×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تکنولوژی و کامپیوتر

آشنایی با قطعات دوربین مداربسته و کاربرد هر کدام

آشنایی با قطعات دوربین مداربسته و کاربرد هر کدام

امروزه در هر جایی، از جمله مدارس، املاک خصوصی و مجتمع‌های اداری و تجاری می‌توانید سیستم‌های امنیتی دوربین‌های مداربسته را ببینید. این دوربین‌ها برای جلوگیری از شروع یا تشدید مسائل امنیتی نصب می‌شوند. آشنایی با قطعات دوربین مداربسته، شما را در انتخاب این نوع دوربین‌ها کمک کند.

خرید دوربین مداربسته شاید یک فرایند پیچیده به نظر برسد اما با راهنمایی مناسب، می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید. در انتخاب دوربین مداربسته، نکاتی مهم وجود دارد که باید موردتوجه قرار گیرند. توجه به این نکات، شما را از معضلات و چالش‌هایی مانند  تعمیر دوربین مداربسته مصون نگه می‌دارد. اولین نکته در راستای راهنمای خرید دوربین مداربسته، آشنایی با نوع آن اجزای دوربین مداربسته است. در اینصورت می‌توانید دستگاه را به درستی نصب کنید یا در زمان به مشکل خوردن آن را عیب یابی و برای تعمیر و رفع ایراد اقدام کنید. در آچارباز کلیه خدمات مربوط به دوربین‌های مداربسته از جمله نصب، تعمیر، عیب یابی در اسرع وقت با ابزار مدرن انجام می‌شود. برای اعزام تعمیرکار به محل کافیست در این صفحه سفارش‌تان را ثبت یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید. 

قطعات دوربین مداربسته

یک سیستم دوربین مداربسته معمولی از هفت قسمت تشکیل شده که هر کدام برای عملکرد سیستم بسیار مهم هستند اما برخی از آن‌ها نقش حیاتی‌تری نسبت به بقیه دارند. این قسمت‌ها عبارتند از:

1- دوربین

دوربین بخش مرکزی از قطعات دوربین مداربسته است. دوربین‌ها بر اساس ویژگی‌های خود به دسته بندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • اینترنتی: دوربین‌های IP از اینترنت برای ارسال و دریافت فیلم استفاده می‌کنند و با اکثر دستگاه‌ها سازگار هستند. در نتیجه، گزینه مناسبی برای اکثر سازمان‌ها محسوب می‌شوند.
  • آنالوگ: دوربین‌های آنالوگ کمتر رایج هستند اما بسیاری از سیستم‌های قدیمی هنوز از آن‌ها استفاده می‌کنند. بااین‌حال، این دوربین‌ها به‌احتمال زیاد دیگر با فناوری‌های مدرن سازگار نیستند.
  • دوربین گلوله‌ای: دوربین‌های گلوله‌ای شکل، در راستای محافظت بهتر از لنز، اغلب دارای محفظه حجیم‌تری هستند. این دوربین‌ها بیشتر از دوربین‌های قبه‌ای در سطح شهر دیده می‌شوند.
  • دوربین قبه‌ای (Dome): دوربین‌های قبه‌ای مانند نیم کره‌های وارونه به نظر می‌رسند. این دوربین‌ها اغلب شیشه‌های رنگی دارند که جهت‌گیری لنز را پنهان نگه می‌دارد.
  • دوربین C-mount: دوربین‌های C-mount مستحکم‌تر و برای کاربردهای خارج از منزل عالی هستند. این دوربین‌ها لنزهای قابل‌جداشدن دارند و شما می‌توانید فاصله نظارت را در صورت نیاز تغییر دهید.
  • دوربین Pan-tilt-zoom: دوربین‌های PTZ به شما این امکان را می‌دهند تا لنز خود را به سمت اجسام خاصی در میدان دید دوربین بگیرید.
قطعات دوربین مداربسته محیط بیرونی
دوربین‌های C-mount و bullet برای محیط‌های بیرونی و دوربین‌های Dome اغلب برای فضاهای داخلی مناسب هستند.

2- سیستم مانیتورینگ

اپراتورها در ایستگاه مانیتورینگ، از مانیتورهای کامپیوتری مجهز به نرم‌افزار برای بررسی فیدهای دوربین استفاده می‌کنند. شما ممکن است به چند مانیتور در یک اتاق نیاز داشته باشید. پیکربندی ایستگاه مانیتورینگ به کل سیستم شما بستگی دارد. شما وابسته به نیازتان می‌توانید به‌راحتی مانیتورها را اضافه و حذف کنید. 

بسیاری از سیستم‌های مدرن دوربین مداربسته، برنامه‌هایی را برای دستگاه‌های تلفن همراه و لپ‌تاپ‌ها فراهم می‌کنند تا فرد ناظر هر زمان که بخواهد به تصاویر زنده دسترسی‌ داشته باشد. شما می‌توانید با استفاده از این برنامه‌ها، فیدهای ویدیویی زنده را تماشا، فیلم‌های قبلی را مرور و اطلاعات ویدیویی را برای استفاده در آینده ذخیره کنید.

3- ضبط‌کننده‌های ویدیویی

ضبط‌کننده ویدیو فیلم‌های دوربین‌ها را پردازش و ذخیره می‌کند. اولین دوربین‌های مداربسته از VCR برای این منظور استفاده می‌کردند. این فناوری منسوخ شده اما امروزه دو قابلیت جدید در دسترس است:

  • ضبط‌کننده دیجیتال: دستگاه DVR ویدیوی دیجیتال را در یک دستگاه ذخیره‌سازی مانند درایو دیسک یا کارت SD ضبط می‌کند.
  • ضبط‌کننده‌ شبکه: اکثر سیستم‌هایی که از دوربین‌های IP استفاده می‌کنند، دارای دستگاه NVR هستند. دستگاه‌های NVR گران‌تر هستند اما ارزش این قیمت را دارند. علاوه بر این، ایستگاه‌های نظارتی که از دستگاه‌های NVR پشتیبانی می‌کنند، برای سیستم‌های مدرن سودمندتر هستند.

4- لوازم جانبی دوربین مداربسته

لوازم جانبی مانند کابل‌ها و روترها از جمله قطعات دوربین مداربسته هستند. کابل دوربین برای اتصال دوربین مداربسته شما به دستگاه ضبط ضروری است. کابل کواکسیال سیامی RG59 رایج‌ترین گزینه برای سیستم‌های دوربین مداربسته، به دلیل داشتن محافظ EMI و قابلیت کابل‌کشی چندباره است. همچنین خرید کابلی که بتوان اندازه آن را کاهش داد و کانکتورها را به آن متصل کرد، خیال شما را راحت می‌کند. البته باید بدانید در صورتی که انتخاب شما یک سیستم بی‌سیم است، باید یک روتر نیز خریداری کنید.

نکات مهم در ارتباط با انتخاب روتر:

برای خرید روتر دوربین مداربسته باید به موارد زیر دقت کنید:

  • بودجه: روتر تنوع قیمتی بالایی دارد. بنابراین به‌راحتی می‌توانید یک روتر در حدود بودجه خود پیدا کنید که تمام ویژگی‌های موردنیاز شما را داشته باشد.
  • سازگاری با ISP: اکثر روترها با تمام ISPها سازگار هستند اما بهتر است قبل از خرید، این قابلیت را بررسی کنید.
  • محدوده پوشش: روتری را انتخاب کنید که اتصال مناسبی با دوربین‌های مداربسته شما برقرار کند. در صورت نیاز، می‌توانید از چندین روتر یا توسعه‌دهنده Wi-Fi برای گسترش پوشش استفاده کنید.
  • پروتکل بی‌سیم: انتخاب یک پروتکل استاندارد Wi-Fi، سرعت شبکه و پوشش مورد نیاز برای پشتیبانی از سیستم دوربین مداربسته شما را بیشتر می‌کند.
روتر یکی از قطعات دوربین مداربسته
انتخاب روتر مناسب از اهمیت بالایی برای نصب دوربین مدار بسته برخوردار است.

5- دستگاه ذخیره‌سازی ضبط ویدئو

سخت‌افزار ذخیره‌سازی یکی از مهم‌ترین اجزای دوربین مداربسته است. هارددیسک‌های استاندارد (مانند آن‌هایی که در رایانه‌ها هستند) برای سیستم‌های ذخیره‌سازی ویدیو که مقادیر زیادی از داده‌های ویدیویی را جمع‌آوری می‌کنند، مناسب نیستند. یک دستگاه‌ ذخیره‌سازی دوربین مداربسته با کارایی بالا به شما این امکان را می‌دهد تا فیلم‌ها را در صورت نیاز از تمام فیدهای متصل، ضبط، ذخیره و پخش کنید.

6- منبع تغذیه

منبع تغذیه یکی دیگر از بخش‌های حیاتی در بین قطعات دوربین مداربسته است. یک دوربین امنیتی با سیم برق اترنتی، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با استفاده از همان کابل، برق و داده‌ها را از دوربین به سرور منتقل کنید. 

  • جعبه منبع تغذیه: اکثر سیستم‌های امنیتی تجاری، دارای جعبه‌ منبع تغذیه هستند تا همه کابل‌کشی‌ها مرتب و منظم بماند. جعبه منبع تغذیه همچنین سیستم دوربین مداربسته شما را از نوسانات برق محافظت می‌کند و پیچیدگی اضافی را کاهش می‌دهد.
  • ترانسفورماتورهای جداگانه: سیستم دوربین مداربسته برای موسسات کوچک‌تر، مانند خانه‌های مسکونی، شاید از ترانسفورماتورهای جداگانه برای تغذیه هر دوربین استفاده کند. بااین‌حال، اگر به چندین دوربین IP نیاز دارید، این قابلیت شما را آشفته و سردرگم خواهد کرد. شما باید از همان ابتدا تصمیم بگیرید که سیستم خود را می‌خواهید به برق AC وصل کنید یا DC.
منبع تغذیه از اجزای دوربین مداربسته
برق ۱۲ ولت دی‌سی رایج‌ترین انتخاب برای تاسیسات تجاری و ۲۴ ولت ای‌سی نیز انتخاب بهتری برای تاسیسات بزرگ‌تر است، زیرا برق AC سریع‌تر از DC و با افت کمتری جریان پیدا می‌کند.

7- نرم‌افزار مدیریت ویدئو

نرم‌افزار مدیریت ویدیو، پایه اصلی سیستم نظارت تصویری شماست. این نرم‌افزار، ویدیو را از دوربین‌های IP شما جمع‌آوری، ذخیره و تمام ورودی‌ها را در یک قالب واحد ارائه می‌کند. این نرم‌افزار ساده‌ترین راه برای مدیریت و نظارت بر کل سیستم دوربین مداربسته است. بدین ترتیب شما می‌توانید تمام فیلم‌های زنده و ضبط‌شده خود را جمع‌آوری، ذخیره و بازیابی کنید.

علاوه بر این، روند کاری شما با مقررات دولتی نیز مطابقت خواهد داشت و پیچیدگی‌های درون سازمانتان کاهش پیدا می‌کند. گزینه‌های شما برای انتخاب نرم‌افزار وابسته به انتخاب فناوری DVR یا NVR، متفاوت است. شما باید نرم‌افزاری را انتخاب کنید که به‌راحتی با سایر عناصر سیستم نظارت دوربین مداربسته IP شما هماهنگ و منطبق شود.

8- کابل

برای اتصال دوربین به تجهیزات مختلف مانند دی‌وی‌آر (DVR) یا نمایشگرها از کابل‌های مختلفی استفاده می‌شود. این کابل‌ها به منظور انتقال تصویر و صدا از دوربین به دستگاه ضبط یا نمایشگر به کار می‌روند. نوع کابلی که باید برای دوربین مداربسته استفاده کنید به ویژگی‌های دوربین و نیازهای نصب شما بستگی دارد.

انواع کابل دوربین مدار بسته
کابل‌ها یکی از اجزاهای دوربین مداربسته است که از آن برای برق رسانی استفاده می‌شود.

9- فیش و اتصالات

دوربین‌های مداربسته برای اتصال به منابع تغذیه و تجهیزات ضبط و نمایش اغلب از انواع مختلف فیش و اتصالات استفاده می‌کنند. مهم‌ترین این فیش‌ها عبارتند از RJ-45 و BNC.

هنگام اتصال دوربین‌های مداربسته، بهتر است با توجه به نوع دوربین و تجهیزاتی که می‌خواهید به آن وصل شود، از فیش و کابل‌های مناسب استفاده کنید. همچنین مهم است که برق و اتصالات به درستی و مناسب با نیازهای دستگاه‌ها تنظیم شوند.

10- پیچ و اسپیسر

پیچ‌ها و اسپیسرها یکی از اجزاهای مهم در نصب و نگهداری دوربین‌های مداربسته به شمار می‌روند. این اجزا به شما کمک می‌کنند تا دوربین‌ها را به سطوح مختلف نصب و آن را تنظیم کنید. با توجه به نوع دوربین مداربسته و محل نصب می‌توانید پیچ‌ها و اسپیسرهای مناسب را انتخاب کنید. همچنین، مهم است که نصب دقیق دوربین را با توجه به زاویه دید و محدودیت‌های محیطی مد نظر داشته باشید تا به بهترین شکل ممکن تصاویر را ضبط و مشاهده کنید.

دوربین مداربسته به یک ضرورت در دنیای مدرن تبدیل شده است. پس هنگام انتخاب سیستم امنیتی موردنظر خود، بهتر است با قطعات دوربین مداربسته آشنایی کلی داشته باشید. از طرفی شناخت این قطعات به شما کمک می‌کند تا هنگام  تعمیر دوربین مداربسته خود کمتر دچار مشکل شوید. اکنون که اجزای دوربین مداربسته را می‌شناسید، می‌توانید محصولی باکیفیت را برای ایمنی خود و عزیزانتان انتخاب کنید.

تعمیر دوربین مداربسته با آچارباز
خدمت تعمیر دوربین مداربسته و دزدگیر در آچارباز، شامل تمامی اقدامات لازم برای نصب و راه‌اندازی، عیب‌یابی و تعمیر انواع دوربین‌های مداربسته می‌شود. هر کجای تهران که باشید، در صورت خرابی این تجهیزات، آن را عیب‌یابی و تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر دروبین مداربسته

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا