×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کنسول بازی

داغ کردن ایکس باکس و روش های جلوگیری از آن

داغ کردن ایکس باکس

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های سازندگان و کاربران کنسول بازی Xbox، عملکرد درست بخش خنک‌کننده آن است. از این رو، شرکت مایکروسافت همواره به دنبال بهبود سیستم خنک‌کننده و بهتر کردن تهویه کنسول خود است. در این مقاله از آچارباز، قصد داریم نکات مهمی درباره داغ کردن ایکس باکس و روش‌های جلوگیری از آن را بیان کنیم. برای آگاهی از دلیل داغ کردن ایکس باکس و روش‌های برطرف‌کردن آن، با ما همراه باشید.

چنانچه نسبت به داغ شدن ایکس باکس بی‌توجه باشید در اثر گرمای بیش از حد دستگاه از کار افتاده و برای رفع ایراد به یک تعمیرکار نیاز پیدا می‌کنید. برای ارتباط با کارشناس می‌توانید روی کلمه تعمیر ایکس باکس در این صفحه کلیک یا با 02154591616 تماس بگیرید.

داغ کردن ایکس باکس

کنسول‌های بازی ایکس باکس سری اس و ایکس ابکس سری ایکس، دارای سیستم‌های خنک‌کننده قدرتمندی هستند، اما کاربران این کنسول‌ها، همچنان از داغ کردن ایکس باکس گله دارند. باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است عوامل دیگری مثل استفاده بیش از حد از دستگاه، دلیل داغ شدن ایکس باکس شما باشد.

اگر مدت زمان بسیار زیادی از دستگاه کنسول خود استفاده کنید و به تولید حرارت و گرما و خاموشی‌های پی در پی آن توجه نکنید، دستگاه شما به علت داغ شدن بیش از حد، خواهد سوخت و کار کنسول شما به تعمیرگاه یا تعویض آن خواهد رسید.

کنسول‌های بازی سری اس و سری ایکس مایکروسافت از سیستم‌‌های  خنک‌کننده‌ی به‌روز و نیرومندی بهره‌مند هستند. با رعایت نکاتی، می‌توانید از داغ شدن بیش از حد ایکس باکس جلوگیری و موجب طولانی‌تر شدن عمر دستگاه ایکس باکس خود شوید کنید.

تعمیر ایکس باکس با آچارباز
تعمیر ایکس باکس در آچارباز شامل عیب یابی و تعمیر انواع ایکس باکس است. اجرا نکردن بازی، کانکت نشدن دسته و داغ کردن برد از جمله مشکلاتی است که با ثبت سفارش در سامانه آچارباز می‌توانید آن‌ها را جهت بررسی و عیب یابی به تعمیرکار سیار آنلاین آچارباز بسپارید.
تعمیر ایکس باکس

دلیل داغ کردن ایکس باکس

تعدادی زیادی از کاربران کنسول ایکس باکس سری ایکس، در گزارش‌ها و نقدهای خود اعلام کرده‌اند که این کنسول در زمان اجرای بازی‌های سنگین و همچنین در حالت استندبای، داغ کرده و دمای زیادی تولید می‌کند. بر اساس گزارش‌های این کاربران، سیستم خنک‌کننده و فن کنسول ایکس باکس سری ایکس، به‌درستی قادر به دفع حرارت تولید شده نبوده و نمی‌تواند گرمای تولید شده را دفع یا کنترل کند.

شرکت مایکروسافت در بررسی دلیل داغ کردن ایکس باکس، به نتایج مهمی دست پیدا کرده و آن‌ها را برای استفاده کاربران، منتشر کرده است. در ادامه، دلایل داغ کردن ایکس باکس را بیان کرده و روش‌های برطرف‌کردن آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

دلیل داغ کردن ایکس باکس
داغ کردن مداوم دستگاه ایکس باکس، عمر کنسول را کاهش می‌دهد.

علت داغ کردن ایکس باکس

علت داغ کردن ایکس باکس به عواملی مانند ظرفیت هارد دستگاه، توان پاور دستگاه، شرایط نگهداری دستگاه و … بستگی دارد. یکی از مشکلاتی که در صورت شرایط نامساعد نگهداری در دستگاه ایکس باکس ایجاد می‌شود، داغ کردن ایکس باکس است. این اشکال به خطای سه چراغه نیز معروف است. چرا که، در ایکس باکس ۳۶۰ سه چراغ روی دستگاه، در زمان گرم شدن بیش از حد ایکس باکس، روشن می‌شدند.

در ادامه، تعدادی از دلایل اصلی داغ کردن ایکس باکس را ذکر می‌کنیم:

  • مشکلات فنی هارددیسک ایکس باکس
  • اشکال در برد دی‌وی‌دی رام
  • وجود گردوغبار روی فن دستگاه
  • استفاده از ایکس باکس در محیط‌های بسیار گرم، با حرارت مستقیم
  • بسته بودن منافذ تهویه کنسول و ممانعت از خروج هوای گرم و ورود هوای سرد به دستگاه
  • اشکال فنی در چیپ دستگاه  xbox
  • استفاده به مدت طولانی از دستگاه
  • استفاده طولانی‌مدت از DVD دستگاه

چطور مشکل داغ کردن ایکس باکس را از بین ببریم؟

توجه داشته باشید، داغ شدن ایکس باکس و حرارت بالای آن در طولانی‌مدت، باعث ذوب شدن لحیم‌های داخلی برد دستگاه شده، در نتیجه اتصالات برد از بین رفته و خسارت‌های سنگینی به دستگاه وارد می‌شود. اگر در مدل‌های جدید ایکس باکس، دستگاه زیاد داغ کند، برای خنک شدن دستگاه، سرعت فن بالا می‌رود. اگر همچنان دمای کار بالا باشد، برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، دستگاه خودبه‌خود خاموش می‌شود. اما با رعایت نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم، می‌توانید از داغ کردن ایکس باکس، جلوگیری کنید.

علت داغ کردن ایکس باکس
از ایکس باکس در محیط‌های بسیار گرم و بدون تهویه مناسب، استفاده نکنید.

قرار دادن ایکس باکس در محیط مناسب

اولین قدم برای جلوگیری از داغ شدن ایکس باکس، قراردادن ایکس باکس در شرایط مناسب محیطی برای استفاده از دستگاه است. استفاده از ایکس باکس در محیط‌هایی با گرمای بالا و گردوخاک زیاد، برای بازی‌کردن و استفاده از دستگاه xbox مناسب نیست. همچنین قطعه‌ی فن، زمانی عملکرد درستی خواهد داشت که روزنه‌های دستگاه به‌طور کامل باز بوده و محیط قرارگیری دستگاه، خنک باشد.

وضعیت قرارگیری ایکس ‌باکس

طبق دستورالعمل منتشر شده از طرف شرکت مایکروسافت، نحوه قرارگیری انواع کنسول ایکس باکس به این صورت است که باید حداقل 7 سانتی‌متر از زمین فاصله داشته باشد. همچنین برای عملکرد بهتر فن و تهویه هوای دستگاه، توصیه شده است کنسول‌های بازی ایکس باکس به‌صورت عمودی قرار داده شده و در این شرایط از آن‌ها استفاده شود. استفاده از ایکس باکس در حالت عمودی، باعث می‌شود سیستم خنک‌کننده دستگاه، در جهت بهتری فرآیند تهویه هوا را انجام دهد.

بررسی سلامت قطعات ایکس باکس

بسیاری از مشکلات ایکس باکس از جمله داغ کردن آن، می‌تواند به دلیل خرابی یکی از قطعات اصلی دستگاه، مانند برد وایرلس، چیپ اصلی، DVD ، فن تهویه و … باشد. اگر داغ شدن کنسول شما پی‌درپی رخ می‌دهد و با روش‌های معمول، نمی‌توانید مشکل را حل کنید، برای بررسی سلامت قطعات آن، با تعمیرکار مجربxbox  تماس بگیرید.

قرار دادن هر نوع پوشش خارجی روی ایکس باکس، باعث گرفته شدن منافذ آن و افزایش دمای داخلی می‌شود که می‌تواند سوختن دستگاه را به همراه داشته باشد

خرید و نصب Inter cooler

یکی از مواردی که باعث برطرف‌شدن مشکل داغ کردن ایکس باکس می‌شود ایجاد شرایط محیطی خنک است. شما می‌توانید برای این کار یک Inter cooler خریداری کرده و آن را روی دستگاه xbox نصب کنید. Inter cooler یک خنک‌کننده است که به عملکرد بهتر فن و تهویه دستگاه ایکس باکس کمک می‌کند.

خرید و نصب  Inter cooler روی ایکس باکس
استفاده از دستگاه جانبی خنک‌کننده‌ی ایکس باکس، به دفع حرارت کنسول، کمک می‌کند.

افزایش سرعت فن تهویه ایکس باکس

سیستم تهویه در مدل‌های جدید ایکس باکس، به شکلی هوشمند است که با داغ شدن ایکس باکس، با توان بیشتری وظیفه‌ی خنک کردن کنسول را انجام می‌دهد. با افزایش سرعت فن، کاربر متوجه داغ شدن ایکس باکس می‌شود. در این شرایط، بهتر است با خاموش‌کردن دستگاه به مدت نیم ساعت یا بیشتر، به خنک شدن دستگاه کمک کنید. اگر دستگاه همچنان به کار در دمای بالا ادامه دهد، سرعت اجرای دستگاه به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

بررسی منافذ ایکس باکس

در زمان استفاده از ایکس باکس، از باز بودن منافذ آن مطمئن باشید همچنین توجه داشته باشید که در زمان استفاده از کنسول، نباید هیچ‌گونه پوششی روی دستگاه قرار داشته باشد. قرار دادن هر نوع پوشش خارجی روی ایکس باکس، باعث گرفته شدن منافذ آن و افزایش دمای داخلی می‌شود که می‌تواند سوختن دستگاه را به همراه داشته باشد.

بررسی منافذ ایکس باکس
همیشه مراقب باشید که منافذ تهویه ایکس باکس، با پوشش خارجی یا گرد و غبار، بسته نشده باشند.

کنترل میزان استفاده از دستگاه

به‌طور کلی، هر دستگاه الکترونیکی دارای ظرفیت و قدرت معینی است که برای افزایش طول عمر آن، بهتر است بیش از آن ظرفیت به کار گرفته نشود. برای جلوگیری از داغ کردن ایکس باکس و خنک شدن آن، به‌طور متوسط، پس از هر 4 ساعت استفاده از دستگاه، حدود 20 الی 30 دقیقه به دستگاه استراحت داده و آن را خاموش کنید.

برطرف کردن مشکل حافظه  ایکس باکس

یکی دیگر از مواردی که از داغ کردن ایکس باکس جلوگیری می‌کند، برطرف‌کردن مشکل حافظه  ایکس باکس است. حرارت بالای دستگاه به دلیل پر بودن حافظه هارد داخلی، با پاک‌کردن بازی‌ها و سایر موارد ذخیره شده، یا از طریق افزایش حجم حافظه دستگاه، برطرف خواهد شد.

مشاهده میزان ظرفیت حافظه داخلی

برای مشاهده میزان حافظه‌ی داخلی کنسول ایکس باکس خود، به این روش عمل کنید؛

  • وارد بخش تنظیمات شده و گزینه‌ی Storage را انتخاب کنید.
  • از این بخش، گزینه Extended Storage را انتخاب کنید و میزان حافظه و وضعیت کنسول ایکس باکس خود را بررسی کنید.
  • همچنین برای حذف کردن بازی‌های اضافی، باید به منوی اصلی وارد شوید.
  • برای انتخاب بازی مورد نظر و حذف آن، دکمه Option دسته کنترل را فشار دهید.
  • حالا روی گزینه Select کلیک کرده و با انتخاب گزینه Delete، بازی مورد نظر را حذف کنید.

افزایش ظرفیت حافظه ایکس باکس

به سه روش زیر می‌توانید حافظه دستگاه ایکس باکس خود را افزایش دهید؛

  • پاک‌کردن تعدادی از بازی‌های ایکس باکس
  • حذف ویدئوها و عکس‌های اضافه
  • اضافه‌کردن حافظه خارجی به ایکس باکس

در پایان، برای جلوگیری از داغ کردن ایکس باکس، به نکات زیر نیز توجه کنید:

  • دستگاه کنسول ایکس باکس خود را به‌هیچ‌وجه در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • دستگاه کنسول بازی خود را در محیط‌های مرطوب قرار ندهید.
محل نامناسب قرارگیری ایکس باکس
از دستگاه ایکس باکس خود در دمای خیلی پایین استفاده نکنید. دمای خیلی سرد هم می‌تواند به دستگاه کنسول شما آسیب بزند.

در این مطلب، دلیل داغ کردن ایکس باکس و روش‌های جلوگیری از آن را توضیح دادیم. امیدواریم در نگهداری از کنسول خود، نکات لازم را رعایت کنید. در صورتی که به خدمات تعمیر ایکس باکس نیاز دارید، درخواست خود را در این صفحه یا اپلیکیشن ما ثبت کنید.

3/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا