×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم کوچک آشپزخانه

راهنمای کامل نحوه کار با اسپرسو ساز

نحوه کار با اسپرسو ساز

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در شهریور 1399 نوشته شده بود و در اسفند 1402 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

اگر به تازگی دستگاه اسپرسوساز خریده‌اید ولی نحوه کار با اسپرسو ساز را نمی‌دانید؛ در ادامه این مطلب آچارباز با ما همراه باشید؛ زیرا قصد داریم تمام نکات در رابطه با نصب و راه اندازی اولیه و نحوه کار با اسپرسو ساز را به شما آموزش دهیم. این مقاله یه مطلب کامل درباره کار با اسپرسوسازهای مختلف خانگی و صنعتی است و می‌توانید برای کار با انواع اسپرسوسازها از جمله نوا، دلونگی، ساچی، اینوکس، زیگما، مباشی و … از آن استفاده کنید.

در صورتی‌که نحوه کار با این دستگاه را بدرستی ندانید ممکن است قهوه باکیفیتی درست نکنید یا پس از مدتی دستگاه به مشکل خورده و نیاز به تعمیر داشته باشد. برای سرویس یا تعمیر اسپرسوساز می‌توانید از کارشناسان آچارباز کمک بگیرید.

✔️ برای ثبت سفارش و دریافت قیمت از کارشناسان ما کافیست سفارشتان را در این صفحه ثبت کنید یا با شماره  02154591616  تماس بگیرید.

سوالات متداول کاربران درباره نحوه کار با اسپرسو ساز

در این بخش با برخی از مهم‌ترین سوالات کاربران درباره نحوه کار با اسپرسو ساز را بیان می‌کنیم و به آنها در متن پاسخ می‌دهیم.

  1. آیا صدای زیاد بعد از روشن کردن اسپرسوساز در اولین بار طبیعی است؟
  2. معنی دکمه‌های روی اسپرسوساز چیست؟
  3. نحوه کار با دستگاه اسپرسو ساز نوا 147 با نحوه کار با دستگاه اسپرسو ساز نوا 158 چه فرقی دارد؟

نحوه کار با اسپرسو ساز برای اولین بار

دستگاه‌های اسپرسو، با کمک یک پمپ فشار قوی، دیگ بخار و پرتافیلتر، آب گرم را با فشار زیاد از میان دانه‌های قهوه که کاملاً ریز خرد شده‌اند، عبور می‌دهد و در نهایت نوشیدنی غلیظ و کرم میانی آن را بوجود می‌آورد. نحوه کار با اسپرسو ساز برای اولین بار در زیر توضیح داده شده است. بسیاری از کاربران با مسئله صدای زیاد بعد از روشن کردن دستگاه روبرو هستند و می‌پرسند آیا صدای زیاد بعد از روشن کردن اسپرسوساز در اولین بار طبیعی است؟ باید بگوییم بله. این سروصداها برای راه افتادن موتور و اجزاء اصلی است. اما در صورتی‌که بعد از چندبار استفاده این صدای بلند ادامه داشته باشد باید دستگاه را برای بررسی بیشتر به یک تعمیرکار نشان دهید.

  • ابتدا باید دستگاه را از داخل جعبه بیرون آورید و اجزاء آن را در محل درست نصب کنید.
  • سپس باید مخزن آب را با توجه به درجات مشخص شده از آب پر کنید.
مخزن دستگاه اسپرسوساز
اگر دستگاه اسپرسوساز بدون آب کار کند، آسیب جدی می‌بیند.
  • اگر از اسپرسوساز خانگی یا نیمه صنعتی استفاده می‌کنید باید آب تسویه شده یا معدنی داخل دستگاه بریزید.
  • سپس دوشاخه برق را به پریز وصل کرده و دکمه پاور را بزنید.
  • بهتر است برای اولین بار بعد از گرم شدن دستگاه، یکبار دکمه خروج بخار را بزنید تا آب داخل دستگاه به جریان بیافتد و گردوغباری که داخل دستگاه است را بیرون آورد.
نحوه کار با اسپرسو ساز و دکمه های روی آن
با زدن دکمه بخار، مقداری اب از دستگاه اسپرسوساز خارج می‌شود.
  • بعد از خارج شدن مقداری آب از دستگاه، دکمه را دوباره بزنید تا خروج آب متوقف شود.
  • حالا باید پرتافیلتر را با توجه به میزان قهوه موردنیاز پر کرده و با تمپر آن را صاف کنید.
پر کردن پرتافیلتر دستگاه با قهوه
برای یک فنجان اسپرسو کافیست یک پیمانه سرخالی قهوه را داخل دستگاه بریزید.
  • پس از روشن شدن چراغ آماده به کار بودن دستگاه، باید پرتافیلتر را داخل دستگاه نصب کنید.
  • سپس گزینه دلخواه خود را برای درست کردن قهوه بزنید.
خروج قهوه از مخزن اسپرسو ساز
در اولین بار استفاده از اسپرسوساز ممکن است دستگاه صدای بلندی حین کار داشته باشد که طبیعی است.

نکات مهم برای نحوه کار با اسپرسو ساز

در ادامه، ابتدا به نکاتی که در هنگام کار با اسپرسوساز باید به آنها توجه کنید، می‌پردازیم و سپس طرز کار اسپرسوسازهای مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دم کردن نوشیدنی اسپرسو

برای دم کردن اسپرسو یا قهوه (بوسیله اسپرسوساز یا قهوه ساز) متغیرهای مختلفی وجود دارند که باید آنها را به خوبی بشناسید. این متغیرها، می‌توانند کیفیت نوشیدنی شما را به کلی تحت تاثیر قرار دهند و عبارتند از:

  • آب

کیفیت اسپرسو شما به مواردی همچون رسوب آب در دیگ بخار، میزان آب موجود در دیگ، سختی آب و طعم یا بوی خاص آب وابسته است. توصیه ما به شما این است که در صورت عدم آشنایی با کیفیت آبی که از آن در تهیه نوشیدنی‌های قهوه یا اسپرسو استفاده می‌کنید بهتر است از آب معدنی یا تصفیه شده برای این دستگاه استفاده کنید؛ زیرا رسوب گرفتن لوله‌های آن موجب پایین آمدن راندمان و بد مزه شدن قهوه خروجی می‌شود.

  • نحوه آسیاب کردن قهوه

یکی دیگر مهم‌ترین نکات برای نحوه کار با اسپرسو ساز، اندازه قهوه‌های مورد استفاده در دستگاه است. باید دانه‌های قهوه را پیش از دم کردن، به قطعات ریز و کوچک، خرد کنید. چرا که برای تهیه نوشیدنی اسپرسو، باید دانه‌های قهوه آنقدر ریز و نرم باشند که همانند نمک خوراکی به نظر برسند. چنانچه از قهوه‌های آماده استفاده می‌کنید حتما به فروشنده بگویید که قهوه را می‌خواهید در دستگاه اسپرسوساز بریزید تا قهوه مناسب را بخرید.

اندازه مناسب قهوه برای دستگاه اسپرسوساز
اگر اندازه مناسب قهوه را نمی‌دانید بهتر است از قهوه‌های آماده در فروشگاه‌ها استفاده کنید.
  • مقدار یا دوز قهوه

بیشتر نوشیدنی‌های اسپرسو اغلب از دو شات( 2 پیمانه) اسپرسو تولید می‌شوند. اما اگر قصد دارید تا یک نوشیدنی دبل اسپرسو تهیه کنید، باید چیزی در حدود 18 تا 21 گرم قهوه به کار ببرید. شما همچنین برای تصمیم گیری درباره دوز قهوه، می‌توانید از سبد دستگاه خود نیز کمک بگیرید. روی سبد دستگاه، اطلاعاتی جهت راهنمایی افراد برای تهیه نوشیدنی چاپ می‌شود.

  • فشرده سازی قهوه

فشردن قهوه با تمپر، موجب محدود کردن جریان آب شده و همین امر نیز آب و دانه‌های قهوه را با یک میزان فشار مناسب به تعامل با یکدیگر وا می‌دارد. شما باید عمل فشرده سازی را با اعمال فشار یکنواخت و متعادل بر تمامی قسمت‌های قهوه انجام دهید و نیروی بیش از حد به قهوه وارد نیاورید.

  • دما

استاندارد SCA برای دم کردن قهوه، به دمایی در حدود 90.5 تا 96 درجه سلسیوس نیاز دارد. البته شما می‌توانید با کمک دستگاه اسپرسو، دماهای مختلفی را برای دم کردن نوشیدنی خود آزمایش کنید. اغلب روی بدنه اسپرسوسازها، یک دماسنج دیجیتالی یا معمولی قرار دارد که به شما اجازه دیدن و کنترل میزان دمای دستگاه را می‌دهد.

یک فنجان اسپرسو تهیه شده با دستگاه اسپرسوساز
میزان مصرف اسپرسو، در حدود یک یا فنجان کوچک است.
  • زمان

مدت زمان تهیه نوشیدنی نیز یکی دیگر از نکاتی است که برای نحوه کار با اسپرسو ساز باید به آن توجه کنید. این زمان از لحظه شروع به کار پمپ آب تا زمان خاموش شدن دستگاه است. اکثریت انواع قهوه در مدت زمان بین 25 تا 35 ثانیه، دم عمل می‌آیند و اگر بیشتر یا کمتر از این مدت برای تهیه نوشیدنی از دستگاه استفاده کنید، به احتمال زیاد قهوه‌ای که به خوبی عصاره گیری نشده یا بیش از حد دم کشیده، خواهید داشت.

پیشنهاد مطالعه
  • پرتافیلتر

فیلتر دستگاه اسپرسو یک سبد فلزی است که دانه‌های قهوه خرد شده را در آن می‌ریزند و با استفاده از تمپر آن را صاف و فشرده می‌کنند. پرتافیلتر نیز یکی از مهم‌ترین اجزای دستگاه است که برای کار با اسپرسوساز باید به خوبی ماهیت و نحوه کار آن را بشناسید و همچنین سبد مناسب با ابعاد و ظرفیت آن را تهیه کنید.

طرز استفاده از اسپرسوساز برای تهیه دو فنجان اسپرسو
آسیاب کردن دانه‌های قهوه بر نوشیدنی اسپرسو تاثیر زیادی دارد.
  • تمپر

توجه به سایز تمپر نیز یکی از مهم‌ترین متغیرها در هنگام کار با اسپرسوساز است. چرا که اگر شما از تمپر بزرگتر یا کوچکتر از پرتافیلتر، برای فشرده سازی و صاف کردن سطح قهوه استفاده کنید، به احتمال زیاد دانه‌های قهوه به صورت یکدست و یکنواخت فشرده نمی‌شوند. همین امر نیز موجب عدم تعادل در فشار آبی که از میان آنها عبور می‌کند و بر غلظت قهوه و کیفیت آن تاثیر می‌گذارد.

طرز استفاده از اسپرسوساز با دکمه‌های مختلف

در این قسمت با نحوه کار و معنی دکمه‌ها و عبارت‌های مختلفی که روی دستگاه‌های اسپرسوساز وجود دارد، آشنا می‌شویم و به سوال معنی دکمه‌های روی اسپرسوساز چیست؟ پاسخ می‌دهیم.

دکمهکارکرد
ON / OFF یا POWERخاموش و روشن کردن دستگاه
1 CUP30 میلی تر قهوه (یک شات) را از دستگاه خارج می‌کند.
2 CUP60 میلی تر قهوه (یک شات) را از دستگاه خارج می‌کند.
PROGRAMبرنامه تهیه اسپرسو را در دستگاه فعال می‌کند.
HOT WATER  / STEAMآب را داغ می‌‎کند یا سیستم بخار دستگاه فعال می‌شود.
 CLEAN MEحالت تمیز کردن دستگاه فعال می‌شود.
GREEN LIGHTچراغ سبز دستگاه است که در صورت روشن بودن نشان دهنده آماده به کار بودن دستگاه است.
RED LIGHTچراغ سبز دستگاه است که در صورت روشن بودن باید منتظر بمانید تا دستگاه آماده به کار شود.

نحوه کار با اسپرسو ساز برندهای مختلف

در ادامه به نحوه کار با دستگاه اسپرسوساز برندهای مختلف که در بازار بسیار پرفروش هستند، آشنا می‌شویم:

نحوه کار با دستگاه اسپرسو ساز نوا

برند نوا، یکی از برندهای معروف و پرطرفدار در میان سازندگان دستگاه‌های اسپرسو است که محصولات تولیدی این برند در کشور ایران نیز دیده می‌شوند. این برند محصولات مختلفی را تولید کرده است که پرفروش‌ترین‌های آن مدل نوا 147، نوا 158، نوا 153، نوا 143، نوا 149 و … هستند. نحوه کار با دستگاه اسپرسو ساز نوا بسیار ساده است که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم. در پاسخ به سوال نحوه کار با دستگاه اسپرسو ساز نوا 147 با نحوه کار با دستگاه اسپرسو ساز نوا 158 چه فرقی دارد؟ باید بگوییم کارکرد کلی و نحوه کار با اسپرسو ساز مدل‌های مختلف نوا یکسان است تنها در برخی از مدل‌ها مانند 147 و 158 دکمه‌های روی دستگاه مقداری متفاوت است که با توجه به دفترچه راهنمای محصول می‌توانید از آنها بدرستی استفاده کنید.

  • ابتدا مخزن آب دستگاه را پر و دستگاه را روشن کنید تا چراغ زرد رنگ آن روشن شود.
  • کمی صبر کنید تا چراغ دستگاه خاموش شود و آب به جوش آید.
  • قهوه پودر شده را در پرتافیلتر ریخته و با کمک تمپر آن را تمپ کنید.
  • سپس پرتافیلتر را در هدگروپ دستگاه قرار داده و در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید، تا کامل در جای خود قرار گیرد.
  • فنجان را در زیر خروجی پرتافیلتر و روی سینی چکه گیر قرار دهید.
  • دستگیره اسپرسوساز را به سمت چپ بچرخانید و پس از چند لحظه، نوشیدنی اسپرسو از دستگاه خارج شده و در فنجان ریخته می‌شود.
طرز استفاده از قهوه ساز نوا
اسپرسوساز نوا 149

نحوه کار اسپرسوساز نوا 147

اسپرسوساز نوا 147 یکی از محصولات پرقدرت و باکیفیت برند نوا است که طراحی زیبا و قابلیت‌های خاص آن، این دستگاه را برای مصارف خانگی یا استفاده در کافه های کوچک مناسب ساخته‌است. توان مصرفی اسپرسو ساز نوا 850 وات و فشار بخار آن نیز 15 بار است که دستگاه را قادر به تهیه انواع نوشیدنی‌های گرم از جمله آب جوش، اسپرسو، لاته و کاپوچینو کرده‌است.

بدنه این دستگاه اسپرسو از استیل ضد زنگ ساخته شده و استحکام و کارایی کافی را برای شما به ارمغان می‌آورد. تنظیم میزان غلظت نوشیدنی‌های قهوه و نشانگر سطح آب نیز از دیگر مشخصات بارز این دستگاه اسپرسو است.
نحوه کار با اسپرسوساز نوا نیز همانند دیگر دستگاه‌های اسپرسو شامل پر کردن مخزن آب، ریختن قهوه در پرتافیلتر و صاف کردن سطح آن، قرار دادن نگهدارنده فیلتر در جای خود و روشن کردن دستگاه است که منجر به تولید قهوه و ریختن آن در فنجان مورد نظر شما می‌شود.

تعمیر دستگاه قهوه ساز خانگی
اسپرسوساز نوا 147

نحوه کار با دستگاه اسپرسوساز مباشی

دستگاه اسپرسو مباشی مدل ECM-2005 یکی از اسپرسوسازهای خانگی پرفروش و پرطرفدار این برند است که دارای ظاهری شیک و زیبا و همچنین مناسب برای استفاده در منازل یا دفاتر کوچک است. این دستگاه دارای توان مصرفی 1100وات و فشار بخار 15 بار است که موجب تولید قهوه باکیفیت از دستگاه می‌گردد. روی بدنه دستگاه اسپرسو مباشی، کلیدهای کنترلی برای تنظیم عملکرد دستگاه، کنترل عملکرد نازل بخار و دماسنج قرار دارد. دیگر اجزای این اسپرسوساز نیز عبارتند از نازل بخار، سینی چکه گیر، مخزن آب، نگهدارنده فیلتر، پیمانه، تمپر و سبد فیلتر است.

تعمیر اسپرسوساز صنعتی
اسپرسوساز مباشی

برای کار با اسپرسوساز مباشی بدین صورت عمل کنید:

  • ابتدا مخزن آب آن را خارج کرده، آن را پر کنید و در جای خود قرار دهید.
  • سبد فیلتر را در نگهدارنده آن قرار دهید و با پیمانه، داخل آن پودر قهوه آسیاب شده بریزید.
  • به کمک تمپر، سطح قهوه را صاف کرده و آن را فشرده کنید. در صورت لزوم، مجدد به سبد پودر قهوه بیفزایید و با تمپر آن را صاف کنید.
  • حالا نگهدارنده فیلتر را در جای خود قرار دهید و قفل کنید.
  • مطمئن شوید که کنترلر نازل بخار در حالت روشن قرار دارد، سپس دستگاه را به برق متصل و آن را روشن کنید.
  • صبر کنید تا چراغ نشانگر اسپرسو روی بدنه دستگاه روشن و به رنگ سبز درآید.
  • فنجان را در زیر خروجی دستگاه و روی سینی چکه گیر قرار دهید. دکمه خروج نوشیدنی از اسپرسو (که دارای نشانگر فنجان است) را فشار دهید.
  • هنگامیکه حدود نیمی از فنجان پر شد، مجدد دکمه خروج نوشیدنی از اسپرسو را فشار دهید.
  • حالا نگهدارنده فیلتر را از دستگاه خارج ، قفل آن را باز کنید، قهوه موجود در سبد را خارج کرده، سبد و نگهدارنده فیلتر را بشویید.
  • می‌توانید سینی چکه گیر و مخزن زیرین آن را نیز بشویید.

طرز کار با قهوه ساز دلونگی

برند دلونگی یکی دیگر از برندهای معتبری است که انواع دستگاه‌های اسپرسو را تولید کرده است. یکی از محبوب‌ترین اسپرسوسازهای این شرکت مدل‌ ECP3420 است که برای استفاده افراد مبتدی و همچنین مصرف خانگی، بسیار کاربردی است. برای کار با اسپرسوساز دلونگی مدل ECP3420، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مخزن آب دستگاه را جدا و پر کنید، سپس آن را در جای خود قرار داده و درب آن را ببندید. توجه کنید که مخزن را تنها تا سطح نشانگر حداکثر ظرفیت آن پر کنید. نه بیشتر و نه کمتر!
  • دستگاه را روشن کنید تا پمپ آب شروع به کار کند، سپس دستگیره چرخشی موجود روی بدنه را به حالت On ببرید و توجه کنید که چراغ روشن بودن دستگاه روشن باشد. اگر مخزن آب را در جای خود قرار داده‌اید، دستگیره را به سمت نماد قهوه بچرخانید و صبر کنید تا حدود نیمی از آب موجود در مخزن به داخل دستگاه کشیده شود. پس از آن، دستگاه برای تهیه اولین فنجان قهوه آماده است.
  • پرتافیلتر را داخل نگهدارنده فیلتر دستگاه قرار دهید و با کمک پیمانه 2 قاشق پودر قهوه خرد شده را درون آن بریزید، سپس آن را به آرامی با تمپر فشرده کنید تا سطح آن نیز صاف و یکدست شود.
  • حالا نگهدارنده فیلتر را در جای خود بگذارید و آن را در وضعیت قفل قرار دهید.
  • فنجان را زیر خروجی نوشیدنی از دستگاه بگذارید و سپس دستگیره را روی نماد فنجان قهوه قرار دهید تا نوشیدنی قهوه شما تولید شود.

دیگر عملکردها

  • شما می‌توانید این دستگاه را برای تهیه اسپرسو با استفاده از پد اسپرسو نیز به کار ببرید. برای این کار کافی است ابتدا فیلتری که روی آن نماد پد وجود دارد پیدا کنید و پد را روی آن قرار دهید. حالا نگهدارنده فیلتر را در جای خود بگذارید و قفل کرده و اجازه دهید تا دستگاه به تهیه نوشیدنی بپردازد.
  • برای تهیه کف شیر با کمک اسپرسوساز دلونگی نیز باید دستگیره موجود روی بدنه را به حالت نماد بخار برگردانید و صبر کنید تا چراغ دستگاه روشن شود (که نشان ‌می‌دهد دستگاه گرم شده‌است). یک فنجان را با حدود 100 گرم شیر سرد پر کنید و نازل بخار را داخل آن قرار دهید. سپس دستگیره موجود روی بدنه را به سمت نماد ابر و بخار بچرخانید تا شیر به جوش آید و کف شیر تهیه شود. پس از اتمام کار، دستگیره را به حالت خاموش برگردانید. کف شیر را می‌توانید برای ایجاد کاپوچینو به یک فنجان قهوه بیفزایید.
  • شما می‌توانید از این دستگاه برای تهیه هات چاکلت نیز استفاده کنید، برای این کار بهتر است به سراغ راهنمای طرز تهیه هات چاکلت با اسپرسوساز بروید و تمامی نکات و مراحل را براساس آن انجام دهید.
پیشنهاد مطالعه

اسپرسوساز گریمن

اسپرسوساز گریمن مدل GR-EM500 دستگاهی است که قابلیت تهیه نوشیدنی‌هایی همچون آب جوش، اسپرسو، لته، موکا، کاپوچینو و شیر گرم را برای شما به ارمغان می‌آورد. جنس بدنه این دستگاه از جنس استیل ضدزنگ بوده ترکیب طراحی بدنه و عملکرد لمسی اسپرسوساز، آن را به دستگاهی شیک و مدرن تبدیل کرده‌است. توان مصرفی این دستگاه 1250 وات و فشار بخار آن نیز 15 بار است. یکی دیگر از قابلیت‌های این دستگاه، داشتن سینی چکه گیر است که اجازه نمی‌دهد تا قطرات نوشیدنی روی سطح کار شما بریزد. این دستگاه همچنین دارای قابلیت برنامه ریزی و سیستم خاموش شدن خودکار است و پس از اتمام کار، به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود. نحوه کار با اسپرسو ساز گریمن نیز بسیار ساده و مشابه دیگر اسپرسوسازهای موجود در بازار است.

تعمیرات تخصصی لوازم خانگی
اسپرسوساز گریمن

آنچه درباره نحوه کار با اسپرسوساز آموختیم

در مقاله نحوه کار با اسپرسوساز، با نحوه کار با اسپرسوساز برای اولین بار، نکات مهم حین کار، عبارت‌ها و دکمه‌های روی دستگاه و نحوه کار با دستگاه اسپرسو ساز نوا، مباشی، دلونگی، گریمن آشنا شدیم. باتوجه به این نکات می‌توانید دستگاه‌تان را بدرستی راه اندازی کرده و اسپرسو یا قهوه‌های خوشمزه با آن درست کنید.

در صورتی‌که برای سرویس یا تعمیر اسپرسوساز نیاز به تعمیرکار دارید می‌توانید از کارشناسان آچارباز کمک بگیرید. کافیست با سفارشتان را در این صفحه ثبت کنید یا با شماره  02154591616  تماس بگیرید.

تعمیر اسپرسو ساز در آچارباز
خدمت تعمیر اسپرسوساز، شامل عیب‌یابی، سرویس و تعمیر اسپرسوساز های مختلف می‌شود. برای تعمیر اسپرسو ساز خود دیگر نیاز نیست به تعمیرگاه مراجعه کنید. از طریق کلیک روی دکمه درخواست تعمیر اسپرسو ساز می‌توانید درخواست خود را ثبت و منتظر تماس کارشناس باشید..
تعمیر اسپرسو ساز
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا