ماشین لباسشویی

بهترین محل برای قرارگیری لباسشویی کجاست؟

محل برای قرارگیری لباسشویی

یکی از شروط لازم برای حفظ کارایی بهینه وسایل برقی، نگهداری اصولی و قرار دادن آن‌ها در مکان مناسب است. در این بین، ماشین لباسشویی، وسیله‌ای است که به‌طور مستقیم، با بهداشت و سلامت شما در ارتباط است و در طول هفته چندین مرتبه استفاده می‌شود؛ پس جای آن اهمیت ویژه‌ای دارد. اما آیا می‌دانید بهترین محل برای قرارگیری لباسشویی کجاست؟ آیا می‌دانید جای ماشین لباسشویی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ اگر پاسخ این سوالات را نمی‌دانید در ادامه این مطلب آچارباز همراه ما باشید تا به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

ویژگی‌های بهترین محل برای قرارگیری لباسشویی

مهم‌ترین مواردی که برای محل لباسشویی باید در نظر بگیرید، نزدیکی به پریز برق، وجود شیر سرد و گرم، امکان تخلیه اصولی و تهویه هوا است. توجه به این نکات باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها، زمان و انرژی شما می‌شود.

پریز برق

همه دستگاه‌های برقی مثل ماشین لباسشویی برای کار کردن باید به پریز برق وصل شوند. پس بهتر است محلی را برای لباسشویی در نظر بگیرید که فاصله کمی تا پریز برق داشته باشید یا حتی با سه‌راهی برق بتوانید براحتی برق آن را تامین کنید.  

شیر آب سرد و گرم

لباسشویی‌ها برای شستشوی لباس‌ها و برنامه‌های مختلف، به شیرهای آب سرد و گرم نیاز دارند؛ پس باید آنها را در نقطه‌ای نصب کنید که شیر آب در نزدیکی آن باشد. اغلب برای آشپزخانه‌ها در کنار سینک ظرفشویی، لوله‌های آب سرد و گرم لباسشویی قرار داده می‌شود پس بدون دردسر می‌توانید لباسشویی را کنار سینک نصب کنید.

تخلیه (فاضلاب)

علاوه بر سیستم آب کشی، لباسشویی برای تخلیه آب باید به فاضلاب متصل باشد تا آب خود را داخل آن تخلیه کند. باید لباسشویی را در محلی نصب کنید که راه آب مناسب برای تخلیه آب در آن وجود داشته باشد.

تهویه هوا

علاوه بر موارد فوق بهتر است لباسشویی را در محلی نصب کنید که تهویه مناسب و خوبی داشته باشد. در اینصورت علاوه بر زنگ نزدن، از بوی بد لباس‌ها و تولید کپک و قارچ جلوگیری می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

چطور بهترین محل برای قرارگیری لباسشویی را تعیین کنیم؟

علاوه بر نکات بالا برای انتخاب بهترین جای لباسشویی باید به نکات زیر دقت کنید:

1-    توجه به ابعاد

لباسشویی‌های موجود در بازار بسته به ظرفیتشان ابعاد مختلفی دارند. برای اینکه محل مناسبی را برای لباسشویی انتخاب کنید باید ابعاد دستگاه خود را اندازه‌گیری کنید تا در محل مناسب قرار گیرد. بیشتر لباسشویی‌ها حداقل ۷۶ سانتی‌متر عرض و ۸۹ سانتی‌متر عمق دارند. پس باید در محل مورد نظر خود به اندازه ابعاد دستگاه گنجایش داشته باشید.

2-    توجه به استحکام کف محل

اگر ماشین لباسشویی را در محلی بغیر از آشپزخانه نصب کردید باید از استحکام کف آنجا مطمئن شوید؛ زیرا این محل باید حداقل حدود ۹۰ کیلو وزن را تحمل کند. به علاوه، باید وزن ترکیبی یک دستگاه همراه را نیز در نظر بگیرید. همچنین شیب کف را در عرض دستگاه، ۵/۲ سانتی‌متر یا کمتر نگه دارید.

بهترین محل برای قرار گیری لباسشویی در آشپزخانه و کنار سینک است.

3-    دسترسی راحت به دستگاه

بهتر است ماشین لباسشویی را در محلی نصب کنید که دسترسی به آن راحت باشد و البته این موضوع، به شرایط زندگی و اولویت‌های شما وابسته است. برای مثال ممکن است به علت کمبود فضای آشپزخانه فکر کنید بهتر است لباسشویی را در انبار، خارج از خانه یا زیر‌زمین و … نصب کنید. اما باید بگوییم در چنین حالتی، باید لباس‌های شسته شده را از پله‌ها بالا و پایین ببرید یا شنیدن اینکه آیا ماشین‌ها چرخه خود را به پایان رسانده‌اند یا خیر، مشکل است.

از سوی دیگر، انتخاب این مکان‌ها مزیت‌هایی هم دارد. برای مثال، می‌توانید از فضای مفید داخلی بیشتر استفاده کنید یا از سر و صدای ماشین لباسشویی دور باشید. به علاوه، در صورت نشت آب، فضای داخلی نشیمن و آشپزخانه در امان می‌ماند. به هر حال، این شما هستید که با توجه به شرایط خود، باید بهترین انتخاب را داشته باشید. اغلب در نظر گرفتن یک فاصله معقول برای دسترسی راحت‌تر، منطقی‌تر است.

رعایت نکات ایمنی

مطمئن شوید که ماشین لباسشویی بدرستی نصب شده است. شیرهای ورودی و لوله خروجی فاضلاب ماشین لباسشویی را کنترل کنید. همچنین مطمئن شوید که فاضلاب داخل آن به طور کامل خارج شود، در غیر این صورت امکان تولید و چسبیدن قارچ و میکروب به بدنه و مخزن ماشین وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه

4 محل برای قرارگیری لباسشویی در خانه

در ادامه برخی از متداول‌ترین محل‌های قرار‌گیری ماشین لباسشویی در منزل را بیان می‌کنیم. بهترین محل برای قرار گیری لباسشویی در آشپزخانه و کنار سینک است. شما می‌توانید باتوجه به ویژگی‌های خانه خود، بهترین محل را انتخاب کنید:

آشپزخانه

یکی از معمول‌ترین انتخاب‌ها برای قرارگیری ماشین لباسشویی، آشپزخانه است. اگر می‌خواهید لباسشویی را در این محل نصب کنید باید به نکات زیر دقت کنید:

  • به طور معمول، عمق ماشین لباسشویی، از عمق کابینت‌ها بیشتر است، بنابراین آن را در جایی قرار دهید که جلوی راه نباشد.
  • از کابینت‌های اطراف ماشین لباسشویی، برای قرار دادن انواع شوینده‌ها و… استفاده کنید.
  • محل قرارگیری پریزهای برق و لوله‌کشی‌ها را نسبت به ماشین لباسشویی در نظر داشته باشید.
  • اگر محل نصب لباسشویی نزدیک به سینک ظرفشویی است، برای روی دستگاه از کاورهای پلاستیکی استفاده کنید تا در اثر ریزش آب، زنگ نزند.
  • برای خروجی فاضلاب از خروجی سینک استفاده کنید.
  • از پریزی استفاده کنید که سیم‌های اتصال به زمینه داشته باشد.

قناسی‌ها، زیر پله یا راهرو

این‌ها فضاهایی هستند که اغلب بدون استفاده رها می‌شوند. در منازل شخصی، می‌توانید از آن‌ها به عنوان محلی برای قرار دادن ماشین لباسشویی یا رختکن استفاده کنید. حتی می‌توانید در ارتفاع این محل‌ها هم تعدادی قفسه نصب کنید و در آن شوینده، لباس‌های اضافی، اتو و … را قرار دهید.

نصب لباسشویی در زیر پله‌ها
یکی از محل‌هایی که در دکوراسیون‌های جدید برای لباسشویی در نظر گرفته می‌شود، نصب دستگاه در کابیت و کمد است.

انباری یا زیر‌زمین

مزیت بزرگ این مکان‌ها، دور ماندن فضای خانه از سر و صدای ماشین لباسشویی است. با این حال، باید مواردی مانند لوله‌کشی اصولی، تهویه هوا و برق‌کشی این اتاق‌ها را هم در نظر داشته باشید و سختی رفت و آمد بین این مکان‌ها را هم بپذیرید.

حمام

اگرچه در این مکان، لوله کشی آب و فاضلاب و پریزهای برق وجود دارند، اما رطوبت و بخار محیط را نباید نادیده بگیرید. این رطوبت در طول زمان به بدنه ماشین لباسشویی آسیب زده و زمینه مناسبی برای رشد انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها است. در صورت انتقال این باکتری و قارچ‌ها به لباس‌ها، سلامت شما را به خطر می‌افتد.

چنانچه فضای حمام بزرگ باشد و بتوان یک سکوی مجزا و یک پرده ضد‌آب، برای جدا کردن محل قرارگیری ماشین لباسشویی در نظر گرفت، تا اندازه‌ای می‌توان این مشکل را برطرف کرد. اتاقک روشویی هم گزینه دیگری است که می‌توانید ماشین لباسشویی را در آن قرار دهید. اما به هر حال، بهتر است حمام، انتخاب اول شما در این مورد نباشد.

نصب لباسشویی در حمام
نصب لباسشویی در حمام احتمال برق‌گرفتگی حین کار را بالا می‌برد.

آنچه درباره محل برای قرارگیری لباسشویی گفته شد

در این مطلب با تمامی نکاتی که برای انتخاب بهترین محل برای قرارگیری لباسشویی باید بدانید تا دستگاه‌تان را در جای درست نصب کنید را آموزش دادیم. همچنین با 4 محل رایجی که اغلب لباسشویی در آنجا نصب می‌شود، آشنا شدیم. در صورتی‌که به این نکات دقت کنید می‌توانید عمر دستگاه را چندسال افزایش دهید و از تعمیر آن جلوگیری کنید. چنانچه سوالات بیشتری درباره محل قرارگیی لباسشویی دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها آن را مطرح کنید تا کارشناسان ما به آنها پاسخ دهند.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا