×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

اجاق گاز و فر

انتخاب اجاق فر مناسب و نگهداری از آن

انتخاب اجاق فر مناسب

اگر به آشپزی علاقه دارید و زمان زیادی را در آشپرخانه برای پخت غذا صرف می‌کنید، باید ابزار موردنیازتان هم همیشه در دسترس باشند. از اجاق گاز، فر و مایکروفر گرفته تا ابزار آشپزی و ظروف. در کنار داشتن این لوازم، باید در نگهداری از آن‌ها هم بکوشید.

نگهداری از لوازم خانگی شامل نظافت، سرویس کردن در بازه‌های زمانی متعدد و تعمیر آن‌ها در صورت مواجه شدن با اولین ایراد فنی است. اگر در صورت مشاهده یک ایراد فنی کوچک، نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید، در آینده با مشکلاتی بزرگ‌تر مواجه نخواهید شد.

فضای داخلی اجاق فر به‌دلیل قرار دادن انواع مواد غذایی، می‌تواند مکانی برای تجمع میکروب‌ها و آلودگی باشد. پس مهم‌ترین موضوع در باب نگهداری از آن، رعایت نظافت فضای داخلی است.

انتخاب اجاق فر مناسب و نصب آن

انتخاب اجاق فر باید براساس فضای آشپزخانه باشد. برخی از اجاق‌ گازها دارای فر هستند که از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه خواهند بود. فقط کافی است در کنار کابینت‌ها یک فضایی را خالی کنید و اجاق گاز را داخل آن قرار دهید. آشپزخانه‌هایی هم هستند که دارای اجاق گاز رومیزی بوده و شما مجبور به خریداری یک فر مجزا هستید. حال یک فر رومیزی و یا فر توکار. پس با توجه به بودجه و فضای آشپزخانه، باید انتخابی منطقی داشت.

حال که اجاق فر مدنظرتان را انتخاب کردید باید جایگاه مناسب برای آن را هم مشخص و آماده کنید. برخی از فرها برقی و برخی هم برقی گازی هستند. برای نوع برقی که فقط داشتن یک پریز برق کافی است. ولی برای نوع برقی گازی باید هم در پی لوله‌کشی گاز باشید و هم پریز برق.

ابتدا از ایمنی بودن لوله‌کشی گاز و سالم بودن پریز برق هم اطمینان حاصل کنید.

به سراغ لیست نمایندگی‌های ارائه خدمات موجود در دفترچه‌ای که داخل بسته‌بندی کالا قرار دارد رفته و با نزدیک‌ترین نمایندگی برای نصب اجاق فر تماس بگیرید. خودتان اقدام به نصب کالا نکنید که تمام شرایط و خدمات پس از فروش و گارانتی نقض می‌شود.

نگهداری صحیح از اجاق فر

اجاق فر از حساسیت بالای برخوردار است و در صورت دست‌کاری و نگهداری نادرست از آن، آسیب دیده و به‌درستی کار نمی‌کند.

2- زمانی که قصد استفاده از اجاق فر را دارید، باید برنامه‌ای که به آن می‌دهید را به‌درستی انتخاب کنید. زمان پخت، قدرت و دمای پخت و … را باید با توجه به نوع غذایی که در آن پخته می‌شود تنظیم کنید.

3- حجم غذایی که داخل اجاق فر قرار می‌دهید نباید بیشتر از ظرفیت مجاز باشد.

4- زمانی که درِ اجاق فر باز است، چیزی روی آن قرار ندهید، این کار موجب آسیب به شیشه و در خواهد شد.

5- اجاق‌های برقی را با دست خیس باز نکنید.

6- اگر بوی گاز به مشام شما رسید، سریع فر را خاموش و فلکه گاز را قطع کنید. با یک تکنسین تماس گرفته تا برای تعمیر آن اقدام شود.

7- اگر احساس کردید که اجاق فر گرم نمی‌شود، خودتان دست به کار نشده و اقدام به تعمیر خودسرانه نکنید. این کار را به تعمیرکار بسپارید.

انتخاب اجاق فر مناسب

8- در هنگام جاگذاری و خارج کردن توری‌های طبقات دقت کنید که به بدنه داخلی اجاق آسیب وارد نشود. ظروفی که برای استفاده داخل اجاق فر نیستند، داخل آن قرار ندهید.

9- ظروف مناسب برای قرار داده داخل اجاق فر، فلزی، شیشه‌، سرامیک و چینی است. قابلمه‌هایی با دسته‌ی پلاستیکی و باکالیت قابل استفاده داخل اجاق فر نیستند.

10- از ظروف پلاستیکی هم برای آشپزی با فر استفاده نکنید.

11- در صورت مشاهده کوچک‌ترین تَرکی روی درِ شیشه‌ای، از روشن کردن آن خودداری شود.

12- مراقب کودکان باشید که تنظیمات اجاق فر را دست‌کاری نکنند.

انتخاب اجاق فر مناسب

 

بهتر است از مواد شوینده بسیار قوی استفاده نکنید، زیرا ممکن است در جداره‌های داخلی نفوذ کرده و با گرم شدن فر، گازهای سمی تولید شود.

 

نظافت اجاق فر

1- بعد از هر بار آشپزی باید داخل اجاق را با دقت تمیز کنید.

2- برای نظافت اجاق گاز نیازی به استفاده از مواد شوینده قوی و شیمیایی نیست. برای این کار فقط کافی است، یک ظرف آب جوش را داخل آن قرار دهید و کمی زمان دهید تا محیط داخلی مرطوب شود.

 

تعمیر اجاق گاز و فر در محل با آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات و تعمیرات انواع گاز و فر آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید، تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
درخواست تعمیر اجاق گاز و فر

 

3- حال کمی جوش شیرین را با آب‌لیمو مخلوط کرده و با یک اسفنج نرم اقدام به نظافت فضای داخلی کنید. اسفنج باید سطحی نرم داشته باشد تا آسیبی به سطح داخلی وارد نکرده و خط‌وخش ایجاد نشود..

4- سرکه نیز یکی از پاک‌کننده‌های موثر برای نظافت فضای داخلی اجاق فر است.

5- عده‌ای نیز برای نظافت سطوح براق و استیل از نوشابه استفاده می‌کنند. نوشابه تمام جرم‌های موجود روی سطوح فلزی را از بین برده و آن‌ها را براق می‌کند.

6- اگر حس می‌کنید که سطح داخلی فرگاز روغنی و بسیار آلوده نیست، یک دستمال مرطوب هم کافی است.

انتخاب اجاق فر مناسب

7- ولی درصورتی که کثیفی گاز و فر بیش از حد انتظار بود، از مواد شوینده مناسب برای این کار استفاده کنید.

8- سینی فر را از آن جدا کرده و داخل محلول آب و مایع ظرف‌شویی قرار دهید تا مواد غذایی که به سطح آن چسبیده پاک کند.

9- توری‌های فلزی که آلوده هستند، صورت تمیز نشدن، آلودگی را به سایر مواد غذایی منتقل می‌کنند. برای تمیز کردن توری‌های اجاق فر آن‌ها را در محلول آب و مایع ظرف‌شویی قرار دهید و بعد از نیم ساعت بشویید. اگر احساس کردید که به تمیزی مطلوب نرسیده، با یک فرچه شست‌شو و یا اسکاچ آن را تمیز کنید.

10- بعد از نظافت فضای داخلی، اطراف قاب و درپوش را کاملا تمیز کرده تا با گذشت زمان، آلودگی تمام سطح آن را نگیرد.

11- بهتر است در حین نظافت، دوشاخه فر را از برق بکشید تا از خطر برق گرفتگی در امان باشید.

نکات پایانی

توصیه می‌شود که فاصله زمانی نظافت اجاق فر را کمتر و دفعات را بیشتر کنید. با این کار فضای داخلی اجاق گاز کمتر آلوده و کثیف شده و نظافت آسان می‌شود.

بهتر است از مواد شوینده بسیار قوی استفاده نکنید، زیرا ممکن است در جداره‌های داخلی نفوذ کرده و با گرم شدن فر، گازهای سمی تولید شود.

 

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا