×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تبلت و موبایل

مشکلات نرم افزاری باتری گوشی

مشکلات نرم افزاری باتری گوشی

البته باید بدانید که عمر باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری مورد استفاده در اسمارت فون‌های امروزی محدود است و اغلب پس از حدود دو سال استفاده، بهره‌وری باتری به شدت کاهش می‌یابد. ولی با این حال، اگر هنوز عمر باتری گوشی موبایل شما تمام نشده است، با استفاده‌ی درست می‌توانید طول عمر آن را افزایش دهید. در این مطلب با حل مشکل نرم افزاری باتری گوشی‌های مختلف و ارائه راهکارهای مفیدی برای افزایش طول عمر باتری‌ها همراه شما هستیم. تعمیرات موبایل خود را با خیالی راحت می‌توانید از طریق ثبت درخواست در سایت یا اپلیکیشن آچارباز به متخصصین مجرب ما بسپارید.

چرا باتری خالی می‌شود؟

باتری‌ها دارای طول عمر مشخصی هستند که این طول عمر بر مبنای تعداد چرخه‌های شارژ و دیس شارژ شدن آن‌ها تعیین می‌شود. یعنی شما می‌توانید یک باتری را فقط به تعداد دفعات معینی شارژ کرده و از آن استفاده کنید. وقتی تعداد چرخه‌های شارژ یک باتری به پایان رسید، آنگاه کاربران متوجه کاهش طول عمر باتری خود در هر بار استفاده از آن می‌شوند. بنابراین در این نقطه شما مجبور به خرید یک باتری تازه برای گوشی خود خواهید بود.

اما باتری‌ها یک مشکل بزرگ دیگر هم دارند. با اینکه تکنولوژی اسمارت فون‌ها (تکنولوژی‌هایی نظیر صفحه نمایش، پردازنده‌ها و…) روز به روز در حال پیشرفت هستند، اما تکنولوژی باتری در سال‌های اخیر پیشرفت چندانی را تجربه نکرده، و به نوعی می‌توان گفت که تکنولوژی باتری‌های امروزی از قافله عقب مانده است. بنابراین کاربران حداقل باید راه حل مشکل نرم افزاری باتری گوشی‌های خود را بدانند تا بتوانند از آن استفاده‌ای مفید به عمل آورند.

خوشبختانه در نسخه‌های جدید از سیستم عامل تلفن‌های همراه (مثل اندروید و ios)، به خوبی راه‌های چاره‌ای برای حل مشکل نرم افزاری باتری گوشی‌ها اندیشیده شده است. اما با این حال، کاربران هم باید نحوه درست استفاده از گوشی برای افزایش طول عمر باتری آن را بدانند.

برای تعمیر موبایل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

راه‌های افزایش طول عمر باتری

1-کم کردن نور نمایشگر، با استفاده از حالت auto brightness

نمایشگر یک تلفن همراه قاتل باتری آن است! در واقع بیشترین مصرف باتری یک اسمارت فون صرف روشن نگه داشتن نمایشگر آن می شود. پس باید تا حد امکان نور نمایشگر را کم کنید. البته تقریبا تمامی اسمارت فون های امروزی دارای حالت auto brightness می باشند. در این حالت، سنسور تشخیص شدت نور محیطی که معمولا در بالای نمایشگر گوشی جاسازی می شود، میزان نور نمایشگر را در حدی تنظیم می کند که برای استفاده از آن چشم شما اذیت نشود.

با استفاده از حالت auto brightness می توانید طول عمر باتری را به شدت افزایش داده و مشکل نرم افزاری باتری گوشی خود را رفع کنید.

2-کم کردن زمان timeout نمایشگر

از قسمت display در تنظیمات اسمارت فون خود، زمان Screen Timeout را در کمترین حالت خود قرار دهید (در گوشی‌های آیفون این کار از قسمت Auto-Lock در منوی General settings انجام می‌شود). این تنظیمات مدت زمانی که طول می‌کشد تا نمایشگر یک گوشی، در صورت لمس نشدن خاموش شود را کنترل می کند. بهتر است این زمان را روی 15 یا 30 ثانیه تنظیم کنید.

3-بلوتوث و وای فای گوشی را خاموش نگه دارید

فقط در هنگام ضرورت و نیاز، بلوتوث و وای فای اسمارت فون خود را روشن کنید. مصرف باتری بلوتوث و وای فای در اسمارت فون‌ها به قدری بالاست که نباید حتی یک لحظه بیشتر از استفاده‌ی شما روشن بمانند.

4-سرویس‌های location را خاموش کنید

یکی دیگر مصرف کنندگان عمده‌ی باتری، اپ‌هایی هستند که از  GPSو وای فای و اینترنت دیتا برای تشخیص محل (location) شما استفاده می‌کنند. شما می‌توانید دسترسی اپ‌های مختلف به سرویس‌های location را قطع کرده و یا آن را محدود کنید (در اندروید). در قسمت Location از تنظیمات گوشی، می‌تواند دو حالت High accuracy (زمانی لازم است تا محل شما با دقت بسیار بالایی سنجیده شود) و Battery saving را انتخاب کنید. همچنین در مورد دسترسی‌های مختلفی که به اپ‌ها می‌دهید هشیار باشید. دسترسی دادن به استفاده از دوربین و SD card و location  می‌تواند مناسب باشد، اما ضروری نیست. زمانی که به یک اپ که از آن استفاده‌ی کمی دارید، مجوزهای دسترسی (permissions) زیادی می‌دهید، مصرف باتری گوشی شما افزایش پیدا می‌کند.

مشکلات نرم افزاری باتری گوشی

1-اپ‌ها را در بک‌گراند گوشی رها نکنید

Multitasking (توانایی اجرای همزمان چندین اپ) یکی از ویژگی‌های اسمارت فون‌های قدرتمند امروزی است. اما همین کار باعث افزایش مصرف باتری می‌شود، زیرا هر برنامه‌ای که فعال باشد، قسمتی از پردازش پردازنده را به خود اختصاص می‌دهد و همان طور که می‌دانید، پردازنده‌ی گوشی انرژی خود را از باتری دریافت می‌کند. پس با بستن اپ‌هایی که بدان ها احتیاج ندارید، مصرف باتری گوشی خود را کاهش دهید.

برای این کار در اندروید از دکمه multi-tasking (که به طور معمول با آیکون مربع در قسمت راست پایین نمایشگر دیده می‌شود) استفاده کرده تا اپ‌های مشغول در پس زمینه دستگاه را ببینید. در ios برای این کار می‌توانید دو بار روی دکمه هوم تپ کنید تا صفحه Multitasking نمایش داده شود. حال در این قسمت می‌توانید اپ‌های بک‌گراند را ببندید.

البته یادتان باشد، بستن دستی اپ‌ها همیشه باعث کاهش مصرف باتری نمی‌شود و شما فقط باید اپ‌هایی را از بک‌گراند گوشی ببندید که دیگر برای مدتی طولانی از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. زیرا یک اپ در بک‌گراند گوشی باتری چندان زیادی مصرف نمی‌کند، ولی باز و بسته شدن آن به دلیل بارگذاری دوباره‌ی کدهای اپ در RAM گوشی می‌تواند باعث مصرف باتری شود.

در ضمن هم اندروید و هم ios دارای نمایشگر مصرف باتری هستند (در قسمت باتری از تنظیمات گوشی) که از طریق آن می‌توانید اپ‌های پرمصرف را شناسایی کرده و در صورتی که به آن‌ها نیاز ندارید، آن‌ها را غیرفعال یا Uninstall کنید.

2-از ویبره استفاده نکنید

ویبره یکی از ویژگی‌هایی است که مصرف باتری بسیار بالایی (حتی در صورت کوتاه بودن زمان لرزش) دارد. موتور ویبره یک وزنه کوچک را برای لرزاندن تمامی گوشی به چرخش در می‌آورد که این کار نیاز به انرژی بالایی دارد. پس تا حد امکان ویبره گوشی خود را غیرفعال کنید.

3-نوتیفیکیشن‌های غیر ضروری را خاموش کنید

به طور معمول تمامی اپ‌ها برای نمایش خود و در معرض دید بودن، دوست دارند تا برای شما نوتیفیکیشن ارسال کنند! ارسال نوتیفیکیشن باعث به صدا درآمدن زنگ گوشی (مصرف باتری توسط اسپیکر) و روشن شدن نمایشگر (مصرف باتری توسط صفحه نمایش) می‌شود. پس هر نوتیفیکیشن به ظاهر کوچک، مقدار زیادی انرژی مصرف می‌کند! نوتیفیکیشن‌ها نباید مشکل نرم افزاری باتری گوشی را دوچندان کنند، پس نوتیفیکیشن‌های غیرضروری را خاموش کنید.

مشکلات نرم افزاری باتری گوشی

1-push email را غیرفعال کنید

اگر گوشی شما در هر لحظه دریافت یک ایمیل جدید را بررسی کند، مصرف باتری آن بسیار افزایش می‌یابد. پس تنظیمات را طوری تغییر دهید که اسمارت فون فقط پس از مدت زمان خاصی به بررسی ایمیل‌ها بپردازد.

2-حالت power-saving را فعال کنید

بسته به نوع سازنده، به طور معمول تمامی اسمارت فون‌ها دارای نوعی حالت صرفه جویی در مصرف انرژی (power-saving) هستند. این حالت، مصرف باتری توسط اسمارت فون شما را به حداقل می‌رساند. به طور مثال می‌تواند از آپدیت شدن اپ‌ها در بک‌گراند جلوگیری کند،  نور نمایشگر را کاهش دهد، ویبره را خاموش کند و… .

برخی گوشی‌ها دارای حالت ultra power saving هم هستند. در این حالت تمامی فعالیت‌های گوشی، به جز فعالیت‌های ضروری (زنگ زدن و مسیج دادن) متوقف می‌شود. پس اگر روزی در مکانی ناشناخته گیر افتادید، حتما اول از همه حالت ultra power saving گوشی خود را روشن کنید! حتی اگر باتری شما بین 15 تا 20 درصد شارژ داشته باشد، در این حالت می توانید تا 24 ساعت از آن استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه

3-در مکان‌هایی که سیگنال ضعیف است، Airplane Mode را فعال کنید

در محیط‌هایی که سیگنال شبکه ضعیف است (گوشی آنتن نمی‌دهد)، تلفن همراه باید برای دریافت سیگنال سخت‌تر تلاش کند و همین کار باعث افزایش مصرف باتری می‌شود. همچنین به خاطر داشته باشید که تلفن همراه شما انرژی کمتری را صرف اتصال به یک شبکه وای فای، در مقایسه با اتصال به یک شبکه 4G می‌کند. به عبارت دیگر، اتصال به اینترنت 4G باعث مصرف باتری بیشتری می‌شود. پس برای اتصال به اینترنت، سعی کنید تا بیشتر از اتصال وای فای استفاده کنید. اگر از اینترت دیتای گوشی خود استفاده نمی‌کنید، حالت شبکه را روی 3G قرار دهید تا مصرف باتری کمتر شود.

در ادامه، چندین راهکار مفید دیگر برای افزایش طول عمر باتری و رفع مشکل نرم افزاری باتری گوشی را به صورت تیتروار بیان می‌کنیم:

4-در هنگام خواب گوشی را در حالت هواپیما قرار دهید.

5-از برنامه‌های مفیدی همچون Doze برای اندروید (دانلود رایگان از Google Play) برای رفع مشکل نرم افزاری باتری گوشی خود استفاده کنید.

6-به اپ‎ها اجازه‌ی روشن کردن نمایشگر را ندهید (Ambient Display را از تنظیمات گوشی خاموش کنید).

7-live wallpaper ها را غیرفعال کنید.

8-ویجت‌های غیرضروری را از صفحه هوم گوشی خود پاک کنید.

حل مشکل نرم افزاری باتری گوشی با کالیبره کردن آن

البته کاهش بیش از حد شارژ گوشی در باتری‌های امروزی می‌تواند باعث آسیب رساندن به اجزای داخلی گوشی شود، اما گاهی لازم است تا شارژ باتری گوشی خود را به صفر درصد برسانید. هشدارهای قبلی در مورد نیاز به خالی شدن کامل باتری‌ها بیشتر مربوط به انواع باتری‌های قدیمی است، نه باتری‌های لیتیوم یونی امروزی که توسط گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شوند.

اگرچه، اگر به باتری اسمارت فون اجازه دهید تا صفر درصد خالی شده و سپس آن را تا 100 درصد شارژ کنید، با این کار به کالیبراسیون باتری با سیستم عامل و حل مشکل نرم افزاری باتری گوشی خود کمک کرده‌اید.

پیشنهاد می‌کنیم که هر ماه یک بار به سیستم عامل گوشی خود یادآوری کنید که 10 درصد و یا 100 درصد شارژ باتری چه معنایی دارد! البته اگر این کار را انجام ندهید هم آسیب چندانی به باتری شما نمی‌رسد، فقط ممکن است تا سیستم عامل دستگاه در تشخیص میزان واقعی باقیمانده باتری گوشی دچار مشکل شود.

برای مثال شاید گوشی شما در شارژ 7 درصد خاموش شود، چون سیستم عامل شارژ باتری را به جای صفر، 7 نشان داده است! یا به صورت برعکس، گاهی اوقات گوشی شما نشان می‌دهد که باتری فقط 2 درصد شارژ دارد، ولی تا یک ساعت می‌توانید از آن استفاده کنید. این دو مورد نشان دهنده‌ی کالیبره نبودن باتری گوشی هستند.

برای کالیبره کردن باتری، راه‌های متعددی پیشنهاد می‌شود. پیشنهاد ما این است که در شارژهای بسیار پایین (مثلا شارژ 5 درصد) استفاده از گوشی را متوقف کنید، آن را در حالت هواپیما قرار دهید و منتظر بمانید تا باتری آن خالی شده و دستگاه خاموش شود. سپس گوشی خاموش را به شارژ بزنید تا شارژ آن به صددرصد برسد و سپس آن را روشن کنید.

دیگر راه‌های حل مشکل نرم افزاری باتری گوشی

1-گوشی خود را ریستارت کنید.

پشتیبانی گوگل در توصیه‌های خود می‌گوید که اگر با مشکل نرم افزاری باتری گوشی خود مواجه شدید، ریستارت کردن دستگاه می‌تواند هر پردازشی که در بک‌گراند دستگاه باعث مصرف بیش از حد باتری می‌شود را متوقف کند.

2-همیشه آپدیت‌های نرم افزاری گوشی خود را دانلود و نصب کنید.

در آپدیت‌های ارائه شده برای سیستم عامل اسمارت فون‌ها، باگ‌های نسخه‌های قبلی برطرف می‌شوند. پس اگر باگی در مورد مصرف باتری وجود داشته باشد، آپدیت کردن سیستم عامل می‌تواند باعث رفع مشکل نرم افزاری باتری گوشی شود.

3-بازگشت به تنظیمات کارخانه (factory reset)

و در پایان، اگر از سالم بودن سخت افزار سیستم خود (از جمله باتری گوشی) مطمئن هستید، بازگشت به تنظیمات کارخانه می‌تواند راه حل نهایی شما برای رفع مشکل نرم افزاری باتری گوشی باشد. این کار علاوه بر رفع مشکلات مصرف باتری، باعث می‌شود تا تمامی مشکلات نرم افزاری دستگاه شما حل شود.

قانون 40-80 را فراموش نکنید!

تحقیقات جدید می‌گویند که باتری اسمارت فون را در 40 درصد ظرفیت خود به شارژ زده و وقتی تا 80 درصد شارژ شد، آن را از برق جدا کنید. پر شدن کامل و خالی شدن کامل باتری می‌تواند عمر مفید آن را کاهش دهد.

تعمیرات موبایل در آچارباز
در صورتی که گوشی موبایل شما، دچار هرگونه مشکل نرم افزاری و سخت افزاری شد، با کارشناسان آچارباز در ارتباط باشید و در محل مشکل موبایل را حل کنید. جهت ثبت درخواست کلیک کنید:
تعمیرات موبایل
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا