لپ تاپ و کامپیوتر

7 نکته طلایی برای راه اندازی فلش مموری جدید

راه اندازی فلش مموری جدید

فلش مموری‌ها ابزارهایی ارزشمند برای نگهداری از اطلاعات و انتقال داده به دستگاه‌های مختلف هستند؛ به طوریکه کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که حداقل یک فلش نداشته باشد. اما ممکن است فلش‌ها با مشکلاتی روبرو شوند به همین منظور ما قصد داریم نکات مهمی که باید برای راه اندازی فلش مموری جدید بدانید تا کارایی فلش را بالا ببرید را به شما آموزش دهیم. پس اگر قصد خرید یا راه اندازی فلش مموری جدید را دارید، تا انتهای مطلب آچارباز همراه ما باشید.

نکات راه اندازی فلش مموری جدید به شیوه اصولی

متاسفانه بسیاری از کاربران تصور می‌کنند فلش مموری یک گجت ساده است و استفاده از آن کار خاصی ندارد. به همین دلیل بدون رعایت هیچ گونه نکته خاصی فلش مموری را به کامپیوتر وصل می‌کنند. اما بهتر است بدانید این کار علی الخصوص برای فلش‌های جدید کار اشتباهی است و می‌تواند به اطلاعات یا خود فلش آسیب بزند.

1-      پیدا کردن پورت USB مناسب با فلش

اولین نکته مهم برای راه اندازی فلش مموری جدید، پیدا کردن پورت USB مناسب در سیستم است. در کامپیوترهای رومیزی اغلب در قسمت جلویی یا پشتی و در اطراف بدنه لپ تاپ‌ها می‌توانید انواع پورت USB را پیدا کنید. در کامپیوترهای All-in-one یا لپ تاپ جای پورت‌های USB در قسمت‌های کناری دستگاه است.

نکته‌ای که در مورد پیدا کردن پورت‌های USB وجود دارد، انتخاب نوع USB و نسخه سازگار با پورت فلش مموری است. برای مثال در صورتیکه فلش مموری جدیدتان دارای USB Type-A 3.2 است، باید پورت USB با همین مشخصات را در کامپیوتر پیدا کنید تا سرعت انتقال اطلاعات به حداکثر برسد.

2-      اتصال فلش به پورت USB

در راه اندازی فلش مموری جدید و اتصال به پورت USB باید دقت داشته باشید؛‌ زیرا یک حرکت اشتباه می‌تواند به دستگاه یا فلش مموری شما آسیب بزند. به همین دلیل هنگام اتصال فلش به دستگاه دقت کافی به خرج دهید.

  • در قدم اول پورت USB را پیدا کرده و جهت فلش مموری را مطابق با آن عوض کنید.
  • اگر فلش به پورت وارد نمی‌شود نباید آن را با زور به دستگاه وارد کنید؛ کافیست جهت اتصال فلش را تغییر دهید.
  • همچنین در صورتی که فلش با سوکت USB Type-C در اختیار دارید، دیگر نیازی به انتخاب جهت مناسب نخواهید داشت.
تصویر فلش با درگاه Type-C
روی فلش‌ها علامتی وجود دارد که همیشه با آن می‌توانید جهت درست ورود به کامپیوتر را تشخیص کنید.

3-      باز کردن فلش مموری در کامپیوتر

  • پس از اینکه فلش مموری را به پورت USB متصل کردید، باید اندکی صبر داشته باشید تا سیستم کامپیوتری درایور فلش مموری جدید را دانلود و نصب کند.
  • پس از چند دقیقه درایور روی دستگاه نصب شده و فلش مموری با یک صدا و هشدار پاپ آپ (pop-up) در سیستم به نمایش در می‌آید.
  • سپس با کلیک روی هشدار مورد نظر می‌توانید فلش را مشاهده کنید و اقداماتی مانند تغییر نام فلش درایو یا فرمت را روی فلش مموری جدیدتان انجام دهید.
پیشنهاد مطالعه

4-      انتقال فایل‌ها به فلش مموری

چهارمین مرحله راه اندازی فلش مموری جدید انتقال فایل‌ها است. این کار زحمت زیادی ندارد کافیست محل ذخیره سازی فایل‌های مدنظرتان را باز کنید و با کپی (Copy) و پیست (Paste) آنها را به فلش مموری انتقال دهید.

  • همچنین در سیستم عامل ویندوز کار بسیار ساده‌تر خواهد بود؛‌ زیرا می‌توانید با سه کلیک فایل را به فلش بفرستید.
  • برای انجام این کار روی فایل یا فولدر مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه Send To‌ را بزنید.
  • سپس حافظه فلش را از منوی باز شده انتخاب کرده تا فایل به فلش مموری فرستاده شود.

5-      پوشه‌بندی و نگهداری منظم فایل‌ها

پنجمین نکته مهم در راه اندازی فلش مموری جدید، پوشه‌بندی و نگهداری منظم فایل‌هاست. برای اینکار بهتر است از همان ابتدا فولدرهای مشخصی را برای فایل‌ها تعریف کنید؛ سپس اسناد و فایل‌ها را بر اساس تاریخ و ماهیت‌شان به فولدرها منتقل کنید.

برای مثال اگر چند نوع فایل (عکس، ویدئو، سریال، فایل‌های pdf و …) دارید، برای هر فایل یک پوشه جداگانه در نظر بگیرید. همچنین در صورتیکه یک فایل یا پوشه را نیاز ندارید، بهتر است آن‌ها حذف کنید. با انجام این کار در مدیریت فضای خالی برای ذخیره‌سازی اطلاعات بهتر عمل خواهید کرد.

اتصال فلش به لپ تاپ ناشناس
از انتقال فایل‌های ناشناس از سیستم‌های کامپیوتری نیز خودداری کنید تا از ویروس‌ها یا بد افزارها در امان بمانید.

قرار دادن رمز روی فلش مموری جدید

ششمین نکته مهم در راه اندازی فلش مموری جدید، قرار دادن رمز روی فلش است. این موضوع برای فلش‌هایی که اطلاعات شخصی و محرمانه را جابجا می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد. البته باید رمز آنها را به شکلی انتخاب کنید که همیشه آن را به یاد داشته باشید؛ در غیر اینصورت درگیر مشکلاتی مانند فراموشی رمز یا شکستن قفل و بازیابی رمز می‌شوید؛ حتی ممکن است اطلاعاتتان را برای همیشه از دست بدهید.

پیشنهاد مطالعه

خارج کردن فلش از پورت USB

آخرین نکته مربوط به خارج کردن فلش از پورت USB است.

  • در این زمان باید تمامی فایل‌ها و نرم افزارهای باز که به حافظه فلش مربوط هستند را ببندید.
  • سپس حافظه فلش را از طریق سیستم، اجکت کرده و بعد حافظه فلش را جدا کنید.
  • برای انجام این کار روی مثلث معکوس در کنار ساعت ویندوز کلیک کنید تا پنجره آیکون‌های پنهان نمایش داده شود.
  • سپس روی آیکون فلش کلیک کرده و گزینه Eject‌ را بزنید.

آنچه درباره راه اندازی فلش مموری جدید آموختیم

در این مطلب با 7 نکته مهم برای راه اندازی فلش مموری جدید که می‌تواند عمر فلش را طولانی کرده و از اطلاعات شما محافظت کند را بیان کردیم. در صورتیکه شما نکات یا تجربه دیگری درباره راه اندازی فلش مموری جدید دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها آن را با ما به اشتراک بگذارید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا