×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تبلت و موبایل

آشنایی با انواع تکنولوژی های موبایل

انواع تکنولوژی های موبایل

گوشی‌های موبایل امروزی تفاوت زیادی با نسل‌های غیر هوشمند قدیمی دارند. این گوشی‌های هوشمند با استفاده از تکنولوژی روز دنیا، تبدیل به یکی از لوازم ضروری زندگی بشر شده‌اند. آشنایی با انواع تکنولوژی های موبایل علاوه‌بر اینکه کمک می‌کند تا خریدی متناسب با نیاز خود را داشته باشید، در زمینه کاربرد و نوع استفاده نیز اطلاعات مفیدی به شما می‌دهد. ما در این مقاله آچارباز قصد داریم انواع تکنولوژی های موبایل را معرفی و بررسی کنیم. از آنجایی که گوشی‌های هوشمند تکنولوژی ساخت پیشرفته‌ای دارند، توصیه می‌شود برای تعمیرات موبایل از کارشناسان با تجربه آچارباز از طریق شماره تماس 02154591616 مشاوره و کمک بگیرید.

انواع تکنولوژی های موبایل ؛ تکنولوژی هوش مصنوعی

از انواع تکنولوژی های موبایل می‌توانیم به هوش مصنوعی اشاره کنیم. هوش مصنوعی موبایل به مجموعه فناوری‌هایی گفته می‌شود که دستگاه را قادر می‌سازد تا عملکرد و قدرت یادگیری آن مشابه انسان شود. فناوری‌هایی مانند دستیار صوتی، سنسورهای تشخیص چهره یا بیومتریک، تکنولوژی بهینه سازی مصرف باتری و پردازش زبان طبیعی انسان از جمله مواردی هستند که زیرمجموعه هوش مصنوعی در صنعت گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرند.

· دستیار صوتی

از سال 2019 هوش مصنوعی مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان گوشی‌های موبایل قرار گرفته است. از این تکنولوژی در طراحی دستیار صوتی گوشی‌های هوشمند استفاده شده‌است و شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، مایکروسافت، سامسونگ، آمازون و اپل در زمینه توسعه دستیار صوتی فعالیت دارند.

دستیار صوتی گوشی‌های هوشمند
دستیار صوتی گوشی‌های هوشمند با اجرای فرمان‌های صوتی، پردازش سریع‌تری دارند.

این تکنولوژی برای کنترل آسان‌تر تلفن‌های همراه در نظر گرفته شده‌است. فناوری دستیار صوتی با گوش کردن به صدای شما تمامی دستورات را اجرا می‌کند. نخستین دستیار صوتی Google Now است. گوگل با توسعه دستیار صوتی دیگری با نام Google Assistant ویژه گوشی‌های موبایل توانسته است از تکنولوژی هوش مصنوعی حداکثر استفاده را ببرد. در مقابل کمپانی اپل، دستیار صوتی سیری (Siri) را در اختیار کاربران گوشی‌های آیفون قرار داده‌است که عملکردی مشابه دستیار صوتی گوگل دارد.

سامسونگ نیز همزمان با عرضه گلکسی S8 خود از دستیار اختصاصی Bixby رونمایی کرد که با Siri اپل وGoogle Assistant گوگل رقابتی جدی دارد. اما در مجموع هر سه دستیار صوتی عملکردی مشابه دارند و برای کنترل دستگاه از طریق دستورات صوتی به کار می‌روند.

· سنسورهای تشخیص چهره یا بیومتریک

یکی دیگر از انواع تکنولوژی های موبایل که در زیر مجموعه هوش مصنوعی قرار می‌گیرد، فناوری بیومتریک است. اپل با عرضه تکنولوژی تشخیص چهره روی گوشی آیفون سری X قدم بزرگی در توسعه هوش مصنوعی برداشت. پس از آن سایر تولید کنندگان گوشی هوشمند مانند سامسونگ، شیائومی، موتورولا و گوگل نیز از این تکنولوژی در گوشی‌های هوشمند خود برای افزایش امنیت کاربران استفاده کردند.

سنسور تشخیص چهره
سنسور تشخیص چهره با اسکن صورت و تطبیق آن با اطلاعات از پیش وارد شده، قفل صفحه‌ نمایش را باز می‌کند.

سیستم تشخیص چهره در گوشی‌های هوشمند طی سه مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول از چهره کاربر توسط سنسور دوربین یک اسکن سه بعدی تهیه می‌شود. مرحله دوم شامل بازیابی اطلاعات از حافظه با الگوی ثبت شده‌است. در مرحله آخر با تطبیق اطلاعات وارد شده و آنچه که از پیش ثبت شده‌است، هوش مصنوعی شما را به عنوان مالک دستگاه شناسایی و قفل نمایشگر را باز می‌کند.

· تکنولوژی بهینه سازی مصرف باتری

تکنولوژی بهینه سازی مصرف باتری در گوشی‌های هوشمند سبب شده تا کارایی و عمر باتری این دستگاه‌ها افزایش پیدا کند. اپل از نرم‌افزارهای اختصاصی خود به منظور افزایش عمر باتری استفاده می‌کند. اما گوشی‌های هوشمند اندرویدی به کمک نرم‌افزارهایی نظیر Greenfiy و Go Battery Saver & Power Widget مصرف باتری گوشی را بهینه سازی می‌کنند.

بهینه سازی مصرف باتری
گوشی‌های هوشمند با استفاده از نرم‌افزارهای ویژه، مصرف باتری گوشی را بهینه سازی می‌کنند.

· پردازش زبان طبیعی انسان

پردازش زبان طبیعی به گوشی‌های موبایل این امکان را می‌دهد تا زبان‌های رایج میان انسان‌ها را بخوانند، داده‌ها را درک کنند و سپس معنی و هدف آن‌ها را استخراج کنند. تشخیص هرزنامه، چت بات‌ها و ابزارهای ترجمه، همگی مربوط به توسعه پردازش زبان طبیعی انسان است. پردازش زبان طبیعی انسان یکی دیگر از انواع تکنولوژی های موبایل است که علاوه‌بر افزایش سرعت و دقت پردازش، امنیت گوشی موبایل را نیز افزایش می‌دهد.

تکنولوژی NFC؛ انتقال ارتباطات با برد کوتاه

یکی دیگر از تکنولوژی‌های گوشی‌های هوشمند مجموعه‌ای از استانداردهای مخابرات بی‌سیم در فاصله های بسته و کوتاه است که به آن NFC می‌گویند. این تکنولوژی امکان برقراری ارتباط دو طرفه را به وجود می‌آورد. در آینده نزدیک، تکنولوژی NFC تغییرات گسترده‌ای در نحوه استفاده از گوشی‌های هوشمند و سبک زندگی ما خواهد داشت.

انواع کارهای مهم و روزمره از خرید تا برقراری ارتباط با دوستان یا قفل کردن وسیله نقلیه‌ همگی به نوعی وابسته به این تکنولوژی خواهند بود.

بیشتر بدانید: NFC چیست و چگونه کار می‌کند؟

انواع تکنولوژی های موبایل ؛ اینترنت اشیا

امروزه اغلب لوازم خانگی و اداری از اجاق خوراک پزی گرفته تا سیستم‌های تهویه مطبوع قابلیت اتصال به اینترنت را دارند. یکی دیگر از انواع تکنولوژی های موبایل، قابلیت اتصال این دستگاه‌ها از طریق اینترنت به گوشی هوشمند است. شما می‌توانید از طریق برنامه از پیش نصب شده روی موبایل‌تان تصمیم بگیرید که سیستم سرمایشی و گرمایشی منزل یا دفتر کارتان را خاموش یا روشن کنید؛ همچنین می‌توانید هر دستگاه دیگری را که از طریق اینترنت به گوشی موبایل‌تان متصل است، تحت کنترل و نظارت داشته باشید.

کنترل لوازم خانگی به کمک اینترنت اشیا
به کمک هوش مصنوعی، لوازم هوشمند منزل از طریق اینترنت با گوشی موبایل قابل کنترل هستند.

کنترل لوازم خانگی از طریق اینترنت اشیا، به عنوان یکی از تکنولوژی‌های کاربردی و مفید گوشی‌های هوشمند، به هوش مصنوعی وابسته است. به کمک این تکنولوژی می‌توانید در وقت خود صرفه‌جویی کنید و برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای زندگی روزانه خود داشته باشید.

تکنولوژی سنسورهای موبایل

سنسورها یا همان حسگرها از دیگر انواع تکنولوژی های موبایل هستند که در بهبود عملکرد و کارایی گوشی‌های هوشمند تاثیر بسزایی دارند. تکنولوژی استفاده شده در هر یک از این سنسورها علاوه‌بر بهبود عملکرد گوشی‌ها، کاربرد آن‌ها را برای کارهای روزمره ما مفیدتر کرده‌اند. تکنولوژی استفاده شده در حسگرها به سه گروه حرکتی، محیطی و موقعیتی تقسیم بندی می‌شود که هر کدام شامل مجموعه‌ای از سنسورها هستند.

سنسورهای موبایل
با استفاده از چندین سنسور گوشی‌های هوشمند، تصویری کامل از فعالیت روزانه خود را در اختیار دارید.
  • حسگرهای حرکتی: سنسور ژیروسکوپ، شتاب سنج، جاذبه و چرخش.
  • حسگرهای محیطی: فشار سنج، نور، مجاورت، دماسنج و سنجش رطوبت.
  • حسگرهای موقعیتی: مغناطیس سنج، اثر انگشت و گام شمار.

کاربران گوشی‌های هوشمند می‌توانند با استفاده از چندین سنسور گوشی‌های هوشمند، تصویری کامل از فعالیت روزانه خود را در اختیار داشته باشند. تکنولوژی سنسورهای موبایل به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک زیادی کرده است.

پیشنهاد مطالعه

تکنولوژی شارژ باتری موبایل

باتری‌ گوشی‌های هوشمند یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که کاربران هنگام خرید به آن توجه می‌کنند. علاوه‌بر میزان عمر باتری در هر بار شارژ، سرعت شارژ مجدد و قابلیت شارژ بی‌سیم نیز از دیگر معیارهای بررسی این دستگاه‌های هوشمند هستند. کمپانی وان پلاس (One Plus) برای نخستین بار قابلیت شارژ سریع را وارد دنیای گوشی‌های هوشمند کرد. پس از آن شیائومی و سایر تولیدکنندگان از این قابلیت در گوشی‌های هوشمند خود استفاده کردند.

تکنولوژی شارژ باتری موبایل
با تکنولوژی فست شارژ 120 واتی، گوشی‌های هوشمند در کمتر از 45 دقیقه شارژ می‌شوند.

تکنولوژی شارژ سریع باتری به دو دسته شارژ سیمی و شارژ بی‌سیم تقسیم می‌شود. در حال حاضر کمپانی شیائومی تکنولوژی فست شارژ 120 وات و کمپانی اوپو، تکنولوژی شارژ بی‌سیم 50 وات را عرضه کرده‌اند.

· تکنولوژی فست شارژ 120 وات

در واقعیت شارژرهای 120 واتی قادر به شارژ 80 واتی هستند. با اتصال شارژر به پریز، ابتدا 92.3 وات دریافت می‌شود و سپس این رقم به  86.4 وات می‌رسد. این موضوع به دلیل تکنولوژی بهینه‌تر GaN  شارژر شیائومی است. به کمک این تکنولوژی سرعت شارژ به کمتر از 45 دقیقه می‌رسد.

· تکنولوژی شارژ بی‌سیم 50 وات

شارژ بی‌سیم یا وایرلس باتری گوشی را بدون نیاز به کابل یا سیم شارژ می‌کند. شارژرهای بی‌سیم یک استند یا پد مخصوص هستند که با قرار گرفتن گوشی روی آن و بدون نیاز به استفاده از کابل، باتری را شارژ می‌کنند. شارژ بی‌سیم سرعت شارژ کم‌تری نسبت به شارژ سیمی دارد، اما کمپانی‌هایی مانند Oppo و OnePlus سرعت شارژ بی‌سیم را به 50 وات رسانده‌اند.

تکنولوژی انواع شبکه های تلفن همراه 4G و 5G

تکنولوژی شبکه‌های تلفن همراه تعیین کننده سرعت و پایداری اتصال به اینترنت گوشی‌های هوشمند است. از انواع تکنولوژی های موبایل می‌توان به شبکه 5G و 4G اشاره کرد. در حال حاضر شبکه 5G آخرین شبکه پشتیبانی شده توسط گوشی‌های هوشمند است. تکنولوژی شبکه‌های تلفن همراه امکان استریم، چت‌های ویدیویی و تماشای آنلاین فیلم و سریال را از طریق موبایل فراهم می‌کند.

تکنولوژی انواع شبکه های تلفن همراه 4G و 5G
شبکه‌های تلفن همراه، تعیین کننده سرعت و پایداری اینترنت گوشی هوشمند هستند.

· شبکه تلفن همراه 4G

سرعت اینترنت 4G برابر 12.5 مگابیت بر ثانیه است و امکان استریم و چت ویدیویی با کیفیت بالا، دسترسی سریع به وب موبایل و تماشای ویدیوهای HD را فراهم می‌کند. ایران در حال حاضر اینترنت 4G را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و گوشی‌هایی با قابلیت پشتیبانی از اینترنت 5G، همچنان به شبکه 4G متصل هستند.

· شبکه تلفن همراه 5G

محدوده فرکانس شبکه 5G خارج از ایران و شاید در آینده نزدیک در ایران، بین 30 گیگاهرتز تا 300 گیگاهرتز است. تفاوت سرعت بین شبکه 4G و 5G به 200% می‌رسد. بنابراین شبکه 5G سرعت و پایداری اتصال به اینترنت بسیار بالایی دارد.

تکنولوژی Volte؛ تماس 4G LTE

سرویس volte مخفف عبارت Voice Over LTE و به معنای برقراری تماس صوتی از طریق شبکه 4G LTE  است. این قابلیت تماس‌های صوتی شما را باکیفیت بالاتری منتقل خواهد کرد و اجازه می‌دهد از داده‌های اینترنت خود برای برقراری تماس به غیر از دانلود یا مرور وب استفاده کنید.

یکی از مزایای این تکنولوژی افزایش عمر باتری گوشی هوشمند است. چنانچه گوشی شما از تکنولوژی Volte پشتیبانی نکند، هنگام برقراری تماس، داده اینترنت از 4G به 3G تغییر می‌کند که این موضوع منجر به افزایش مصرف باتری گوشی می‌شود. سرویس Volte مانع این تغییر می‌شود و در نتیجه عمر باتری گوشی شما افزایش پیدا می‌‌کند.

بیشتر بدانید: سرویس volte در تلفن همراه و کارایی های آن

تکنولوژی پیشرفته دوربین گوشی های موبایل

تکنولوژی دوربین گوشی‌های هوشمند در طی 16 سال اخیر رشد سریعی داشته‌است. از انواع تکنولوژی های موبایل می‌توان به زوم چند برابری دوربین، پردازش هوشمند تصاویر، لرزش‌گیر و توانایی عکاسی در حال حرکت، اشاره کرد. دوربین‌‌های گوشی‌های هوشمند، به صورت یکپارچه، از ترکیب چندین حسگر نور، ترانزیستور، تقویت کننده و سخت‌افزارهای مربوط به پردازش و مدیریت انرژی ساخته شده‌است. هرچه حسگرها بزرگ‌تر باشند، نور بیشتری جذب می‌کنند و تصویر واضح‌تر ثبت می‌شود.

تکنولوژی پیشرفته دوربی گوشی‌های هوشمند
زوم چند برابری دوربین، فوکوس خودکار، پردازش هوشمند تصاویر و لرزشگیر اپتیکال از تکنولوژی‌های پیشرفته موبایل‌ها هستند.

از دیگر تکنولوژ‌های پیشرفته دوربین موبایل می‌توان به لنز یا همان عدسی دوربین اشاره کرد. عدسی وظیفه تمرکز نور روی حسگر دوربین را بر عهده دارد. فوکوس خودکار نیز از دیگر ویژگی‌های قابل توجه دوربین موبایل است که وضعیت پیکسل‌های سوژه  را در سطح حسگر دوربین بررسی می‌کند و براساس نتایج بدست آمده، اجزای قابل حرکت لنز را نسبت به حسگر دورتر یا نزدیک‌تر می‌کند تا بهترین شرایط فوکوس یا تمرکز ایجاد شود.

تکنولوژی نمایشگرهای تاشو موبایل

نمایشگرهای تاشو جدیدترین تکنولوژی به کار رفته در گوشی‌های هوشمند هستند که کمپانی سامسونگ، موتورولا و شیائومی از پیشگامان این تکنولوژی محسوب می‌شوند. به کمک این تکنولوژی می‌توانید یک گوشی در ابعاد تبلت را در اختیار داشته باشید و با تا کردن آن، ابعاد را کاهش دهید.

پنل نمایشگر گوشی‌های تاشو از نوع OLED است که با عبور الکتریسیته از آن‌ها نور ساطع می‌شود. این پنل‌ها نیازی به نور پس زمینه ندارند و در نتیجه می‌توان آن‌ها را به اندازه کافی نازک کرد تا جایی که اساس نمایشگر تاشو را تشکیل دهند.

تکنولوژی نمایشگرهای تاشو موبایل
پنل نمایشگرهای تاشو OLED هستند و نیازی به نور پس زمینه ندارند، به همین دلیل قابلیت نازک شدن و تاشوندگی دارند.

این تکنولوژی هنوز در ابتدای مسیر خود قرار دارد و نقدهای زیادی مانند عمر کوتاه پنل، ضخامت زیاد، دست‌انداز نمایشگر و قیمت بالا به آن وارد است. کمپانی‌های سازنده گوشی هوشمند، با معرفی هر مدل جدید از گوشی‌های تاشویی این مشکلات را تا حد زیادی رفع ‌می‌کنند.

تکنولوژی صدای فراگیر اسپیکرهای گوشی موبایل

صدای فراگیر یا Dolby Atmos یکی دیگر از انواع تکنولوژی های موبایل است. این فناوری با پخش صدا از تمام جهات تجربه شنیداری دلنشینی را رغم می‌زند. برخورداری از صدای قدرتمند، واضح‌ و باکیفیت‌ نیز از مشخصات دیگر دابلی اتموس است.

در حال حاضر تعداد انگشت شماری از گوشی‌های موجود در بازار از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند که می‌توانیم به پرچمداران سامسونگ و اپل اشاره کنیم. شیائومی نیز به تازگی در گوشی‌های پرچمدار خود از این ویژگی بهره برده است.

هرآنچه که باید در رابطه با تکنولوژی های گوشی موبایل بدانید

تکنولوژی‌هایی که اساس کار گوشی‌های هوشمند امروزی را تشکیل می‌دهند، اغلب به هوش مصنوعی وابسته هستند. تکنولوژی دوربین‌ها، حسگرها، اینترنت اشیا و… همگی به لطف هوش مصنوعی در حال توسعه و بهبود کارایی هستند. تولیدکنندگان گوشی هوشمند سعی دارند با ارائه انواع تکنولوژی های موبایل، این دستگاه‌ها را هرچه بیش‌تر برای زندگی بشر در آینده آماده کنند.

از آنجایی که گوشی‌های هوشمند تکنولوژی ساخت پیشرفته‌ای دارند توصیه می‌شود برای تعمیرات موبایل از کارشناسان باتجربه آچارباز از طریق شماره 02154591616 مشاوره و کمک بگیرید. امکان ثبت درخواست در سایت و اپلیکیشن آچارباز نیز وجود دارد.

تعمیرات موبایل در آچارباز
در صورتی که گوشی موبایل شما، دچار هرگونه مشکل نرم افزاری و سخت افزاری شد، با کارشناسان آچارباز در ارتباط باشید و در محل مشکل موبایل را حل کنید. جهت ثبت درخواست کلیک کنید:
تعمیرات موبایل

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا