×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

آشنایی با تفاوت آبگرمکن فن دار و بدون فن

تفاوت آبگرمکن فن دار و بدون فن

تفاوت آبگرم کن فن دار و بدون فن در چه چیزهایی‌ است و هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند، اینها سوالاتی‌ست که در زمان خریدن آبگرمکن ذهن‌تان را درگیر می‌کند. برای پاسخ به این سوالات تا انتهای این مقاله آچارباز همراه ما باشید. ما در این مقاله ابتدا درمورد مشخصات هرکدام به‌طور جداگانه صحبت می‌کنیم و در آخر با مقایسه آنها می‌توانیم به تفاوت آبگرمکن فن دار و بدون فن پی ببریم و شما نیز می‌توانید آبگرمکنی که با شرایط‌تان سازگارتر است را برای خرید انتخاب کنید. در صورتیکه آبگرمکنی دارید که دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر دارد یا برای سرویس سالانه آن به دنبال مرکز تخصصی هستید با شماره 02154591616 تماس بگیرید یا روی لینک تعمیر آبگرمکن ثبت سفارش کنید. همکاران ما در در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای سرویس  یا رفع مشکل آبگرمکن شما، در محل حاضر می‌شوند.

تفاوت آبگرمکن فن دار و بدون فن چیست؟

برای اینکه متوجه تفاوت این دو آبگرمکن شوید باید هر دو را به‌طور جداگانه بررسی کنید و با ویژگی‌های هر کدام آشنا شوید؛ تا بتوانید آنها را با هم مقایسه کنید. آبگرمکن‌های دیواری جدید از نظر نوع تهویه‌ی هوای حاصل از احتراق به دو نوع آبگرمکن‌های فن دار و بدون فن تقسیم می‌شوند. 

1- آبگرمکن بدون فن

در آبگرمکن بدون فن، گازهای حاصل از احتراق از طریق دودکش‌هایی با ارتفاع بیش از5/3  متر خارج می‌شوند. ارتفاع زیاد دودکش‌ها به‌طور طبیعی یک حالت مکش ایجاد می‌کند که باعث بیرون کشیدن گازهای حاصل از احتراق، از داخل محفظه آبگرمکن می‌شود.

این نوع آبگرمکن‌ها برای محیط‌های سرپوشیده و بسته مناسب هستند. دودکش مناسب این آبگرمکن‌ها از جنس سیمان است که باید قطر دهانه آن حدود 15 سانتیمتر و ارتفاع دودکش بین 5/3 تا 5/5 متر باشد. برای حفظ امنیت بیشتر انتهای این دودکش‌ یک کلاهک ‌H  نصب می‌شود که در اثر وزش باد یا طوفان خروج گازهای حاصل از احتراق مختل نشود.

2- آبگرمکن فن دار

این آبگرمکن‌ها به‌صورتی طراحی شده‌اند که گازهای حاصل از احتراق را از داخل آبگرمکن به بیرون و در مسیر دودکش تخلیه کنند. این آبگرمکن‌ها مناسب فضای بسته و سرپوشیده نیستند؛ چون دودکش این نوع آبگرمکن‌ها دوجداره طراحی شده است؛ یک جدار آن برای خروج گازهای حاصل از احتراق و جداره دیگر آن برای ورود هوای تازه به داخل محفظه، طراحی شده‌است. جنس دودکش از استیل یا آلومینیوم بوده و حداقل قطر آن 6 سانتی‌متر است.

با شرایط ساختمان‌های امروزی که یا دودکش نمی‌گذارند یا دودکشی که داخل دیوار تعبیه می‌کنند قطر کمی دارد برای حفظ امنیت، بهتر است از آبگرمکن‌های فن دار استفاده کنید.

تفاوت آبگرمکن فن دار و بدون فن از نظر محل نصب
آبگرمکن فن‌دار را هم می‌توانید روی تراس نصب کنید و هم جاهایی که ارتفاع دودکش کم است.

کاربرد فن در آبگرمکن‌های فن دار چیست؟

شاید برای‌تان سوال پیش بیاید که فن در آبگرمکن چه کاربردی دارد؟ آیا برای خنک نگهداشتن محفظه درون آبگرمکن است؟

خیر، کاربرد فن در آبگرمکن خنک کردن نیست بلکه دو وظیفه مهم دارد یکی کمک به روشن شدن کامل شعله‌های مشعل و دوم بیرون راندن، گازهای حاصل از احتراق که در محفظه جمع می‌شود. این موارد منجر به حفظ تعادل فشار در داخل محفظه آبگرمکن می‌شود.

مکانیزم عملکرد آبگرمکن‌های فن دار چگونه‌است؟

  • به محض اینکه شیر آب گرم را باز کنید، میکروسویچ فعال شده و فن روشن می‌شود.
  • با روشن شدن فن، اختلاف فشاری بین داخل محفظه و خارج از آن ایجاد می‌شود که حسگر اختلاف فشار را تحریک می‌کند و جرقه‌زن به‌کار می‌افتد.
  • طی زمانیکه جرقه‌زن کار می‌کند تا آبگرمکن روشن شود، برق فن دستگاه برای 2 ثانیه قطع می‌شود تا از خروج گاز جلوگیری کند. در این وضعیت پره‌های فن در حالت بی‌برقی می‌چرخد تا زمانیکه مشعل به‌طور کامل روشن ‌شود.
  • بعد از روشن شدن مشعل آبگرمکن، برق قسمت فن دوباره وصل می‌شود و فن برای خروج گازهای حاصل از احتراق شروع به‌ کار می‌کند. تمام این مراحل ظرف 2 تا 5 ثانیه اتفاق می‌افتد.
  • آبگرمکن به سرعت، آبی را که وارد لوله‌های داخلی آبگرمکن شده‌است را داغ می‌کند.
  • در آخر نیز با بسته شدن شیر آب، میکروسویچ اصلی غیر فعال می‌شود؛ گاز قطع می‌شود و مشعل نیز خاموش می‌شود.
  • بعد از خاموش شدن آبگرمکن، فن برای 20 ثانیه دیگر کار می‌کند تا تمام گاز‌های جمع شده در محفظه داخلی را خارج کند.
پیشنهاد مطالعه

آبگرمکن فن دار یا بدون فن؟ کدام بهتر است؟

تا اینجا با ویژگی‌ها و عملکرد هر دو آبگرمکن آشنا شدید و متوجه شدید که تفاوت آبگرمکن فن دار و بدون فن در چیست، ولی نکته مهم دیگری که دانستن آن کمک می‌کند تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید، دقت به موارد زیر است:

  • طبقه واحد

اگر شما در طبقه آخر ساختمانی زندگی می‌کنید به‌طور حتم ارتفاع دودکش واحد شما کمتر از 5/3 متر است و آبگرمکن فن دار مناسب واحد شما است.

  • نوع دودکش واحد

اگر دودکش ساختمان شما روکار است یا با ارتفاع کم روی پنجره یا دیوار تعبیه شده است؛ قابلیت مکش گازهای حاصل از احتراق را ندارد؛ بنابراین بهتر است شما آبگرمکن فن دار خریداری کنید.

ولی اگر دودکش واحد شما ارتفاعی بیشتر از 5/3 متر و قطر 15 سانتیمتر دارد، می‌توانید از آبگرمکن بدون فن استفاده کنید؛ چون به‌راحتی گازهای حاصل از احتراق را خارج می‌کند و مشکلی ایجاد نمی‌شود.

تفاوت آبگرمکن فن دار و بدون فن برای نصب
اگر مهارت و ابزار لازم برای کار با آبگرمکن را ندارید برای نصب آن از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

در این مقاله با ویژگی‌ها و مکانیزم عملکرد آبگرمکن فن دار و بدون فن آشنا شدید و با شناختی که از تفاوت آبگرمکن فن دار و بدون فن پیدا کرده‌اید به‌راحتی می‌توانید مناسب‌ترین آبگرمکن را با توجه به شرایط واحد ساختمانی‌تان، برای خرید انتخاب کنید. اگر با آبگرمکن قدیمی‌تان به مشکل برخورده‌اید و برای تعمیر آبگرمکن به کمک نیاز دارید با شماره 02154591616 تماس بگیرید، همکاران ما در اسرع وقت برای رفع مشکل به محل شما اعزام می‌شوند.

تعمیر آبگرمکن در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به سرویس یا تعمیر آبگرمکن دارید یا با هرگونه مشکل در آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
تعمیر آبگرمکن

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا