×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

گرمایش و سرمایش

چطور بخاری برقی را عیب یابی کنیم؟

عیب یابی بخاری برقی

بخاری برقی یک وسیله گرمایشی است که در فصول سرد سال، معمولا در محیط‌های کاری و یا در منازلی که سیستم گرمایشی مطلوبی ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. عیب یابی بخاری برقی کار سخت و پیچیده‌ای نیست. اگر شما مهارت لازم را در این زمینه داشته باشید، می‌توانید خود به تعمیر بخاری برقی منزل و یا محل کارتان بپردازید و در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کنید.

امروز قصد داریم برخی از مشکلات رایج در انواع بخاری برقی را بررسی کنیم. قبل از بررسی و عیب یابی بخاری برقی باید ابتدا بدانیم قطعات اصلی بخاری برقی چیست و یک بخاری برقی از چه اجزایی تشکیل شده است، سپس به بررسی عیب‌های رایج در بخاری برقی بپردازیم.

قطعات اصلی بخاری برقی

همان‌طور که اشاره شد، برای عیب یابی بخاری برقی باید در ابتدا با اجزای بخاری برقی آشنا شویم. مهم‌ترین اجزا عبارتند از:

1- المنت بخاری برقی

المنت یکی از اجزای اصلی قطعات بخاری برقی است که تولید حرارت را به عهده دارد. در مدل‌های قدیمی بخاری برقی المنت به شکل یک مقاومت مفتولی بود که به دور سرامیک و یا آجرنسوز پیجیده می‌شد. در مدل‌های جدید المنت از درون لوله‌های شیشه‌ای عبور می‌کند. جنس المنت از کرم نیکل یا کرم آلومینیوم است و در سه توان 500، 1000 و 1500 وات در اندازه‌های 20، 25 و 30 سانتی‌متر در بازار موجود است.

2- بدنه بخاری برقی

بهترین جنس بدنه بخاری برقی فلزی است. بدنه فلزی از پلاستیکی یا کائوچویی در برابر حرارت مقاومت بیشتری دارد. اما فلزی بودن بدنه باعث برق‌گرفتگی می‌شود. لذا تمهیداتی همچون استفاده از سرامیک و چینی به عنوان عایق در ترمینال‌های ارتباطی و وارنیش به عنوان حفاظ پوششی در این باره به کار گرفته شده‌است.

3- کلید بخاری برقی

کلیدهای برق دو مدل ساده و لامپ‌دار هستند. کلیدهای برق آمپر بالایی دارند. تعداد کلیدهای بخاری بسته به تعداد المنت دارد.

4- سیم رابط بخاری برقی

سیم رابط همان سیم هادی مسی است که سطح مقطع آن حداقل 1.5 میلی‌متر مربع در نظر گرفته می‌شود. این سیم‌ها چون با حرارت بالا در تماس هستند، روی‌شان پوشش (الیاف نسوز و یا الیاف نخی معمولی) کشیده می‌شود.
پس از آشنا شدن با قطعات اصلی بخاری برقی بهتر است به بررسی مشکلات رایج بخاری برقی و علائم و نشانه‌های آن بپردازیم.

تعمیر اجزای بخاری برقی
امروزه از بخاری‌های سه المنتی با دو یا سه کلید استفاده می‌شود.

مشکلات رایج بخاری برقی

ترموستات بخاری برقی خراب شده است!

در عیب یابی بخاری برقی یکی از مشکلات رایج خراب شدن ترموستات است.  ترموستات یکی از اجزای بخاری برقی فن‌دار است که زمان روشن ماندن بخاری برقی را مشخص می‌کند. علاوه براین ایمنی المنت‌ها را نیز بالا می‌برد.

علائم خرابی ترموستات

علائمی که نشان می‌دهد ترموستات بخاری برقی خراب شده عبارتند از:

  1. بخاری برقی اصلا روشن نمی‌شود.
  2. بخاری برقی روشن می‌شود ولی باد گرم ندارد.
  3. بخاری برقی روشن شده و پس از مدت کوتاهی دوباره خاموش می‌شود.

در این شرایط باید این احتمال را بدهید که ممکن است، ترموستات بخاری برقی خراب شده است!

تعمیرات تخصصی لوازم خانگی برقی
ترموستات برقی یکی از اجزای ساختار بخاری برقی فن‌دار است.

فن بخاری برقی معیوب شده است!

فن یکی از اجزای ساختار بخاری برقی فن‌دار است. در عیب یابی بخاری برقی اگر فن معیوب شده باشد، معمولا چند حالت دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

  1. فن بخاری برقی اصلا روشن نمی‌شود که در این شرایط امکان دارد فن سوخته باشد و یا مشکل از کلید چندحالته بخاری باشد.
  2. فن نیم سوز شده‌است. در این حالت گرمای بخاری ممکن است کم شده‌باشد.

عایق بین المنت از بین رفته است!

گاهی متوجه می‌شوید که بدنه بخاری برقی برق دارد اما بخاری گرما تولید نمی‌کند. در این شرایط معمولا عایق بین المنت و بدنه از بین رفته‌است که باید تعویض شود. عایق بین المنت و بدنه از جنس چینی است و برای قرار گرفتن پایه‌های المنت بر روی بخاری استفاده می‌شود. عایق‌های چینی علاوه بر خاصیت عایق بودن، مقاومت حرارتی خوبی نیز دارند.

تعمیر المنت بخاری برقی
زمانیکه عایق بین المنت از بین می‌رود، بدنه بخاری برق دارد، ولی بخاری گرما تولید نمی‌کند. همانطور که قبلا هم اشاره شد، در این شرایط باید آن را تعوض کنید.

المنت قطع شده است!

در عیب یابی بخاری برقی گاهی المنت بخاری به صورت کامل قطع می‌شود.

علائم قطعی المنت

  1. فن روشن می‌شود ولی گرما ندارد، یکی از مشکلات می‌تواند قطعی المنت باشد
  2. ریختن مقدار زیادی آب بروی بخاری برقی باعث می‌شود، هرسه المنت به صورت یکجا خراب ‌شوند.
  3. زمانیکه به بخاری برقی ضربه شدیدی وارد شده باشد.

در شرایط اشاره شده ضمن رعایت کامل نکات ایمنی المنت‌ها را تعویض کنید. به یاد داشته باشید هرگز نقاط پاره شده در المنت را به یکدیگر گره نزنید. چون در همان نقاط مقاومت افزایش یافته و حرارت در این قسمت‌ها بالا می‌رود و دوباره نقطه اتصال‌ها قطع می‌شوند.

تعمیر بخاری برقی آب خورده
اگر مقدار زیادی آب روی بخاری ریخت و یا ضربه شدیدی به آن وارد شده باشد، در عیب یابی بخاری برقی اول از همه سراغ المنت‌ها بروید.
پیشنهاد مطالعه

فاز یا نول بخاری برقی قطع شده است!

گاهی بخاری برقی روشن نمی‌شود، یکی از علل می‌تواند، قطعی فاز یا نول بخاری برقی از ترمینال باشد. البته امکان دارد که کامل هم نول قطع نشده، بلکه قسمتی از مدار فقط قطع شده‌باشد.

برای تعمیر بخاری برقی در این شرایط باید شبکه محافظ را در قدم اول از بخاری برقی جدا کنید. سپس به سراغ صفحه منعکس کننده حرارت بروید و آن را با نول به آرامی از بدنه جدا کنید و بررسی کنید که سیم از محل خودش جدا شده یا نه؟!

اگر این اتفاق افتاده، مجددا آن را به جای خودش برگردانید، تا بخاری روشن شود. اگر مهارت نسبی در برق‌کاری دارید، برای تعمیر بخاری برقی از ابزار مناسب استفاده کنید.

تعمیر قطعی بخاری برقی
اگر مهارت نسبی در برق‌کاری دارید، برای تعمیر بخاری برقی از ابزار مناسب استفاده کنید.

سیم رابط و دو شاخه بخاری برقی خراب شده است!

مبحث خرابی رابط و دوشاخه بخش دیگری از عیب یابی بخاری برقی است. در این شرایط ممکن است بخاری برقی اصلا گرم نشود. بهتر است در ابتدا به بررسی سیم رابط بپردازید. چنانچه سیم رابط قطع شده بود، با تعویض آن این مشکل برطرف می‌شود. اگر بازهم مشکل برطرف نشد، اتصال سیم رابط به بخاری برقی را بررسی کنید.

اگر اتصال سیم رابط به بخاری برقی درست انجام نشده باشد، ممکن است این اتفاق رخ دهد. نکته‌ی دیگر خرابی دوشاخه و نبود برق در پریز است. قرار نگرفتن دوشاخه به صورت کامل در پریز نیز از عوامل گرم نشدن بخاری برقی است.

نکات ایمنی که در تعمیر بخاری برقی باید رعایت شود

اگر در برق‌کاری مهارت لازم را دارید، قطعا خودتان می‌توانید به عیب یابی بخاری برقی بپردازید. رعایت نکات ایمنی در تمامی مراحل پیدا کردن عیب بخاری برقی و سپس رفع آن مهم‌ترین اصل است.

  1. قبل از عیب یابی بخاری برقی و تعمیر آن حتما بررسی کنید که دستگاه را از پریز کشیده باشید.
  2. برای باز و بسته کردن بخاری برقی پس از کشیدن آن از پریز، صبر کنید تا دستگاه سرد شود سپس پیچ‌های آن را باز کنید.
  3. پریز و سیم‌های بخاری برقی شما باید تحمل جریان بالای برق را داشته باشند. چون که مصرف برق بخاری‌های برقی بالاست.
  4. اگر المنت بخاری برقی باید تعویض شود، حتما از المنت با مقاومت مشابه استفاده کنید. برای حل این مسئله از یک اهم سنج استفاده کنید. اهم سنج مقاومت المنت‌ها را به شما نشان می‌دهد.
  5. صفحه‌های منعکس کننده گرمای المنت‌ها لبه‌های بسیار تیزی دارند. در باز و بسته کردن این لبه‌های صاف و صیقل حتما از دم باریک استفاده کنید و مراقب دستانتان باشید.
  6. برای اینکه بازدهی بخاری‌های برقی را حفظ کنید، هرچند وقت یک بار صفحات صیقلی را تمیز کنید.
نکات ایمنی در تعمیر بخاری برقی
از وارد کردن ضربه به بخاری برقی خودداری کنید.

نکات مهمی که در استفاده از بخاری برقی باید بدانید

  1. از وارد کردن ضربه‌های شدید به بخاری و یا افتادن آن خودداری کنید.
  2. از ریختن آب بر روی آن جلوگیری کنید
  3. از پریز، دوشاخه و سیم‌های رابط مخصوص آمپر بالا استفاده کنید.
  4. دوشاخه زنگ‌زده و یا اکسیده شده را هرگز استفاده نکنید. چون موجب ایجاد جرقه و آتش‌سوزی می‌شود.
  5. برای گرم کردن حمام از بخاری برقی‌های مخصوص حمام استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی بر این داشتیم تا ضمن آشنا کردن شما با قطعات و اجزای اصلی بخاری برقی به مشکلات جامع بخاری برقی پرداخته، در مورد نکات ایمنی که در حین تعمیر بخاری برقی باید رعایت شود، صحبت کنیم و در انتها در مورد نحوه نگهداری درست و اصولی بخاری برقی برخی نکات را به شما یادآوری کنیم. چنانچه مشکلات شما با خواندن این مقاله برطرف نشد و یا ترجیح میدهید از کارشناسان و متخصصان فن برای تعمیر بخاری برقی خود کمک بگیرید، کافی است سفارشتان را به صورت رایگان و آنلاین در آچارباز ثبت کنید. همکاران ما در کمترین زمان به کمک شما خواهند آمد.

تعمیر بخاری برقی در محل
خدمت تعمیر بخاری برقی در محل شامل عیب یابی و تعمیر انواع بخاری برقی است و در دسته خدمت تعمیر لوازم خانگی کوچک سامانه آچارباز قرار می‌گیرد. با ثبت سفارش در اپلیکیشن ارائه خدمات در محل آچارباز می‌توانید آن‌ها را جهت بررسی و رفع ایراد به تعمیرکار سیار آنلاین آچارباز بسپارید.
درخواست تعمیر بخاری برقی

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. باسلام
      دانش عزیز؛ سعی میکنیم موضوع مورد نیاز شما را به زودی در این مقاله اضافه کنیم. البته شما می‌توانید با شماره پشتیبانی ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۰۰ تماس بگیرید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا