×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم برقی آشپزخانه

مهم ترین تفاوت های قهوه عربیکا و روبوستا کدامند؟

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا

تمام قهوه‌های خوش طعم و جذاب مانند اسپرسو، قهوه ترک، لاته و … که افراد نوش جان می‌کنند، از دانه قهوه به دست می‌آیند. اما تابحال فکر کرده‌اید که تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا ، اسپرسو و … در چیست؟

در ادامه این مطلب آچارباز همراه ما باشید تا با انواع قهوه‌ها آشنا شوید. البته باید بگوییم اگر قهوه خور حرفه‌ای هستید برای اینکه در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانید قهوه درست کنید باید از قهوه ساز کمک بگیرید. قهوه ساز هم مانند هر دستگاه برقی دیگری به نگهداری نیاز دارد و ممکن است در اثر استفاده نادرست یا غیراصولی خراب شود. در اینصورت باید برای تعمیر قهوه ساز خود اقدام کنید.

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا چیست؟

مهم‌ترین تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا ، اسپرسو و … میان دانه‌های قهوه، نحوه آسیاب و درست کردن آن‌هاست. اما همین دانه قهوه نیز دارای نژادهای مختلفی است. از آنجایی که دانه قهوه در کشورهای مختلف دنیا پرورش می‌یابد، میلیون‌ها نوع دانه قهوه روانه بازار می‌شود. حال باید ببینیم گیاه قهوه دارای چه ویژگی‌ها و گونه‌هایی است. در ادامه به بررسی دو نژاد مختلف آن یعنی تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا می‌پردازیم.

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا از نظر ظاهری
اگر قهوه شناس حرفه‌ای هم نباشید از روی ظاهر قهوه می‌توانید مدل آنها را تشخیص دهید.
تعمیر قهوه ساز در آچارباز
خدمت تعمیر قهوه ساز، شامل عیب‌یابی، سرویس و تعمیر قهوه سازهای مختلف می‌شود. برای تعمیر قهوه ساز خود دیگر نیاز نیست به تعمیرگاه مراجعه کنید. از طریق کلیک روی دکمه درخواست تعمیر قهوه ساز می‌توانید درخواست خود را ثبت و منتظر تماس کارشناس باشید..
تعمیر قهوه ساز

فرق عربیکا و روبوستا از نظر دانه قهوه

همانطور که اعلام شد، مهم‌ترین فرق عربیکا و روبوستا در دانه‌های قهوه آنهاست. جالب است بدانید در میان تمام گونه‌های مختلف قهوه دو نوع اصلی گیاه قهوه وجود دارد که عربیکا و روبوستا نامگذاری شده‌اند. در ادامه به معرفی ویژگی‌های مختلف این دانه‌های قهوه می‌پردازیم:

قهوه عربیکا

قهوه عربیکا را می‌توان پرمصرف‌ترین دانه قهوه در دنیا به حساب آورد زیرا بیش از 70 درصد از قهوه مصرفی در دنیا از نوع عربیکا است. عطر و طعم این دانه قهوه بسیار عالی و در سطح دنیا شناخته می‌شود.

این گیاه اغلب در جنگل‌های بومی اتیوپی رشد می‌کند و اعراب معتقدند اولین گونه کشف شده قهوه، نوع عربیکا است. امروزه در کشورهایی مانند جامائیکا، برزیل و کلمبیا نیز این نوع قهوه پرورش داده می‌شود.

از مهم‌ترین ویژگی‌های قهوه عربیکا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قهوه عربیکا حساسیت بالایی نسبت به آب و هوا دارد.
  • میزان آسیب پذیری آن در مقابل آفات بیشتر است.
  • این نوع قهوه اغلب در مناطقی با دمای پایین رشد می‌کند.
  • میوه و ثمره کمی در هر بار رشد تولید می‌کند.
  • میزان کافئین موجود در این نوع قهوه کم است.
تفاوت عربیکا و روبوستا
قهوه عربیکا نسبت به قهوه‌های دیگر طعم شیرین‌تری داشته و معطرتر است.
پیشنهاد مطالعه

قهوه روبوستا

قهوه روبوستا که به آن کانفورا نیز گفته می‌شود، نسبت به عربیکا گیاهی بسیار مقاوم‌ و بادوام است. تقریبا 30 درصد از قهوه مصرفی دنیا از نوع روبوستا است. این قهوه طرفداران کمتری دارد و به همین دلیل به میزان کمتری پرورش داده می‌شود. اگر به قهوه‌هایی که خامه در آن‌ها بیشتر است مانند اسپرسو و قهوه ترک علاقه بیشتری دارید، بهتر است از قهوه روبوستا استفاده کنید.

مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع قهوه به صورت زیر هستند.

  • میزان کافئین بسیار بالایی نسبت به قهوه عربیکا دارد.
  • این گیاه در دمای گرم‌تر نیز رشد می‌کند.
  • میزان رشد آن‌ها بالاتر است و در هر بار کشت، دانه‌های بیشتری تولید می‌شود.
  • میزان تلخی این نوع قهوه از قهوه عربیکا بیشتر است.
تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا در مقاومت
تفاوت عربیکا و روبوستا در مقاومت آن‌ها در مقابل آفات نیز قابل مشاهده است، در این ویژگی قهوه روبوستا بسیار مقاوم‌تر است.

تفاوت عربیکا و روبوستا از نظر نحوه پرورش

یکی دیگر از تفاوت عربیکا و روبوستا از نظر نحوه پرورش و نوع درخت آنهاست. با توجه به ویژگی‌های گفته شده، پرورش روبوستا از نوع عربیکا راحت‌تر است. گیاه روبوستا تا 6 متر و عربیکا تا 4.5 متر رشد می‌کند. عربیکا به دلیل نیاز به دمای پایین‌تر اغلب در ارتفاعات کشت می‌شود؛ اما روبوستا در ارتفاعات پایین‌تر نسبت به سطح دریا پرورش می‌یابد.

تفاوت عربیکا و روبوستا از نظر شکل ظاهری
شکل ظاهری این دو دانه قهوه متفاوت است و بسیاری از افراد از روی ظاهر آن‌ها را جدا می‌کنند. دانه روبوستا اغلب گردتر و عربیکا کشیده‌تر است.

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا از نظر میزان کافئین، شکر و آنتی اکسیدان

ترکیبات موجود در این دو دانه قهوه متفاوت است و نوع رشد و پرورش آن‌ها در میزان کافئین، شکر و آنتی اکسیدان موجود در آن‌ها تأثیر دارد.

  • میزان کافئین روبوستا از عربیکا بیشتر است. قهوه عربیکا دارای 1.5 درصد کافئین و روبوستا تا 2.7 درصد کافئین دارند.
  • دانه‌های عربیکا میزان چربی بیشتری نسبت به روبوستا دارند و همین موضوع روی طعم آن‌ها نیز تأثیرگذار است.
  • میزان اسید کلروژنیک که آنتی اکسیدان طبیعی است در قهوه روبوستا بیشتر است.

قهوه عربیکا را می‌توان پرمصرف‌ترین دانه قهوه در دنیا به حساب آورد زیرا بیش از 70 درصد از قهوه مصرفی در دنیا از نوع عربیکا است.

آنتی اکسیدان قهوه عربیکا بهتر است یا روبوستا؟
اغلب در دانه‌های روبوستا بین 7 تا 10 درصد و در عربیکا بین 5.5 تا 8 درصد متغیر است. هر چه میزان اسید کلروژنیک بیشتر باشد، تلخی قهوه بیشتر و کیفیت کاهش می‌یابد.

فرق عربیکا و روبوستا از نظر طعم و رایحه

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم عربیکا و روبوستا، طعم و رایحه آن‌هاست. یکی از دلایل محبوبیت بالا و مصرف بیشتر قهوه عربیکا طعم و عطر بهتر آن است. به دلیل طعم تلخ‌تر و کافئین بیشتر روبوستا ، این قهوه طرفداران کمتری دارد. عربیکا طعمی شیرین‌تر و میوه‌ای دارد و عطر و رایحه آن بسیار دلنشین است.

پیشنهاد مطالعه

تفاوت عربیکا و روبوستا از لحاظ قیمتی

با توجه به اینکه پرورش و تولید قهوه عربیکا سخت‌تر از روبوستا است و در هر بار پرورش، میزان کمتری دانه قهوه استخراج می‌شود، به همین دلیل قیمت دانه‌های عربیکا بیشتر است.

تفاوت عربیکا و روبوستا چیست
اگر نمی‌خواهید برای خرید قهوه هزینه زیادی پرداخت کنید، می‌توانید قهوه روبوستا بخرید.

در این مطلب سعی کردیم تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا را به زبان ساده بیان کنیم. البته طعم قهوه با توجه به طرز تهیه و استفاده از دستگاه‌هایی مانند قهوه ساز، اسپرسو ساز، موکاپات و … تغییر می‌کند. اگر با رعایت تمام نکات تهیه قهوه، باز هم نوشیدنی خوش عطر و طعمی نداشتید، ممکن است مشکل از قهوه ساز شما باشد. به همین دلیل باید برای تعمیر قهوه ساز اقدام کنید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا