×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم برقی آشپزخانه

راهنمای کامل طرز استفاده از هواپز      

راهنمای استفاده از هواپز

اگر شما جزو افرادی هستید که با علاقه آشپزی می‌کنید و به آشپزی به عنوان یک تفریح و یا یک حرفه تخصصی نگاه می‌کنید، به احتمال زیاد تمایل دارید از تکنولوژی‌ها و ابزار جدید نیز در این راه استفاده کنید. دستگاه هواپز را می‌توان یکی از آخرین تکنولوژی‌های مورد استفاده در آشپزخانه نام برد، در واقع هواپز دستگاهی است، که به شما امکان پختن یک وعده غذایی سالم را می‌دهد. در آچار باز  راهنمای کامل استفاده از هواپز را در اختیارتان قرار می‌دهیم با ما همراه باشید تا با هم یاد بگیریم و آشپزی با این دستگاه جذاب را شروع کنیم.

طرز استفاده از هواپز برقی

اگر می‌دانید که هواپز چیست و از کاربرد آن آگاه هستید و هم اکنون یک دستگاه از آن را در خانه دارید، بیایید کار با آن را شروع کنیم. از هواپز استفاده‌های زیادی می‌توانید کنید، در واقع دستگاه هواپز در یک خانه، می‌تواند نقش چندین دستگاه را بازی کند. با هواپز می‌توانید همانطور که در مقاله «چطور در خانه میوه خشک درست کنیم؟» آموزش دادیم، میوه خشک کنید و این دستگاه برایتان نقش یک دستگاه میوه خشک کن را بازی کند. جوجه کباب درست کنید، بدون آنکه بوی دود همه آشپزخانه را بگیرد. هواپز نقش کباب پز را برایتان ایفا کند، سیب زمینی‌ها و مرغ را به صورت کامل سوخاری کنید و دستگاه به عنوان سرخ کن برایتان استفاده شود. البته این سرخ کن کمی فراتر از یک سرخ کن معمولی است زیرا که هواپز غذا را کامل سرخ می‌کند و نیاز کمی به روغن دارد. در نتیجه غذای کم کالری‌تری را خواهید داشت. با هواپز می‌توانید بدون عذاب وجدان رعایت نکردن رژیم، جلوی تلوزیون به برنامه مورد علاقه خود نگاه کنید و سیب زمینی سرخ کرده خود را نوش جان کنید.

شما می‌توانید با اضافه کردن کمی آب به داخل دیگ دستگاه، آن را به یک بخارپز تبدیل کنید و سبزیجات و غذاها را بخار پز کنید. در کل استفاده از این دستگاه به خلاقیت و نیاز شما بر می‌گردد. با کمی هوش و دقت می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و زمان پخت غذاها را کم کنید و سرعت خود را افزایش دهید.

تعمیر دستگاه هواپز
استفاده از دستگاه هواپز و افزایش کاربری آن، خلاقیت شما را نیز دارد.

نحوه استفاده از هواپز

هواپزها با توجه به برند تولید کننده خود می‌توانند برخی امکانات و تجهیزات را داشته و برخی را نداشته باشند. هر فردی با توجه به نیاز خود و تحقیاتی که انجام می‌دهد سعی می‌کند بهترین برند هواپز را خریداری کند.

پیشنهاد مطالعه

برای استفاده از دستگاه هواپز جهت پختن غذا مراحل زیر را طی کنید:

  1. از آنجایی که ممکن است اولین بار باشد که از دستگاه هواپزتان استفاده می‌کنید، ابتدا دیگ، سینی‌ها و ابزار دستگاه را بشویید و دستگاه را ضد عفونی کنید. در قسمت کناری قسمت درب، اغلب دکمه‌ای قرار دارد که برای باز کردن درب هواپز، باید آن را به داخل فشار دهید و یا آن را به سمت پایین بکشید تا قفل درب باز شود.
  1. هنگام استفاده دیگ یا سینی دستگاه هواپز را کمی با روغن چرب کنید تا غذا به ظرف نچسبد و دستگاه دچار مشکل نشود.
  2. در صورتی که تمایل به پختن مرغ سوخاری دارید، روی مرغ را با روغن یا کره چرب کنید و اگر در دوران رژیم به سر می‌برید، آن را روی سینی بالایی قرار دهید تا هنگام پختن غذا روغن اضافی از آن خارج گشته و روی سینی پایینی بریزد. درصورتی که از رژیم غذایی خاصی پیروی نمی‌کنید، کافی است مرغ را روی سینی پایین قرار دهید. در صورتی که می‎خواهید با آن جوجه کباب خود را کباب کنید هم کافیست تمام مواد را داخل سینی بریزید.
  3. برای استفاده بهتر از این دستگاه و جلوگیری از تلف شدن انرژی هنگام پختن غذا در سینی دوم نیز کمی سبزیجات و یا سایر مخلفات همراه با غذا را قرار دهید تا علاوه بر ایجاد طعم، همراه غذای خود چاشنی کافی نیز داشته باشید.
  4. در صورتی که می‌خواهید غذا را بخار پز کنید، آن را با یک فویل بپوشانید و کمی آب در ظرف بریزید. هیچگاه در زمانی که ظرف داغ است، درون آن آب نریزید. این کار خطرناک، ممکن است باعث ترکیدن ظرف پیرکس شود.
  1. حال درب ظرف را بسته و دکمه قفل را فشار دهید تا خوب درب روی ظرف فیکس شود و از هدر رفتن انرژی و خروج بوی غذا جلوگیری شود.
  2. با استفاده از دکمه و یا کلید چرخشی تنظیم حرارت، میزان حرارت مورد نیاز را با توجه به لیستی که در ادامه در اختیارتان خواهیم گذاشت تنظیم کنید.
  3. از کلید تایمر هم برای اعلام زمان مورد نیاز جهت پخت غذای خود استفاده کنید. بهتر است به جای افزایش حرارت برای پخت غذا، زمان پخت را کمی بیشتر در نظر بگیرید تا غذا زیادی خشک نشود و یا نسوزد.
  4. سپس دکمه شروع به کار (start) را بزنید و تا دستگاه شروع به کار کند.

در برخی از برندها امکان متوقف کردن دستگاه بعد از شروع به کار دستگاه نیست، در این مواقع از پیچاندن برعکس تایمر و آسیب زدن به هواپز، خودداری کنید. این کار باعث می‌شود، به تعمیر هواپز نیاز پیدا کنید. در این مواقع فقط دستگاه را به آرامی از برق بکشید تا فرآیند متوقف شود.

خرید آنلاین هواپز
با هواپز می‌توانید هر غذایی را در کمترین زمان با حفظ طعم واقعی غذا آماده کنید.

زمان مورد نیاز برای آماده کردن هر غذا با دستگاه هواپز

برای پختن هر یک از مواد غذایی شما می‌توانید از اطلاعات زیر استفاده کنید. این اعداد و میزان‌ها تقریبی هستند و بسته به دستگاه و میزان مواد غذایی ممکن است تغییر کنند. در برخی از هواپزها نیز این زمان و حرارت بر روی دستگاه و یا دفترچه همراه هواپز، یادداشت شده است.

  • برای پختن یک مرغ کامل با تایمر زمان مورد نیاز برای پخت را ۷۵ الی ۹۰ دقیقه انتخاب کنید و میزان حرارت مورد نیاز را روی ۱۸۰-۲۰۰ درجه در نظر بگیرید.
  • برای پخت ماهی تایمر روی ۱۵ الی ۳۰ دقیقه باشد و میزان حرارت بر روی ۱۳۰-۱۵۰ درجه قرار گیرد.
  • کیک را در این دستگاه میتوانید ظرف مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه با درجه حرارت ۱۴۰-۱۶۰ درجه در هواپز آماده کنید.
  • میگو ۱۵ الی ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد و ۱۴۰-۱۶۰ درجه حرارت.

زمان و درجه حرارت مورد نیاز برای پخت سایر مواد غذایی در دستگاه هواپز به ترتیب با توجه به مواد:

  • سوسیس ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ۱۲۰-۱۵۰ درجه
  • بادام زمینی (خشکبار) ۲۰الی ۳۰ دقیقه ۱۴۰-۱۶۰ درجه
  • سیب زمینی ۱۲ الی ۱۵ دقیقه ۱۸۰-۲۰۰ درجه
  • بال مرغ ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ۱۵۰-۱۸۰ درجه
  • و در انتها کباب کردن گوشت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان و به ۲۲۰-۲۴۰ درجه حرارت نیاز دارد.

اگر دستگاه شما دو سینی دارد، فراموش نکنید که می‌توانید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید و دو غذا را همزمان بپزید. فقط تایمر را برای جلوگیری از سوختن و یا خشک شدن غذا، ابتدا براساس غذایی که زمان کمتری برای پخت نیاز دارد، تنظیم کنید و سپس بعد از خارج کردن آن پخت غذای دیگر را ادامه دهید.

کارشناس تعمیر هواپز در محل
با استفاده از دو سینی در هواپز می‌توانید دو غذا را همزمان بپزید و در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

طرز استفاده از هواپز کنوود

هواپز کنوود از جمله هواپزهای پر فروش در بازار است. هواپزهای این برند با صفحه دیجیتالی و یا کلید‌های چرخشی جهت تنظیم حرارت، موجود هستند.

پیشنهاد مطالعه

در مراحل زیر به طرز استفاده از هواپز کنوود می‌پردازیم:

  • دستگیره دستگاه را به سمت بالا بکشید تا قفل دستگاه باز شود. پس از انجام این کار، شما می‌توانید درب را از روی ظرف جدا کنید.
  • بعد از شستن ظروف داخل دستگاه سینی را کمی چرب کنید و در داخل دیگ قرار دهید.
  • مرغ یا گوشت را کمی چرب کنید و بر روی سینی قرار دهید.
  • سایر مواد غذایی مثل سبزیجات، قارچ و … را می‌توانید داخل سینی پایین گذاشته و گوشت و مرغ را در سینی بالا، اینگونه روغن و چربی اضافی مرغ از آن جدا شده و بر روی سینی پایین می‌ریزد.
  • درب دستگاه را قرار دهید و دستگیره را به سمت پایین و در جای خود بکشید تا درب برروی دیگ کاملا ثابت شود.
  • سپس با استفاده از کلید چرخشی و یا کلید دیجیتالی با توجه به مدل هواپز کنوود خود، زمان و میزان حرارت را تعیین کنید.
  • بعد از طی این مراحل، در صورتی که هواپز را به برق متصل کرده باشید، دستگاه شروع به کار خواهد کرد.
  • برای شروع به کار هواپز در مدل دستگاه‌های دیجیتالی نیاز است که دکمه «confirm» را جهت تایید اطلاعاتی که وارد کرده‌اید، فشار دهید.
تعمیر قطعات هواپز کنوود
ظرف شیشه‌ای دستگاه به شما این امکان را می‌دهد که روی فرایند پخت غذا نظارت داشته باشید.

نکات مهم در طرز استفاده از هواپز کنوود

  • درب دستگاه بعد از فرایند پخت گرم است، مواظب باشید که دست خود به قسمت شیشه‌ای نزنید.
  • قرار دادن درب بر روی میز ممکن است باعث سوختن میز و یا رومیزی شود، لطفا به محل قرار دادن آن دقت کنید.
  • موتور دستگاه بر روی درب آن قرار دارد. از شستن مستقیم آن با آب خودداری کنید و فقط با یک دستمال مرطوب اقدام به پاکسازی کنید.
  • دقت کنید که ظرف غذا را بعد از خنک شدن آن بشویید، در غیر اینصورت ممکن است ظرف در اثر سرد و گرم شدن، ترک برداشته و یا بشکند.
  • می توانید از قابلیت تمیز کار خودکار، دستگاه هواپز کنوود استفاده کنید.

برای استفاده از این قابلیت کمی آب درون دستگاه بریزد و با درجه 100 سانتی گراد و مدت 10 دقیق اجازه دهید که بخار آب، دستگاه را تمیز کند.

نکات پخت غذا در هواپز کنوود
طرز استفاده از هواپز کنوود بسیار آسان است.

طرز استفاده از هواپز گاسونیک

طرز کار دستگاه هواپز گاسونیک نیز بسیار شبیه به طرز استفاده از هواپز کنوود است. با این تفاوت که هواپز گاسونیک امکانات و تجهیزات بیشتری را در درون دیگ خود دارد. هواپز گاسونیک دارای ظرفیت 12 لیتر است، اما می‌توانید با استفاده از حلقه‌ای که همراه محصول است و قرار دادن آن روی ظرف ظرفیت دستگاه را تا 17 لیتر افزایش دهید. همراه دستگاه تابه سرخ کن نیز قرار دارد که غذاهای سرخ کردنی را روی آن قرار می‌دهید و هنگام پخت، روغن اضافی غذاها از سوراخ‌های سینی به سمت پایین سرازیر شده و غذای سالم‌تری را خواهید داشت.

تعمیر هواپز در محل با آچارباز
روشن نشدن هواپز، خرابی تایمر مکانیکی و خرابی و شکستن قطعات مختلف هواپز از جمله مشکلاتی است که با ثبت سفارش در اپلیکیشن ارائه خدمات آچارباز می‌توانید آنها را جهت بررسی و عیب یابی به تعمیرکار سیار آچارباز بسپارید.
درخواست تعمیر هواپز

با استفاده از پایه نان می‌توانید نان را داخل آن قرار داده و گرم کنید. حتی اسنک خود را درون آن بگذارید و تنظیمات لازم جهت پختن آن را اعمال کنید. اگر تصمیم به سرخ کردن مرغ هم داشته باشید، می‌توانید از سیخ استفاده کنید و آن را به قسمت مخصوص ظرف متصل کنید تا خوب سرخ و پخته شود. توجه کنید که قبل از استفاده از هر کدام از این تجهیزات، حتما کمی آن‌ها را چرب کنید تا غذا به ظروف نچسبد.

طرز استفاده و تعمیر هواپز گاسونیک
ظرفیت هواپز گاسونیک با استفاده از یک حلقه افزایش پیدا می‌کند.

بعد از قرار دادن غذا در داخل ظرف، دستگیره‌ بر روی درب را به جای خود برگردانید تا درب روی ظرف ثابت شود سپس با استفاده از دکمه‌ها زمان و میزان حرارت را مشخص کنید و در انتها دکمه «confirm» را فشار دهید. در صورتی که از مدل‌های ساده‌تر هواپز گاسونیک استفاده می‌کنید، در صورتی که دستگاه متصل به برق باشد بعد از تنظیم دما و حرارات با توجه به ماده غذایی توسط شما، دستگاه هواپز شروع به کار خواهد کرد.

1.7/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا