×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم برقی آشپزخانه

نحوه نگهداری از زودپز برقی به زبان ساده

نگهداری از زودپز برقی

زودپزها از قدیم تا به حال برای پخت غذاهایی مانند گوشت یا حبوبات استفاده می‌شوند. علاوه بر آن اگر برای پخت غذایی فرصت کافی ندارید، بهترین گزینه استفاده از زودپز است. زودپزها با افزایش حرارت درون ظرف به پخت غذا در زمان کمتر کمک می‌کنند. زودپز وسیله‌ای بسیار کاربردی به خصوص برای افراد و خانم‌های شاغل محسوب می‌شود. زودپزها در انواع مختلف برقی و روگازی در بازار موجود هستند. نمونه‌های برقی امنیت بیشتری داشته و بدون ایجاد سروصدا غذا را در کمترین زمان ممکن آماده می‌کنند. نگهداری از زودپز برقی برای افزایش عمر مفید آن بسیار مهم است.

اغلب تمام مدل زودپزها از جنس استیل طراحی و ساخته می‌شوند، زیرا این جنس بسیار مقاوم بوده و شستشوی آن‌ها نیز ساده‌تر انجام می‌شود. نوع طراحی ظرف و دسته‌های آن‌ها نیز کاملاً متفاوت است و هر فرد با توجه به سلیقه خود می‌تواند مناسب‌ترین مدل را انتخاب و خریداری کند. اگر نگهداری از زودپز برقی به‌درستی انجام نشود، مدتی پس از استفاده به تعمیر زودپز نیاز پیدا خواهید کرد. در این مقاله آچارباز قصد داریم شما را با ترفند کاربردی برای نگهداری از زودپز برقی آشنا کنیم، اگر هنگام استفاده به تعمیر این وسیله کاربردی نیاز داشتید، می‌توانید از کارشناسان آچارباز کمک بگیرید.

نکات مهم مراقبت از زودپز برقی

هنگام استفاده از زودپزها باید نکات مختلفی را در نظر داشته باشید.

  • پس از قرار دادن مواد غذایی درون زودپز حتماً در آن را محکم ببندید. زمان استفاده از زودپز حرارت زیادی درون آن جمع می‌شود و در صورتی که در آن به‌خوبی بسته نشده باشد، خطرناک زیادی را در پی دارد.
  • تمام زودپزها سوپاپ‌هایی برای خروج بخار دارند. قبل از بسته شدن در زودپز از باز بودن این سوپاپ اطمینان حاصل کنید.
  • حلقه پلاستیکی اطراف در زودپز قرار دارد که از سر رفتن و خروج آب و مواد غذایی جلوگیری می‌کند. حتماً به سالم بودن آن توجه کرده و در جای مناسب قرار دهید.
  • پس از اتمام زمان پخت باید مدتی را صبر کنید تا بخار درون زودپز به آرامی تخلیه شود. در غیر این صورت ممکن است خطراتی به همراه داشته و باعث سوختگی صورت یا دستان شما شود. این موارد به بالا بردن عمر زودپز برقی کمک می‌کنند.
برای تعمیر زودپز از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
مراقبت از زودپز برقی
تمام زودپزهای برقی قابلمه‌ای دارند که قابل جدا شدن است. برای تکیز کردن ابتدا قابلمه را بردارید و آن را با آب و مایع بشویید.

نحوه تمیز کردن برای بالا بردن عمر زودپز برقی

اغلب نگهداری و تمیز کردن زودپزهای برقی از مدل‌های معمولی سخت‌تر است. اما استفاده آسان از آن‌ها و جاگیر نبودن از ویژگی‌هایی است که افراد ترجیح می‌دهند از مدل برقی استفاده کنند. اما متأسفانه به دلایل مختلف از تمیز کردن درست و اصولی آن اجتناب می‌کنند. همین موضوع سبب می‌شود تا زودپز پس از مدتی دچار مشکل شده و کارایی خود را از دست بدهد.

پیشنهاد مطالعه

برای تمیز کردن زودپزهای برقی باید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • تمام زودپزهای برقی قابلمه‌ای دارند که قابل جدا شدن است. ابتدا قابلمه را بردارید و به‌راحتی آن را با آب و مایع بشویید.
  • تمام بدنه داخلی و بیرونی زودپز را با دستمال به‌خوبی تمیز کنید. جرم گرفتن زودپز تأثیر زیادی در عملکرد صحیح آن خواهد داشت. علاوه بر جرم گرفتن زودپز باعث می‌شود قابلمه داخلی و در آن به‌خوبی در جای خود قرار نگیرد و عملکرد آن دچار مشکل شود.
  • واشر زودپز را نیز به آرامی جدا کرده و به‌خوبی بشویید تا هیچ گونه چربی و آلودگی روی آن باقی نماند. آلودگی‌های این قسمت‌ها مستقیم وارد غذا شده و باعث طعم بد و همچنین آلودگی غذا می‌شوند.
  • سایر اجزا مانند سوپاپ، واشر، دستگیره تخلیه بخار و … را جدا کرده و بشویید. جرم گرفتن این بخش‌ها روی عملکرد صحیح دستگاه و پخت غذا تأثیر می‌گذارند.

نحوه عیب یابی و مراقبت از زودپز برقی

گاهی اوقات هنگام کار با زودپز با مشکلات مختلفی روبرو می‌شوید و نمی‌دانید چگونه باید آن‌ها را برطرف کنید. برخی از مشکلات رایج زودپزها در ادامه عنوان شده تا کار نگهداری از زودپز برقی راحت‌تر شود.

پس از قرار دادن مواد غذایی درون زودپز حتماً در آن را محکم ببندید. زمان استفاده از زودپز حرارت زیادی درون آن جمع می‌شود و در صورتی که در آن به‌خوبی بسته نشده باشد، خطرناک زیادی را در پی دارد.

خروج بخار از در زودپز

اگر پس از گذشت مدتی متوجه شدید از بین در زودپز و دیگ آن بخار خارج می‌شود، باید سریعاً آن را از برق بکشید و اجازه دهید بخار درون دیگ کاملاً خالی شود. سپس آن را باز کرده و از قرار گیری درست واشر در محل خود مطمئن شوید. در صورتی که واشر را به‌درستی در جای خود قرار دهید، دیگر با این مشکل روبرو نمی‌شوید. اگر همچنان بخار از آن خارج شود، نشانه خرابی و تمام شدن عمر واشر است و باید برای خریدن واشر جدید اقدام کنید.

بالا بردن عمر زودپز برقی
با شناخت مشکلات زودپز برقی می‌توانید از به وجود آمدن آنها جلوگیری کنید و باعث بالا بردن عمر زودپز برقی شوید.

خروج بخار از سوپاپ

سوپاپ برای خروج بخار از دیگ در نظر گرفته شده‌است، اما این بخار باید به آرامی از آن خارج شود. اگر متوجه شدید، بخار بیش از حد از آن خارج می‌شود، باید زودپز را از برق بکشید و سوپاپ آن را تمیز کنید. برخی از مواقع جرم گرفتن سوپاپ باعث می‌شود که بخار به اندازه استاندارد از آن خارج نشود. در غیر این صورت باید سوپاپ را عوض کرده و سوپاپ جدید جایگزین کنید.

گاهی اوقات نیز بخار بسیار کمی از زودپز خارج می‌شود که این موضوع نیز باید بررسی شود. اگر سوپاپ و واشر کاملاً تمیز باشند و به‌درستی در جای خود قرار گرفته باشد، باید به دنبال دلیل دیگری برای این موضوع بگردید. ممکن است آب درون زودپز تمام شده یا غذای درون آن لعاب زیادی داشته باشد. در این حالت نیز بخار بسیار کمی از سوپاپ خارج می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

باز نشدن در زودپز

باز نشدن در زودپز نیز از دیگر مشکلات رایجی است که افراد با آن روبرو می‌شوند. برخی از زودپزها دارای قفل ایمنی هستند و تا زمانی که بخار درون زودپز به‌طور کامل خارج نشود، در آن‌ها باز نمی‌شود. به همین دلیل بهتر است ابتدا صبر کنید تا بخار آن کاملاً خارج شود، سپس برای باز کردن اقدام کنید. اگر همچنان در آن باز نشد، بهتر است اجازه دهید زودپز کاملاً سرد شود و سپس به آرامی آن را باز کنید. به هیچ عنوان برای باز کردن در زودپز فشار بیش از حد به آن وارد نکنید. در مقاله آموزش باز کردن درب زودپز برقی به زبان ساده بسیاری از مشکلات رایج را بیان کرده‌ایم.

زودپزهای برقی وسایلی بسیار کاربردی هستند که در هر خانه‌ای یافت می‌شوند. نحوه کار آن‌ها بسیار ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد. غذا را در کمترین زمان ممکن برای شما آماده می‌کنند. تنها کافی است نکات مهم برای استفاده کردن، تمیز کردن و نگهداری از آن‌ها رعایت کنید تا به بهترین شکل برای زمان طولانی قابل استفاده باشند. نکاتی که برای نگهداری از زودپز برقی در این مقاله بیان شد اگر همواره رعایت شوند باعث بالا بردن عمر زودپز برقی می‌شوند. اگر با رعایت تمام نکات باز هم زودپز برقی شما دچار مشکل شده‌است، می‌توانید وارد لینک تعمیر زودپز شده و از راهنمایی تعمیرکاران حرفه‌ای آچارباز استفاده کنید.

تعمیر زودپز با آچارباز
تعمیر زودپز برقی در دسته تعمیر لوازم کوچک آشپزخانه آچارباز قرار می‌گیرد. از بین رفتن روکش، سوت نزدن زودپز و خرابی تایمر از جمله مشکلاتی است که با ثبت سفارش در سامانه اعزام تعمیرکار آچارباز می‌توانید آنها را جهت بررسی و رفع ایراد به تعمیرکاران آچارباز بسپارید.
تعمیر زودپز
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا