×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

علت کم بودن فشار آب آبگرمکن

علت کم شدن فشار آب آبگرمکن

کم شدن فشار آب آبگرمکن، از رایج‌ترین مشکلات خانگی، به ویژه در فصول سرد است که بسیاری از امور را با مشکل مواجه می‌کند. در این مقاله از آچارباز، قصد داریم نکاتی درباره علت کم شدن فشار آب آبگرمکن را بیان کنیم. اگر شما هم با چنین مشکلاتی روبرو هستید و می‌خواهید بدانید علت کم بودن فشار آب آب‌گرم‌کن چیست و برای حل آن چه باید کرد، در ادامه با ما همراه باشید.

بسیاری از دلایل کم شدن فشار آب آبگرمکن را خودتان می‌توانید برطرف کنید؛ اما اگر خودتان به هر دلیل نمی‌توانید اقدامات لازم را انجام دهید می‌توانید روی کلمه تعمیر آبگرمکن در این صفحه کلیک کنید.

علت کم شدن فشار آب آبگرمکن

عملکرد آبگرمکن سالم به این صورت است که آب گرم مصرفی را متناسب با آب ورودی ایجاد کرده و فشار آب خروجی آن، متناسب با فشار آب ورودی است. به همین دلیل، کم بودن فشار آب ورودی، می‌تواند علت کم شدن فشار آب آبگرمکن باشد. اما همیشه هم این‌طور نیست و علت کم بودن فشار آب آبگرمکن، می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد که در ادامه مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تعمیر آبگرمکن در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به سرویس یا تعمیر آبگرمکن دارید یا با هرگونه مشکل در آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
تعمیر آبگرمکن

علت کم بودن فشار آب آبگرمکن

علت کم شدن فشار آب آبگرمکن می‌تواند بخاطر دلایل مختلفی از جمله رسوب گرفتگی آبگرمکن، رسوب گرفتگی لوله‌ها، کاهش فشار آب ساختمان، خرابی پمپ و… باشد. برای رفع مشکل کم بودن فشار آب آبگرمکن، باید ابتدا نسبت به عیب‌یابی و مشخص کردن دلیل این اشکال، اقدام کنید. در صورتی‌که از مشکل کم بودن فشار آب آبگرمکن ناراحت هستید و نمی‌توانید علت آن را تشخیص دهید، برای عیب‌یابی و تعمیر آبگرمکن، با آچارباز تماس بگیرید.

علت کم شدن فشار آب گرم در آبگرمکن

با بررسی نکات زیر، می‌توانید علت کم شدن فشار آب گرم در آبگرمکن را تشخیص دهید و نسبت به رفع آن، اقدام کنید.

رسوب گرفتگی مبدل آبگرمکن

شاید بتوان مهم‌ترین علت کم شدن فشار آب آبگرمکن را رسوب‌گرفتگی عنوان کرد. وجود املاح و به‌اصطلاح سختی آب، باعث رسوب‌گرفتگی بخش‌های مختلف آبگرمکن، از جمله لوله‌های مبدل آبگرمکن می‌شود. مبدل آبگرمکن یکی از قطعات مهم آبگرمکن است که به دلیل قطر کم لوله‌های آن، امکان گرفتگی و رسوب‌گذاری بالایی دارد. درصورتی‌که لوله‌های داخلی آبگرمکن دچار رسوب گرفتگی شوند، فشار آب کاهش می‌یابد.

برای بررسی اولیه و تشخیص گرفتگی مبدل آبگرمکن، می‌توانید شیر آب گرم نزدیک به آبگرمکن را بازکرده و آب خروجی را درون یک ظرف شفاف ریخته و آن را بررسی کنید. درصورتی‌که آب خارج شده از آن بوی نامطبوعی دارد و به رنگ زرد تغییریافته، به احتمال زیاد، مبدل آبگرمکن دچار رسوب‌گرفتگی شده است و برای برطرف‌کردن آن باید با سرویس‌کار تماس بگیرید.

رسوب گرفتن در لوله های آبگرمکن
با سرویس‌کاری سالانه، می‌توان از رسوب‌گرفتگی آب‌گرمکن جلوگیری کرد.

رسوب گرفتگی و وجود جرم در مسیر ورودی آب آبگرمکن

گاهی آب منطقه به‌قدری بی‌کیفیت است که این رسوبات و جرم‌ها، مسیر ورودی آب آبگرمکن را هم مسدود می‌کنند. در این حالت، با کاهش شدید فشار آب مواجه می‌شوید.

برای بررسی اولیه و تشخیص گرفتگی ورودی آب سرد آبگرمکن، باید ورودی آب سرد را بررسی کنید تا از عدم وجود هرگونه جرم و رسوب‌گرفتگی در آن مطمئن شوید. می‌توانید برای انجام این کار، شیر تخلیه آبگرمکن را باز کنید؛ اگر آب بدون هیچ مانع و افت فشاری از آن عبور می‌کند، به معنی عدم رسوب گرفتگی در مسیر ورودی آب آبگرمکن است، اما در صورت افت فشار و عدم تخلیه درست آب، به‌احتمال خیلی زیاد، ورودی آب دچار گرفتگی شده و باید برطرف شود.

رسوب گرفتگی و وجود جرم در مسیر ورودی آب آبگرمکن
استفاده از فیلتر آب، از راهکارهای جلوگیری از بروز رسوب آبگرمکن و کاهش فشار آب گرم است.
پیشنهاد مطالعه

اشکال در سیستم لوله کشی آب ساختمان

درصورتی‌که در لوله‌کشی ساختمان، از لوله‌های جنس فلزی استفاده شود، به‌ مرور زمان و به دلیل جنس لوله‌ها، لوله‌کشی ساختمان دچار فرسایش و پوسیدگی خواهد شد. اغلب عبور آب گرم از این لوله‌ها، سرعت رسوب‌گذاری در آن‌ها را افزایش می‌دهد. اگر فقط در بخش‌هایی از ساختمان مشکل افت فشار و کم شدن آب گرم وجود دارد، به‌احتمال خیلی زیاد، لوله‌های آن قسمت از ساختمان دچار گرفتگی و رسوب‌گذاری شده‌اند. لوله‌کشی نامناسب ساختمان، می‌تواند مشکلات زیادی از جمله مشکل افت فشار در آب گرم آب‌گرم‌کن را باعث شود.

رسوب گرفتگی فیلترهای آبگرمکن

اغلب برای جلوگیری از رسوب گرفتگی در قطعات آبگرمکن، از فیلترهایی استفاده می‌شود تا املاح معدنی و سختی آب، جذب این فیلترها شوند. وجود این فیلترها، باعث جلوگیری از رسوب گرفتگی و جرم بستن لوله‌های آب‌گرم‌کن می‌شود. اما به‌مرور زمان، خود این فیلترها نیز دچار رسوب‌گرفتگی می‌شوند و در این صورت، شاهد اخلال در عملکرد آبگرمکن خواهید بود. به همین، دلیل باید به‌صورت دوره‌ای آن‌ها را تعویض کنید.

پیشنهاد مطالعه

اشکال در فشار کلی آب ساختمان

یکی از دلایل اصلی کم بودن فشار آب گرم در آبگرمکن‌ها، کم بودن فشار آب سرد در کل ساختمان است. این مشکلات ممکن است به‌خاطر کم بودن فشار آب منطقه یا مشکلاتی مانند کوچک بودن قطر انشعاب، خرابی یا نداشتن پمپ و… به وجود بیاید.

اشکال در فشار کلی آب ساختمان
در ساختمان‌های مرتفع، استفاده از پمپ آب برای تقویت فشار آب، ضروری است.

کم شدن فشار آب گرم آب‌گرم‌کن در حمام

اگر افت فشار آب گرم فقط در حمام وجود دارد و در سایر قسمت‌های ساختمان شما، به‌طورکلی فشار آب گرم کم نیست، احتمال دارد، علت کم شدن فشار آب گرم حمام، اشکال در لوله‌های حمام، شیر آب حمام یا حتی علمک یا سری دوش حمام باشد. برای بررسی و رفع مشکل افت فشار آب گرم در حمام، سری دوش حمام را باز کنید و در صورت وجود املاح، آهک و سایر رسوبات، آن را تمیز کنید. درصورتی‌که دوش حمام قابل تمیزکردن نیست، آن را تعویض کنید.

وجود املاح و به‌اصطلاح سختی آب، باعث رسوب‌گرفتگی بخش‌های مختلف آبگرمکن، از جمله لوله‌های مبدل آبگرمکن می‌شود

راه‌حل‌های مقابله با کم شدن فشار آب گرم آب‌گرم‌کن

اگر با بررسی و عیب‌یابی، متوجه علت کم شدن فشار آب آبگرمکن خود شدید، می‌توانید با یک تعمیرکار و سرویس‌کار ماهر تماس بگیرید. تعمیر و برطرف‌کردن چنین مشکلاتی، نیاز به تخصص داشته و به علت وجود خطرات احتمالی، توصیه می‌شود آن را به تعمیرکاران مجرب بسپارید. اما راه‌حل‌هایی نیز برای جلوگیری از افت فشار آب وجود دارند که در ادامه، آنها را بیان کرده‌ایم.

  • استفاده از آب‌گرم‌کن با ظرفیت مناسب و باکیفیت دیواری
  • لوله‌کشی درست و اصولی ساختمان و استفاده از لوله‌های پی‌وی‌سی استاندارد
  • نصب پمپ مناسب، جهت افزایش فشار آب ساختمان
  • بستن شیر آب سایر قسمت‌های ساختمان، برای افزایش فشار آب در سایر بخش‌ها
  • استفاده از فیلترهای مخصوص در ورودی آب ساختمان برای گرفتن سختی آب
  • تعویض به‌موقع فیلترهای آب‌گرم‌کن
  • رسوب‌زدایی دوره‌ای آبگرمکن
بررسی و عیب یابی در سرویس دوره‌ای آبگرمکن
تعمیرکار با بررسی قطعات مختلف آبگرمکن، می‌تواند به عیب‌یابی و رفع مشکل کم بودن فشار آب گرم بپردازد.

در این مطلب، به بررسی علت کم بودن فشار آب آبگرمکن پرداختیم. فراموش نکنید که حداقلی سالی یک بار، به سرویس آبگرمکن خود بپردازید. در صورت نیاز برای سرویس و تعمیر آبگرمکن خود، با 02154591616 تماس بگیرید یا درخواست خود را از طریق سایت و اپلیکیشن آچارباز ثبت کنید، تا تعمیرکاران مجرب ما، به محل شما اعزام شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا