×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لپ تاپ و کامپیوتر

به مناسبت روز استیو جابز – تاریخچه کامپیوتر مکینتاش (دوبله فارسی)

به مناسبت روز استیو جابز

کامپیوتر شخصی اپل با نام مکینتاش در سال 1984 توسط استیو جابز معرفی شد و برای نخستین بار رابط کاربری گرافیکی و ماوس را برای کاربران به ارمغان آورد.

مک اولین سیستم عاملی بود که کاربران را از “اوپراتور” به “کاربر” تبدیل کرد. محیط گرافیکی مکینتاش از همان ابتدا به عنوان پلتفرمی شناخته می‌‌شد که انجام دادن کارها را تسهیل و تسریع می‌کرد و امکاناتی را در اختیار کاربر قرار می‌داد که در سیستم‌های کامپیوتری دیگر به سادگی دست‌ یافتنی نبودند.

این کامپیوترها از قیمت بسیار بالایی برخوردار بودند اما با این حال اپل نام خود را به عنوان دومین تولید کننده بزرگ کامپیوترهای شخصی به ثبت رساند. در واقع رقیبی بسیار سر سرخت برای کامپیوترهای IBM به حساب می‌آمد.

با وجود این‌که مک هیچ زمانی به طور مستقیم IBM را شکست نداد، اما حضور آن تحولات بسیار عظیمی را ایجاد کرد. ایده‌هایی مانند آیکون‌ها، ماوس، نوارهای اسکرول و پنجره‌ها با وجود این‌که توسط اپل اختراع نشدند اما به علت استفاده درست در مک و محبوبیت آن فراگیر شده و بعدها توسط رقبایی مانند ویندوز به کار گرفته شدند.

جالب است بدانید که اولین کامپیوتر اپل با این جمله معروف در تبلیغات تلویزیونی ظاهر شد: «روز 24 ژانویه 1984 کمپانی اپل مکینتاش را معرفی خواهد کرد و شما خواهید دید که چرا 1984 دیگر شباهتی به “1984” نخواهد داشت.»

در ادامه روند پیشرفت کامپیوترهای مکینتاش را بررسی می‌کنیم، همچنین ویدیویی از رونمایی اولین مکینتاش توسط استیو جابز را خواهید دید:

مدل 128K

در سال 1984 اولین مکینتاش با نام 128K تولید شد. این مکینتاش 128 کیلوبایتی در جریان بازی‌های فوتبال جام سوپر بول XVIII در سال 1984 میلادی و در یک پیام بازرگانی به یادماندنی معرفی شد. کارگردانی آن آگهی را ریدلی اسکات بر عهده داشت که با اقتباس از رمان «1984» جرج اورول در مورد یک ویرانشهر ساخته شده بود. در این پیام بازرگانی مکینتاش تحت عنوان «کامپیوتری برای مابقی انسان ها» معرفی گردیده بود.

به مناسبت روز استیو جابز

مکینتاش 2

دومین نسخه از کامپیوتر مک نیز در سال 1987 معرفی شد که به نسبت نسخه قبلی پیشرفت خوبی داشت و با بهره گیری از یک نمایشگر رنگی و همچنین سیستم ماژولار به کاربران این امکان را می‌داد که لوازم جانبی مورد نظر خود را به دستگاه متصل کنند.

به مناسبت روز استیو جابز

پاور بوک 140

در سال 1991 نخستین محصول از سری پاوربوک اپل با نام پاور بوک 140 منتشر شد که اولین نمونه کامپیوتر پرتابل از سری کامپیوترهای مک بود.

به مناسبت روز استیو جابز

مکینتاش Color Classic

پس از دوسال، یعنی در سال 1993 مکینتاش کالر کلاسیک رونمایی شد که اولین کامپیوتر اپل بود که از مانیتور رنگی پشتیبانی می‌کرد.

به مناسبت روز استیو جابز

iMac G3

در سال 1998، iMac G3 رونمایی شد که یکی از ابتکارات «عظیم الجثه» جانی آیو بود که قبل از آیفون 5C طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را برای محصولات اپل به ارمغان آورد.

به مناسبت روز استیو جابز

iBook

یک سال بعد، در سال 1999، آی بوک با بدنه تاشو منتشر شد که خود لپ تاپی ارزان قیمت اما با توان پایین‌تر نسبت به پاور بوک محسوب می‌شد.

به مناسبت روز استیو جابز

iMac G4

سال 2000 مدل جدیدی با نام iMac G4 معرفی شد که دارای پایه‌ای محکم بود که به راحتی در جهت‌های مختلف قابل تنظیم بود.

به مناسبت روز استیو جابز

Macbook Pro

سال 2006 نیز مک بوک پرو عرضه گردید، در واقع این مدل جایگزینی برای پاور بوک G4 بود.

به مناسبت روز استیو جابز

Macbook Air

سال 2008 زمانی که اپل مک بوک ایر را معرفی کرد، تحت عنوان «باریک ترین لپ تاپ دنیا» از آن یاد کرد که تنها 1.3 کیلوگرم وزن داشت.

به مناسبت روز استیو جابز

Mac Pro

و اما حالا در سال 2018 زیباترین کامپیوترهای دسکتاپ مک در حال تولید است که از بالاترین کیفیت برخوردار هستند. استوانه‌ای چشم‌نواز که نظر بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب کرد. اپل تایید کرد که نسل آتی مک پرو ماژولار در سال ۲۰۱۹ روانه‌ی بازار خواهد شد.

به مناسبت روز استیو جابز

در ادامه ویدیویی ببینید از رونمایی اولین مکینتاش توسط استیو جابز:

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا