×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

بازیابی اطلاعاتخدمات سرور

ریکاوری و بازیابی اطلاعات سرور

سرورها بنا به استفاده و عملکردی که برای آنها پیش‌بینی شده کار می‌کنند و مانند هر سیستم پردازشی دیگری اطلاعاتی را دریافت، پردازش و ذخیره می‌شود. در نتیجه سرورها اطلاعاتی را نگهداری می‌کنند و در دسترس بودن آن­ها، برای بین شرکت­‌ها، موسسات و سازمان‌ها بسیار مهم و حیاتی است. با توجه به اهمیت موضوع، اگر به هر دلیلی اطلاعات و داده­‌های ذخیره شده بر روی سرورها از بین برود، باید اقدام به ریکاوری اطلاعات و داده‌های سرور کرد اما چگونه؟

سرور چیست؟

لازم است پیش از این که به ریکاوری اطلاعات سرور بپردازیم. خلاصه‌­ای در مورد این که سرور چیست و چه کارکردی دارد، توضیحاتی ارائه دهیم. به طور کلی سرور، کامپیوتر قدرتمندی است که همیشه روشن و در حال کار است و همیشه باید در دسترس باشد و معمولا با تعدادی سرور و استوریج و کامپیوتر معمولی دیگر در ارتباط است. ابعاد و قدرتمندی سرور بستگی به استفاده آن دارد مثلا استفاده در مدرسه، شرکت، کارخانه و یا شبکه­‌ای به گستردگی یک کشور در سطح جهانی. سرورها در هر یک از این مکان‌ها، معمولا با اهداف و مقاصد خاصی استفاده می­‌شوند مانند وب سرور، فایل سرور، ایمیل سرور، سرور بانک اطلاعات، سرور بازی، سرور کنترل، سرور نرم افزار اجرایی و غیره.

اگر دسترسی به سرور محدود به یک شبکه داخلی باشد، به آن سرور شبکه می­‌گویند. یعنی همه کامپیوترهای موجود در این شبکه از یک کامپیوتر فرمان و دستور می­‌گیرند. این کامپیوترها همه نیازهای خود را از یک شبکه تامین می­‌کنند.

 

ریکاوری و بازیابی اطلاعات در محل با آچارباز
خدمات ریکاوری و بازیابی اطلاعات در محل آچارباز، یکی از سرویس‌های تخصصی سامانه تعمیر در محل آچارباز است. در صورت پاک شدن اطلاعات گوشی موبایل، هارد اینترنال یا اکسترنال، فلش مموری، کامپیوتر و لپ تاپ، کافیست در اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیرکار آنلاین را ثبت کنید.
درخواست بازیابی اطلاعات

 

سرورها هم مانند کامپیوترهای شخصی، یک یا چند هارد درایو دارند و نوع هارد استفاده شده در یک سرور می­تواند از نوع SATA، SAS , SCSI , SSD و غیره باشد.

سرورهای اینترنتی این وظیفه را دارند، که اطلاعات را در هر زمان بر روی پهنای اینترنت جستجو می­‌کنند. این سرورها اطلاعات را برای مشاهده در اختیار شما قرار می‌دهند پس پایداری یک سرور مهم‌ترین فاکتور به هنگام دریافت خدمات است. در سرتاسر دنیا محل­‌های ویژه­‌ای به نام دیتاسنتر احداث می­‌شود که به نگهداری از سرورها می­‌پردازد.

سرورهای به دلیل این که اطلاعات بسیار مهم و اساسی را ذخیره و نگهداری می­‌کنند، اهمیت بسیاری دارند و هر گونه آسیب و نقص در قطعات سرور می­تواند مشکلات جدی از قبیل از دست رفتن اطلاعات، ایجاد کند در نتیجه رسیدگی و نگهداری از آن‌ها بسیار ضروری است. یکی از راهکارهای حفظ و نگهداری از اطلاعات سرور، بکاپگیری از آن است و اگر به هر دلیلی اطلاعات و دیتای سرور از بین رفت، با ریکاوری و بازیابی اطلاعات می‌تواند آن‌ها برگرداند اما به شرطی که این کار به روش درستی انجام شود.

دلایل از بین رفتن اطلاعات سرور

مشکلات و آسیب­‌هایی که سبب از دست رفتن اطلاعات شده و نیاز به ریکاوری و برگرداندن اطلاعات پیدا می­‌شود، به دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می­‌شود:

  1. مشکلات سخت افزاری مانند خرابی هارد دیسک های سرور، خرابی کنترلر RAID، از دست رفتن اطلاعات آرایه‌­های RAID.
  2. مشکلات نرم افزاری مانند خرابی در سیستم عامل، خرابی فایل­‌های دیتابیس، خرابی فایل­‌های ماشین مجازی، تخریب و خرابی فایل­‌های به وسیله ویروس­‌ها و باج افزارها و عدم دسترسی به پارتیشن‌ها.

دلایل خرابی هارد سرور

یکی از قطعات سروری که ممکن است دچار خرابی شود، خرابی هارد سرور است که می­تواند علت فیزیکی داشته باشد و یا به دلیل خرابی­‌های منطقی به وجود آید. خرابی‌ها در هارد می‌تواند به علت ویروسی شدن نیز به وجود آید. بنابراین می­توان گفت که ظاهر شدن خطاهای خواندن اطلاعات و بدسکتورها، شکسته شدن هدها و یا خرابی آن­ها، خرابی فریمور و یا ناحیه سرویس سیستم، خرابی موتور اسپیندل، شوک و نوسانات برقی، شکستن بورد PCB، نمایش داده نشدن ظرفیت هارد، خرابی جدول پارتیشن و غیره تنها چند نمونه از مشکلات و آسیب­‌هایی است که هاردها ممکن است، با آن مواجه شوند.

راهکارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از فقدان اطلاعات

برای این که اطلاعات و داده­‌های شما روی سرور از دست نرود، کارهای زیر را انجام دهید:

1- از داده­‌ها و اطلاعات سرور ویندوز خود بکاپ تهیه کنید. بکاپگیری می‌­تواند به شما برای حفظ داده‌ها و اطلاعات بسیار کمک کند.

2- مراقب سیستم عامل خود باشید. کارکرد درست و صحیح سیستم عامل بسیار ضروری است. تا حد امکان از سیستم عامل اورجینال استفاده کنید.

3- از نرم افزار آنتی ویروس قوی و همچنین برنامه پاک سازی ویروس خوب استفاده کنید. به صورت منظم از این برنامه ها ونرم افزارها استفاده نماید.

4- برای ریکاوری و بازیابی اطلاعات سرور راهکارهای مطمئن و قوی پیدا کنید.

با رعایت این نکات از این که اطلاعات و داده های سرور به دلایل مختلف از بین برود و از دسترس خارج شود، نگران خواهید شد.

نحوه ریکاوری و بازیابی اطلاعات سرور با ویندوز

اطلاعات و داده‌­های ذخیره شده بر روی سرور ممکن است آسیب ببیند و از دسترس خارج شود. پس اگر سرور دچار مشکل شد و شما از آن بکاپ ندارید، اطلاعات و داده­‌های ذخیره شده روی سرور از دسترس خارج می‌شود و برای بازیابی و ریکاوری اطلاعات سرور باید سرور را بازیابی کنید و برای این کار باید از کارشناسان و افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید. در ادامه نحوه ریکاوری فایل­‌ها و داده­‌های پاک شده از سرور روی بستر ویندوز را ارایه می‌دهیم.

برای ریکاوری فایل­‌های پاک شده از سرور ویندوز به صورت زیر عمل کنید:

1-  بر روی Computer کلیک کنید.

2- در پنجره­‌ای که باز می­شود، به فولدر Above که حاوی اطلاعات پاک شده است بروید. البته به جای آن می‌توانید مسیر miisfiles\Departments\Information Technology\Helpdesk\filename و پنجره فولدر miisfiles\Departments\Information Technology\ را در داخل فولدر Helpdesk مشاهده کنید.

1- روی فولدری که قبل از پاک شدن داده‌­ها و اطلاعات در آن قرار داشت، راست کلیک کنید. برای مثال روی فولدر Helpdesk در بالا کلیک کنید.

2- از منویی که باز می­‌شود، گزینه Properties را انتخاب کنید. پنجره Properties باز می­‌شود.

3- در این پنجره بر روی تب Previous Versions کلیک کنید. پنجره Previous به شکل زیر باز خواهد شد. در این پنجره فولدری که حاوی تصاویر گرفته شده از 12 روز قبل و روزی شش بار را مشاهده می­‌کنید.

4- بنابراین شما می­‌توانید فایل و یا فایل­‌ها و فولدرهایی به حالت پیشین خود به صورت زیر ریکاوری کنید.

5- فولدر دلخواه خود را انتخاب کنید. سپس بر روی Open کلیک کنید. محتویات فولدر نمایش داده خواهد شد. بر روی فایلی که می­‌خواهید ریکاوری کنید، دابل کلیک کنید و سپس از منوی فایل و با استفاده از گزینه Save As فایل مورد نظر را در محلی دیگر ذخیره کنید.

پس از طی مراحل بالا، اطلاعات سرور بر روی ویندوز ریکاوری می‌شود. اگر می­‌خواهید با استفاده از نرم افزار به ریکاوری اطلاعات سرور بپردازید می‌توانید از نرم افزارهای مختلف استفاده کنید. یکی از اصلی‌­ترین و مهم­ترین نرم افزارها در این زمینه نرم افزار EaseUS Data Recovery Wizard است، که شما با استفاده از آن می­‌توانید اطلاعات سرور را بر روی ویندوز ریکاوری کنید.

 

نحوه ریکاوری و بازیابی اطلاعات سرور با نرم افزار

یکی دیگر از روش­‌های ریکاوری اطلاعات سرور در ویندوز استفاده از نرم افزار EaseUS Data Recovery Wizard است. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

1- برنامه را دانلود و بر روی سیستم خود نصب کنید. بعد از نصب برنامه را بر روی سیستم راه اندازی کنید. بعد از راه اندازی برنامه، محل مورد نظر را انتخاب کنید: مثلا هارد درایو، درایو USB، میکرو کارت، و غیره را انتخاب کرده و بر روی دکمه اسکن کلیک کنید.

2- در زمان اسکن کردن، اطلاعات و داده­‌های زیادی را مشاهده خواهید کرد. برای ریکاوری سریع داده‌­ها و اطلاعات پاک شده می­‌توانید بر روی گزینه Deleted files کلیک کنید.

3- برای فیلتر کردن تصاویر، اسناد، ویدئوها، و دیگر انواع فایل­‌ها بر روی Filter کلیک کنید. و در نهایت، داده­‌ها و اطلاعاتی که می‌خواهید ریکاوری کنید را انتخاب کرده و بر روی دکمه Recover کلیک کنید.

به این صورت شما می‌توانید به ریکاوری اطلاعات سرور روی ویندوز بپردازید و اطلاعات و داده­‌های حذف شده را مجدد بازیابی و ریکاوری کنید.

 

منبع:
sites.miis.edu

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا