×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم کوچک آشپزخانه

با تمام دلایل و روش‌‍ های مقابله با ترکیدن زودپز آشنا شوید

ترکیدن زودپز

شما هم مانند ما، از ترکیدن زودپز می‌ترسید؟ پخت غذا در زودپز عالی است! چون شما یک غذای جا افتاده و پرخاصیت در زمانی اندک دارید. اما مهم‌ترین مشکلی که ممکن است رخ دهد، ترکیدن زودپز است! اگر شما هم مثل ما از ترکیدن زودپز می‌ترسید، در مقاله «با تمام دلایل و روش‌های مقابله با ترکیدن زودپز آشنا شوید» آچارباز همراه باشید تا همه فوت و فن‌های استفاده‌ی درست از زودپز را یاد بگیرید.

در صورتی که هر مشکلی برای زودپز برقی شما بوجود آمده می‌توانید درخواست خود را در قسمت تعمیر زودپز ثبت کنید و از کارشناسان آچارباز برای رفع مشکل کمک بگیرید.

زودپز چگونه کار می‌کند؟

قبل از اینکه در مورد ترکیدن زودپز با شما صحبت کنیم، بهتر است ابتدا نحوه عملکرد زودپز را بدانیم.

برای پختن مواد غذایی در زودپز، یک قانون کلی وجود دارد و آن این است که تنها باید 3/2 حجم دیگ را با موادغذایی و آب پر کنیم!

پس از این کار، کافی است، درب زودپز را ببندیم. گرمای داخل زودپز باعث بالاتر رفتن نقطه جوش آب از حد طبیعی شده و غذا تحت فشار هوا در مدت کوتاه‌تری می‌پزد.

در زودپزهای قدیمی، سوت روی درب دستگاه، مانند یک هشدار دهنده عمل می‌کرد و زمانیکه فشار دیگ از حد مجاز بیشتر می‌شد، سوپ زودپز با خروج بخار به صدا درمی‌آمد تا فشار داخل دیگ، تنظیم شود.

در زودپزهای جدید، این وظیفه به عهده سوپاپ است. پس از اینکه موادغذایی و آب را در دیگ، می‌ریزید و درب آن را می‌بندید، پس از حدود 5 دقیقه، صدایی از سوپاپ شنیده می‌شود و فشار داخل دیگ، تنظیم می‌گردد.

در این موقع، شعله‌ی گاز را کم می‌کنیم. زمانی که پخت غذا به پایان رسید، پس از خارج شدن بخار اضافی، درب زودپز باز می‌شود. در صورتیکه فشار داخل زودپز، باقی مانده‌بود، به زور اقدام به باز کردن درب نکنید، صبر کنید تا در زمان مناسب درب زودپز باز شود.

تعمیر زودپز
خدمت تعمیر زودپز یکی از پرطرفدارترین خدمات آچارباز است. روزانه بسیاری از مردم زودپز برقی خود را به آچارباز می‌سپارند تا تعمیر زودپز خود را با قیمت منصفانه و گارانتی انجام دهند. فرقی ندارد در کدام شهر ایران ساکن هستید می‌توانید با زدن چند دکمه درخواست تعمیرات زودپز خود را ثبت کنید.
درخواست تعمیر زودپز
موادغذایی درون زودپز
از زودپز برای پخت موادغذایی که به سرعت له می‌شوند، هرگز استفاده نکنید.

علت ترکیدن زودپز چیست؟

ترکیدن زودپز، ترس بزرگی است که در هنگام استفاده از زودپز، همه‌ی ما را درگیر خود می‌کند. اما چه اتفاقی می‌افتد که زودپز می‌ترکد؟ در این قسمت، به عواملی که موجب ترکیدن زودپز می‌شود، اشاره خواهیم کرد.

خرابی یا پاره شدن واشر دور درب زودپز

در صورتی که واشر دور درب زودپز پاره شده باشد، زودپز صدای بلند و نامتعارفی می‌دهد! در این شرایط، دمای دیگ زودپز بالا می‌رود و در نتیجه احتمال ترکیدن زودپز وجود دارد.

خرابی سوپاپ زودپز

از شایع‌ترین عواملی که موجب ترکیدن زودپز می‌شود، خرابی سوپاپ بخار آن است. زمانیکه فشار داخل دیگ از حد معمولی بیشتر می‌شود، زودپز شروع به سوت زدن می‌کند. در این زمان، همانطور که می‌دانید، باید شعله‌ی گاز را کم کنید. چنانچه سوپاپ زودپز به درستی کار نکند، شما از بالا رفتن فشار درون زودپز خبردار نمی‌شوید، در نتیجه زودپز می‌ترکد!

پیشنهاد مطالعه

ریختن آب بیش از حد مجاز درون زودپز

یکی از دلایل ساده‌ای که می‌تواند موجب ترکیدن زودپز شود، ریختن آب بیش از حد مجاز درون دیگ زودپز است. زمانیکه سطح آب درون زودپز بالا می‌رود، با به جوش آمدن آب، جای مناسبی درون دیگ باقی نمی‌ماند. به همین دلیل، زودپز می ترکد!

خرابی سوپاپ زودپز
استفاده از مواد غذایی با دانه‌های ریز که دارای لعاب هستند همچون دانه‌های جو و گندم، موجب بستن روزنه‌های خروج بخار و در نتیجه ترکیدن زودپز می‌شود.
پیشنهاد مطالعه

راهکارهایی برای جلوگیری از ترکیدن زودپز

برای جلوگیری از ترکیدن زودپز، از این راهکارها استفاده کنید:

  1. ابتدا از سالم بودن تمام قطعات زودپز، اطمینان حاصل کنید. چرا که خرابی در این قطعات، می‌تواند موجب ترکیدن زودپز شود.
  2. محتوایی که در دیگ زودپز پر می‌شود، نباید بیشتر از دو سوم فضای دیگ باشد. همانطور که اشاره شد، اضافه کردن آب زیاد درون دیگ زودپز، موجب ترکیدن آن می‌شود.
  3. مراقب سوپاپ زودپز باشید تا همواره تخلیه بخار آب به درستی انجام شود.
  4. پس از شنیدن صدای سوت، حتما شعله گاز را کم کنید تا فشار هوای درون دیگ، موجب ترکیدن زودپز نشود.
  5. هرگز تا اتمام کامل بخار آب از درون زودپز، درب آن را باز نکنید.
  6. در هنگام خرید زودپز، مدلی را انتخاب کنید که مجهز به قفل ایمنی باشد.
زودپز استیل
بهترین زودپزها از نوع استیل هستند که در مقابل شست‌وشو و ضربه مقاوم‌اند.

در اثر ترکیدن زودپز چه نوع آسیب‌هایی ممکن است، رخ دهد؟

سوختگی مهم‌ترین آسیبی است که در اثر ترکیدن زودپز رخ می‌دهد. زمانیکه زودپز می‌ترکد، درب، اجزا و حتی محتویات درون زودپز، به بیرون ریخته و باعث شکستگی، سوختگی و یا کبودی بدن افراد نزدیک به زودپز می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

نکات ایمنی در هنگام استفاده از زودپز برای جلوگیری از ترکیدن زودپز

با رعایت نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌توانید از ترکیدن زودپز جلوگیری کنید:

  • هرگز به زودپز داغ دست نزنید و آن را جابه‌جا نکنید.
  • هرگز زودپز را داخل فر قرار ندهید، چون موجب ترکیدن زودپز و فر می‌شود.
  • بیش از حد مجاز، درون زودپز آب نریزید، این کار موجب ترکیدن زودپز می‌شود.
  • زودپز برای پختن آن دسته از مواد غذایی طراحی شده که نیاز به آب دارند؛ آن را برای پخت انواع دیگر موادغذایی که بدون آب می‌پزند، استفاده نکنید.

در این مقاله، به بررسی عوامل مختلفی که سبب ترکیدن زودپز می‌شود، پرداختیم. همواره سعی کنید، زودپزی استاندارد بخرید تا ایمنی مناسبی داشته باشد. در سال‌های اخیر، زودپزهای برقی مختلفی به بازار آمده‌است. زودپزهای برقی، عملکرد بهتری دارند. این زودپزها، دارای حسگر بوده و غذا در آنها کمتر می‌سوزد. همچنین در صورت بروز مشکل، بلافاصله برق آنها قطع می‌شود.

از شایع‌ترین عواملی که موجب ترکیدن زودپز می‌شود، خرابی سوپاپ بخار آن است

جلوگیری از ترکیدن زودپر
سوپاپ بخارپز، کار تنظیم بخار دستگاه را انجام می‌دهد.

به هرحال چه زودپز معمولی دارید و یا زودپز برقی، باید مراقب نحوه عملکرد آن باشید و قبل از استفاده از آنها، همواره از سالم بودن قطعات دستگاه، اطمینان حاصل کنید. چنانچه زودپز برقی شما خراب شده است، با ثبت سفارش در قسمت تعمیر زودپز آچارباز، می‌توانید از خدمات با کیفیت ما استفاده کنید. کافی است سفارش‌تان را در اپلیکیشن یا وب‌سایت ما به ثبت برسانید تا همکاران ما در کمترین زمان ممکن، به کمک شما بیایند.

تعمیر زودپز در محل با آچارباز
تعمیر زودپز برقی در دسته تعمیر لوازم کوچک آشپزخانه آچارباز قرار می‌گیرد. از بین رفتن روکش، سوت نزدن زودپز و خرابی تایمر از جمله مشکلاتی است که با ثبت سفارش در سامانه اعزام تعمیرکار آچارباز می‌توانید آنها را جهت بررسی و رفع ایراد به تعمیرکاران آچارباز بسپارید.
درخواست تعمیر زودپز

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا