌استیشن وسط کنترلر (دسته) را فشار دهید تا منوی سریع (Control Center) ظاهر شود.
  2. در منوی سریع (Quick Menu)، به سمت راست بروید و گزینه «Power» را انتخاب کنید.
  3. در منوی باز شده، گزینه «Enter Rest Mode» را انتخاب کنید.
  4. پس از انتخاب، کنسول وارد حالت رست مود می‌شود و نشانگر LED نارنجی رنگی چشمک می‌زند.
rest mode PS5
در رست مود ps5 دستگاه در حالت استراحت قرار دارد و برق کمتری مصرف می‌کند.

آیا امکان خاموش کردن رست مود PS5 وجود دارد؟

در پلی استیشن نسخه 4 این امکان وجود داشت ولی متأسفانه در نسخه 5 این امکان وجود ندارد و پلی استیشن پس از گذشت مدتی به حالت رست مود می‌رود. تنها کاری که می‌توانید در این زمینه انجام دهید، شخصی‌سازی این ویژگی است تا در زمان مشخص شده توسط شما کنسول به حالت رست مورد برود که پیش‌تر توضیح دادیم. نکته‌ای که درباره این ویژگی وجود دارد این است که اگر در حالت رست مود اتصال کنسول به منبع تغذیه از بین برود، تمام داده‌ها از بین می‌رود. همچنین در این حالت ممکن است سخت افزار کنسول نیز آسیب ببیند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مشکلات رایج پلی استیشن + راه حل رفع آن‌ها

مزایا و معایب رست مود PS5

حالت استراحت PS5 مانند هر قابلیت دیگری مزایا و معایبی دارد که با استفاده صحیح از آن می‌توانید به بهترین نحو از کنسول بازی خود بهره‌مند شوید.

مزایای Rest Mode PS5

  • کاهش مصرف انرژی: وقتی پلی‌استیشن ۵ به حالت رست مود می‌رود، بخش‌های غیرضروری سیستم مانند پردازش گرافیکی و صوتی غیرفعال می‌شوند، اما همچنان قسمت‌هایی از کنسول فعال می‌مانند که بتوانند به عملیات‌های سبک‌تر مثل دانلود، آپدیت یا شارژ دسته ادامه دهند.
  • دانلود و نصب خودکار: پلی‌استیشن ۵ در حالت رست مود به اینترنت متصل می‌ماند. این به سیستم کنسول اجازه می‌دهد که به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، بازی‌ها و برنامه‌ها را به‌طور خودکار دانلود و نصب کند. همچنین اگر فایلی در حال دانلود باشد، در حالت استراحت نیز همچنان ادامه می‌یابد.
  • حفظ وضعیت باز: در حالت رست مود، کنسول وضعیت بازی شما را به‌‌طور موقت ذخیره می‌کند. به‌طور دقیق‌تر، بازی‌ها در پس‌زمینه متوقف می‌شوند تا شما بتوانید بدون از دست دادن بازی، به سرعت از همان نقطه‌ای که آن را رها کردید، ادامه دهید.
  • شارژ کنترلرهایDualSense: پورت‌های USB کنسول همچنان در حالت رست مود فعال می‌مانند و می‌توانید کنترلرهای DualSense را بدون نیاز به روشن کردن کامل کنسول شارژ کنید.
  • فعال نگه داشتن نرم‌افزارها: برخی برنامه‌ها و عملکردها، مانند بارگذاری محتوا یا آپلود ذخیره‌های ابری، همچنان در پس‌زمینه فعال می‌مانند.
انتخاب رست مود PS5 در کنسول PS5
با انتخاب حالت رست مود PS5 می‌توانید به دستگاه بدون بسته بازی‌های در حال اجرا استراحت دهید.

معایب Rest Mode PS5 چیست؟

  • ریسک قطع برق: در صورت قطع برق ناگهانی هنگام استفاده از رست مود، احتمال خرابی داده‌ها یا آسیب به سیستم وجود دارد.
  • مشکلات درآمدن از حالت رست مود: برخی کاربران گزارش داده‌اند که کنسول پس از قرار گرفتن در رست مود به‌درستی بیدار نمی‌شود (wake up) یا به اصطلاح دستگاه فریز می‌شود.
  • اشکالات نرم‌افزاری: گاهی اوقات رست مود باعث بروز مشکلات نرم‌افزاری می‌شود که کنسول نیاز به ریستارت یا خاموش شدن دستی دارد.
  • داغ شدن بیش‌ازحد: در موارد نادر، ممکن است برخی از کنسول‌ها در حالت رست مود به دلیل فعالیت‌های پس‌زمینه یا مشکلات سخت‌افزاری دچار داغی بیش از حد شوند.
مقایسه PS4 VS PS5 rest mode
رست مود PS5 بسیار بهینه‌تر از رست مود PS4 کار می‌کند.

تفاوت حالت رست مود PS5 و PS4

  • به لطف SSD فوق سریع، PS5 نسبت به PS4 با سرعت بیشتری از حالت استراحت خارج و آماده به کار می‌شود.
  • سرعت دانلود و نصب آپدیت‌ها در کنسول PS5 به‌خصوص در رست مود بیشتر است.
  • کنترلرهای (دسته‌ها) DualSense هنگام رست مود در کنسول PS5 سریع‌تر و بهینه‌تر شارژ می‌شوند.
  • مصرف انرژی در حالت استراحت  PS5 کمتر از PS4 است.
  • امکان غیرفعال کردن رست مود PS5 وجود ندارد، در صورتی‌که در نسخه PS4 این امکان وجود دارد.

آنچه درباره قابلیت رست مود PS5 در این مقاله خواندید

در این مقاله توضیح دادیم «Rest Mode PS5» چیست، چگونه کار می‌کند و چه مزایا و معایبی دارد. حالت استراحت PS5 به شما این امکان را می‌دهد که کنسول به‌طور کامل خاموش نشود و انرژی کمتری مصرف کند. در این حالت، دانلود بازی‌ها، به‌روزرسانی نرم‌افزار و حتی شارژ دسته‌ها متوقف نمی‌شوند. همچنین می‌توانید به‌سرعت به بازی یا برنامه‌ای که پیش‌تر باز کرده‌اید، بازگردید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا