×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین لباسشویی

چطور از بزرگ و کوچک شدن لباس جلوگیری کنیم؟ آچارباز

بزرگ و کوچک شدن لباس

بزرگ و کوچک شدن لباس‌ها هنگام شستشو از چالش‌هایی است که افراد اغلب با آن درگیر هستند. برای همه ما پیش آمده که لباس خود را شسته و متوجه شده‌ایم که سایز آن کاملاَ تغییر کرده و کوچک یا بزرگ شده‌است. برخی از پارچه‌ها دارای جنس‌های خاصی هستند که با شستشو آب می‌روند و کوچک می‌شوند و برخی دیگر نیز کاملاً وا رفته و شل و آویزان می‌شوند. حال باید ببینیم چگونه می‌توان از بزرگ و کوچک شدن آن‌ها جلوگیری کرد. اگر نیاز به تعمیر چرخ خیاطی و تعمیر ماشین لباسشویی خود می‌توانید روی لینک بزنید و از کارشناسان آچارباز کمک بگیرید.

دلیل کوچک و بزرگ شدن لباس‌ها

گاهی اوقات با رعایت تمام قوانین شستشو باز هم سایز لباس تغییر می‌کند. اغلب پارچه‌هایی که امکان آبرفت دارند، قبل از دوخت شسته شده و پس از آن آماده می‌شوند. در واقع قبل از اینکه برای خرید لباس اقدام کنید، تغییر اندازه آن صورت گرفته است. عوامل مختلفی در میزان آبرفت یا ماندگاری لباس تأثیر دارند. نوع الیاف به کار رفته، بافت پارچه و تکنیکی که برای ساخت پارچه استفاده شده، می‌تواند در میزان ماندگاری آن پس از شستشو تأثیر داشته باشد.

هر الیافی واکنش متفاوتی نسبت به شستشو دارد. الیاف طبیعی مانند پشم و پنبه نسبت به نمونه‌هایی مانند پلی استر، اکریلیک و نایلون، بافت نرم‌تر و میزان کشش بیشتری دارند. هرچه بافت پارچه شل‌تر باشد، با قرار گرفتن در معرض گرما و آب بیشتر آب می‌رود و یا میزان شل شدن و بزرگ شدن آن بیشتر خواهد بود.

نحوه جلوگیری از بزرگ و کوچک‌ شدن لباس ‌ها

برای جلوگیری از تغییر سایز لباس بهتر است هنگام خرید و پس از آن به نکات مختلفی توجه داشته باشید.

نحوه شستشو

بعد از خرید و هنگام شستشو، برچسب‌های موجود روی لباس را با دقت مطالعه کنید. نوع شستشوی لباس و مواد شوینده مورد استفاده اهمیت زیادی دارد. مواد شوینده نامناسب می‌توانند روی بافت پارچه تأثیر داشته و باعث تغییر سایز آن می‌شود. هنگام شستشو لباس را با آب سرد بشویید. آب گرم می‌تواند میزان آسیب بیشتری به بافت پارچه وارد کند.

نوع الیاف لباس

هنگام خرید حتماً برچسب لباس را بررسی کنید. اگر الیاف لباس به صورتی است که امکان آب رفتن آن وجود دارد، از فروشنده درباره شستن آن سوال کنید. اگر الیاف آن با کشیده شدن باز شده باشد و قبل از دوخت نیز شسته نشده باشد، قطعاَ با اولین شستشو کوچک می‌شود. اگر لباس شسته نشده باشد باید سایز بزرگ‌تر خریداری کنید تا پس از شستشو سایز آن برای شما مناسب باشد.

جلوگیری از آبرفت لباس
روش‌های مختلفی برای جلوگیری از تغییر سایز لباس‌ها وجود دارد. ازجمله آن‌ها می‌توان به نحوه شستشو، مواد شوینده و خشک کردن لباس اشاره کرد.

شستشو با لباسشویی یا دست

برخی از ماشین‌های لباسشویی‌ برنامه‌‌ای مجزا برای لباس‌های حساس دارند و برای شستشوی لباس‌ها می‌توانید از این برنامه‌ها استفاده کنید. در غیر این صورت لباس را با دست بشویید تا میزان چرخش بالا و شستشوی طولانی به بافت لباس آسیب وارد نکند. در صورتی که لباسشویی شما این نوع برنامه‌ها را ندارد یا از نحوه کار با آن‌ها اطلاع ندارید می‌توانید از افراد متخصص در زمینه سرویس و تعمیر ماشین لباسشویی کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

خشک کردن لباس

مرحله خشک شدن لباس نیز اهمیت زیادی دارد. اگر لباس شما دارای بافتی شل و آسیب پذیر است، پیشنهاد می‌شود آن را روی سطحی صاف قرار دهید تا در هوای آزاد خشک شود. آویزان کردن لباس باعث کش آمدن بافت و تغییر سایز می‌شود.

احیای لباس‌های آب رفته

اگر لباس‌های شما پس از شستشو آب رفته و سایز آن‌ها کوچک شده‌است، با برخی از روش‌ها می‌توانید سایز آن‌ها را تا حدی تغییر دهید.

لباس‌های پشمی

لباس‌های پشمی در صورت شستشوی مجدد ممکن است دوباره به شکل و سایز اولیه خود برگردند. الیاف این لباس‌ها راحت‌تر کش آمده و به اندازه اول در می‌آید.

الیاف نخی و کتان

برخی از لباس‌ها مانند جنس‌های نخی یا کتان با شستن و اتو کشی با حرارت بالا با تغییر سایز همراه می‌شوند. گاهی اوقات کوچک شدن این لباس‌ها به این دلیل است که هنگام شستشو و خشک شدن به حالت چروک درآمده و با اتو کشی میزان زیادی به سایز آن‌ها اضافه می‌شود.

لباس‌های پنبه‌ای

لباس‌های پنبه‌ای بسیار راحت‌تر از الیاف‌های دیگر به سایز اولیه برمی‌گردند. کافی‌ست لباس‌های پنبه‌ای کوچک شده خود را درون آب ولرم و شامپو بچه قرار دهید تا به‌خوبی خیس بخورند. پس از آن لباس را به‌طور کامل خشک کنید. هنگام خشک شدن نیز می‌توانید لباس را کاملاً صاف روی سطحی قرار داده و اجسام سنگین روی لبه‌های آن بگذارید. به این صورت با وارد آمدن فشار به لباس تا حد زیادی به سایز اولیه خود برمی‌گردد.

جلوگیری از بزرگ و کوچک شدن لباس
با شستشوی اصولی لباس‌ها می‌توانید از تغییر سایز جلوگیری کنید. در غیر این صورت باید در صورت امکان به دنبال استفاده از روش‌هایی برای برگرداندن لباس به سایز اولیه خود باشید.

لباس‌های جین

جنس‌های جین اغلب بسیار کمتر از الیاف‌های دیگر دچار تغییر سایز می‌شوند. اما ممکن است با ترکیب شدن با لباس‌های دیگر و شستشو با مواد شوینده نامناسب دچار تغییر سایز شوند. برای شستشوی این نوع لباس نیز می‌توانید از روش شستشوی لباس‌های پنبه‌ای استفاده کنید تا کمترین میزان آبرفت را داشته باشند.

بزرگ شدن لباس‌ها پس از شستشو

برخی از الیاف‌ها پس از شستشو بزرگ می‌شوند و برخلاف لباس‌های گفته شده در بخش قبل، با تغییر سایز زیادی همراه می‌شوند. این نوع لباس‌ها را نباید به هیچ عنوان با لباسشویی بشویید. برای شستشوی آن‌ها از آب سرد و شوینده‌های ملایم استفاده کنید تا کمترین فشار به لباس وارد شود.

اگر لباس پس از چندین بار شستشو به سایز بزرگ‌تر تبدیل شده و دیگر قابل برگشت نباشد، به ناچار باید از روش‌های خیاطی برای کوچک کردن مجدد آن استفاده کنید.

مهم‌ترین مسئله در بزرگ و کوچک شدن لباس ، الیاف به کار رفته برای تولید لباس است. برخی از این الیاف مقاومت بالایی در مقابل شستشو داشته اما برخی دیگر به محض شستشو دچار تغییر سایز می‌شوند. بهترین کار این است که هنگام خرید به نوع الیاف و نحوه شستشو و نگهداری آن دقت کنید تا با کمترین تغییر سایز روبرو شوید. اگر برای اصلاح سایز لباس نیاز به تعمیر چرخ خیاطی دارید یا خرابی لباسشویی موجب تغییر سایز لباس شما شده‎است، می‌توانید برای تعمیر ماشین لباسشویی از تخصص کارشناسان آچارباز کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا