×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

گرمایش و سرمایش

از سیر تا پیاز در مورد رعایت نکات ایمنی نصب بخاری گازی

نصب بخاری گازی

با سرد شدن هوا، بساط نصب بخاری گازی در خانه و محیط‌های کار مهیا می‌شود. رعایت نکات ایمنی در حین و پس از نصب بخاری گازی از جمله مواردی است که باید به آن آگاهی کامل داشته‌باشیم. نصب بخاری گازی کار سخت و پیچیده‌ای نیست، اما چنانچه آگاهی کامل نسبت به مسائل ایمنی آن ندارید، بهتر است نصب بخاری گازی را به کارشناسان آن بسپارید. آچارباز قصد دارد در این قسمت «تمام نکات ایمنی نصب بخاری گازی» را با شما در میان بگذارد. پس با ما همراه باشید.

چه نکات ایمنی در نصب بخاری گازی باید رعایت کنیم؟

در این قسمت مهم‌ترین سوالاتی که در نصب بخاری گازی ذهن ما را درگیر خود خواهد کرد با یکدیگر مرور می‌کنیم:

1- بهترین جای نصب بخاری گازی در خانه

در محلی بخاری گازی را نصب کنید که جریان هوا به خوبی برقرار باشد. پس از تعیین محل نصب بخاری گازی، رعایت فاصله آن از دیوار و وسایل خانه بسیار مهم است. در این رابطه بخاری گازی باید در فاصله حداقل 30 سانتی‌متر از هر طرف دیوار قرار بگیرد. نکته بعدی این است که بخاری گازی را مستقیم نباید روی زمین گذاشت، حداقل 5 سانتی‌متر باید از زمین فاصله داشته باشد.
علاوه‌براین از وسایل خانه همچون پرده، کمد چوبی و سایر موادی که قابل اشتعال هستند، باید حداقل 50 سانتی‌متر دور باشد.

راهنمای نصب بخاری گازی
بهترین جنس پایه‌ها برای اینکه بخاری مستقیم روی زمین قرار نگیرد، پایه‌های پلاستیکی فشرده و یا چوبی است.

2- طریقه نصب لوله بخاری گازی از پنجره و یا دیوارهای جانبی

یکی از روش‌های بسیار نادرستی که شهروندان ما در نصب بخاری گازی استفاده می‌کنند، نصب لوله بخاری از طریق پنجره و یا دیوارهای جانبی است. توصیه می‌شود از این شیوه استفاده نکنید. اما چنانچه مجبور به این کار شدید بهتر است دودکش پنجره حداقل یک متر ارتفاع عمودی از خروجی پنجره داشته‌باشد. علاوه براین بهتر است نکاتی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد را در نصب بخاری گازی رعایت کنید:

 

تعمیر بخاری برقی در محل
خدمت تعمیر بخاری برقی در محل شامل عیب یابی و تعمیر انواع بخاری برقی است و در دسته خدمت تعمیر لوازم خانگی کوچک سامانه آچارباز قرار می‌گیرد. با ثبت سفارش در اپلیکیشن ارائه خدمات در محل آچارباز می‌توانید آن‌ها را جهت بررسی و رفع ایراد به تعمیرکار سیار آنلاین آچارباز بسپارید.
درخواست تعمیر بخاری برقی
  1.  یک روزنه ثابت همچون دریچه در زیر درها داشته باشید.
  2. لوله‌های دودکش را به صورت عمودی نصب کنید.
  3. لوله‌هایی که طولی بیشتر از سه متر طول داشته و در معرض هوای سرد هستند را به طور مناسب عایق‌بندی کنید.
  4. در هنگام استفاده از بخاری گازسوز دقت کنید تا لوله دودکش داغ شود.
  5. هرگز دودکش را به دیوار یا پنجره به صورت افقی یا با شیب منفی نصب نکنید.
  6. شیب لوله‌های دودکش باید به سمت بالا  باشد.
  7. هر یک متر لوله افقی سه متر لوله عمودی نیاز دارد.

8- لوله رابط دودکش باید کوتاه و مستقیم باشد. استفاده از زانوهای کوتاه و خم‌های تند در جریان دود اختلال ایجاد می‌کنند.

تعمیرکار بخاری گازی
یکی از پیشنهادهای بسیار خوب برای بالا بردن ایمنی خانه، استفاده از سنسورحساس به مونواکسید کربن است تا در صورت نشتی بخاری گازی سریع متوجه آن شوید.

3- طول شیلنگ بخاری گازی

یکی از نکات دیگر که در نصب بخاری گازی باید در نظر بگیرید، استفاده از شیلنگ استاندارد با طول مناسب است. هر وسیله گازسوز در خانه باید شیلنگ قطع و وصل جدا داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه


طول شیلنگ بخاری گازی نباید نه خیلی کوتاه و نه خیلی بلند باشد. استاندار طول شیلنگ بخاری در نصب بخاری گازسوز نباید کمتر از 120 سانتی‌متر باشد. جنس شیلنگ‌های استاندارد لاستیکی هستند و برای محکم کردن آن باید از بست‌های فلزی استفاده کنید.

شلنگ گاز بخاری
توصیه می‌شود هر 3 سال شیلنگ گاز تعویض شود.

4- نحوه بستن شیلنگ گاز

شیلنگ را توسط دو بست استاندارد از لوله گاز اصلی به ورودی گاز بخاری متصل کنید. به هیچ وجه از بست‌های غیراستاندارد یا مفتول برای اتصال استفاده نکنید.

نصب بست روی شلنگ گاز بخاری
همواره از شیلنگ‌های استاندارد برای نصب بخاری گاز استفاده کنید. به هیچ وجه از شیلنگ‌های دیگر همچون شیلنگ آب استفاده نکنید.

5- نکات مهم قبل از نصب دودکش بخاری گازی

رعایت نکات زیر قبل از نصب بخاری گازی، ایمنی آن را در خانه افزایش می‌دهد:
1- اگر چند وسیله گازسوز در خانه دارید، باید هرکدام دودکشی جدا با کلاهک استاندارد داشته باشند. کلاهک دودکش استاندارد به صورت Hاست. فرم کلاهک H مانع از ورود اشیا به داخل لوله شده و در عین حال از احتراق ناقص گاز نیز جلوگیری می‌کند.
2- قبل از نصب لوله دودکش بخاری از باز بودن مسیر اطمینان پیدا کنید. بهتر است یک بطری نوشابه کوچک را به یک طناب متصل کرده و آن را از دودکش پشت بام به داخل دودکش بیندازید. اگر بطری پلاستیکی را در محل نصب بخاری در اتاق دیدید، یعنی مسیر باز است.
3- مکش دودکش را نیز بررسی کنید. یک کبریت آتش زده را در مقابل لوله قرار بدهید. اگر شعله آتش به سمت بالا کشیده شد، یعنی دودکش درست کار می‌کند اما اگر شعله هیچ تغییری نکرد و یا به سمت محیط برگشت، در سیستم عملکرد دودکش مشکلی وجود دارد.

نحوه نصب دودکش بخاری گازی
قطر لوله دودکش در خروجی ساختمان باید برابر یا بزرگ‌تر از قطر لوله خروجی وسیله گازی باشد.

4- به هیچ وجه در نصب بخاری گازی از لوله‌های دودکش پلاستیکی یا آکاردئونی آلومینیومی استفاده نکنید. لوله‌های دودکش باید در برابر حرارت مقاوم و بدون درز و منفذ باشند. جنس لوله‌های دودکش باید از ورقه‌های گالوانیزه (ضد زنگ) و یا سیمانی باشد.
5- سطح دودکش توکار در پشت بام باید حداقل 1 متر از کف بالاتر قرار بگیرد، از دیواره‌های اطراف پشت بام نیز یک متر فاصله داشته‌باشد. کلاهک دودکش هم حتما باید استاندارد و به صورت H باشد.
6- پس استفاده از لوله‌های فلزی و یا سیمانی از پیش ساخته شده به دلیل داشتن لبه‌های صاف مجاز نیست.
7- فاصله بخاری دیواری از اطراف باید حدود 100 سانتی‌متر باشد.
8- فاصله دودکش تا دهانه بخاری نباید زیاد باشد.

 

خدمات سرمایشی و گرمایشی در محل آچارباز
خدمات سرمایشی و گرمایشی آچارباز شامل نصب و راه اندازی پکیج، نصب و راه اندازی آبگرمکن، تعمیرات پکیج و آبگرمکن، نصب و راه اندازی کولر های آبی و گازی است. جهت ثبت درخواست کلیک کنید.
درخواست خدمات سرمایشی و گرمایشی

 

4- نکات مهم در حین نصب دودکش بخاری گازی

  • مطمئن شوید که لوله بخاری را به صورت محکم و بدون هیچ درزی به بخاری نصب کرده‌اید.
  • همواره راهی برای تهویه هوا بگذارید. دریچه کولرها را نبندید و یا یک پنجره کوچک را همواره باز بگذارید تا تهویه هوا به راحتی صورت گیرد.
  • پس از نصب لوله بخاری و روشن کردن بخاری باید شعله آن به رنگ آبی باشد و لوله بخاری نیز گرم شده باشد. اگر لوله بخاری گرم نشده یعنی دودکش درست کار نمی‌کند و گازهای سمی حاصل از سوختن گاز در بخاری به صورت کامل خارج نمی‌شوند. برای حل این مشکل باید دوباره مسیر دودکش را بررسی کنید.

رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری

پس از نصب بخاری گازی امکان دارد لوله بخاری سرد باقی بماند. در این قسمت به بررسی علت سردی لوله بخاری می‌پردازیم:

1- نصب دودکش بخاری به صورت نادرست و غیراستاندارد

همانطور که در قسمت‌های قبل هم اشاره کردیم دودکش باید به صورت صحیح و استاندارد طراحی و نصب شود.

2- نبود اکسیژن کافی در محیط

زمانیکه اکسیژن در محیط به اندازه کافی وجود ندارد، هوا از دودکش برگشت خواهد داشت. چون هوا برای سوختن گاز به اندازه کافی در محیط وجو ندارد، هوا از دودکش به سمت داخل بر می‌گردد و دودکش سرد می‌شود.

3-جریان هوای تند

جریان تند هوا نیز موجب سردی دودکش می‌شود. باد به صورت مستقیم یا غیرمستقیم وارد دودکش شده و دود و مواد احتراق گرفته دوباره به سمت داخل محیط برمی‌گردد. همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، استفاده از دودکش‌های استاندارد H از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند.

نحوه نصب دودکش بخاری
رعایت فاصله دودکش H از دیوارهای جانبی الزامی است. ارتفاع دودکش باید حداقل 6 متر از سطح پشت بام باشد.

4- سردی بیش از حد لوله بخاری

این مشکل نیز به لوله دودکش بر می‌گردد. زمانیکه دودکش به صورت غیر اصولی نصب شده‌باشد، این مشکل رخ می‌دهد. دیواره دودکش در اثر سرمای بیش از حد، گازهای داغ و … را از دودکش خارج نمی‌کند و حتی مقدای از آنها به داخل برمی‌گردد. در این شرایط بهتر است که دودکش‌ها را با استفاده از عایق‌های مناسب بپوشانیم.

پیشنهاد مطالعه

از کجا بفهمیم گاز بخاری نشتی دارد؟

در صورتیکه بوی گاز را در خانه احساس کردید، می‌توان با روش‌هایی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، متوجه نشتی گاز شوید:

  • استفاده از کف صابون

    در صورتیکه پس از نصب بخاری گازی احساس کردید که بوی گاز می‌آید، کافی است کمی کف صابون در محل بستن بخاری، نزدیک لوله‌ها، محل بستن روشنایی و … بزنید. در صورتیکه تولید حباب کرد به این معناست که گاز نشتی دارد.

تست نشتی گاز
یکی از راه‌های بسیار خطرناک که افراد برای یافتن نشتی استفاده می‌کنند، کبریت است که کاری بسیار خطرناک بوده و امکان دارد کل ساختمان منفجر ‌شود.
  • استفاده از نشت‌یاب الکترونیکی

    اگر در یک ساختمان بزرگ زندگی می‌کنید که تعداد لوله های گاز زیاد است، نشت یاب الکترونیکی یک وسیله بسیار پرکاربردی برای حل این مشکل است.

  • کنترل مسیرهای گاز

    هر چند ماه یکبار، قبل از اینکه بوی نشتی گاز را احساس کنید، بهتر است خطوط لوله‌های گاز بررسی و کنترل شوند تا نشتی گازی رخ ندهد.

نشتی گاز را چگونه برطرف کنیم؟

1- پس از اینکه نشتی گاز را پیدا کردیم، در ابتدا فلکه اصلی ورودی ساختمان را باید ببندیم.
2- اگر نشتی لوله در قسمت لوله‌ها اتفاق افتاده و یا دچار ساییدگی شده، باید سریع آن را تعویض کنید.
3- لوله‌های گاز را مجددا عایق‌بندی کنید.
4- درها و پنجره‌ها را باز کنید و با کمک یک حوله خیس، هوا را به سمت بیرون هدایت کنید تا گازهای سمی خارج شوند.
5- اگر نشتی در قسمت شیلنگ گازی و … وجود دارد باید اتصالات گاز را مجددا بررسی کنید و در صورت لزوم شیلنگ را تعویض کنید و بست‌ها را با دقت بیشتر ببندید.
رعایت نکات گفته شده در نصب بخاری گازی به شما کمک می‌کند تا محیطی امن در خانه بسازید. چنانچه مهارت لازم در این زمینه ندارید، بهتر است که از یک تعمیرکار با تجربه برای نصب بخاری گازی استفاده کنید. اپلیکیشن آچازباز بهترین خدمات آنلاین را در کمترین زمان ممکن در اختیار شما قرار می‌دهد.

خدمات سرمایشی و گرمایشی در محل آچارباز
خدمات سرمایشی و گرمایشی آچارباز شامل نصب و راه اندازی پکیج، نصب و راه اندازی آبگرمکن، تعمیرات پکیج و آبگرمکن، نصب و راه اندازی کولر های آبی و گازی است. جهت ثبت درخواست کلیک کنید.
درخواست خدمات سرمایشی و گرمایشی
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. باسلام من در طبقه اول میشینم متاسفانه جای برای نصب لوله از دیوار نگذاشتند مجبور شدم از پنجره دربیار م ولی وقتی بخاری را روشن میکنم اول لوله سرده تا ۵دقیقه بعد یک دفعه گرم میشه و هیچ موقع هم سرد نمیشه فقط نگرانی من موقع اول روشن کردن است که ۵دقیقه طول میکشه تا لوله گرم بشه درطول ۵دقیقه بوی گاز داخل خونه می پیچه ولی گرم که شد دیگر خوب کار میکنه علت چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا