×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر آبی

آشنایی با مشکل دور تند و کند کولر آبی به زبان ساده

مشکل دور تند و کند کولر آبی

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در فروردین 1401 نوشته شده بود و در فروردین 1403 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

آیا شما هم برای خنک کردن خانه خود در روزهای گرم از کولر آبی استفاده می‌کنید؟ آیا تابه حال برای شما هم پیش آمده که بخواهید کولر را روی دور تند یا کم بگذارید اما دستگاه خاموش شود و درست کار نکند؟ آیا با مشکل دور تند و کند کولر آبی آشنا هستید؟ چطور این مشکل را برطرف کنیم؟

اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید، نگران نباشید. ما در این مقاله آچارباز قصد داریم شما را با 15 مشکل دور تند و کند کولر آبی و راه حل رفع آنها آشنا کنیم. اگر مشکل دستگاه شما با این راهنمایی‌ها رفع نشد یا ایراد مربوط به قطعات مهم مثل موتور، سیم‌کشی و … است باید از یک تعمیرکار برای حل مشکل کمک بگیرید.

برای ثبت سفارش و ارتباط با کارشناسان آچارباز می‌توانید در این صفحه روی کلمه تعمیر کولر آبی کلیک کرده سفارش‌تان را در اپلیکیشن ثبت یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

[post_links]

سوالات متداول کاربران درباره مشکل دور تند و کند کولر آبی

در ادامه مهم‌ترین سوالات کاربران درباره مشکل دور تند و کند کولر آبی را بیان و در متن به آنها پاسخ می‌دهیم:

  1. چرا دور تند کولر ابی کار نمی کند؟
  2. چرا سرعت کولر، دائم از دور تند به کند و بالعکس تغییر می‌کند؟
  3. چرا کولر فقط روی دور تند کار می‌کند؟
  4. علت پریدن برق بعد در دور کند کولر چیست؟

لیست 15 مشکل دور تند و کند کولر آبی + راه حل رفع آنها

مشکلات مختلفی ممکن است برای کولرها به وجود آید، یکی از رایج‌ترین آنها مشکل دور تند و کند کولر آبی است. در ادامه با انواع این مشکلات و راه حل آنها آشنا می‌شویم:

1. کم شدن سرعت دور تند کولر آبی

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که برای دور تند کولر آبی به وجود می‌آید، کم شدن یا کار نکردن دور تند است. موارد زیر پاسخ سوال «چرا دور تند کولر ابی کار نمی کند؟» هستند.

  • شل شدن تسمه کولر آبی
  • سوختن سیم پیچی‌های راه انداز کولر آبی
  • قطع شدن اتصالات بین سیم پیچ راه انداز  و کلید گریز از مرکز کولر آبی
  • قطع شدن سیم‌های دور تند کولر
  • پاره شدن سیم‌های داخل استاتور کولر
  • نیم سوز شدن سیم پیچی مربوط به دور تند
  • سوختن خازن کولر
مشکل دور تند کولر آبی
رفع مشکلات مربوط به دور تند کولر نیاز به تخصص دارد. اگر در این زمینه مهارت ندارید، کار را به یک تعمیرکار بسپارید.

2. دور کند سالم است ولی کولر روی دور تند کار نمی‌کند

این ایراد ممکن است به شکل‌های مختلفی ظاهر شود؛ به همین دلیل، ممکن است دلایل به وجود آمدن و راه حل برطرف کردن مشکل هم متفاوت باشند:

  • دور تند درست است؛ اما بعد از چند دقیقه کار نمی‌کند: این مشکل به علت خرابی اتصالات ظاهر می‌شود. برای از بین بردن مشکل، باید سیم‌های داخل جعبه تقسیم کولر و پشت دینام بررسی و رفع ایراد کنید. اگر دانشی در زمینه خدمات برق ندارید، بهتر است کار را به یک فرد ماهر بسپارید؛ چون خطر برق گرفتگی وجود دارد.
  • دور کند درست است؛ اما دور تند قطع یا کم و زیاد می‌شود: این مسئله اغلب به دلیل اتصالی در موتور به وجود می‌آید؛ البته گاهی ممکن است در اثر این اتفاق فیوز برق هم بپرد. برای از بین بردن مشکل باید وضعیت موتور بررسی شود.

3. دور کند سالم است ولی روی دور تند، پروانه برعکس می‌چرخد

این ایراد هنگامی رخ می‌دهد که سیم پیچ موتور خراب شده باشد. برای حل مشکل باید تعمیرکار دستگاه را از نزدیک بازدید و ایراد را برطرف کند.

4. دور کند کولر سالم است ولی در دور تند، پمپ آب از کار می‌افتد

اگر در زمان استفاده از دور تند کولر آبی متوجه شدید، پمپ آب کولر کار نمی‌کند و به تازگی هم کولر را نصب یا تعمیر کرده‌اید، باید وضعیت سیم‌های اتصال چک شود. در اکثر مواقع این مشکل دور تند و کند کولر آبی بدلیل اتصال نادرست سیم‌ها به وجود می‌آید.

چرا دور تند کولر ابی کار نمی کند
یکی از رایج ترین دلایل مشکل دور تند کولر آبی، اتصالات اشتباه سیم‌های کولر است.

5. سرعت کولر دائم کم و زیاد می شود

چرا سرعت کولر، دائم از دور تند به کند و بالعکس تغییر می‌کند؟ علت این مشکلات اغلب به دلایل زیر بوجود می‌آید:

  • وزش بادهای شدید و طوفان و ورود هوا با سرعت زیاد به کولر
  • جابه‌جا شدن سیم‌های دور تند و کند کولر
  • چسبیدن سیم‌های دور تند و کند به یکدیگر
  • ایراد در پلاتین موتور کولر آبی
پیشنهاد مطالعه

6. کولر با دور کند روشن نمی‌شود اما با دور تند روشن می‌شود

این  مشکل برای بسیاری از کولرها به وجود می‌آید. اگر سیم‌های دور کند کولر شما قطع نشده است، احتمالا ایراد ناشی از قطعات زیر است:

  • سیم پیچی کولر
  • پلاتین دینام کولر آبی

7. دور کند کار نمی‌کند و فقط دور تند سالم است

چرا کولر فقط روی دور تند کار می‌کند؟ این مسئله ممکن است به شکل‌های مختلفی ظاهر شود، برای مثال:

  • اگر دور کند به طور کلی کار نکند و دور تند سالم باشد، ممکن است اتصالات سیم‌ها اشتباه باشد یا موتور نیم‌سوز شده باشد.
  • اگر سرعت دور کند هم مثل دور تند باشد یعنی سیم کشی‌های دور تند اشکال دارد؛ در نتیجه باید از یک متخصص بخواهید سیم‌های متصل به موتور را تست کند.
چرا دور کند کولر آبی کار نمی کند
چرا دور کند کولر ابی کار نمی کند؟ یکی از دلایل کار نکردن دور کند اتصال اشتباه دور کند کولر بهHigh  است.

8. سرعت دور کند دائم کم و زیاد می‌شود

اگر این مسئله در زمان وزش باد و طوفان به وجود می‌آید، لازم نیست نگران باشید؛ زیرا این مسئله اغلب به دلیل پیچیدن باد در کولر اتفاق می‌افتد.

اما اگر این مسئله دائم تکرار ‌شود ممکن است تسمه دستگاه بیش از حد سفت یا سیم پیچی ضعیف شده باشد. این مسئله باعث فشار آوردن به دینام دستگاه می‌شود. پس برای جلوگیری از سوختن آن باید به سرعت برای رفع مشکل اقدام کنید.

اگر در زمان استفاده از دور تند کولر آبی متوجه شدید، پمپ آب کولر کار نمی‌کند و به تازگی هم کولر را نصب یا تعمیر کرده‌اید، باید وضعیت سیم‌های اتصالی را بررسی کنید.

9. قطع و وصل شدن برق کولر در دور کند کولر

این مشکل اغلب در زمانی رخ می‌دهد که مشکلی در قسمت کلید کولر، اتصالات سیم‌ها، پلاتین کولر و … وجود داشته باشد.

سرویس کولر آبی در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر آبی

10. سرعت دور کند کولر بسیار کم است

زمانی که مشکلی در الکتروموتور کولر و پولی ایراد داشته باشند، سرعت دور کند کولر، بسیار پایین می‌آید. یکی دیگر از دلایل کم شدن دور موتور کولر آبی، شل شدن تسمه کولر آبی است. تسمه نباید نه به قدری سفت باشد که حرکت نکند و نه آن‌قدر شل باشد که کند کار کند. پس برای رفع مشکل باید تسمه طوری تنظیم کنید که وقتی آن را در اطراف پولی جمع می‌کنید به اندازه یک بند انگشت اضافه داشته باشد. چنانچه مشکل با این ترفند حل نشد، باید تعمیرکار وضعیت را بررسی و کولر را تعمیر کند.

11. پریدن برق در زمان استفاده از دور کند کولر

علت پریدن برق بعد در دور کند کولر چیست؟ این مشکل اغلب به دلایل زیر بوجود می‌آید:

  • ایراد در کلیدهای کولر
  • اتصالی سیم‌های ورودی به دینام کولر
  • خراب شدن کلید گریز از مرکز
  • اشکال در اتصالات سیم‌ها به موتور
  • نقص فنی موتور و زیاد برق کشیدن آن

در صورت روبرو شدن با این مشکل حتما در اسرع وقت از یک کارشناس بخواهید که وضعیت کولر شما را بررسی کند؛ چون احتمال خطراتی مثل آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی وجود دارد.

قطع شدن برق مشکل دور کند کولر
برای کار کردن با قسمت‌هایی مثل سیم برق، کنتور، موتور و … از دستکش ایمنی استفاده کنید.

12. صدای ناهنجار کولر در دور کند

این مسئله ممکن است به علت خرابی تسمه کولر، سیم‌های برق، تراز نبودن دستگاه، خرابی یاتاقان، پولی، محور اصلی و … به وجود آمده باشد. برای از بین بردن مشکل ابتدا، وضعیت تسمه را بررسی و کولر را روغن‌کاری و سرویس کنید. چنانچه مشکل برطرف نشد از یک تعمیرکار برای رفع مشکل کمک بخواهید.

13. سرعت دور کند بسیار زیاد است

اگر سرعت دور کند و تند کولر شما یکی است، یعنی ایرادی در سیم کشی، کلید یا خازن کولر وجود دارد. باید این قسمت‌ها را بررسی و در صورت نیاز قطعات را تعویض کنید.

14. بوی سوختگی هنگام کار کردن دور کند کولر

فرقی ندارد که از دور تند استفاده می‌کند یا دور کند؛ اگر در زمان روشن بودن دستگاه، بوی سوختگی احساس کردید. فورا دستگاه را خاموش و با تعمیرکار تماس بگیرید. این مسئله اغلب در زمان نیم سوز شدن موتور یا پمپ و خرابی سیمکشی به وجود می آید.

15. باد نزدن کولر در دور کند

اگر این مشکل فقط در دور کند کولر به وجود می‌آید، یعنی دور کند موتور نیم سوز شده است. اگر در هر دو حالت دور تند و کند، کولر باد نزند، ممکن است تسمه از جای خود درآمده یا پاره شده باشد.

رفع مشکل دور کند کولر آبی
برای رفع مشکلات دور کند کولر آبی می توانید از تعمیرکاران آچارباز کمک بگیرید.

آنچه درباره مشکل دور تند و کند کولر آبی آموختیم

در این مطلب 10 مورد مشکل دور تند و کند کولر آبی و راه حل رفع آنها را آموزش دادیم. چنانچه خودتان در این زمینه مهارت ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از یک تعمیرکار بخواهید مورد را بررسی و مشکل دور تند و کند کولر آبی را برطرف کند.

برای ثبت سفارش و ارتباط با کارشناسان آچارباز می‌توانید در این صفحه روی کلمه تعمیر کولر آبی کلیک کرده سفارش‌تان را در اپلیکیشن ثبت یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

سرویس کولر آبی در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر آبی
4.4/5 - (15 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫17 دیدگاه ها

  1. سلام
    کولر ما در دور کند بعد از مدتی کار کردن صدای بلند و گوش خراش زیادی مثل صدای سوت کشیدن میدهد که وقتی دور موتر را تند میکنیم صدا از بین میرود
    دلیل آن چیست؟

  2. سلام کولر با دور کند که روشن میشه قدرتش کم و زیاد میشه درست کار نمیکنه ولی وقتی با دور تند روشن میشه و بعد كندش میکنم درست میشه مشکل چیه

  3. با سلام خدمت استاد گرامی من یه مشکای که دارم اینه که سیم کشی کلیدو طبق نفشه انجام دادم ولی وقتی کلید پمپ و میزنم دور کند شروع میکنه وقتی دور کندو میزنم دور تند میشه دور تندم میزنم کلا کار نمیکنه..سیم کشی داخل کولرم چک کردم درسته.حتی کلیدارم عوض کردم..ممنون میشم جوابمو بدین ..خسته نباشین

  4. سلام وقت بخیر مهندس
    کولر ما روی دور تند که میزنیم، با سرعت کمتر کار می کنه،
    موتور رو بردم پیش تعمیر کار، تست کردند میگه موتور سالمه

    احتمالا آب می زه رو تسمه و سر میخوره
    آب کولر هم تنظیم کردم اصلا رو تسمه نمیریزه
    ولی بازم وقتی دور تند رو می زنیم، سرعتش کمتر میشه
    به نظرتون مشکل از چیه
    باید چکار کنم؟

  5. کولر آبی با دور تند روشن میشه و کار می‌کنه ولی اگه بزنم دور کند فیوز خونه میپره؟

  6. با سلام
    کولر ما دچار قطعی برق شد و کلا کار نکرد بعد از اینکه متخصص برق کار اومد دور کندش قطع شد کلا و دور تند کار کرد که چند بار با روشن کردن دور تند برق اصلی خونه از فیوز اصلی ساختمون قطع شد . مشکل از کجاست ؟
    ممنون

  7. سلام
    چرا به محض روشن کردن کولر آبی، خودش میره روی دور تند؟ و باید چند بار سریع خاموش روشن کنیم تا درست کار کنه وگرنه در این حالت اگر چند ثانیه کار کنه بوی سوختگی درمیاد؟

  8. باسلام
    دور کند کار میکند ولی زمانی که دور تند کولر را میزنم کلا موتور قطع میشود . اتصالات درست نصب شده اند ، مشکل از چیه ؟

  9. سلام وقت بخیر
    با جابه جا کردن سیم ها
    هرکاری میکنیم با هر کلید فقط پمپ روشن میشه
    دکمه پمپ ، پمپ
    دکمه کند باز هم پمپ
    علتش چیه؟

    1. با سلام
      علی عزیز، به احتمال زیاد سیم کشی مشکل پیدا کرده است.بهتر است تعمیرکار از نزدیک سیم کشی را بررسی کند تا نظر قطعی در این مورد اعلام کند

  10. سلام
    موتور کولر در حالت معمول (سیم کشی) کار نمیکنه و فقط صدا میده. تسمه رو هم جدا کردم باز هم نمیچرخه ولی پمپ آب کار میکنه. اما وقتی که سیم های موتور رو جابجا میکنم موتور در حالت کند و تند کار میکنه اما برعکس میچرخه.
    علت اینکه در حالت عادی نمیچرخه چی میتونه باشه.
    ممنون میشم جواب بدید

  11. با سلام
    سيم هاي رابط دور تند موتور كولر ذوب وقطع مي شود بعد از مدت كوتاهي . دور تند تند كار نمي كند

    1. حسین ذوالفقاری عزیز،
      دلایل ذوب و قطع سیم‌های رابط دور تند موتور کولر و کار نکردن تند موتور می‌تواند عبارت باشد از:

      1. بار اضافی موتور کولر
      2. کابل‌های نامناسب
      3. ولتاژ بالا
      4. عیب در موتور کولر

      باید با تکنسین سرویس کولر آبی مشورت کنید تا به طور دقیق علت مشکل را تشخیص داده و برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا