×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم کوچک آشپزخانه

نکات مهم و کاربردی در مورد نحوه بخارپز کردن سبزیجات

چگونگی پختن سبزیجات با بخارپز

امروزه تقریبا همه ما می‌دانیم که باید از سبزیجات فراوان در تغذیه خود استفاده کنیم. اما چه اتفاقی می‌افتد که این کار معمولا انجام نمی‌شود و مصرف سرانه سبزیجات و میوه در ما ایرانی‌ها بسیار پایین است! در این مقاله قصد دارد تا در مورد چگونگی پختن سبزیجات با بخارپز با شما صحبت کند. پس با همراه باشید تا با کم‌کالری‌ترین روش پخت و پز در سبزیجات بیشتر آشنا شوید.

یکی از دلایلی که کمتر به سراغ سبزیجات می‌رویم، این است که سبزیجات تازه با معده و سیستم گوارش ما سازگار نیست، شاید هم طعم سبزیجات آب پز شده را دوست نداریم. لازم است در اینجا یک نکته را با شما در میان بگذاریم، طعم غذاهای بخارپز شده به هیچ وجه با غذاهای آب پز شده قابل مقایسه نیست! در عین حال می‌توانیم سبزی‌های بخارپز شده را با کمک چاشنی‌های مطبوع که کیفیت و ویتامین سبزیجات را از بین نمی‌برند، بهتر نیز کنیم. استفاده از سبزیجات بخارپز شده روشی سالم است که به ما کمک می‌کند تا تغذیه سالم‌تر و به طبع زندگی بهتری داشته باشیم.

چگونه سبزیجات مختلف را بخارپز کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید مصرف مداوم سبزیجات در برنامه غذایی، مسئله‌ای است که تمامی پزشکان و متخصصان تغذیه در مورد آن هم نظر بوده و به آن تأکید فراوان دارند. سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و استفاده از آن‌ها برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن ضروری است.

بخارپز کردن یک روش بسیار کارآمد و راحت است که تقریبا نزدیک صدرصد املاح و ویتامین‌های سبزیجات را حفظ می‌کند، به شرطی که از چگونگی پختن سبزیجات با بخارپز آگاهی کامل داشته‌باشیم.
اگر شما در منزل بخارپز برقی دارید، کارتان بسیار آسان بوده و نیاز به صرف وقت زیاد برای آن ندارید.
برای درک بهتر چگونگی پختن سبزیجات با بخارپز بهتر است روش بخارپز کردن را به صورت گام به گام با هم مرور کنیم.

گام اول: شستن و خرد کردن سبزی‌ها به اندازه مطلوب

دقت کنید تمامی سبزیجات را به صورت یک شکل و یک اندازه خرد کنید تا ظاهری زیباتر داشته باشند. مزیت دیگری که این شیوه دارد این است که زمانی تقریبا مساوی برای بخارپز شدن همه سبزیجات صرف می‌شود.

گام دوم: پر کردن آب مخزن بخارپز برقی براساس درجه‌بندی روی دستگاه

میزان آب و زمانی که برای چگونگی پختن سبزیجات با بخارپز صرف می‌شود در بخارپز کردن سبزی‌ها بسیار مهم هستند. برای اینکه بدانید چقدر آب باید درون مخزن بخارپز بریزید، در دفترچه راهنما و یا روی خود دستگاه مشخص شده‌است. البته معمولا بخارپزهای برقی این قابلیت را دارند تا در صورت تمام شدن آب در طی بخارپز کردن دوباره به آن‌ها آب اضافه کنید. .

پیشنهاد مطالعه

راهنمای استفاده از بخارپز
تمام شدن آب مخزن در پختن سبزیجات معمولا کمتر اتفاق می‌افتد، چون سبزی‌ها در زمان اندکی پخته می‌شوند.

یکی از عوامل خراب شدن بخارپزهای برقی تمام شدن آب آنها و بی‌توجهی به این مسئله است. چنانچه دستگاه شما دچار مشکل شد، می‌توانید از خدمات تعمیر بخارپز آچارباز به راحتی کمک بگیرید. متخصصان ما در کارشان مهارت لازم را دارند و در کمترین زمان مشکل بخارپزتان را حل خواهند کرد.

تعمیر بخارپز و پلوپز در محل با آچارباز
خرابی تایمر مکانیکی، خرابی ترموستات و قطعی نول اصلی پلوپز و خرابی قطعات مختلف بخارپز از جمله مشکلاتی است که با ثبت سفارش در اپلیکیشن ارائه خدمات آچارباز می‌توانید آنها را جهت بررسی و عیب یابی به تعمیرکار سیار آچارباز بسپارید.
درخواست تعمیر بخارپز و پلوپز

گام سوم: جداکردن سبزیجات دیرپز و زودپز از یکدیگر

نکته‌ی بعدی که باید در چگونگی پختن سبزیجات با بخارپز در نظر بگیرید این است که برخی از سبزی‌ها دیرتر پخته می‌شوند بعضی‌ها زودتر!
به طور مثال سبزیجاتی همچون کلم بروکلی، مارچوبه بسیار زود بخارپز می‌شوند. اما هویج و سیب‌زمینی زمان پختشان طولانی‌تر است. در این شرایط بهتر است سبزی‌هایی که دیرپزتر هستند در قسمت زیرین طبقات قرار دهید و سبزیجات زودپز همچون کلم بروکلی، مارچوبه و … را در طبقات بالاتر بخارپز بگذارید.

تعمیرات لوازم خانگی برقی
خردکردن ریزتر سبزیجات دیرپز در چگونگی پختن آن‌ها با بخارپز بسیا موثر است.
پیشنهاد مطالعه

گام چهارم: له نکردن سبزیجات در بخارپز

یکی دیگر از مسائلی که باید در چگونگی پختن سبزیجات با بخارپز به آن توجه کنید این است که سبزیجات را در بخارپز کاملا پخته و به اصطلاح له نکنید. بهتر است آنها را در حالتیکه مغزشان کمی سفت مانده و به قول معروف کرانچی هستند از روی بخارپز بردارید تا ویتامین‌های بیشتری در آنها حفظ شود.

1- اضافه کردن چاشنی‌های مجاز به سبزیجات در طی فرآیند بخارپز

برای طعم دار کرد مرغ، ماهی و سبزیجات می‌توان آنها در مخلوط ادویه و سبزیجات معطر خشک بغلتانید. سپس آنها را تمیز کنید و در بخارپز قرار دهید. بهتر است کمی نمک در طی فرآیند بخارپز کردن به آن اضافه کنید تا مواد غذایی طعم بهتری پیدا کنند.
طعم دهنده‌هایی همچون سیر، فلفل سیاه و یا افزودن کمی روغن زیتون و یا روغن کنجد در حین بخارپز کردن طعم فوق‌العاده‌ای به آنها می‌دهد.
پس از پختن سبزیجات آنها را از بخارپز خارج کنید و با مقدار اندکی کره تفت داده و روی آنها فلفل بپاشید و قبل از سرو کردن کمی آب لیموترش به آن اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کرده و در نهایت نوش جان کنید.

2- اضافه نکردن آب‌لیمو و یا سرکه قبل از بخارپز کردن

به یاد داشته باشید هرگز به سبزیجات خود قبل از بخارپز کردن آب‌لیمو و یا سرکه نزنید. این کار باعث تلخ شدن و بدبو شدن سبزی می‌شود. بهتر است پس از بخارپز کردن آنها، چاشنی‌هایی این مدلی را به سبزیجات بیافزایید.

3- چگونگی پختن سبزیجات با بخارپز یک طبقه

چنانچه بخارپز برقی شما به صورت یک طبقه است، ابتدا همه سبزی‌های دیرپز را درون آن ریخته و پس از مدتی سبزی‌های زودپز را به آن اضافه کنید. بهترین روش برای مصرف سبزیجاتی همچون هویج، گل کلم، لوبیا سبز، اسفناج بخارپز کردن آنهاست.

بهترین روش استفاده از بخارپز
اضافه کردن کمی نمک، گردوی آسیاب‌ شده، کره و پونه خشک به سیب‌زمینی بخارپز شده طعم بسیار خوبی به آن می‌دهد.

بخارپز بهتر است یا آب پز؟

در طی فرآیند پخت مواد غذایی سوالی که همواره ذهن ما را در گیر خود می‌کند این است که از کدام شیوه برای پختن مواد غذایی استفاده کنیم. آن ‌را آب پز کنیم یا بخارپز؟

پیشنهاد مطالعه

در آب پز کردن مواد غذایی فقط 34 درصد طعم آنها باقی می‌ماند. اما در بخارپز کردن 81 درصد طعم فیبر، مواد غذایی و بافت آن حفظ می‌شود. پس بخارپز کردن بهتر است.

چه غذاهایی را قادریم بخارپز کنیم؟

تقریبا همه موادغذایی را می‌توان بخارپز کرد. این مواد عبارتند از:

  • سبزیجات سبزرنگ و میوه‌ها
  • تخم مرغ، مرغ، ماهی سالمون و انواع مختلف گوشت
  • حبوبات

چه مدت سبزیجات مختلف را بخارپز کنیم؟

در بخش‌های قبلی در مورد چگونگی پختن سبزیجات با بخارپز صحبت کردیم و گفتیم که زمان پخت سبزی‌های گوناگون با یکدیگر متفاوت است در این قسمت فهرستی از سبزی‌ها و زمان بخارپز شدن‌شان را در اختیارتان قرار می‌دهیم:
  • مارچوبه: 8 تا 10 دقیقه
  • لوبیا:5 تا 7 دقیقه
  • لبو:40 تا 60 دقیقه
  • کلم بروکلی: 5 دقیقه
  • گل کلم: 5 دقیقه
  • هویج خرد شده: 4 تا 5 دقیقه
  • اسفناج: 5 دقیقه
پخت سبزیجات با بخارپز
زمان پخت سبزیجات محتلف با یکدیگر متفاوت است.

چند روش برای پختن سبزیجات با بخارپز وجود دارد؟

1- بخارپز سیلیکونی

در این شیوه بخارپز سیلیکونی که به صورت چندپره و از جنس استیل است را روی یک قابلمه که مقداری آب درون آن ریخته و در حال جوش است، قرار می‌دهید. سبزیجات را خرد کرده و درون آن می‌ریزید. سبزیجات دیرپز را زودتر و سبزیجات زودپز پس از مدتی درون آن می‌ریزید و صبر می‌کنید تا پخته شود. کافی است که با یک چاقو یا چنگال میزان پختن سبزی‌ها را امتحان کنید. همان طور که گفته شود، مراقب باشید تا سبزی‌ها له نشوند و حالت تردی خود را حفظ کنند.
بخارپز سیلیکونی
مراقب باشید سبد سیلیکونی بخارپز شما در آب فرو نرود. بهتر است از قابلمه با دیوارهای بلند استفاده کنید تا بخارپز با آب در حال جوش کمی فاصله داشته باشد.

2- بخارپز کردن سبزیجات با مایکروویو

یکی دیگر از روش‌های چگونگی پختن سبزیجات با بخارپز، استفاده از مایکروویو است. چنانچه در منزل بخارپز ندارید، می‌توانید با کمک مایکروویو این کار را انجام دهید. کافی است سبزیجات را پاک کنید، بشویید و به شکل دلخواه خرد کنید. پس از آنکه آب اضافی آنها گرفته شد، سبزی‌ها را درون ظرف مخصوص مایکروویو قرار دهید و روی آن را با سلفون کاملا بپوشانید. براساس نوع سبزی‌ها، مدت زمان بخارپز کردن آنها در مایکروویو متفاوت خواهد بود.

بهترین روش پختن سبزیجات
مایکروویو آب موجود در سبزیجات را گرم کرده و در بخارپز شدن سریع سبزی‌ها از آن استفاده می‌کند.

سبزیجات در رژیم غذایی سالم نقش بسزایی دارند. در یک تغذیه سالم انواع سبزیجات خام و پخته شده وجود دارد. ما ایرانی‌ها معمولا طعم سبزی های آب پز را دوست نداریم، بخارپز کردن سبزیجات می‌تواند رابطه ما را با مصرف
سبزیجات در وعده‌های غذایی بهتر کند. در این مقاله سعی براین داشتیم تا با دادن آگاهی بیشتر در مورد چگونگی پختن سبزیجات با بخارپز شما را تشویق کنیم که سالم‌تر غذا میل کنید و به طبع آن زندگی بهتری نیز داشته باشید. امید است که مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا