×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تبلت و موبایل

NFC چیست و چگونه کار می‌کند؟

NFC چیست و چگونه کار می‌کند؟

شاید در هنگام خرید یا صحبت با دوستان و همکارانتان واژه NFC به گوشتان خورده باشد، اما NFC چیست؟ چرا از NFC به عنوان قابلیت نام برده می‌شود؟ چگونه میتوانیم از NFC استفاده کنیم؟ کاربرد NFC روی گوشی یا گجت‌های هوشمند چیست؟ چطور با NFC پرداخت کنیم؟ و… اگر شما نیز با این قبیل سوالات مواجه شدید، با ما در آچارباز همراه باشید تا با بیانی ساده NFC را بررسی و کاربردهای آن را با شما مرور کنیم.

NFC چیست؟

NFC مخفف عبارت ”Near Field Communication” است که در زبان فارسی از آن با عنوان «ارتباط حوزه نزدیک» یاد می‌شود. ان اف سی یک ارتباط کوتاه‌ برد است که اجازه می‌دهد گوشی‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و … به‌راحتی داده‌ها را با سایر دستگاه‌های مجهز به NFC به اشتراک بگذارند.

آشنایی با قابلیت NFC
امکان خاموش و روشن کردن nfc را اغلب برای دسترسی سریع، در قسمت منوی کشویی موبایل قرار می‌دهند.

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع تکنولوژی های موبایل

فرق NFC با مادون قرمز در چیست؟

در رابطه با فرق NFC با مادون قرمز و یا بلوتوث می‌توان به به صورت کلی گفت:

  • ان اف سی (NFC) قابلیت اتصالی با مصرف انرژی پایین است که برای تبادل داده‌های کم حجم و بدون نیاز به کد تایید استفاده می‌شود،
  • برعکس ان اف سی، امکان انتقال داده با حجم بالا و مصافت بیشتر توسط مادون قرمز و بلوتوث وجود دارد.
  • همچنین سرعت انتقالا داده در NFC بسیار پایین‌تر از مادون قرمز و بلوتوث است.
  • NFC نسبت به مادون قرمز و بلوتوث امنیت بالاتری دارد زیرا که تبادل داده به وسیله آن، از فاصله کمتر از 10 سانتی متر امکان پذیر است.
  • NFC از میدان الکتریکی ایجاد شده هنگام تبادل داده با دستگاه مجهز به NFC دیگر، استفاده می‌کند و نیاز به منبع تغذیه مستقل ندارد.
  • در نهایت این مورد را می‌توان عنوان کرد که اغلب پراخت‌های موبایلی، با استفاده از NFC، ممکن شده‌اند.
فرق nfc با مادون قرمز
برای تبادل داده میان و گوشی در هنگام استفاده از NFC باید هر دو گوشی با هم در تماس باشند.
پیشنهاد مطالعه

پرداخت از طریق NFC چگونه انجام می‌گیرد؟ کاربرد NFC در موبایل چیست؟

امروزه همگام با افزایش سرعت رشد تکنولوژی، سرعت در زندگی روزمره ما نیز در حال افزایش است. شاید تا سال‌ها قبل امکان پرداخت‌ها با گوشی، دور از انتظار بود ولی امروز استفاده از قابلیت NFC برای پرداخت در فرشگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو و… دیده می‌شود. برای پرداخت از طریق nfc فقط کافی است اطلاعات کارت اعتباری را در گوشی وارد و برای پرداخت، گوشی خود را به کارتخوان نزدیک کنید. پرداخت‌های تحت NFC دارای قابلیت تعیین سقف هستند که برای استفاده از آن برای پرداخت‌های بیشتر از سقف معلوم، لازم است رمز خود را وارد کنید، این مورد، جلوی سو استفاده از گوشی شما را در صورت ربوده‌ یا گم شدن، می‌گیرد.

نحوه پرداخت از طریق nfc چگونه است؟
اگر ساعت هوشمند شما از NFC پشتیبانی می‌کند، می‌توانید جهت انجام پرداخت‌ها از آن استفاده کنید.

نحوه استفاده و پرداخت با NFC در ایران

امروزه‌ اپراتورهای تلفن همراه چون ایرانسل، همراه اول و رایتل در ایران، امکان پرداخت از طریق  NFCرا به صورت کیف پول، جیرینگ و … مهیا کرده اند و برای استفاده از قابلیت ان اف سی با توجه به هر اوپراتور، روش متفاوتی وجود دارد.

  • برای شارژ کردن کیف پول ایرانسل جهت استفاده از سرویس ان اف سی، کافی است به خودپرداز مراجعه و پس از انتخاب مبلغ و نزدیک کردن گوشی مجهز به NFC به خودپرداز، مبلغ انتخابی به کیف پول شما منتقل می‌شود.
  • همراه اول قابلیت ان اف سی را با استفاده از سیستم جیرینگ به صورت تگ ارائه کرده است که با چسباندن این تگ به هر گوشی می‌توانید پرداخت‌های خود را انجام دهید. شارژ این تگ‌ها نیز از طریق باجه‌های شارژ کارت مترو، امکان پذیر است.
استفاده و پرداخت با NFC در ایران
تگ NFC برای اضافه کردن به گوشی جهت استفاده از این قابلیت
  • اما رایتل استفاده از سیستم ان اف سی را منوط به خرید سیم‌ کارت‌های مجهز به NFC کرده ‌است، شما کاربر می‌توانید پس از راه اندازی سیم‌کار با استفاده از گوشی مجهز به nfc خود، از خدمات بانکی چون پرداخت قبض‌ها، بهره‌ ببرید.
پیشنهاد مطالعه

از کجا بفهمیم گوشی NFC دارد؟ چگونه از NFC برای تبادل داده استفاده کنیم؟

برای اینکه بفهمید گوشی شما از قابلیت NFC برخوردار است یا نه ؟ و یا چگونگی استفاده از قابلیت ان اف سی جهت تبادل داده، در صورتی که حجم اطلاعات پایین باشد، مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد قسمت تنظیمات گوشی شوید.
  • از قسمت شبکه گزینه بیشتر (more) را انتخاب کنید.
  • در این بخش گزینه NFC را مشاهده خواهید کرد.
  • در صورتی که این مورد را نمی‌بینید امکان دارد گوشی شما از این قابلیت برخوردار نباشد. اما می‌توانید با نصب یک چیپ ان اف سی روی باتری، این قابلیت را به گوشی خود اضافه کنید.
  • با فعال کرد این گزینه، امکان تبادل داده هنگامی که دو گوشی یکدیگر را لمس می‌کنند وجود خواهد داشت.
نحوه فعال کردن و استفاده از قابلیت NFC
اسپیکرای جدید موجود در بازار نیز امکان ارتباط با سیستم NFC گوشی را دارند.

چگونه nfc را غیر فعال کنیم؟

برای غیر فعال کردن قابلیت NFC نیز از همان مسیر تنظیمات> بیشتر> NFC و برای خاموش کردن آن اقدام کنید.

پیشنهاد مطالعه

nfc باتری چیست؟

از دیگر کاربردهای NFC می‌توان به استفاده از NFC در باتری اشاره کرد، برای شارژ باتری به کمک NFC شما نیاز به کابل ندارید و با وجود ان اف سی فقط با نزدیک کردن گوشی خود به پد شارژر، باتری گوشی شارژ خواهد شد.

کاربرد nfc در باتری
با استفاده از شارژ از طریق NFC از مشکلات کابل راحت می‌شوید.

NfC در دوربین چیست؟

قابلیت NFC همانطور که پیشتر اشاره شد این روزها در اکثر گجت‌های هوشمند جایگاه خود را پیدا کرده است. یکی دیگر کاربردهای NFC در دوربین‌ها است که به کمک این تراشه روی دوربین، امکان پرینت سریع و انتقال تصاویر به سایر گجت‌ها چون تلوزیون، موبایل و … وجود خواهد داشت.

کاربرد NfC در دوربین
به این مورد نیز توجه کنید که باید پرینتر و سایر دستگاه‌ها نیز از تراشه NFC برخوردار باشند.

امکان اضافه کردن قابلیت nFC به گوشی موبایل

از دیگر کاربردهای NFC می‌توان به امکان باز و بسته کردن سیستم‌های امنیتی، درب خودرو و مکان‌های دیگر اشاره کرد. همچنین امروزه اسپیکرهای جدیدی نیز در بازار عرضه شده اند که از این قابلیت استفاده می‌کنند و از آنجایی که مصرف انرژی در این حالت کمتر از بلوتوث است با استفاده از آن می‌توانید مدت بیشتری از اسپیکر خود استفاده کنید. در صورتی که گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند به جای خرید گوشی جدید، با کارشناسان تعمیر موبایل آپارباز تماس بگیرید تا این تراشه را با هزینه‌ای اندک به گوشی شما اضافه کنند.

تعمیرات موبایل در آچارباز
در صورتی که گوشی موبایل شما، دچار هرگونه مشکل نرم افزاری و سخت افزاری شد، با کارشناسان آچارباز در ارتباط باشید و در محل مشکل موبایل را حل کنید. جهت ثبت درخواست کلیک کنید:
تعمیرات موبایل

4/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. آیا در ایران هم امکان استفاده از تکنولوژی NFC ممکن هست؟ یا هنوز در ایران راه اندازی نشده!

    1. هستی عزیز،
      بله، امکان استفاده از تکنولوژی NFC در ایران وجود دارد. بسیاری از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های موجود در بازار ایران از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند. همچنین، دستگاه‌های پرداخت الکترونیکی مانند کارت‌خوان‌های NFC و دستگاه‌های خودپرداز NFC در ایران در حال گسترش هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا