×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

گرمایش و سرمایش

پنکه یا کولر مسئله این است؟

مقایسه پنکه و کولر

پنکه بهتر است یا کولر؟ برای مقایسه پنکه و کولر باید چه معیارهایی را در نظر بگیریم؟ کارایی کدامیک بیشتر است؟ با شروع فصل گرما این سوالات و موارد مشابه در ذهن افرادی که گرما به سرعت آن‌ها را کلافه می‌کند، ایجاد می‌شود.

برای این افراد مهم است که دمای محیط زندگی‌شان همیشه بهاری باشد. برای اینکه به درستی بتوانید مقایسه پنکه و کولر را انجام دهید باید معیارهای مختلفی مثل هزینه، کارایی، تعمیر و نگهداری و مصرف برق را در نظر بگیرید. اگر قصد دارید یک دستگاه خنک‌کننده جدید بخرید و برای انتخاب بین کولر و پنکه به راهنمایی نیاز دارید در ادامه این مقاله آچارباز همراه ما باشید. اگر به علت خرابی یا کارایی پایین کولر آبی، شما به فکر خرید یک دستگاه جدید هستید، می‌توانید تعمیر کولر آبی توسط یک شخص ماهر را امتحان کنید تا مشکلات حل شود.

معرفی مهم‌ترین معیارها برای مقایسه پنکه و کولر  

فاکتورهای مختلفی برای مقایسه پنکه و کولر در زمان خرید بررسی می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقایسه پنکه و کولر از نظر قیمت

اولین و مهم‌ترین معیار انتخاب، بودجه‌ایست که شما برای خرید دستگاه، درنظر گرفته‌اید. صرف نظر از برند، پنکه‌ها قیمت کم‌تری نسبت به کولر دارند و از این بابت اقتصادی‌تر هستند.

سرویس کولر آبی در محل با آچارباز
تعمیر و سرویس کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر آبی

مصرف انرژی دستگاه‌ها

مصرف انرژی، موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید. کولرها (آبی یا گازی) موتورهای بزرگ و قدرتمندی دارند. این موتورها مصرف برق بالایی دارند؛ این در حالی است که مصرف برق موتور پنکه به مراتب کم‌تر است.

توجه به آب و هوای منطقه

بعد از این که بودجه خود را مشخص کردید باید برای انتخاب، آب‌وهوای منطقه خود را هم در نظر بگیرید. پنکه برای همه مناطق آب و هوایی ایران قابل است؛ اما کولرهای آبی برای مناطق خشک و کولرهای گازی، برای آب‌وهوای مرطوب مناسب هستند.

پنکه‌ها نسبت به کولرها قطعات کم‌تر و ارزان‌تری دارند؛ به همین دلیل هزینه تعمیر و تعویض قطعات آن هم کمتر است.

هزینه نصب و راه‌اندازی

هزینه نصب، مورد دیگری است که باید در نظر گرفته شود. پنکه هزینه نصبی برای شما ندارد. اما برای استفاده از کولر آبی شما باید کانال‌کشی مخصوص انجام دهید و بعد از آن هم هزینه‌ای به نصاب پرداخت کنید. بسته به نوع کولر گازی ممکن است نیاز به پرداخت هزینه برای کانال کشی وجود نداشته باشد اما در همه مدل‌ها هزینه نصاب وجود دارد. 

تعمیر کردن پنکه بهتر است یا کولر
پنکه برخلاف کولرهای آبی و گازی، نیازی به نصب پیچیده ندارد.

هزینه‌های تعمیر و نگهداری پنکه بهتر است یا کولر

پنکه‌ها نسبت به کولرها قطعات کم‌تر و ارزان‌تری دارند؛ به همین دلیل هزینه‌های تعمیر و نگهداری پنکه بهتر از کولر است. علاوه بر هزینه تعمیر بیشتر، شما باید هر ساله باید هزینه‌ای برای سرویس کولر گازی و آبی پرداخت کنید تا کارایی آن‌ها کم نشود.

پیشنهاد مطالعه

مقایسه پنکه و کولر از نظر ایمنی ایمنی

در پنکه‌های معمولی (رومیزی و ایستاده) پره‌هایی برای به گردش درآوردن هوا وجود دارند که زمان کار کردن با سرعت می‌چرخند. کسانی که در خانه کودک نوپا یا خردسال دارند باید مراقب باشند که کودک به پنکه نزدیک نشود. این در حالی است که کولرها روی سقف یا دیوار نصب می‌شوند و خطری برای کودکان ندارند. پس از نظر ایمنی کولر بهتر از پنکه است.

مقایسه پنکه و کولر از نظر میزان صدا

صدایی که هر دستگاه، هنگام کار تولید می‌کند، داخل دفترچه راهنمای آن نوشته شده است. صدای تولیدی پنکه‌های مختلف، متفاوت است و به نوع تکنولوژی و قدرت موتور آن‌ها بستگی دارد؛ اما به صورت یک اصل کلی، چون پنکه‌ها در محیط خانه قرار می‌گیرند و به شما نزدیک‌تر هستند، شما صدای بیشتری از آن‌ها می‌شنوید. با توجه به این موضوع هنگام خریدن پنکه حتما میزان صدای آن را از فروشنده سوال کنید یا در دفترچه راهنمای آن بخوانید.

مقایسه پنکه و کولر اندازه و فضایی که اشغال می‌کنند

کولرها معمولا از پنکه‌ها بزرگ‌تر هستند و فضای زیادی می‌گیرند؛ اما به جز انواع پرتابل آن‌ها، بقیه روی دیوار یا پشت‌بام نصب می‌شوند؛ به همین دلیل فضای داخلی خانه را اشغال نمی‌کنند. اگر از نظر فضا در محیط داخلی با محدودیت روبرو هستید و قصد انتخاب بین پنکه و کولرهای پرتابل را دارید، پنکه برای شما مناسب‌تر است.

از نظر کارایی، پنکه بهتر است یا کولر؟

اگر هزینه چندان برای شما مهم نیست و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، تابستان‌های گرمی دارد، به کارایی، بیشتر توجه کنید. میزان سرمایشی که کولرها ایجاد می‌کنند به مراتب بیشتر از پنکه است. پنکه‌ها تنها هوا را به جریان می‌اندازند و تاثیری در کاهش دمای آن ندارند. این موضوع باعث می‌شود که روزهای خیلی گرم، کارایی کافی را نداشته باشد. استفاده از کولر آبی در مناطق گرم و خشک و کولر گازی در مناطق گرم و مرطوب، محیط خنک و راحتی برای شما فراهم می‌کند.

مقایسه پنکه و کولر از نظر کارایی
در مناطقی که تابستان‌های گرمی دارند بهتر است از کولر آبی یا گازی استفاده کنید.

مقایسه پنکه و کولر آبی

اگر در مناطق گرم و خشک زندگی می‌کنید بهتر است از نظر مهم‌ترین ویژگی‌ها، کولر آبی و پنکه را با هم مقایسه کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید. در جدول زیر می‌توانید مقایسه مفید و مختصری از این دو دستگاه را بخوانید.

فاکتور مهم مقایسه پنکه کولر آبی
قیمت ارزان زیاد
مقدار مصرف برق کم زیاد
کارایی متوسط زیاد
سازگاری با محیط زیست دارد دارد
قابلیت استفاده در مناطق خیلی مرطوب دارد ندارد
نیاز به نصب ندارد دارد
نیاز به تعمیر و نگهداری کم به صورت فصلی و سالانه
سهولت در جابه‌جایی آسان سخت
قابلیت استفاده در فضای باز دارد تا حدودی دارد
امکان باز بودن پنجره‌ها برای ورود هوای تازه دارد دارد

مقایسه پنکه و کولر گازی

اگر در مناطق گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، جدول زیر می‌تواند راهنمای خوب شما برای انتخاب درست بین پنکه و کولر گازی باشد.

فاکتور مهم مقایسه پنکه کولر گازی (اسپلیت)
قیمت کم خیلی زیاد
مقدار مصرف برق کم زیاد
کارایی متوسط زیاد
سازگاری با محیط زیست دارد ندارد
قابلیت استفاده در مناطق خیلی مرطوب دارد دارد
نیاز به نصب ندارد دارد
نیاز به تعمیر و نگهداری کم به صورت فصلی و سالانه
سهولت در جابه‌جایی آسان سخت
قابلیت استفاده در فضای باز دارد ندارد
امکان باز بودن پنجره‌ها برای ورود هوای تازه دارد ندارد
مقایسه پنکه و کولر از نظر سختی تعمیر
برای داشتن انتخاب درست بین پنکه و کولر فاکتورهای مهمی چون قیمت، کارایی، مصرف برق و نیاز تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها را در نظر بگیرید.

به طور کلی پنکه برای خنک کردن در روزهای آغازین فصل گرم و مناطقی که تابستان‌های با دماهای بالا ندارند، مناسب است. برای مدیریت هزینه‌ها و جلوگیری از مصرف زیاد برق بهتر است، در اوایل فصل گرما، از پنکه استفاده و با گرم‌تر شدن هوا، کولرها را روشن کنید. حتی وجود یک پنکه در کنار کولر در خانه می‌تواند به گردش بهتر هوای خنک کمک کند و نیازی نباشد شما از دورهای تند یا دماهای خیلی پایین کولر استفاده کنید. استفاده زیاد از دور تند و دماهای پایین، علاوه بر افزایش مصرف برق، باعث کاهش عمر مفید کولر می‌شود. اگر برای سرویس کولر گازی یا تعمیر کولر آبی خود به کمک نیاز دارید می‌توانید از متخصصان آچارباز کمک بگیرید. کافیست به سایت یا اپلیکیشن ما مراجعه و ثبت درخواست کنید.

سرویس کولر آبی در محل با آچارباز
تعمیر و سرویس کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر آبی
4.6/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. با سلام
      ستوده عزیز، مصرف برق پنکه سقفی بسته به مدل، ظرفیت، برند و شرایط استفاده متفاوت خواهد بود. جهت اطلاع دقیق میتوانید با فروشندگان پنکه صحبت کنید یا به دفترچه راهنمای پنکه سقفی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا