×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

نرم افزار

اقداماتی برای افزایش عمر لپ تاپ

افزایش عمر لپ تاپ

رایانه‌های شخصی یا همان لپ تاپ‌ها به اندازه کافی ارزان قیمت نیستند و قادر به تعویض آن‌ها با فاصله زمانی کوتاه نیستید. پس باید در نگهداری از این لوازم بکوشید. در این بحث در رابطه با اقداماتی برای افزایش عمر لپ تاپ بحث خواهیم کرد.

فن آوری و علوم رایانه برای مردم، مدت‌های زیادی است که به نقطه ضعف بزرگی برخورد کرده است. بیشتر لپ تاپ‌ها عمری بین شش ماه تا هفت سال دارند که پس از آن در رده رایانه‌های غیرقابل مصرف و قدیمی به شمار خواهند رفت. هر چند ممکن است بعد از این مدت نیز لپ تاپ شما به درستی و دقت کار کند ولی بهره وری کافی و بروزرسانی در تمام موارد نرم افزاری و سخت افزاری روی آن اعمال نخواهد شد.

سوالی که در این جا پیش می‌آید این است که چه اقداماتی برای افزایش عمر لپ تاپ انجام دهیم؟

این سوالی است که همه کاربران لپ تاپ و کسانی که قصد خرید دستگاهی جدید دارند، آن را از خود پرسیده‌اند. اقداماتی جهت ارتقای دستگاه از جمله نصب یک رم یا حافظه جدید، افزایش ظرفیت هارد دیسک و از این قبیل راهکارها برای کمک به بهبود عملکرد سرعت در یک لپ تاپ قدیمی بسیار مناسب و خوب است. اما راهکارهایی ساده‌تر نیز برای گسترش عمر مفید لپ تاپ شما وجود دارد.

نگهداری سیستم لپ تاپ از لحاظ فیزیکی و چندی از اقدامات پیشگیرانه اولیه و استفاده صحیح و علمی روزانه می‌تواند سال‌ها به عمر مفید لپ تاپ اضافه کند. در ادامه این متن شما را با این روش‌های کارآمد آشنا می‌کنیم.

1- لپ تاپ را همیشه تمیز کنید.

از اولین اقدامات افزایش عمر لپ تاپ تمیز کردن آن است. هر لپ تاپ با گرد و غبار و پرزهای زائد و سایر موارد غیرمعمول در تماس است. در طول مدت زمان کوتاهی سخت افزار داخل لپ تاپ از این موارد پر و آغشته شوند. این‌ها سبب افزایش گرمای داخل لپ تاپ و سخت افزارهای به کار رفته می‌شوند و در نتیجه فشار بسیاری بر اجزا وارد خواهد شد.

این می‌تواند عملکرد دستگاه لپ تاپ را کند کرده و سبب کاهش طول عمر مفید این وسیله شود. بسته به مدل و نوع لپ تاپ و البته محل زندگی باید لپ تاپ و یا کامپیوتر خود را هر 5 تا 12 ماه یک مرتبه تمیز کنید.

یکی از کارهایی که بعد از خرید لپ تاپ برای افزایش عمر آن باید انجام داد، استمرار این نظافت است. این نظافت تنها به بخش فیزیکی یا همان سخت افزار نیست بلکه بخش‌های مختلف نرم افزاری را نیز در برمی‌گیرد. جهت نظافت دسکتاپ، فایل‌های اضافه، برنامه‌هایی که کم استفاده می‌شوند و یا آن‌هایی که هیچ زمانی استفاده نمی‌شوند، می‌توانند بخشی از این نظافت باشند.

2- تهویه مطبوع

تهویه یک مسئله بسیار مهم دیگر است که در کاهش دما و افزایش طول عمر یک لپ تاپ بسیار موثر عمل می‌کند. موتورهای تهویه و یا همان هواکش‌های کوچک در تمامی مدل‌های لپ تاپ‌ها گنجانده شده است می‌تواند یک عامل مهم برای نگهداری از لپ تاپ باشد. اجازه دهید همواره مسیر هواکش‌ها آزاد و باز باشد.

هیچ گاه لپ تاپ را داخل یک کشو یا فضای بسته و یا کنار بخاری و سایر وسایل گرما زا قرار ندهید. میز چوبی یا هر جنسی که سطحی صاف و یک دست داشته باشد را برای استفاده از لپ تاپ در نظر بگیرید. به طور کلی طوری لپ تاپ را قرار دهید که مسیر تهویه آزاد و باز بماند.

در صورتی که مشاهده شد که فن لپ تاپ سروصدای زیادی دارد باید از گرم شدن دستگاه جلوگیری کرده و در صورت نیاز فن را با یک پنبه و یک مقدار خیلی کم روغن مخصوص این کار چرب کرد.

پیشنهاد مطالعه
افزایش عمر لپ تاپ

3- اهمیت هارد دیسک در طول عمر یک لپ تاپ

فراموش نکنید برای افزایش عمر لپ تاپ، بهترین کار نگهداری از هارد دیسک است. هارد دیسک‌ها می‌توانند خرابی سیستم‌ها و یا بخش‌هایی که مربوط به اطلاعات می‌شوند را در برگیرند. اختلالات مربوط به هارد دیسک در خرابی سایر بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری دخیل است.

خرابی هارد دیسک می‌تواند به فایل‌ها آسیب برساند و سبب خرابی سیستم لپ تاپ و پیدایش صفحه آبی شود. حتی گاهی هارد دیسک‌ها مانع راه اندازی ویندوز نیز می‌شوند. بنابراین قبل از این که هارد دیسک شما خراب شود و تمامی اطلاعاتی که روی آن قرار دارد را از دست بدهید یک نسخه پشتیبان از هارد دیسک خود تهیه کرده و همواره آن را به‌روز نگه دارید.

تعمیر لپ تاپ در محل با آچارباز
سرویس تعمیر لپ تاپ در محل آچارباز یک تعمیرگاه سیار آنلاین کامپیوتر است که کار آن عیب یابی و رفع ایراد تمامی سیستم‌های لپ تاپ است. در صورت بروز مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری، کافیست در اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیرکار سیار لپ تاپ را ثبت کنید.
درخواست تعمیر لپ تاپ

استفاده از برنامه‌هایی مانند Check Disk نیز می‌تواند تعمیر اتوماتیک این بخش را به عهده بگیرد. اجرای این برنامه به طور معمول بین 5 تا 10 دقیقه طول می‌کشد. ولی هر چند در هر ماه یک مرتبه اجرای آن، سبب بالا رفتن سرعت لپ تاپ و دور شدن از هر گونه خطر احتمالی را برای شما به همراه دارد. علاوه بر این یک پاک‌سازی سالم و دقیق برای هارد دیسک بسیار مناسب خواهد بود. برای پاک‌سازی هارد دیسک به روش زیر اقدام کنید.

وارد MY Computer شوید. روی درایو هارد دیسک راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنید. گزینه Disk Cleanup را انتخاب کنید. یک روند پاک‌سازی روی هارد دیسک اعمال می‌شود. این مرحله کمی زمان می‌برد ولی این عمل می‌تواند به تجزیه و تحلیل فضای آزاد هارد دیسک نیز بپردازد. استفاده از دستوراتی مانند cleanmgr.exe که در پاک کردن هارد دیسک کمک می‌کنند به افزایش طول عمر لپ تاپ نیز کمک خواهند کرد.

4- پاک‌سازی دسکتاپ را فراموش نکنید.

پاک کردن دسکتاپ یکی از راه‌هایی برای افزایش عمر لپ تاپ است. تمیز کردن دسکتاپ به دو دلیل اصلی انجام می‌شود. نخست این که حتی اگر شما از این کار متنفر هم باشید نتیجه نهایی آن برایتان بسیار بسیار لذت بخش خواهد بود. دوم هم این که انجام نظافت و تمیزکاری دسکتاپ باعث می‌شود مرتب‌سازی برنامه‌ها نظم و نظام خاصی به لپ تاپ شما بدهد.

با داشتن آیکون‌های کم‌تر لپ تاپ بسیار بهتر و سریع‌تر کار خواهد کرد. برای این که دسکتاپ خود را مرتب کنید، ابتدا گزینه Wizard Desktop Cleanup را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنید. سپس Next را بزنید و آیکون‌هایی که قصد پاک کردن آن‌ها را دارید، انتخاب کنید. این آیکون‌ها حذف نمی‌شود بلکه در یک پوشه قرار داده می‌شوند تا شما مدام آن‌ها نبینید.

بعد دکمه Next و سپس Finish را کلیک کنید. این پاک‌سازی دسکتاپ فقط آیکون‌های میانبر را به محلی امن و دور انتقال می‌دهد تا میز کار شما مرتب و خلوت بماند. به یاد داشته باشید این سازماندهی می‌تواند یک راهکار بسیار مناسب برای افرادی باشد که قصد افزایش عمر لپ تاپ خود را دارند.

5- راهکاری بسیار مفید

گاهی جهت سازماندهی فایل‌های لپ تاپ خود می‌توانید به کمک برنامه Defragmenting اقدام کنید و طول عمر مفید لپ تاپ خود را افزایش دهید. این روش بسیار کار آمدند و در واقع یکی از بهترین راه‌هایی هستند که هر چند وقت یک مرتبه می‌تواند کمک بزرگی به حفظ لپ تاپ شما کند. این برنامه با توجه به حجم هارد دیسک لپ تاپ به طول می‌انجامد ولی در اجرای آن صبور باشید تا نتایج مثبت آن را مشاهده کنید.

6- اسکن و حذف ویروس‌ها

علاوه بر این که لپ تاپ خود را به طور مرتب اسکن می‌کنید باید تمامی بد افزارها و همچنین ویروس‌ها را نیز از سیستم خود پاک کنید. داشتن یک آنتی ویروس روی لپ تاپ می‌تواند طول عمر لپ تاپ را افزایش دهد.

با انجام اقداماتی که در این بحث ذکر شد، عمر مفید لپ تاپ خود را افزایش دهید. اما اگر به هر دلیلی با دستگاهتان به مشکل برخوردید، با کارشناسی متخصص در این زمینه مشورت کنید. در حال حاضر سامانه آچارباز، آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما مشکلات لپ تاپ خود را از طریق سایت و یا اپلیکیشن آچارباز ثبت کنید تا مشاوران ما با شما تماس گرفته و در اولین فرصت کارشناس مجرب به محل شما اعزام شود.

منبع:
pcworld.com
wikihow.com
ccm.net
smallbiztrends.com

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا