×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین لباسشویی

راهنمای تست٬ تشخیص و تنظیم هیدروستات لباسشویی

هیدروستات ماشین لباسشویی

هیدروستات یا سوئیچ کنترل سطح آب یکی از قطعه‌های مهم و اصلی ماشین لباسشویی است، که بدون آن دستگاه به راحتی کار نمی‌کند. هیدروستات ماشین لباسشویی در واقع مانند یک سنسور عمل کرده و میزان سطح آب در دیگ دستگاه را کنترل می‌کند. اگر زمانی احساس کردید آب مخزن لباسشویی خیلی زیاد یا خیلی کم است؛ یعنی هیچ گونه کنترلی روی آن انجام نمی‌شود، به احتمال زیاد قطعه هیدروستات دچار خرابی شده است. در این زمان بهتر است از یک تعمیرکار حرفه‌ای بخواهید که تنظیم هیدروستات ماشین لباسشویی را برای شما انجام دهد، زیرا این کار کمی تخصصی است و نیاز به دانش فنی در زمینه تعمیر ماشین لباسشویی دارد.

با این حال ما در این مقاله از سایت آچارباز، سعی داریم اطلاعات کاملی در رابطه با هیدروستات لباسشویی، عملکرد و وظیفه آن، روش تست، تشخیص خرابی‌ و رفع مشکل، ارائه دهیم.

هیدروستات ماشین لباسشویی چیست و انواع آن؟

هیدروستات یک قطعه گرد مانند است که در تمام مدل‌های ماشین لباسشویی وجود دارد؛ البته بسته به مدل لباسشویی نوع آن متفاوت است. سوئیچ کنترل سطح آب به طور معمول دارای دو نوع هیدروستات سه فیش و هیدروستات شش فیش است. هیدروستات در زمان تولید ماشین لباسشویی تنظیم می‌شود تا سطح آب دیگ دستگاه را اندازه‌گیری کند. این قطعه مانند یک کلید تبدیل است که عملکرد آن باعث کنترل مقدار آب مخزن لباسشویی در هنگام شست‌وشو و آبکشی لباس‌ها می‌شود.

روی هر هیدروستات تعدادی ترمینال (کنتاکت یا پایه) وجود دارد، که شماره‌گذاری شده‌اند. سوئیچ کنترل سه فیش دارای سه ترمینال با شماره‌گذاری: 1، 2 و 3 است. هیدروستات شش فیش دارای سه ترمینال با شماره‌گذاری: 11، 12 و 13 (این سه ترمینال شیر برقی مرحله شست‌وشو را کنترل می‌کنند ) و سه ترمینال دیگر با شماره‌گذاری 21، 22 و 23 (این سه ترمینال شیر برقی مرحله آبکشی را کنترل می‌کنند) است.

علاوه‌بر این، روی پوشش بدنه هیدروستات ماشین لباسشویی، یک پیچ نیز قرار دارد، که توسط کارخانه سازنده تنظیم شده‌ است. با تنظیم این پیچ‌ می‌توانید میزان سطح آب ورودی دیگ را کم یا زیاد کنید.

هیدروستات در ماشین لباسشویی
هیدروستات یک قطعه مهم در ماشین لباسشویی است که میزان سطح آب را کنترل می‌کند.

محل قرار گیری هیدروستات ماشین لباسشویی

به طور معمول در مدل‌های مختلف ماشین لباسشویی، هیدروستات در قسمت پشت کنترل پنل دستگاه وجود دارد. اگر مدل لباسشویی شما از کنترل الکترونیکی استفاده می‌کند، این احتمال وجود دارد که سوئیچ تنظیم سطح آب در سمت چاهک زیر آن، قرار داشته باشد.

وظیفه و عملکرد هیدروستات در ماشین لباسشویی  چگونه است؟

مهم‌ترین وظیفه هیدروستات ماشین لباسشویی، تعیین میزان سطح آب در دیگ دستگاه در مراحل مختلف شست‌وشو است. کارکرد آن به نحوی است که جهت ورود آب، به شیر برقی و جهت تخلیه آب، به پمپ تخلیه، دستور می‌دهد. به محض اینکه آب مخزن دستگاه به حد کافی رسید، هیدروستات شیر برقی را از مدار خارج می‌کند، تا مانع از سرریز شدن آب از مخزن شود. عملکرد هیدروستات به شرح زیر است:

شرح عملکرد هیدروستات

شیر برقی با دریافت برق از هیدروستات، عمل آبگیری دیگ دستگاه را شروع می‌کند، همزمان که مخزن با آب پر می‌شود، شلنگ متصل به سوئیچ کنترل که انتهای دیگر آن به انتهای مخزن لباسشویی وصل است، از هوا پر می‌شود. با افزایش فشار هوا در داخل شلنگ، هوای فشرده به دیافراگم داخل هیدروستات فشار وارد کرده و آن را هل می‌دهد و شیر برقی از مدار خارج می‌شود و در نتیجه آبگیری دیگ به اتمام می‌رسد.

نکته: در صورتی که برای تنظیم کننده سطح آب مشکلی پیش آمده باشد، آبگیری ادامه پیدا می‌کند و از مخزن دستگاه سرریز می‌شود.

چگونه تشخیص دهیم، که هیدروستات دچار مشکل شده است؟

شاید این سوال برای‌تان پیش آمده باشد که از کجا باید بفهمیم، که قطعه هیدروستات دچار خرابی شده است؟

  • بیشتر لباسشویی‌های اتوماتیک مجهز به سیستم تشخیص مشکل هستند، که به صورت کد ارور روی صفحه نمایشگر آن نمایان می‌شود. در صورت خرابی هیدروستات ماشین لباسشویی، دستگاه بلافاصله اطلاعات مربوط به کد خطای آن را روی صفحه نمایشگر نشان می‌دهد.
  • روش دیگر تشخیص خرابی سوئیچ کنترل سطح آب، این است که مخزن بیش از حد پر می‌شود یا خیلی کم آب وارد آن می‌شود. اگر لباس‌های شسته شده، به‌خوبی تمیز نشده‌ باشند و رطوبت آنها زیاد باشد، می‌توان نتیجه گرفت که این مشکل مربوط به رله است، زیرا آب از شیلنگ تخلیه به خوبی خارج نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه

روش تشخیص خرابی هیدروستات
ممکن است در اثر افزایش بیش از اندازه سطح آب، نشت آب از ماشین لباسشویی را شاهد باشیم.

نکته: این علائم و مشکلات ممکن است دلیل دیگری داشته باشند. به طور مثال مربوط به خرابی شیر ورودی باشند. برای اطمینان از اینکه آیا این مشکلات در ارتباط با خرابی سوئیچ کنترل سطح آب هستند یا نه؟ مهم است که تنظیم هیدروستات به درستی مورد بررسی قرار بگیرد.

تشخیص خرابی هیدروستات لباسشویی و راه حل

در صورتی که متوجه عدم کنترل صحیح اندازه‌گیری سطح آب مخزن لباسشویی شدید، لازم است خرابی هیدروستات ماشین لباسشویی را هر چه سریع‌تر مورد بررسی قرار دهید، تا در صورت وجود مشکل، به موقع آن را تعمیر یا تعویض کنید. انجام بررسی خرابی هیدروستات کار سختی نیست و در صورت داشتن اطلاعات کافی می‌توانید خودتان در منزل آن را انجام دهید. در ادامه این بخش اقدامات لازم جهت بررسی هیدروستات لباسشویی، تشخیص خرابی و روش رفع آن را شرح می‌دهیم.

اگر دانش کافی برای تنظیم یا تعویض هیدروستات ندارید، بهتر است از یک تعمیرکار متخصص بخواهید به شما کمک کند، زیرا هر گونه دستکاری سرخود می‌تواند کار تعمیر ماشین لباسشویی را سخت‌تر کند.

مرحله اول تشخیص خرابی: بررسی شلنگ متصل به هیدروستات ماشین لباسشویی

اولین اقدام بعد از اینکه متوجه ایراد در عملکرد هیدروستات شدید، این است که شیلنگ آن را از نظر انسداد بررسی کنید. زیرا گاهی اوقات به دلیل استفاده از پودر لباسشویی نامرغوب، لوله هیدروستات گرفته و درست عمل نمی‌کند. همچنین توجه داشته باشید که شلنگ متصل به آن دچار پارگی یا سوراخ نشده‌ باشد. زیرا در این صورت هوای داخل شیلنگ فشرده نمی‌شود و هیدروستات فرمان اتمام آبگیری و خارج شدن شیر برقی از مدار را صادر نمی‌کند.

روش تست شیلنگ هیدروستات ماشین لباسشویی چگونه است؟

  • با لمس کردن یا استفاده از یک چراغ قوه می‌توانید مطمئن شوید که مسیر شلنگ مسدود نشده است و پارگی در طول آن دیده نمی‌شود.
  • روش دیگر برای تست شلنگ متصل به هیدروستات، این است که شلنگ را جدا کنید و داخل آب ببرید و یک سر آن را با دست خود محکم بگیرید و از سر دیگر داخل آن فوت کنید، اگر داخل آب حباب تشکیل شد، شلنگ سوراخ شده است و باید تعویض شود.
شلنگ متصل به هیدروستات لباسشویی
وجود سوراخ یا پارگی در طول مسیر شلنگ هیدروستات می‌تواند باعث خرابی در کنترل سطح آب مخزن لباسشویی شود.

مرحل هدوم تشخیص خرابی: هیدروستات خراب شده است

اگر مشکل از انسداد یا پارگی شلنگ نبود، قطعه سوئیچ کنترل سطح آب، خراب شده است. در ابتدا می‌توانید پیچ تنظیم آن را بررسی کنید. اگر پیچ شل شده است آن را سفت کنید و اگر خیلی سفت است آن را کمی باز کنید. در صورتی که خرابی مربوط به پیچ تنظیم نبود، به سراغ بررسی مکانیکی هیدروستات بروید. در ادامه درباره روش تست و تنظیم آن صحبت می‌کنیم.

روش تست هیدروستات لباسشویی

تست هیدروستات ماشین لباسشویی آسان است و با استفاده از یک مولتی‌متر می‌توان آن را تست کرد. در این بخش روش تست هیدروستات سه فیش را شرح می‌دهیم:

  • اتصال پرآب‌ها به پایه شماره یک و شماره دو

مولتی‌متر را روی حالت بوق (بیزر) گذاشته و یکی از پرآب‌های آن را به کنتاکت شماره یک و پرآب دیگر را به کنتاکت شماره دو وصل کنید. در این حالت اگر سوئیچ کنترل سالم باشد، صدای بوق شنیده می‌شود.

  • اتصال پرآب‌ها به پایه شماره یک و شماره سه

پس از انجام این‌کار می‌توانید یکی از پرآب‌ها را به پایه شماره یک و دیگری را به پایه شماره سه، وصل کنید، اگر هیدروستات سالم باشد، صدای بوق شنیده نخواهد شد.

  • در شیلنگ متصل به هیدروستات فوت کنید

در ادامه برای تست سوئیچ کنترل سطح آب می‌توانید در شلنگ متصل به آن فوت کرده تا فشار هوا داخل آن زیاد شود. با زیاد شدن فشار هوا دیافراگم حرکت کرده و اتصال کنتاکت یک به کنتاکت دو قطع می‌شود و کنتاکت یک به کنتاکت سه وصل شده و صدایی از هیدروستات شنیده می‌شود.

  • مانع از خارج شدن هوا از داخل هیدروستات شوید

مطابق با روش تست قبل، پرآب‌های مولتی‌متر را به کنتاکت 1 و 2 وصل کنید، در این حالت به خاطر عدم اتصال آنها (کنتاکت یک و دو) و به شرط سالم بودن سوئیچ کنترل، نباید صدای بوق شنیده ‌شود. بار دیگر پرآب مولتی‌متر را به پایه یک و سه وصل کنید، به خاطر اتصال آنها (کنتاکت یک و سه) و شرط سالم بودن سوئیچ کنترل باید صدای بوق شنیده ‌شود. دقت داشته باشید که اگر هیدروستات سالم نباشد، این تست نتیجه دیگری خواهد داشت.

روش تست هیدروستات لباسشویی
اگر دانش فنی کافی ندارید بهتر است تست هیدروستات توسط کارشناسان تعمیر ماشین لباسشویی انجام گیرد.

نکته مهم: قبل از تست یا تعویض هیدروستات ماشین لباسشویی، باید اطمینان حاصل کنید، که دو شاخه دستگاه از پریز برق کشیده شده است.

نحوه تنظیم هیدروستات در ماشین لباسشویی در حالت‌های مختلف

هیدروستات لباسشویی از هر نوعی که باشد توسط کارخانه سازنده تنظیم می‌شود. گاهی اوقات ممکن است به دلایلی، تنظیم آن بهم بریزد. در صورتی که احساس می‌کنید آبگیری لباسشویی شما به طور صحیح انجام نمی‌شود، به احتمال زیاد لازم است برای عملکرد درست هیدروستات و آبگیری استاندارد لباسشویی در مراحل مختلف شست‌وشو، آن را تنظیم کنید. تنظیم سوئیچ کنترل می‌تواند در عملکرد صحیح موتور نیز نقش داشته باشد.

تنظیم هیدروستات لباسشویی در حالت آبگیری استاندارد

برای آبگیری استاندارد لباسشویی، باید هیدروستات آن تنظیم باشد. اگر آبگیری لباسشویی خیلی کم یا خیلی زیاد است، با استفاده از پیچ تنظیم آن، می‌توانید مشکل آبگیری را رفع کنید.

  • اگر می‌خواهید آبگیری افزایش پیدا کند، باید پیچ تنظیم هیدروستات ماشین لباسشویی را باز کنید.
  • در صورتی که می‌خواهید فشار آبگیری کم باشد، پیچ تنظیم را کمی ببندید.

اگر مشکل از پیچ تنظیم نبود، به احتمال زیاد قطعه هیدروستات خراب است. لازم است پلاتین شیر برقی را مورد بررسی قرار دهید، با دمیدن در لوله ورودی سوئیچ کنترل شاید بتوان مشکل را رفع کرد. اگر این روش هم پاسخگو نبود و آبگیری لباسشویی همچنان ایراد داشت، نیاز به تعویض هیدروستات است.

تنظیم هیدروستات لباسشویی در حین آبگیری

گاهی اوقات آبگیری مخزن انجام می‌شود، ولی به سطح معین نمی‌رسد. در این طور مواقع برای تنظیم هیدروستات ماشین لباسشویی باید شلنگ متصل به آن را مورد بررسی قرار داد. زیرا با پارگی و مسدود شدن مسیر شلنگ، داخل آن هوا فشرده نمی‌‌شود و در نتیجه هیدروستات درست عمل نمی‌کند.

تنظیم هیدروستات لباسشویی بعد از آبگیری

اگر مرحله آبگیری لباسشویی به طور کامل انجام می‌شود، اما در مراحل بعدی مشکل وجود دارد، هیدروستات باید تنظیم شود. برای تنظیم بعد از آبگیری لازم است که عملکرد پلاتین‌های سوئیچ کنترل مورد بررسی قرار گیرید. از طریق دمیدن در لوله ورودی می‌توان آن را تنظیم کرد. اگر با این روش برای رفع خرابی هیدروستات نتیجه نگرفتید، از یک تعمیرکار حرفه‌ای لباسشویی بخواهید که تعویض هیدروستات را برای شما انجام دهد.

تنظیم هیدروستات جهت عملکرد صحیح موتور لباسشویی

برای اینکه موتور لباسشویی وظیفه خود را درست انجام دهد، باید هیدروستات تنظیم باشد. چنان‌چه آبگیری لباسشویی به طور کامل انجام می‌شود، اما موتور شست‌وشو عملکرد مناسبی ندارد، لازم است تنظیم هیدروستات ماشین لباسشویی مورد بررسی قرار بگیرد. این مشکل ممکن است به خاطر قطع بودن سیم رابط یا پلاتین موتور ایجاد شده باشد. پس برای رفع آن، بررسی کنید آیا اتصال سیم رابط هیدروستات به موتور تایمر قطع شده یا نه؟ اگر قطع شده باشد باید خیلی سریع تعمیر شود. در صورتی که سوئیچ کنترل سطح آب، قادر به راه‌اندازی پلاتین موتور تایمر نیست، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.

پیشنهاد مطالعه

تنظیم هیدروستات توسط تعمیرکار
تنظیم هیدروستات یک کار پیچیده است بهتر است توسط تعمیرکار حرفه‌ای انجام شود.

نکته مهم در رابطه با تعمیر و تعویض هیدروستات ماشین لباسشویی

دقت داشته باشید که تعمیر و تعویض قطعه تنظیم سطح آب کمی پیچیده است و بهتر است توسط فرد متخصص انجام شود. همچنین لازم است قطعه‌ای که انتخاب می‌کنید، مناسب مدل و ظرفیت ماشین لباسشویی شما باشد. اگر دانش کافی برای تنظیم یا تعویض هیدروستات ندارید، بهتر است از یک تعمیرکار متخصص بخواهید به شما کمک کند، زیرا هر گونه دستکاری سرخود می‌تواند کار تعمیر ماشین لباسشویی را سخت‌تر کند.

 

تعمیر ماشین لباسشویی در محل با آچارباز
آچارباز با راه‌اندازی سامانه آنلاین اعزام تعمیرکار به محل، مشکلات شما را حل خواهند کرد. گفتنیست ماشین لباسشویی شما از هر نوعی و با هر برندی که باشد، متخصصان آچارباز قادر به رفع آن خواهند بود. شما می‌توانید از هم اکنون درخواست تعمیر خود را ثبت کنید:
درخواست تعمیر ماشین لباسشویی
5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام
    لباسشویی من حایرمدلXQG50_813هست آبگیری میکدرد وطبق برنامه کارمیکرد اما کلید پاور را زدم وخاموشش گردم تا یک لباس اضافه کنم که بعد از این کار لباسشویی را روشن گردم اما فقط برق داخل دستگاه میامد اما ماشین کارنکرد خوب منم بازش کردم چون شغلم سیم پیچی هست فکر کردم انکارهم از عهده ام برمیاد که شیر برقی را تست نمودم اما متاسفانه شیربرقی دیگه قطع نشد ویکسره آب به دیگ میریخت کلید پاور رازدم شیربرقی ها قطع شدند حالا به نظر شما ایراد ارز چیه از برد از هیدروستات امکان داره راهنمایی کنید البته هیدروهستات را دستکاری نمودم اما فایده ای نداشت آب بازم قطع نشد فقط موتور وپمپ تخلیه را تست نکردم ممنون از راهکارتون

  2. سلام. وقت بخیر
    لباسشویی ایندزیت دارم. مراحل شستشو انجام میشه. به مرحله خشک کردن میرسه. ماشین خطامیده ودوتاچراغ تایمر ساعت و چراغ پاور روشن میشن. وچشمک میزنن. علتش چی میتونه باشه. ممنون

  3. با سلام و تشکر از مطلب مفیو کاربردی که با بیانی شیوا و رسا نگارش شده است
    لباسشویی ما ارج قدیمی کم کارکرد است و جدیدا در مراحل اولیه(شستشو) آب را قطع نمی کنه و شروع به شستشو نمی کنه اما اگر در مرحله آبکشی قرار داده بشه تا انتها به درستی کار می کنه و آبکشی و آبگیری کامل میکنه مشکل از کجا می تنونه باشه. لطفا راهنمایی بفرمایید

  4. سلام خدمت دوستان
    سپاس از مطالب اموزشی بسیار مفید
    لطفا اگر جزوه اموزشی در رابطه با تعمیرات ماشین لباسشویی موجود دارید واسه بنده ایمیل بفرمایید
    ممنونم

  5. ممنون از زحماتتون خیلی مطالب اموزنده وخوبی هست من که استفاده کردم خدا به شما توفیق دهد

  6. سلام یه سوال داشتم ماشین لباسشویی بعد از چند دقیقه کار کردن آب تخلیه دائم آب خروج میکنه ازش علتش
    چی میتونه باشه
    برد یا هیدروستات یا پمپ تخلیه

    1. باسلام
      حمید عزیز، ممنونیم از همراهی و نظر شما که انرژی بخش تیم آچارباز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا