×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تکنولوژی و کامپیوتر

کدهای QR چیست و چه کاربردی دارند؟

آشنایی با qr code و کاربرد آن

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، همواره راه‌های سریع و ساده‌تری برای رسیدن افراد به نیازهای خود، پیشنهاد و پیاده سازی می‌شود. در گذشته برای ورود به یک سایت و یا پیدا کردن اطلاعات یک محصول، باید کلی درباره آن جستجو می‌کردید. اما امروزه با یک اسکن ساده، توسط گوشی‌های هوشمند خود، می‌توانید به سایت شرکت سازنده محصول، لینک شده و به اطلاعات آن، دست یابید. در این مقاله از آچارباز به معرفی همین کدهای کوچک سیاه و سفید که با نام qr code، شناخته می‌شوند، پرداخته و شما را با فرآیند پیدایش، چیستی و کاربرد آن آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

کد زیر را اسکن کنید چه معنی می‌دهد؟

شاید شما نیز اشکال مربعی شکل، با خطوط سیاه و سفید را روی بسته بندی محصولات، کارت ویزیت، صفحات سایت‌ها و … دیده باشید. در واقع این اشکال و تصاویر دارای متن‌های لینک شده، هستند که شما با اسکن آنها توسط دوربین گوشی و یا برنامه اسکنر (QR scanner)، می‌توانید به یک سایت منتقل شوید، متنی را بخوانید، برنامه‌ای را دانلود کنید و … . همه این موارد بستگی به کدی که درون qr code اسکن شده، نهفته است، دارد.

کدهای واکنش سریع
اگر روی مدارکتان کد qr خورده باشد، با اسکن کد، می‌توانید به فایل مدارک خود دست یابید.

qr code مخفف چیست؟

QR کد مخفف عبارت «کدهای واکنش سریع» یا (Quick Response Code) است که به صورت مربعی شکل با اشکالی متفاوت در جاهای مختلف، استفاده می‌شود.

تعمیر لپ تاپ در محل با آچارباز
سرویس تعمیر لپ تاپ در محل آچارباز یک تعمیرگاه سیار آنلاین کامپیوتر است که کار آن عیب یابی و رفع ایراد تمامی سیستم‌های لپ تاپ است. در صورت بروز مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری، کافیست در اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیرکار سیار لپ تاپ را ثبت کنید.
درخواست تعمیر لپ تاپ

qr code چیست؟

در قرن 19 میلادی پیگیری خودروها فرآیندی زمانبر بود، در این زمان کدهای QR برای سرعت بخشیدن به روند پیگیری، طراحی و تولید شدند. در این روند کدهای کامپیوتری، به صورت مربع‌های دارای نقاط مشکی، روی کاغذهای سفید چاپ شد و با نام QR code شهرت یافت. این کدها 6 سال بعد از معرفی در سال 2000، تبدیل به استاندارد بین المللی شده و به صورت رایگان در اختیار افراد در سراسر جهان، قرار گرفت.

استفاده از qr code
 به تازگی در اکسسوری‌ها نیز از qr کد استفاده میشود.

کاربردهای QR Code چیست؟

  1. اگر کسب و کار آنلاینی دارید، مانند مرکز ارائه دهنده خدمات تعمیر کامپیوتر، فروش لوازم یدکی خودرو و … با چاپ این کدها روی بسته‌بندی محصولات خود، می‌توانید مشتریانتان را برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در رابطه با محصول، نحوه استفاده و نگهداری از آن، به سایت خود، هدایت کنید.
  2. با ایجاد و چاپ qr کد، روی کارت ویزیت شخصی خود، به افراد کمک کنید که به سادگی اطلاعات تماس شما را در گوشی ذخیره کنند.
  3. محصولات خود را در فروشگاه، با استفاده از qr code دسته بندی کنید.
  4. اگر در حال برگزاری رویدادی هستید، با استفاده از این کدها، اطلاعات رویداد، زمان برگذاری آن و یا حتی آدرس محل بارگذاری را برای افراد ارسال کنید.
  5. اگر جزو مراکز خدماتی هستید، روی فاکتورهای خود برای آسان سازی فرآیند پرداخت به جای ارائه اطلاعات پرداخت، کد qr را اضافه کنید.
کاربردهای  QR Code در کافی شاپ
کاربردهای  QR Code در کافی شاپ اپلیکیشن‌های پرداخت نیز از qr codeها پشتیبانی میکنند.

اما چطور می‌توان از این کدها استفاده کرد و آنها را خواند؟

برای خواندن کدهای qr توسط گوشی‌های اندروید، استفاده از دوربین گوشی و یا قابلیت qr scan، گوشی کفایت می‌کند. اما اگر گوشی شما این قابلیت را ساپورت نکرد، اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارند که از میان آنها، می‌توان به برنامه‌ی محبوب Barcode Scanner  اشاره کرد. شما می‌توانید این برنامه را از لینک زیر دانلود کنید:

دانلود

همچنین اگر از کاربران گوشی‌های آیفون هستید، اپلیکیشن QR Code Reader and Scanner به شما پیشنهاد می‌شود. شما می‌توانید از لینک زیر آن را دانلود کنید.

دانلود

توجه کنید که برای اسکن این کدها، نیاز است که دوربین موبایل شما از کیفیت خوبی برخوردار باشد. در صورتی که دوربین گوشی دچار اختلال شده است، می‌توانید از خدمات تعمیر موبایل در محل آچارباز، برای رفع مشکل، استفاده کنید.

تعمیر موبایل در محل با آچارباز
در صورتی که گوشی موبایل شما، دچار هرگونه مشکل نرم افزاری و سخت افزاری شد، با کارشناسان آچارباز در ارتباط باشید و در محل مشکل موبایل را حل کنید. جهت ثبت درخواست کلیک کنید:
درخواست تعمیر موبایل

خواندن qr code آنلاین؛ چگونه کد qr را در کامپیوتر اسکن کنیم؟

علاوه بر موارد بالا، امروزه برخی از سایت‌ها نیز امکان خواندن qr code به صورت آنلاین را فراهم آورده‌اند، در واقع شما می‌توانید تصویر qr code را از کامپیوتر خود بارگذاری و یا آدرس سایت qr کد مدنظرتان را وارد کنید، تا برای شما کد را رمز گشایی کنند.

روش اسکن qr کد در کامپیوتر
با جستجوی عبارت اسکن qr code آنلاین، می‌توانید سایت‌های زیادی را برای اسکن کدهای خود، بیابید.

پیشنهاد مطالعه

تبدیل عکس به qr code

یکی دیگر از امکاناتی که به مرور زمان به qr codeها اضافه شد، امکان بارگذاری عکس روی qr کد، بود. با استفاده از این قابلیت، شما می‌توانید لوگوی سازمانی و یا تصویر مد نظرتان را روی qr کد بارگذاری کنید. همچنین برنامه‌های جدیدتری هستند که می‌توانند تصویر شما را به کد تبدیل کنند، با این تفاوت که تصویر به جای تبدیل شدن به خظوظ سیاه و سفید، مانند برفک تلوریون برای شما به نمایش در می‌آید. علاوه بر آن، امکان رمزگذاری آن نیز وجود دارد.

برای ایجاد یک QR کد اختصاصی نیز کافیست، از وبسایت http://qrcode.kaywa.com/  و https://www.qrstuff.com/  استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا