×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تلویزیون و مانیتور

تلویزیون سه بعدی چگونه کار می‌کند؟

تلویزیون سه بعدی

چند سال پیش که خبری از تلویزیون‌ سه بعدی نبود برای تماشای تصاویر سه بعدی مجبور بودیم به سینما سه بعدی برویم. اما امروزه به لطف تکنولوژی تلویزیون‌‌های سه بعدی تماشای این تصاویر در خانه امکان پذیر است.

در ادامه با ما همراه باشید تا به دنیای جذاب تلویزیون‌های سه بعدی سفر کنیم و با این تکنولوژی بیشتر آشنا شویم:

آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم:

تلویزیون سه بعدی چیست و چگونه کار می‌کند؟

تلویزیون‌ سه بعدی یا 3D TV نمایشگری هستند که به وسیله تکنیک Stereoscopic یا برجسته بینی روی مغز و چشم انسان تاثیر می‌گذارند و بعد سوم یعنی عمق را چاشنی تصاویر دو بعدی می‌کنند. تصویر در تلویزیون‌های معمولی فقط دو بعد عرض و ارتفاع را دارند ولی این تلویزیون‌ها بعد سوم عمق را هم پوشش می‌دهند. امروزه به دلیل علاقه زیاد کاربران به استفاده از تکنولوژی سه بعدی بسیاری از تهیه کنندگان روی محتواهای سه بعدی سرمایه گذاری می‌کنند. در نتیجه هر روز به تعداد برنامه‌ها و تصاویر سه بعدی افزوده می‌شود.

تصویر سه بعدی
برای اینکه از تماشای تصاویر سه بعدی لذت ببرید، نباید تصاویر مربوط به یک چشم را با چشم دیگر تماشا کنید.
تعمیر تلویزیون در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر تلویزیون در محل آچارباز، شامل نصب، سرویس و تعمیر تضمینی تلویزیون می‌شود. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که شما بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
درخواست تعمیر تلویزیون

چطور تصاویر سه بعدی در تلویزیون‌ها مسطح و دو بعدی نمایش داده می‌شود؟

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که چطور ممکن است از یک فضای دو بعدی، تصویر سه بعدی نمایش داده شود؟ در جواب باید بگوییم تکنولوژی به کار رفته در این تلویزیون‌ها مشابه عملکرد چشم انسان است. همانطور که می‌دانید چشم‌ انسان چند سانتی متر از هم فاصله دارند و این فاصله باعث می‌شود هر چشم تصویر مجزا با زاویه دید متفاوتی ببیند. این تصاویر بعد از رسیدن به مغز ترکیب شده و عمق تصویر در مغز درک می‌شود.

تلویزیون‌ سه بعدی نیز تصویر‌ها را به شکل دوتایی و با یک اختلاف جزئی نشان می‌دهند. در نتیجه با استفاده از عینک‌های مخصوص دقیقا فرآیند چشم انسان را شبیه سازی کرده و تصاویر سه بعدی تولید می‌کنند.  

تماشای تلویزیون سه بعدی
برای تماشای تصاویر سه بعدی باید از عینک سه بعدی استفاده کنید.

تلویزیون‌های سه بعدی نسل قدیم با جدید چه تفاوتی دارند؟

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که عینک سه بعدی چگونه کار می‌کند و چند مدل عینک سه بعدی در بازار وجود دارد. عینک‌های سه بعدی معمولا دو مدل قدیمی و هوشمند هستند که با نحوه کار آنها در ادامه آشنا می‌شویم:

در تلویزیون‌ها قدیمی افراد برای تماشای تصویر سه بعدی از عینک‌های آناگلیف (anaglyph) استفاده می‌کردند. این عینک‌ها از تلق ساخته شده و شیشه‌های آن به دو رنگ قرمز و آبی بودند. شیشه قرمز فقط رنگ قرمز و شیشه آبی همه رنگ‌ها به غیر از قرمز را از خود عبور می‌دادند. در نتیجه هر چشم تصویری متفاوت از نظر رنگ قرمز را دریافت می‌کرد.

در تلویزین‌های سه بعدی جدید برای تماشای تصویر از عینک‌های هوشمند اکتیو شاتر (active-shutter) استفاده می‌شود. این عینک‌ها از کریستال مایع تشکیل شده و در هر لحظه یک لنز باز و شفاف شده و لنز دیگر بسته و تیره می‌شود. این تغییرات به صورت متناوب و با سرعت زیاد انجام می‌شود تا تصویر با کیفیت بیشتری به مخاطب منتقل شده و چشم مخاطب خسته نشود.

انواع عینک سه بعدی
عینک‌های اکتیو شاتر تلویزیون سه بعدی به وسیله بلوتوث، امواج رادیویی یا مادون قرمز به تلویزیون وصل می‌شوند.

آیا تصاویر سه بعدی سینما با تلویزیون متفاوت است؟

به طور کلی تکنولوژی نمایش تصویر در سینما و تلویزیون سه بعدی یکسان است و تنها تفاوت‌ آن‌ها اندازه نمایشگر و فاصله تا تصویر است. در سینما تصویر با سایز بسیار بزرگ‌تر از خانه نمایش داده می‌شود و افراد بیشتری آن را تماشا می‌کنند. ولی در تلویزیون‌های سه بعدی فاصله فرد تا تصویر کم است و با تنظیم عمق تصویر می‌توان بر جذابیت تصویر اضافه کرد.

آیا دیدن تصاویر سه بعدی برای همه افراد امکان پذیر است ؟

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان حدود 5 تا 15 درصد از افراد امکان تماشای تصاویر سه بعدی را ندارند. این افراد در زمان مشاهده تصویر سه بعدی، عمق را درک نکرده و فقط دو بعد تصویر را مشاهده می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه

آیا ممکن است بعد از دیدن فیلم‌های سه بعدی سردرد یا سرگیجه بگیریم ؟

شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که استفاده از تلویزیون‌ سه بعدی باعث ایجاد سردرد و سرگیجه می‌شود. باید بدانید این موضوع به شکل علمی و دقیق هنوز ثابت نشده است. ولی بعضی افراد به دلیل سرعت بالای فیلم برداری و نمایش تصاویر دچار سردرد یا سرگیجه می‌شوند.

حتی اگر شما جزء افرادی هستید که با تماشای تصاویر سه بعدی مشکل ندارند بهتر است تماشای تلویزیون را محدود کنید. زیرا تماشای طولانی مدت تلویزیون می‌تواند عوارضی مثل سر درد، ضعیف شدن چشم و … را بدنبال داشته باشد.

تفاوت VR و 3D چیست ؟

در این قسمت به مهم‌ترین تفا‌وت‌ بین VR و 3Dاشاره می‌کنیم:

  • تصویر VR در عینک‌های واقعیت مجازی و تصویر 3D در تلویزیون یا سینما سه بعدی ساخته می‌شوند.
  • از تصویر 3D به طور همزمان چند نفر می‌توانند استفاده کنند ولی تصویر VR فقط برای یک نفر پخش می‌شود.
  • در عینک VR فضای بیرون نشان داده نشده و فقط تمرکز روی تصویر است. ولی در عینک سه بعدی مثل عینک دودی تصویر تیره‌تر از حد معمول است ولی فضای بیرون نشان داده می‌شود.
  • در زمان تماشای تصویر3D بیننده احساس می‌کند بخشی از تصویر از تلویزیون بیرون آمده است ولی در تماشای تصاویر VR بیننده احساس می‌کند در آن فضا حضور دارد.
  • استفاده از عینک VR هیجان بیشتری برای مخاطب ایجاد می‌کند.
عینک VR
استفاده از عینک VR هیجان بیشتری را به مخاطب القا می‌کند.

برای تماشای تصاویر سه بعدی با عینک چه کار کنم؟

برای تماشای تصویر سه بعدی کافیست به تعداد تماشاگران عینک سه بعدی وجود داشته باشد تا همه بتوانند تصاویر را ببینند. در غیر اینصورت تصویر را دوتایی دیده و ممکن است دچار سردرد یا سرگیجه شوند.

در بعضی از برندهای تولید کننده تلویزیون سه بعدی در زمان خرید تعدادی عینک مخصوص همراه تلویزیون ارسال می‌شود. برای خرید عینک می‌توانید به نمایندگی تلویزیون مراجعه و عینک اصل و با کیفیت خریداری کنید.

چگونه عینک سه بعدی را به تلویزیون وصل کنم؟

عینک‌های سه بعدی در دو نوع پسیو و اکتیو به بازار عرضه می‌شوند. عینک‌های پسیو نیازی به وصل شدن به تلویزیون ندارند و کافیست عینک را روی چشم بگذارید تا تصویر سه بعدی را تماشا کنید. اما عینک‌های اکتیو باید برای اولین بار به دستگاه وصل شوند تا بتوانید تصویر سه بعدی را مشاهده کنید.

برای وصل کردن عینک به تلویزیون می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. از شارژ بودن باطری عینک مطمئن شوید.
  2. دکمه پاور را چند ثانیه نگه دارید و آن را روشن کنید.
  3. عینک را در فاصله 30 سانتی متری از تلویزیون نگه دارید.
  4. اگر بعد از چند ثانیه دکمه پاور به رنگ زرد و سبز چشمک زد یعنی عینک به تلویزیون وصل شده است. در این زمان پیامی روی صفحه تلویزیون نمایش داده می‌شود که نشان‌دهنده موفق بودن عملیات است.
  5. ولی در صورتیکه عینک وصل نشود به شکل خودکار خاموش می‌شود.
  6. اگر عینک به تلویزیون وصل نشد باید دوباره مراحل بالا را تکرار کنید.
چراغ عینک سه بعدی
در زمانی که عینک سه بعدی خاموش باشد، چراغ چشمک نمی‌زند.

چگونه بدون عینک‌های فیلم سه بعدی تماشا کنیم؟

یکی از سوالات بسیار رایج کاربران این است که آیا بدون عینک می‌توانیم فیلم سه بعدی تماشا کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم به لطف تلاش‌های دانشمندان Science Popular ،MIT ،Dolby Labs وNetwork Stream TV  در حال حاضر این امکانات در بعضی از تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند آورده شده است و می‌‌توانید در این دستگاه‌ها بدون نیاز به عینک فیلم سه بعدی تماشا کنید.

ولی اگر قصد دارید از طریق تلویزیون فیلم را تماشا کنید باید بگوییم در حال حاضر تولید این نوع نمایشگر‌ در سایز تلویزیون برای کمپانی‌های تلویزیون مقرون به صرفه نیست. در نتیجه تعداد آن بسیار محدود است و بیشتر برای امور تبلیغاتی شرکت‌ها از آن استفاده می‌شود. ولی باتوجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی بعید نیست در چند سال آینده تولید این تلویزیون‌ها جای تکنولوژی‌های قبل خود را بگیرند و به صورت گسترده تولید شوند.

چگونه تصاویر سه بعدی را در تلویزیون سامسونگ پخش کنیم؟

برای پخش کردن فیلم سه بعدی در تلویزیون، می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

  1. فیلم یا برنامه مورد نظر را اجرا کنید تا به صورت تصویر دوتایی نمایش داده شود.
  2. با فشردن کلید 3D روی کنترل به منو تلویزیون وارد شوید.
  3. با فشردن آیکون 3D نحوه نمایش تصاویر را انتخاب کنید.
  4. بعد از انتخاب گزینه، تصویر تار می‌شود. در این زمان می‌توانید عینک را و با زدن عینک می‌توانید از تماشای برنامه لذت ببرید.
پیشنهاد مطالعه

چطور تلویزیون ال جی را به تلویزیون سه بعدی تبدیل کنیم؟

اگر تلویزیون ال جی شما قابلیت پخش تصاویر سه بعدی را دارد می‌توانید به یکی از روش‌های زیر از تصاویر سه بعدی استفاده کنید.

استفاده از USB

این روش برای زمانی استفاده می‌شود که فیلم سه بعدی را دانلود یا روی USB ذخیره کرده باشید. برای استفاده از روش کافیست USB را به تلویزیون وصل کرده و حالت تصویر را از طریق کلید 3D روی کنترل، سه بعدی انتخاب کنید.

گرفتن تصویر از DVD یا گیرینده دیجیتال

اگر تمایل دارید برنامه دلخواه خود را از طریق DVD یا گیرینده دیجیتال دریافت کنید. باید دستگاه را از طریق کابل HDMI به تلویزیون وصل کرده و در تظیمات تصویر دستگاه، گزینه سه بعدی را انتخاب کنید.

کابل HDMI دستگاه های جانبی
برای نمایش تصویر سه بعدی از طریق دستگاه‌های جانبی باید از کابل HDMI با کیفیت استفاده کنید.

چرا تلویزیون‌های سه بعدی در بین مردم رواج ندارند؟

زمانی که اولین تلویزیون‌های سه بعدی را روانه بازار میشد سازندگان تلویزیون تصور می‌کردند در کمترین زمان این تلویزیون‌ها جایگاه اول را بین مخاطبان پیدا می‌کند. ولی به دلایل زیر استفاده از این تلویزیون‌ها برای قشر خاصی محدود شده است.

  • هزینه بالای تولید محتواهای سه بعدی
  • هزینه بالای تولید تلویزیون‌های سه بعدی برای شرکت‌های سازنده تلویزیون
  • قیمت بالای تلویزیون سه بعدی برای مخاطب
  • قیمت بالای تجهیزات جانبی سه بعدی
  • امکان استفاده از تصاویر سه بعدی برای افراد کم

در این مقاله سعی کردیم تمامی نکاتی که ممکن است برای تلویزیون‌های سه بعدی داشته باشید را بیان کنیم. در صورتیکه تلویزیون سه بعدی شما به مشکلی خورده و نمی‌توانید آن را برطرف کنید، می‌توانید برای تعمیر تلویزیون خود از آچارباز کمک بگیرید. در آچارباز مدل و برند تلویزیون فرقی ندارد و همه تلویزیون‌ها تعمیر می‌شوند.

تعمیر تلویزیون در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر تلویزیون در محل آچارباز، شامل نصب، سرویس و تعمیر تضمینی تلویزیون می‌شود. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که شما بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
درخواست تعمیر تلویزیون

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. با سلام
      معصومه عزیز، بله می توانید عینک های سه بعدی را روی این عینک‌ها استفاده کنید فقط ممکن است استفاده همزمان دو عینک مقداری عذاب آور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا