×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم کوچک آشپزخانه

چطور در خانه میوه خشک درست کنیم؟

طرز تهیه میوه خشک

در این مقاله قصد داریم شما را با طریقه خشک کردن میوه آشنا کنیم و بگویم که خشک کردن میوه چه مزایایی دارد. اغلب دربرخی از فصول سال برخی  میوه‌ها  فراوان است و قیمت مناسبی دارد شما می‌توانید آن را خریداری کرده و خشک کنید و در فصل‌های دیگر سال از آنها استفاده کنید. در ادامه با آچارباز همراه باشید تا شما را با انواع روش‌های درست کردن میوه خشک آشنا کنیم.

چه میوه هایی را می‌توان خشک کرد

برای خشک کردن میوه باید ابتدا بدانید که آیا این میوه قابلیت خشک کردن را دارد یا خیر؟ در ادامه این مقاله شما را با لیستی از میوه‌هایی که قابلیت خشک کردن آنها وجود دارد آشنا خواهیم کرد. میوه‌هایی که می‌خواهید خشک کنید باید رسیده باشند، منظور این نیست که آنقدر رسیده باشند که شل و پوسیده شوند در اصل میوه‌ها نباید کال، پوسیده، شل و لک شده باشند.
از مجموع میوه‌هایی که مناسب خشک کردن هستند میتوان کیوی، نارنگی، خربزه، نارگیل، خرمالو، سیب، پرتقال، موز، انجیر، آلو شابلون، توت فرنگی، هلو، انبه، زدآلو، آناناس، انگور، گلابی، لیمو ترش، توت سفید را نام برد.

میوه‌های مناسب برای خشک کردن
بهترین راه نگهداری میوه در طولانی مدت، خشک کردن آن است.

خشك كردن ميوه با دستگاه ميوه خشك كن

برای خشک کردن میوه با دستگاه میوه خشک کن مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا باید میوه سالم و رسیده را تهیه کنید و سپس آنها را به صورت لایه لایه برش بزنید البته اینکار برای میوه‌هایی مثل سیب، هلو، موز، آناناس، پرتقال،نارگیل و … انجام خواهد شد و میوه‌هایی مثل گیلاس، آلبالو، آلو و … نیاز به برش ندارند.
  2. پس از اینکه میوه‌ها را برش زدید سپس هر نوع میوه را در یک طبقه از دستگاه میوه خشک کن کنار هم قرار دهید، مراقب باشید که  آنها را روی هم نگذارید، چرا که به درستی خشک نخواهند شد.
  3. پس از اینکه میوه‌ها را درون دستگاه قرار دادید، درب دستگاه را ببندید و آن را روشن کنید و دمای دستگاه را مطابق با درجه پیشنهادی در دفترچه راهنما تنظیم کنید.
  4. حال اجازه دهید میوه‌ها حدودا 5 الی 8 ساعت درون دستگاه قرار گیرند و آنها را هر چند ساعت یکبار بررسی کنید.
  5. اجازه ندهید میوه‌ها به صورت کامل خشک شوند و مثل چیپس شوند میوه‌ها باید حداقل 20 درصد از رطوبت خود را حفظ کنند و سپس میوه‌های خشک شده را در محل مناسب نگه داری کنید.

در صورتی که دستگاه میوه خشک کن شما به درستی کار نمی‌کند باید از مراکز تخصصی تعمیر میوه خشک کن کمک بگیرید.

از روش‌های جلوگیری از سیاه نشدن میوه خشک، می‌توان به قرار دادن آنها قبل از خشک کردن در شهد آبلیمو و شکر اشاره کرد

طریقه خشک کردن میوه با میوه خشک کن
یکی از بهترین دستگاه‌ها برای خشک کردن میوه، دستگاه میوه خشک کن است.

زمان خشك كردن ميوه در ميوه خشك كن

مدت زمان قرار دادن میوه‌ها در میوه خشک کن با توجه به نوع میوه و میزان دمای که دستگاه را تنظیم می‌کنید بستگی دارد که در ادامه قصد داریم شما را با آنها آشنا کنیم.

  • آلو: این میوه را به صورت درسته درون دستگاه قرار دهید. در دمای 40 تا 50 درجه، اغلب 6 ساعت باید در دستگاه باشد.
  • سیب: سیب را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و در دمای 55 الی 70 درجه  حدود 5 الی 6 ساعت درون دستگاه قرار دهید.
  • زرد آلو: زرد آلو را نصف کرده و درون دستگاه قرار دهید و آن را در دمای 60 تا 70 درجه به مدت 10 الی 15 دقیقه درون دستگاه قرار می‌دهید.
  • گیلاس: این میوه به دلیل کوچک بودن نیاز به نصف شدن ندارد و باید در دمای 55 الی 70 درجه به مدت 6 الی 8 درون دستگاه قرار گیرد.
  • گلابی: گلابی را می‌توان دو نیمه کرد و یا به صورت حلقه‌ای برش بزنید و آن را در دمای 55 الی 70 درجه به مدت 10 الی 22 ساعت با توجه به قطر برش میوه‌ها، درون دستگاه قرار دهید.
  • موز: موز را به صورت 5 میلی متری برش بزنید و در دمای 50 الی 65 درجه سانتیگراد به مدت 2 الی 4 ساعت  درون دستگاه قرار دهید.
  • و سایر میوه‌ها را با توجه به بافت آنها مطابق با موارد گفته شده سایت آچارباز می‌توانید خشک کنید.
تعمیر میوه خشک کن در محل با آچارباز
تعمیر میوه خشک کن در محل شامل عیب یابی و تعمیر انواع برند‌های میوه خشک کن است. شکستن سینی و بدنه میوه خشک کن، پاره شدن سیم دستگاه و خرابی موتور فن از جمله مشکلاتی است که می‌توانید با ثبت سفارش در سامانه آچارباز آن‌ها را جهت بررسی و عیب یابی به تعمیرکاران سیار آچارباز بسپارید.
درخواست تعمیر میوه خشک کن

خشك كردن ميوه در ماكروفر

برای خشک کردن میوه با ماکروفرلازم است مراحل زیر را طی کنید:

  1. باید ابتدا میوه‌های سفت، رسیده و بدون لک را جدا کرده و تمیز شستشو دهید.
  2. سپس میوه‌های کوچک مثل گیلاس، آلبالو، آلو، انجیر و … را به صورت درسته و میوه‌های بزرگ مثل سیب، گلابی، پرتقال، نارگیل و … را به صورت ورقه‌های 5 الی 7 میلی متری برش دهید.
  3. در مرحله بعد باید سینی ماکروفر را بیرون بکشید و جهت جلوگیری از چسبیدن میوه‌ها به آن، ورق روغنی درون آن قرار داده و سپس میوه‌ها را روی برگه روغنی در کنار هم قرار دهید و درون ماکروفر بگذارید.
  4. در این مرحله از کار دستگاه را روشن کرده و آن را روی درجه 360 درجه به صورتی تنظیم کنید که پس از یک ساعت خاموش شود.
  5. پس از اینکه دستگاه خاموش شد، میوه‌ها را چک کنید و دوباره دستگاه را مانند حالت قبل فعال کنید و تا زمانی که میوه‌ها خشک شوند، این کار را ادامه دهید. با این روش از سوختن میوه‌ها جلوگیری می‌کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای خشک کردن میوه‌هایی مثل موز و سیب، که پس از ریز کردن تغییر رنگ می‌دهند بهتر است آن را پس از خورد کردن درون آب‌لیمو و شکر قرار دهید.

خشک کردن میوه با ماکروفر
در صورتی که در منزل خود دستگاه میوه خشک کن ندارید، می‌توانید از ماکروفر استفاده کنید.

میوه خشک را کجا نگهداری کنیم

بهترین مکان برای نگهداری میوه خشک، ظروف در بسته و در جای خشک و خنک است. میوه خشک را بهتر است در ظروف پلاستکی درب دار، ظروف وکیوم و نایلون فریز تمیز نگهداری کنید. برای تازه نگه داشتن میوه خشک باید آن را در محیطی با دمای صفر درجه درون ظروف در بسته نگهداری کنید. به صورت کلی باید بدانید که اگر میوه خشک‌ها در هوای آزاد قرار گیرد تغییر رنگ ومزه داده و خراب خواهند شد.
چطور میوه‌ها را با اون توستر خشك کنیم؟
برای خشک کردن میوه با اون توسترکافی‌ست مراحل زیر را طی کنید؟

  1. باید ابتدا میوه خود را انتخاب کرده و تمیز شستشو دهید.
  2. پس از اینکه میوه‌ها را شستید باید آنها را خشک کرده و سپس به تیکه‌های مساوی برش بزنید تا در هنگام خشک شدن همه به صورت یکدست خشک شوند.
  3. سپس باید میوه‌ها را درون سینی دستگاه قرار دهید، برای جلوگیری از چسبیدن میوه‌ها می‌توان درون سینی برگه روغنی قرار دهید و میوه‌ها را روی آن بچینید.
  4. خشک کردن میوه با اون توستر یک الی دو روز طول می‌کشد.
  5. پس از قرار دادن میوه‌ها درون دستگاه، باید دمای آن‌ را روی 135 درجه فارنهایت یا همان 57 درجه سانتیگراد فعال کنید و پس از چند ساعت آنها را بررسی کنید.
  6. پس از یک روز در صورتی که میوه‌ها خشک نشده بودند آنها را از دستگاه خارج نکنید ولی هر دو ساعت یکبار آنها را بررسی کنید و زمانی که خشک شدند، می‌توانید آنها را از دستگاه خارج کرده و اجازه دهید خنک شوند و پس از آن درون ظرف در بسته در دمای صفر درجه می‌‌توانید نگهداری کنید.
پیشنهاد مطالعه
آموزش خشک کردن میوه با اون توستر
به مدت نه ماه الی یک سال می‌توانید از میوه خشک‌ها استفاده کنید.

علت تلخ شدن پرتقال خشک شده چیست؟

وقتی برای اولین بار، پرتقال خشک می‌کنید با این پدیده مواجه خواهید شد که پرتقال‌ها پس از خشک شدن تلخ می‌شوند. در این بخش قصد داریم شما را با روش‌های برطرف کردن این مشکل آشنا کنیم.
برای برطرف کردن مشکل تلخ شدن پرتقال‌های خشک می‌توانید:

  • یک لیوان آب را با یک لیوان شکر و یک قاشق آب‌لیمو مخلوط کرده و یک شهد درست کنید. به صورتی که شکر درون آن به صورت کامل حل شود. می‌توانید برای انجام این کار شهد را برای چند دقیقه روی اجاق گاز قرار دهید تا کامل رقیق شود.
  • سپس پرتقال‌های ورق شده را درون شهد، برای چند دقیقه قرار داده و خارج کرده و درون یک ظرف توری قرار و اجازه دهید که شهد اضافی آنها گرفته شود.
  • پس از آن می‌توانید پرتقال‌ها را درون دستگاه قرار دهید.

البته می‌توانید از روش‌های دیگر از جمله آغشته کردن پرتقال به پودر قند و یا پودر ژلاتین قبل از قرار دادن پرتقال درون دستگاه، استفاده کنید ولی بهترین روش همین آغشته کردن پرتقال به شهد است.

خشك كردن ميوه به روش صنعتي

خشک کردن میوه به روش صنعتی اغلب برای کارخانجات است که حجم میوه‌ها بالا بوده و تایم خشک کردن میوه‌ها اهمیت بالایی دارد. این کار با استفاده از سولفید گوگرد انجام می‌شود. پس از خرد کردن میوه، آنها را درون ترکیبات سولفید گوگرد قرار می‌دهند که باعث ماندگاری بیشتر آنها در طولانی مدت می‌شود. پس از خارج کردن میوه‌ها از ترکیبات سولفید گوگرد، آنها را درون دستگاه‌های میوه خشک کن بزرگ و صنعتی قرار می‌دهند تا خشک شوند.

خشک کردن میوه به روش صنعتی
این روش تحت نظر نهادهای بهداشتی و دارویی است و ماده سولفید گوگرد مضر نیست.

روش خشك كردن ميوه ها روی بخاری

در صورتی که دستگاه میوه خشک کن ندارید می‌توانید به کمک بخاری میوه‌های خود را خشک کنید و ماندگاری آنها را بالا ببرید.
برای خشک کردن میوه‌ها به این روش باید:

  1. ابتدا آنها را خرد کرده و اگر تمایل دارید آنها را به هر موادی آغشته کنید و سپس به سراغ بخاری بروید.
  2. برای آماده کردن بخاری باید با فویل روی آن را بپوشانید و سپس یک پارچه نخی تمیز روی آن قرار دهید.
  3. میوه‌ها روی پارچه بگذارید و بخاری را روی حالت ملایم به گونه‌ای که پارچه و میوه‌ها نسوزند و تغییر رنگ ندهند قرار دهید، میوه‌ها را به صورت مرتب چک کنید.
  4. زمانی که میوه‌ها خشک شدند آنها را برداشته تا خنک شوند و سپس در ظروف در بسته نگهداری کنید.
پیشنهاد مطالعه

چگونه انجير را در مايكروفر خشک کنیم؟

برای خشک کردن انجیر در ماکروفر مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا انجیرها را شستشو داده و سپس درون سینی ماکروفر قرار دهید و دمای دستگاه را روی 360 درجه سانتیگراد قرار دهید و درب دستگاه را ببندید.
  • هر دو ساعت یکبار آنها را بررسی کرده و اجازه دهید که خشک شوند.
  • زمانی که انجیر‌ها خشک شدند، آنها را از دستگا خارج کرده و اجازه دهید خنک شوند و سپس در محل مناسب نگهداری کنید.
خشک کردن انجیر
انجیر خشک شده تا یک سال انقضا دارد و پس از یک سال بهتر است که از آن‌ استفاده نکنید.

روش خشك كردن ميوه روی شوفاژ چیست؟

خشک کردن میوه روی شوفاژ دقیقا شبیه به خشک کردن میوه روی بخاری است. برای انجام این کار باید ابتدا روی شوفاژ را به کمک فویل بپوشایند و یک پارچه نخی و یا پارچه‌ای که پرز نداشته باشد روی آن بیندازید و میوه‌های را روی آن قرار دهید تا خشک شوند.

چیکار کنیم میوه خشک سیاه نشود؟

برخی از میوه‌ها مانند سیب و موز به دلیل وجود آهن و پتاسیم موجود در آنها پس از برخورد با اکسیژن تغییر رنگ می‌‌دهند که برای جلوگیری از این اتفاق بهترین راه حل این است که اجازه ندهید این میوه‌ها مدت زیادی با اکسیژن در تماس باشند. همچنین از دیگر روش‌های جلوگیری از سیاه نشدن میوه خشک می‌توان به قرار دادن آنها قبل از خشک کردن در شهد آبلیمو و شکر اشاره کرد.

طرز خشك كردن هلو

برای خشک کردن هلو ابتدا باید هلو‌های رسیده و سفت را جدا کرده و شستشو دهید و پس از آن هلو‌ها را به دو نیمه تقسیم کنید و سپس آنها را درون میوه خشک کن، ماکروفر، اون توستر و … قرار دهید و اجازه دهید تا خشک شود. البته بهتر است که هر چند ساعت یکبار آنها را بررسی کنید تا از سوخته شدن و تغییر رنگ آنها جلوگیری شود.

پیشنهاد مطالعه

طرز تهیه توت خشک در فر چگونه است؟

برای خشک کردن توت خشک در فر باید ابتدا آنها را شسته و خرابی آنها را جدا کنید و درون یک آبکش بگذارید تا کامل آب آنها گرفته شود. در مرحله بعد درون سینی فر برگه روغنی انداخته تا توت‌ها به سینی نچسبند و سپس توت‌ها روی آن می‌ریزیم. توجه داشته باشید که توت‌ها در کنار هم باشند و روی هم قرار نگیرند چرا که باعث دیر خشک شدن آنها خواهد شد. خشک کردن توت در این روش حدود یک و نیم الی سه ساعت طول می‌کشد.
در صورتی که فر اجاق گاز نتواند میوه‌ها را به درستی خشک کند بهتر است برای سرویس و تعمیر اجاق گاز از نمایندگی معتبر آن برند از اجاق گاز کمک بگیرید.

طرز تهیه توت خشک در فر
در صورت بروز هرگونه مشکل در لوازم خانگی‌های خود، می‌توانید از تیم حرفه‌ای آچار باز کمک بگیرید.
3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا