×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تکنولوژی و کامپیوتر

آشنایی با دلایل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته

سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته

سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته یکی از مشکلات رایج برای دوربین‌های مداربسته است. سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته در شرایط اضطراری ممکن است دردسرساز شود؛ زیرا مانع نمایش جزئیات و رنگ فیلم است.

در این مطلب آچارباز قصد داریم 6 علت سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته و راه حل رفع مشکل را به شما آموزش دهیم. چنانچه با راه‌حل‌های ارائه شده نتوانستید مشکل را برطرف کنید باید از یک تعمیرکار باتجربه کمک بگیرید. برای ثبت سفارش و دریافت قیمت از کارشناسان ما می‌توانید در قسمت تعمیر دوربین مداربسته سفارشتان ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

دلایل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته

 نمایش تصاویر سیاه و سفید در شب طبیعی است. بسیاری از دوربین‌ها دارای قابلیت دید در شب هستند و تصویر شما زمانیکه فضا کامل تاریک است، سیاه و سفید می‌شود. اما اگر این مسئله همیشگی است باید برای رفع آن اقدام کنید. مهم‌ترین دلایل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته عبارتند از:

  • فعال شدن سنسور مادون قرمز دوربین مداربسته
  • خرابی منبع تغذیه دوربین
  • بازتاب نور مادون قرمز به لنز دوربین مداربسته
  • جلوتر بودن آفتابگیر دوربین
  • درست نصب نشدن حلقه واشر فوم در دوربین
  • وجود گردوغبار و ذرات خارجی در هوا

در ادامه این مقاله آچارباز با هرکدام از این دلایل بیشتر آشنا شده و راهکارهای برای رفع آنها را می­آموزید.

فعال شدن سنسور مادون قرمز دوربین مداربسته

اولین دلیل سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته، فعال شدن یا ایراد داشتن سنسور مادون‌قرمز دوربین است. سنسور دوربین مداربسته در شب و زمانیکه نور کافی وجود ندارد، بیشتر کاربرد دارد. هنگامی­که خورشید غروب می‌کند، میدان دید دوربین تیره‌تر می‌شود؛ سپس دوربین، نور مادون‌قرمز و سنسور تصویر آن را به طور خودکار روشن می‌کند تا نور مرئی معمولی را تشخیص دهد. سپس دوربین مداربسته با استفاده از نور مادون‌قرمز، ناحیه دید خود را روشن می‌کند.

در واقع نور به افراد و اشیا برخورد کرده و به سنسور برمی‌گردد تا تصاویر برای بیننده ایجاد شود. بنابراین اگر سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته زمانیکه سنسور فعال می‌شود تنها رخ دهد، یعنی دوربین مشکلی ندارد. اما اگر این مشکل در صبح هم وجود داشته باشد باید سراغ موارد بعدی بروید.

سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته به علت فعال شدن مادون قرمز
کارکرد ال‌ای‌دی‌های مادون قرمز دوربین مداربسته خود در طول روز را بررسی کنید. همیشه به اطراف لنز دوربین نگاه کنید و ببینید آیا نور قرمزی وجود دارد یا خیر؛ زیرا LEDهای مادون‌قرمز همیشه در اطراف آن قرار دارند.

خرابی منبع تغذیه دوربین

دومین دلیل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته، ایراد داشتن منبع تغذیه یا کابل اتصال آن است. در این زمان باید کابل و دوربین را تست یا بتوانید آن را عیب‌یابی کنید.

  • نحوه تست کردن کابل‌ها

برای تست کردن کابل و منبع تغذیه (آداپتور) دوربین کافیست اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا کابل اتصال به برق را قطع کنید.
  • دوربین دیگری که از سلامت آن اطمینان دارید را به کابل وصل کنید.
  • اگر تصویر در دوربین دیگر سالم است، یعنی منبع تغذیه و کابل ایراد ندارد.

بازتاب نور مادون قرمز به لنز دوربین مداربسته

اگر نقطه‌های سفید و مبهم در تصویر دوربین مداربسته وجود داشته باشد و تصویر سیاه و سفید شود، ممکن است علت آن بازتاب نور مادون قرمز دوربین به لنز باشد. این مشکل اغلب زمان‌هایی که دوربین زاویه دید بیشتری را می‌گیرد یا سطحی خیلی به دوربین نزدیک است، بوجود می‌آید.

برای حل این مشکل باید زاویه یا میزان زوم تصویر را مقداری تغییر دهید تا مشکل برطرف شود.

جلوتر بودن آفتابگیر دوربین

چهارمین دلیل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته، جلوتر بودن آفتابگیر دوربین است. آفتابگیرها همان محفظه‌ای هستند که برای محافظت از دوربین‌ها مقابل آفتاب نصب می­شوند. اگر این آفتابگیرها از حد استاندارد جلوتر بیایند می­توانند موجب برخورد نور زیاد با لنز شده و تصویر را سیاه و سفید نشان دهند.

راه حل: برای حل این مشکل کافیست آفتابگیر را مقدار عقب داده و به نحوری تنظیم کنید که نور کافی به دوربین‌ها برسد.

درست نصب نشدن حلقه واشر فوم در دوربین

اگر از دوربین‌های دام استفاده می­کنید به احتمال زیاد علت سیاه و سفید شدن تصویر، جابجا شدن حلقه واشر فوم است. این حلقه بین پوشش داخلی شفاف و لنز نصب می­شود. چنانچه این مشکل برای دوربین شما بوجود آمده است باید این حلقه را به صورت دستی جابجا کرده و در محل درست قرار دهید.

رفع مشکل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته
اگر به تعمیرات و قطعات دوربین مداربسته آشنایی ندارید، برای رفع مشکل باید از یک کارشناس ماهر کمک بگیرید.

وجود گردوغبار و ذرات خارجی در هوا

آخرین سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته، شناور بودن ذرات و گردوغبار فراوان در هواست. این ذرات با حرکت باد با لنز دوربین نزدیک شده و دایره‌های سفید رنگ را در تصویر به نمایش می‌گذارند.

راه حل عملی برای جلوگیری و از بین بردن این مشکل بستن درب و پنجره‌ها و جلوگیری از ورود این ذرات به فضا است. البته این راهکار برای دوربین‌هایی که در فضای سر بسته نصب شده کاربرد دارد.

بیشتر بدانید: راهنما رفع مشکلات رایج دوربین مدار بسته

راهکارهای رفع مشکل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته

در بالا برخی از راه حل‌های رفع مشکل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته را بیان کردیم؛ اما در صورتیکه با این روش‌ها مشکل برطرف نشد، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

1. منبع نور را بررسی کنید

  • شما باید دوربین خود را در جایی نصب کنید که نور کافی به آن برسد. این دوربین‌ها در هوای تاریک، به حالت شب تغییر کاربری و تصاویر را سیاه و سفید نشان می‌دهند؛ اما در نور کافی، تصاویر رنگی دارند.
  • پس اگر دوربین‌تان در محل تاریکی نصب شده آن را در محیطی روشن‌تر قرار دهید تا از بروز این مشکل جلوگیری کنید.
  • تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته خود را تنظیم کنید.

2. تنظیمات سیستم دوربین را چک کنید

چندین حالت (حالت خودکار، حالت روز یا حالت شب) در دوربین مداربسته وجود دارد. برخی افراد بدون این که خودشان هم بدانند، حالت نرمال دوربین را در حالت شب تنظیم و فکر می‌کنند که با سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته، این سیستم آسیب دیده است. پس برای رفع مشکل در این حالت باید تنظیمات خودکار دوربین را فعال کنید. بهتر است DVR/NVR یا دوربین را دوباره به تنظیمات پیش‌فرض برگردانید.

رفع مشکل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته با ریست DVR/NVR
پاک‌کردن تنظیمات مربوط به DVR/NVR، دوربین مداربسته را به تنظیمات کارخانه بازمی‌گرداند و شما باید مجدد تنظیمات دلخواه خود را انجام دهید.

رنگ‌های دوربین مداربسته با لنز کثیف، خاموش می‌شوند پس حتما قبل از تعمیر یکبار دوربین‌‎تان را تمیز کنید.

3. سیگنال‌های ویدیوی ورودی باید با ویدیوی خروجی مطابقت داشته باشند

اگر یک گزینه آنالوگ برای سیگنال‌های ویدیوی ورودی تنظیم کرده‌اید، مطمئن شوید که خروجی شما نیز روی همان نوع سیگنال، تنظیم شده است. گاهی اوقات افراد از سیگنال اچ‌دی ضبط‌کننده‌های ویدئویی با مانیتورهای آنالوگ برای مشاهده فیلم‌های دوربین مداربسته خود استفاده می‌کنند. پس سیگنال ورودی و خروجی دستگاه‌های سیستم نظارتی خود را تنظیم کنید یا آن روی گزینه خودکار قرار دهید و به همین سادگی، این مشکل را برطرف کنید.

4. لنز دوربین را بررسی و تمیز کنید

یک روش مهم و ساده برای رفع مشکل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته این است که دوربین خود را با یک ‌پارچه یا با یک پاک‌کننده تمیز کنید. گاهی اوقات، گردوغبار زیادی روی لنزهای دوربین یا سایر قسمت‌ها وجود دارد و به همین خاطر الگوهای رنگی یا پرتوهای دوربین به‌خوبی کار نمی‌کنند.

تمیز کردن دوربین مداربسته
رنگ‌های دوربین مداربسته با لنز کثیف، خاموش می‌شوند پس حتما قبل از تعمیر یکبار دوربین‌‎تان را تمیز کنید.   

5. استفاده از گارانتی و تماس با پشتیبانی

برای حل مشکل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته اگر دوربین‌تان گارانتی دارد می‌توانید از خدمات شرکت گارانتی کننده استفاده کنید.

6- تماس با تکنسین برای رفع مشکل دوربین مداربسته

اگر زمان گارانتی دوربین مداربسته‌تان گذشته است به احتمال زیاد نمی‌توانید از خدمات شرکت گارانتی کننده استفاده کنید. در این حالت باید بدنبال یک تکنسین حرفه‌ای برای رفع مشکل دستگاه باشید.

یکی از رسته‌های خدماتی شرکت آچارباز، نصب، سرویس و تعمیر دوربین مداربسته است. کارشناسان ما انواع مشکلاتی که برای دوربین‌های مداربسته ممکن است به وجود آید را برطرف می‌کنند. کافیست در این صفحه سفارش‌تان را ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید. تکنسین‌های ما در اسرع وقت به محل مورد نظر شما اعزام شده و مشکل را برطرف می‌کنند.

آنچه درباره مشکل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته آموختیم

در این مطلب با 6 علت مشکل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته آشنا شدیم و راهکارهای رفع هر مشکل و روش عیب‌یابی آنها را آموزش دادیم. در اینصورت می‌توانید مشکل را در اسرع وقت­عیب یابی کرده و اقدامات لازم برای رفع آن را انجام دهید.

تعمیر دوربین مداربسته با آچارباز
خدمت تعمیر دوربین مداربسته و دزدگیر در آچارباز، شامل تمامی اقدامات لازم برای نصب و راه‌اندازی، عیب‌یابی و تعمیر انواع دوربین‌های مداربسته می‌شود. هر کجای تهران که باشید، در صورت خرابی این تجهیزات، آن را عیب‌یابی و تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر دروبین مداربسته

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا