کنسول بازیتکنولوژی و کامپیوتر

مقایسه ایکس باکس سری x و s ؛کدام بهتر است؟

تفاوت ایکس باکس سری x و s

در دنیای بازی‌های ویدئویی، تولید و عرضه کنسول‌های مختلف باعث شده است که انتخاب مدل مناسب بین آن‌ها گاهی برای علاقه‌مندان به بازی‌های کنسول چالش‌برانگیز باشد. یکی از پرطرفدارترین کنسول‌های بازی، XBOX است که مایکروسافت در حال حاضر این کنسول‌ها را در دو مدل سری x با سری s به بازار عرضه می­‌کند. در این مقاله آچارباز قصد داریم با مقایسه ایکس باکس سری x و s در بخش‌های مختلفی که می‌توانند در تصمیم نهایی کاربران برای خرید موثر باشند، کمک کنیم تا بهترین کنسول را متناسب با بودجه و نیازهای خود خریداری کنید.

مقایسه ایکس باکس سری x و s ؛ کدام کنسول را بخریم؟

اولین نسخه ایکس باکس در سری X بود که به بازار عرضه شد، چندین قابلیت قدرتمند داشت که مهم‌­ترین آنها قدرت پردازش قوی، کارت گرافیک حرفه‌ای و پشتیبانی از فناوری Ray Tracing بود. از سوی دیگر، ایکس باکس سری S با قدرت پردازش و ظرفیت ذخیره‌سازی کمتر، بیشتر مختص کاربرانی است که به دنبال یک دستگاه مقرون به صرفه با عملکرد خوب هستند.

در ادامه، به مقایسه ایکس باکس سری x و s از نظر مشخصات فنی، عملکرد گرافیکی، سیستم عامل، طراحی، قیمت و ارزش خرید خواهیم پرداخت.

تفاوت ایکس باکس سری X و S از نظر مشخصات فنی

مشخصات فنی در واقع شامل قدرت پردازنده و کارت گرافیک، ظرفیت ذخیره‌سازی، قابلیت پشتیبانی از فناوری‌های HDR و Ray Tracing و کیفیت تصویر است.

تفاوت ایکس باکس سری x و s از نظر قدرت پردازشگر و کارت گرافیک

  • ایکس باکس سری X با استفاده از پردازنده 8 هسته‌ای AMD Zen 2 با فرکانس 3.8 گیگاهرتز، بسیار قدرتمند است. همچنین این دستگاه از کارت گرافیک AMD RDNA 2 با 12.15 ترافلاپس قدرت گرافیکی بهره می‌برد.
  • ایکس باکس سری S نیز دارای پردازنده 8 هسته‌ای AMD Zen 2 با فرکانس 3.6 گیگاهرتز است اما کارت گرافیک آن با 4 ترافلاپس، قدرت گرافیکی کمتری نسبت به سری X دارد.

تفاوت ایکس باکس سری x و s از نظر فناوری HDR و Ray Tracing

  • ایکس باکس سری X دارای 1 ترابایت حافظه SSD با سرعت بالا و پشتیبانی کامل از فناوری HDR و Ray Tracing است.
  • ایکس باکس سری S با حافظه داخلی 512 گیگابایت SSD عرضه می‌شود و از HDR و Ray Tracing پشتیبانی می‌کند.

تفاوت ایکس باکس سری x و s از نظر قابلیت‌های نمایشگر و کیفیت تصویر

  • ایکس باکس سری X دارای فریم ریت 4K و حتی 8K است و توانایی نمایش تصاویر با کیفیت HDR10 و Dolby Vision را نیز دارد.
  • ایکس باکس سری S دارای فریم ریت 1440p است و تصاویر را با کیفیت HDR10 نشان می‌دهد و قابلیت نمایش تصاویر با کیفیت 4K و 8K را ندارد.

با توجه به این مشخصات، ایکس باکس سری X برای کسانی مناسب است که به دنبال کیفیت و رزولوشن بالا هستند؛ اما ایکس باکس سری S برای افرادی که بدنبال یک دستگاه مقرون به صرفه و با کیفیت خوب هستند، گزینه مناسبی است.

مقایسه گرافیک ایکس باکس سری x و s
از جنبه‌های مهم در مقایسه ایکس باکس سری X و سری S، عملکرد گرافیکی آن‌ها است.

مقایسه ایکس باکس سری x با سری s از نظر عملکرد گرافیکی

یکی از جنبه‌های مهم در مقایسه ایکس باکس سری X و سری S، عملکرد گرافیکی آن‌ها است. در این قسمت از مقاله، به بررسی تجربه بازی در هر دستگاه و مقایسه قابلیت‌ها و نتایج تست‌ها در ایکس باکس سری X و سری S خواهیم پرداخت.

قابلیت‌ها و نتایج تست‌های گرافیکی

ایکس باکس سری X دارای نسل جدید پردازنده و کارت گرافیک AMD است و بسیار قدرتمند عمل می‌کند. این دستگاه از رزولوشن‌ و فریم ریت بالا، واقعیت مجازی و آپدیت‌های نرم‌افزاری پیشرفته، پشتیبانی می‌کند. از طرف دیگر، ایکس باکس سری S یک دستگاه بازی مقرون به صرفه است که در آن، شاهد رزولوشن 1440p و فریم ریت بالایی هستیم.

در تست‌های انجام‌شده، ایکس باکس سری X به دلیل قدرت پردازنده و کارت گرافیک قوی‌تر، عملکرد بهتری در تحمل فشار گرافیکی و رزولوشن‌های بالا نشان داده است. بازی‌ها در این دستگاه، با جزئیات بالا، رنگ‌های زنده و حرکت‌های نرم‌تر نمایش داده می‌شوند.

البته ایکس باکس سری S نیز عملکرد مناسبی ارائه می‌دهد. بازی‌ها در این دستگاه با کیفیت خوبی اجرا می‌شوند و این کنسول، تجربه لذت‌بخشی را برای کاربران رقم می‌زند. هرچند که توانایی این دستگاه در تحمل فشار گرافیکی و رزولوشن‌های بالا، کم‌تر است.

بنابراین اگر به دنبال تجربه بازی با امکانات پیشرفته و کیفیت بالا هستید، به سراغ ایکس باکس سری X بروید؛ اما اگر بدنبال یک دستگاه بازی مقرون به صرفه هستید که عملکرد خوبی در بازی‌ها ارائه دهد، ایکس باکس سری S گزینه مناسبی برای شماست.

قابلیت‌ها و نتایج تست‌های گرافیکی
اگر به دنبال تجربه بازی با امکانات پیشرفته و کیفیت بالا هستید، به سراغ ایکس باکس سری X بروید.

تفاوت ایکس باکس سری x و s از نظر امکان پشتیبانی از بازی‌ها

دستگاه‌های ایکس باکس سری X و سری S از سیستم عامل مایکروسافت Xbox استفاده می‌کنند. این سیستم عامل بر اساس هسته ویندوز 10 ساخته شده‌است و برنامه‌ها و بازی‌هایی را که برای ایکس باکس طراحی شده‌اند اجرا می‌کند. رابط کاربری ایکس باکس، ساده و کاربرپسند است و امکانات و قابلیت‌ها، با وجود کمی تفاوت در این دو دستگاه، تقریبا مشابه هستند.

هر دو دستگاه قابلیت اجرای بازی‌های قدیمی را نیز دارند و بازی‌هایی که برای نسل قبل ایکس باکس (Xbox One و Xbox 360) ساخته شده‌اند، در این دستگاه‌ها نیز اجرا می‌شوند تا کاربران به راحتی به بازی‌های قبلی خود دسترسی داشته باشند.

بنابراین هر دو دستگاه ایکس باکس سری X و سری S به دلیل سیستم عامل و رابط کاربری مشابه و قدرت پشتیبانی مناسب از بازی‌ها، گزینه‌های مناسبی برای علاقه‌مندان به بازی هستند.

پیشنهاد مطالعه

مقایسه ایکس باکس سری x با سری s از نظر قیمت

مهم‌ترین تفاوت ایکس باکس سری x و s قیمت این کنسول‌ها است. قیمت خرید ایکس باکس سری X در ایران، به عواملی مانند نرخ ارز و هزینه‌های واردات ارتباط دارد. به طور کلی، ایکس باکس سری X گزینه‌ای حرفه‌ای‌تر است و قدرت پردازش و گرافیکی بالاتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، بنابراین هزینه آن نسبت به سری S بیشتر خواهد بود.

مقایسه ارزش و بهره‌وری سری x و سری s

بهره‌وری و ارزش یک دستگاه، نکته مهمی در تصمیم‌گیری برای خرید آن است. ایکس باکس سری X با توانایی‌های پیشرفته‌تری نظیر پشتیبانی از رزولوشن 4K و 8K، سرعت فریم بالا و فناوری‌های HDR10 و Dolby Vision، برای کاربران خواهان تجربه کیفیت بالا، گزینه‌ای مناسب است. از طرفی، ایکس باکس سری S، کیفیت خوبی دارد اما از بسیاری از قابلیت‌های پیشرفته‌، پشتیبانی نمی‌کند.

مقایسه ایکس باکس سری x و s
ایکس باکس سری X دارای یک طراحی جذاب و زیبا و سری S دارای طراحی منحصر به فرد و شیک است.

تفاوت ایکس باکس سری x و s از نظر طراحی

ایکس باکس سری X دارای یک طراحی جذاب و زیبا است و بدنه‌ای مستطیلی با لبه‌های شیب‌دار دارد. این کنسول، ظاهری حرفه‌ای و نوآورانه و جلوه‌ای مدرن دارد و بدنه آن از مواد باکیفیت و محکمی ساخته شده است. در پشت دستگاه، یک درگاه HDMI، درگاه USB و درگاه شبکه قرار دارد و طراحی این درگاه‌ها همان‌طور که باید، به‌جا و محل قرارگیری آن‌ها مناسب است.

سری S نیز دارای طراحی منحصر به فرد و شیکی است. این مدل، بدنه‌ای کوچک‌تر دارد. سری S با وزن سبک و اندازه کوچک خود، به خوبی در هر کجای خانه جای می‌گیرد و بدنه آن از مواد مقاوم و با کیفیتی ساخته شده است. در پشت این دستگاه نیز درگاه‌های مختلفی مانند درگاه HDMI، درگاه USB و درگاه شبکه قرار دارد که به راحتی، امکان اتصال دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف را فراهم می‌کنند.

 ایکس باکس سری X یا سری S؛ خلاصه آنچه که می دانیم

هر دو کنسول ایکس باکس سری X و سری S دارای طراحی خوش‌ساخت و باکیفیتی هستند. انتخاب بین ایکس باکس سری X و سری S بستگی به نیازها و بودجه شما دارد. اگر بهترین تجربه بازی و قدرت پردازشی بالا می‌خواهید، سری X بهترین گزینه است؛ اما اگر به دنبال یک دستگاه جمع و جور و قابل حمل هستید که قیمت مناسب‌تری داشته باشد، سری S را تهیه کنید.

ویژگی‌هاXbox Series XXbox Series S
قیمت جهانی500 دلار300 دلار
پردازندهسفارشی  Zen 2
8 هسته‌ای
3.8 گیگاهرتز
سفارشی  Zen 2
8 هسته‌ای
3.8 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکیAMD RDNA 2
12 ترافلاپس
1.8 گیگاهرتز
AMD RDNA 2
4 ترافلاپس
1.6 گیگاهرتز
رم16 گیگابایت16 گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی1 ترابایت1 ترابایت
صفحه‌نمایش (حداقل)4K با 60 فریم بر ثانیه1440p با 60 فریم بر ثانیه
صفحه‌نمایش (حداکثر)8K با 120 فریم بر ثانیه1440p با 120 فریم بر ثانیه

چنانچه سوالات بیشتری درباره این موضوع دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها آن را مطرح کنید تا کارشناسان ما به آنها پاسخ دهند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا