×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

راهنمای انتخاب ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ محل

انتخاب ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ ساختمان

آیا می‌دانید که هنگام خریدن یک کولر گازی، به چه فاکتورهایی باید توجه کنید؟ به طور حتم، توجه به قدرت موتور و مارک معتبر، در اولویت شما است؛ اما فراموش نکنید که اگر ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ محیط انتخاب نشود، تمام زحمات شما به هدر می‌رود!

اگر ظرفیت کولر گازی و متراژ متناسب نباشد، دمای مطلوب شما فراهم نخواهد شد؛ پس این موضوع یکی از فاکتورهای مهمی است که باید در نظر داشته باشید. در این مقاله از آچارباز، در مورد ظرفیت کولر گازی و انتخاب ظرفیت مناسب برای هر متراژ، اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم. انتخاب ظرفیت مناسب به افزایش طول عمر مفید دستگاه هم کمک می‌کند. این موضوع، همراه با تعمیرات کولر گازی در زمان مناسب و توسط سرویس کار کولر گازی با تجربه به شما در بالا رفتن راندمان دستگاه کمک می‌کند.

ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ چگونه تعیین می‌شود؟

برای تعیین ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ، باید به ظرفیت سرمایشی یا Btu آن توجه کنید. Btu مخفف عبارت  British thermal units به معنای واحد بریتانیایی حرارت است. در یک تعریف ساده، Btu واحدی است که نشان می‌دهد کولر گازی شما در واحد زمان، چه مقدار سرما تولید می‌کند. هر چقدر این عدد بزرگ‌تر باشد، مقدار سرمای ایجاد شده هم بیشتر است.

انتخاب درست ظرفیت کولر گازی متراژ
برای انتخاب ظرفیت کولر گازی پنجره ای و ظرفیت کولر گازی ال جی باید به فاکتورهای مختلفی مثل آب و هوای منطقه و متراژ ساختمان توجه کرد.
سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

 ظرفیت کولر گازی چیست و چرا محاسبه آن مهم است؟

کولرهای گازی خریداری می‌شوند تا گرمای روزهای تابستانی و رطوبت هوا را از بین ببرند و هوای مطبوعی را به ما هدیه دهند؛ به همین دلیل است که به آن‌ها سیستم‌های تهویه مطبوع هم گفته می‌شود.

حالا موقعیتی را تصور کنید که در آن، ظرفیت کولر گازی و متراژ، همخوانی نداشته باشند. در چنین حالتی، اگر ظرفیت کولر گازی کمتر از متراژ باشد، نمی‌تواند محیط را به خوبی خنک کند.

اگر شاخص Btu کولر گازی، بیشتر از متراژ فضا باشد، ممکن است مجبور شوید چندین بار در طول شبانه روز، کولر را روشن و خاموش کنید تا تعادل دمایی برقرار شود. این کار، علاوه بر افزایش مصرف برق و مستهلک شدن کولر، هوایی خنک همراه با رطوبت بالا ایجاد می‌کند که خوشایند نیست. بنابراین، انتخاب ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ نکته مهمی است.

پیشنهاد مطالعه

در انتخاب ظرفیت کولر گازی بر حسب متراژ به چه فاکتورهایی باید توجه کرد ؟

برای انتخاب ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ باید به فاکتورهای مختلفی توجه تا یک دستگاه با Btu مناسب انتخاب کنید. مهم‌ترین این فاکتورها عبارتند از:

شرایط آب و هوایی

واضح است که ظرفیت سرمایشی کولر گازی در هوای گرم و مرطوب باید بیشتر باشد. اگر در مناطقی با آب و هوایی گرم زندگی می‌کنید باید کولر شما Btu بیشتری داشته باشد.

موقعیت اتاق نسبت به آفتاب

اتاق‌های آفتاب‌گیر (اتاق‌هایی با پنجره جنوبی) زودتر گرم می‌شوند. لازم است در این اتاق‌ها حدود 1000 Btu به ظرفیت محاسبه شده کولر گازی اضافه شود؛ اما اتاق‌هایی که در سایه هستند، نیازی به ظرفیت مازاد ندارند.

در فضاهایی که میزان رفت و آمد زیاد است، باز شدن درب اتاق باعث تبادل حرارتی فضای داخلی  بیرون می‌شود؛ به همین دلیل در این فضا باید کولرهایی با ظرفیت بیشتر نصب شود.

ظرفیت کولر گازی بر حسب متراژ
ظرفیت کولر گازی نسبت به متراژ ساختمان، آب و هوای منطقه و میزان تبادل حرارتی ساختمان مشخص می‌شود.

نوع کاربری و تعداد نفرات حاضر در اتاق

طبق یک استاندارد کلی به ازای هر فرد حاضر در محیط باید 600 Btu ظرفیت برای کولر گازی در نظر شود. این موضوع باعث شده تا کولر گازی مناسب برای یک فضای 180 متری مسکونی با محیط اداری یا رستوران با متراژ مشابه فرق داشته باشد.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

در نظر گرفتن ارتفاع سقف

به طور استاندارد ارتفاع سقف در بیشتر محیط‌های داخلی، 3 متر است. اگر سقف محیط مورد نظر شما بلندتر از این مقدار است باید به ظرفیت کولر گازی اضافه کنید.

در نظر گرفتن سیستم عایق‌بندی حرارتی محل

کولر گازی، هوای محیط را می‌گیرد، آن را خنک می‌کند و دوباره به فضای داخلی می‌دمد. در شرایطی که محیط داخلی و بیرون تبادل انرژی زیادی با هم دارند، کولر گازی برای ثابت نگه‌داشتن دما، مجبور به کار بیشتر است؛ پس ‌اگر خانه شما عایق‌بندی استاندارد (پنجره‌های دوجداره، درزگیر و…) ندارد، باید ظرفیت کولر گازی را بیشتر در نظر بگیرید.

میزان گردش هوا در داخل اتاق

اگر گردش هوا در اتاق کافی نیست، به کولر گازی‌هایی با ظرفیت سرمادهی بیشتر نیاز دارید. البته گاهی برای از بین بردن این مشکل، در چنین فضاهایی، چند کولر گازی با فواصل مناسب نصب می‌شوند.

در نظر گرفتن تعداد در و پنجره‌های اتاق

در این مورد هم با افزایش تعداد در و پنجره‌ها، تبادل حرارتی با محیط بیشتر می‌شود و در این صورت، ظرفیت کولر گازی نسبت به متراژ و محیط باید بیشتر در نظر گرفته شود.

چطور ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ را حساب کنیم؟

یک روند مشخص برای تعیین ظرفیت سرمایشی کولر گازی وجود دارد. برای این کار کافیست طول، عرض اتاق مورد نظر را در هم ضرب کنید تا متراژ فضا بر حسب متر مربع به دست آید.

طبق یک استاندارد کلی به ازای هر فرد حاضر در محیط باید 600 Btu ظرفیت برای کولر گازی در نظر شود.

استاندارد کلی این است که برای اتاق‌هایی تا سقف سه متر و طبقات میانی ساختمان، به ازای هر مترمربع، بین 400 تا 600 Btu در نظر گرفته می‌شود. اما اگر اتاق مورد نظر زیر پشت بام قرار داشته باشد، باید تبادل حرارتی ناشی از سقف و گرمایش نور خورشید را هم در نظر گرفت. بنابراین، در این موقعیت، باید به ازای هر متر مربع، بین 600 تا 800 Btu ظرفیت در نظر گرفته شود. برای مثال، برای یک سالن 40 متر مربعی، یک کولر گازی با ظرفیت حداقل 24000 Btu مناسب است.

ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ
انتخاب ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ به صرفه‌جویی در مصرف برق و افزایش عمر مفید دستگاه کمک می‌کند.

البته توجه داشته باشید که عوامل دیگری هم در تعیین ظرفیت کولر گازی دخیل هستند و بنابراین اغلب یک طیف عددی برای این منظور در نظر گرفته می‌شود.

جدول زیر ظرفیت مناسب کولر گازی را بر اساس متراژ و موقعیت محیط نشان می‌دهد. در قسمت انتهای جدول می‌توانید برآوردی تقریبی از ظرفیت کولر گازی ایستاده داشته باشید: 

ظرفیت کولر گازی (Btu) برای واحد زیر پشت بام (m2) برای سایر طبقات (m2)
۹۰۰۰ تا 12 تا 15
۱۲۰۰۰ تا 17 تا 22
۱۸۰۰۰ تا 25 تا 35
۲۴۰۰۰ تا 34 تا 45
۳۲۰۰۰ تا 45 تا 64
۴۵۰۰۰ کولر پرتابل تا 55 تا 75
۶۰۰۰۰ کولر پرتابل تا 75 تا 100
۹۰۰۰۰ کولر پرتابل تا 110 تا 150

برای جلوگیری از اتلاف انرژی برق و استفاده بهینه از آن، انتخاب ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ  اهمیت زیادی دارد. بعد از این موضوع، سرویس دستگاه آن هم توسط سرویس کار کولر گازی به صورت دوره‌ای باعث می‌شود که دستگاه در بهترین وضعیت خود کار کند و انرژی برق هدر نرود. این موضوع از خرابی‌های پرهزینه هم جلوگیری می‌کند. آچارباز یک تیم از افراد متخصص دارد که آماده هستند خدمات را برای شما در محل انجام دهند. برای استفاده از خدمات کافیست در سایت یا اپلیکیشن آچارباز درخواست ثبت کنید.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا